Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Se opp for dopingjegere !

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Hvilepuls] #1472171 24/08/2012 20:58
O
Ole Brumm Offline
Fersking
Fersking
O
Quote:

Jeg har en følelse av at kruttet bak uttalelsene her blir adskillig mer fuktig om keo hoster opp treningstimer, fordeling, soner, effekt-tall, O2-opptak, faktisk tid på birken, og så får vi se. :-)
Dessuten snakker vi ikke om topp 30 i en aldersklasse generelt, det har da jeg klart i år også. Vi snakker om Birken. Alle de gode stiller opp i birken.
Så er spm til deg, hvor lenge skal turen være, hvor mange timer skal man ligge på maksimalt i uka, og hvor høy må intensiteten maksimalt være for deg, for at 180 watt skal innebære talent nok til å sykle topp 30 i 35 åringenes (keos) aldersklasse?

Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet ditt riktig, men jeg får prøve å svare.

Man må like å sykle. Da går treningen av seg selv.

Det å kunne holde 180 W i snitt på langtur på landeveien (alene, ikke noe visping bak noen) burde ikke være noe problem å gjøre mange dager på rad. Det er evighetstempo for gode tursyklister og middels norgescupsyklister på 65 kg eller mer, kanskje for lettere syklister også? Hvis man veier 80 kg er 180 W ren latskap. På nivået vi snakker om kan man forresten droppe wattmålingen og heller tenke på å holde en grei snittfart.

Når jeg snakker om langtur, så mener jeg fra tre (helst fire) til fem timer. Noe lenger trenger man ikke å sykle om gangen. En langtur i uka er sikkert greit.

Hvor høy intensiteten maksimalt bør være? Det kommer helt an på varigheten. Hvis du mener hvor harde intervaller man bør kjøre, så vil jeg si: Kjør så det svir på intervallene en gang i uka, og kjør på terskel en annen gang. Eller dropp intervaller, bare sørg for å ta i ordentlig i en halvtime i løpet av en typisk tur som varer fra 1,5 til 2 timer. Dropp spurttrening og styrketrening.

Hvor mange timer maksimalt? Tja, 12 timer? 8-10 timer på det jevne er sikkert mer enn nok. Sykle til jobben. Vær i aktivitet fem ganger i uka. Lett det. Hvis man er i varme strøk og man bare trener langkjøring, så kan man sykle og more seg i så lang eller kort tid man vil. Det er bare å slappe av etterpå hvis man sykler mer enn normalt.

At man legger ned ganske lite innsats forutsetter at man ikke er så glad i mat, og at man ikke betrakter det å spise ganske lite og dermed er tynn som noe problem. Hvis man derimot ikke kan klare seg uten øl og pizza, så vil jeg tro at innsatsen man selv føler man legger ned blir stor når man lar være å putte i seg slikt.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Ole Brumm] #1473828 27/08/2012 20:40
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
+1
Har ikke oversikt over soner, men på strava ser det ut til å ha vært ca 260 t sykkel og langrenn i år. Det holdt til topp 20 i M40 i år.

Har vondt for å tro at det er så mange som trenger å dope seg for å oppnå det samme. Kjenner flere som slo meg med god margin, de trener mer.

keo
Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: keo] #1473913 27/08/2012 22:57
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: keo
+1
Har ikke oversikt over soner, men på strava ser det ut til å ha vært ca 260 t sykkel og langrenn i år. Det holdt til topp 20 i M40 i år.

Shit - det er forskjell på folk ja. Er du top 20 i birken i m40 med 8 timer i uka? Da må du ha en lang historie med kondisjonsidrett eller ha talent? Good for you, frustrerende for oss andre :-)

Jeg har trent 230 timer så langt i år, og hadde vel klart merket med et par minutters margin om jeg hadde stilt opp....(M35). Nå skal det sies at jeg ikke trente noe før 2011 sesongen og det tar vel noen år før man får opp dampen (hvis det ikke er for seint :-)
Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 27/08/2012 22:58.
Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ] #1474001 28/08/2012 07:29
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Aldri hørt om noen som har vært testet. Syns bare det er rart at noen kommer med påstander om at andre skal dope seg i den hensikt å gjøre det bedre på et sykkelritt som betyr minimalt. Helt sikkert noen som har stoffer i kroppen som vil slå ut på en test, men at de skal være tatt for å kjøre bedre på et tur ritt?

Så aftenposten hadde en sak om det samme på søndag.

keo
Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: tobiast] #1474005 28/08/2012 07:40
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: tobiast
+1

Shit - det er forskjell på folk ja. Er du top 20 i birken i m40 med 8 timer i uka? Da må du ha en lang historie med kondisjonsidrett eller ha talent? Good for you, frustrerende for oss andre :-)

Jeg har trent 230 timer så langt i år, og hadde vel klart merket med et par minutters margin om jeg hadde stilt opp....(M35). Nå skal det sies at jeg ikke trente noe før 2011 sesongen og det tar vel noen år før man får opp dampen (hvis det ikke er for seint :-)
Mvh
Tobias

Jeg snakker IKKE om deg personlig nå Tobias, men om folk i "lik" situasjon.

Da kan det jo hende at ditt scenario er der det er aktuelt å jukse da. Du føler du trener mer eller like mye som kolleger og konkurrenter, men blir kraftig slått uten at du skjønner hva du gjør feil.
Kjapp løsning = juks, og vips er man i det gode selskap å kan lyge og skryte på CV.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: RazeFaze] #1474044 28/08/2012 08:20
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: RazeFaze
+1

Mvh
Tobias

Jeg snakker IKKE om deg personlig nå Tobias, men om folk i "lik" situasjon.

Da kan det jo hende at ditt scenario er der det er aktuelt å jukse da. Du føler du trener mer eller like mye som kolleger og konkurrenter, men blir kraftig slått uten at du skjønner hva du gjør feil.
Kjapp løsning = juks, og vips er man i det gode selskap å kan lyge og skryte på CV.

Nå føler jeg vel at tid rundt merkekravet med 7 timer trening i uken er relativt normalt, men jeg ser jo at "folk" kan komme i situasjoner føler at de får dårlig betalt for treningen og derfor tyr til ulovlige metoder. For min egen del er treningen hele morroa og resultater er (nesten) helt irrelevant. Veien er målet :-)

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 28/08/2012 08:21.
Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: keo] #1474157 28/08/2012 10:13
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Har vondt for å tro at det er så mange som trenger å dope seg for å oppnå det samme. Kjenner flere som slo meg med god margin, de trener mer.

Hvilket ritt snakker vi om?
Mener du 260 timer sykkel og 260 timer langrenn? Eller 260 totalt?

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Ole Brumm] #1474166 28/08/2012 10:22
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ole Brumm

Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet ditt riktig, men jeg får prøve å svare.

Nei, du skjønte ikke spørsmålet.

Jo mer du trener, jo større effekt vil du ha som "evighetstempo."
Jo mer talent du har, jo større effekt vil du ha som "evighetstempo."
Jo mer du trener, jo mindre har du å gå på av treningstimer, før kroppen ligger i det området hvor du har oppnådd den maksimale ytelsen kroppen kan ha.
Hvis du har en gjennomsnittseffekt på 180watt, (medberegnet tråkkpauser, altså ikke non-zero) uten at du trener mer enn f.eks 5 timer, så har du med stor sannsynlighet mye mer talent enn en som trener 10 timer i uka og akkurat skraper 180watt på lik lengde treningstur. Dvs at har du 180 watt i snitt om du bare trener fem timer i uka, og gjennomsnittlig puls på de treningene også bare er 60% av maks, så har du kanskje godt nok talent for å vinne hva det skal være i Norge, bare du bestemmer deg for å trene litt mer. Da er utsagnet ditt helt feil.

Når du ikke vet, og ikke skjønner dette, da lurer jeg på med hvilken bakgrunn du egentlig uttaler deg. Da kan jeg ærlig talt ikke se at du har noen som helst forutsetning for å skulle si noe om hvor mye talent den gjennomsnittlige nordmann har, og hvorvidt det skal holde til en topp20 i f.eks birken.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ScottRacing] #1474171 28/08/2012 10:28
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Jeg har ikke lest alle postene her, men til de av dere som tror Birken er ren: jeg vet at det var i hvertfall en deltaker som gjennomførte en av årets Birkenarrangement på sykkel med anabole steroider innabords. Hormonene er ikke tatt på grunn av "medisinsk behandling".

Og nei, det var ikke meg. Vedkommende er ikke topp 100 i noen av klassene, men doping forekommer i Birken, selv langt ned på listene.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ScottRacing] #1474174 28/08/2012 10:32
T
Tone Lien Offline
Fersking
Fersking
T
Det har blitt utført dopingkontroller i Birkebeinerrittet nærmest hvert år. I år ble det gjennomført opp mot 20 kontroller i følge Antidoping Norge. Kontrollene ble gjennomført blant deltakere både i aldersklasser og eliteklasser. Så vidt vi er kjent med har aldri noen testet positivt på dopingtest i Birkebeinerrittet.

Hilsen Tone Lien, daglig leder Birkebeinerrittet

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: tobiast] #1474178 28/08/2012 10:34
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Nå skal det sies at jeg ikke trente noe før 2011 sesongen og det tar vel noen år før man får opp dampen (hvis det ikke er for seint :-)

Har kjennskap til et par studier på trenbarhet i alder. Det er aldri for seint. Relativ trenbarhet holder seg igjennom hele livet.
Maksimalytelsen går allikevel ned.
Talentet du har forandrer seg ikke.
Du er ikke nødt til å ha trent fra du er liten for å bli god i forhold til alderssegmentet ditt.
Trening er ferskvare.
Du må samtidig trene veldig jevnt og trutt, fordi kroppen ikke tåler for store økninger i treningsmengde.
Dette gjør idrett til en frustrerende og lite belønnende fritidssyssel sammenliknet med f.eks å lære seg å spille et instrument.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Dragev87] #1474189 28/08/2012 10:41
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dragev87
jeg vet at det var i hvertfall en deltaker som gjennomførte en av årets Birkenarrangement på sykkel med anabole steroider innabords.

Dopet seg på dagen, eller dopet seg innenfor det tidsintervallet hvor steroidet vil kunne spores? Stor forskjell.

Hadde vært null problemer å dope seg i birken uten å bli tatt. Vinneren av ultrabirken er lege. Han kan valse innom hvilket som helst apotek, og døtte i seg hva han vil av epo og annet stæsj, uten at noen som helst kan gjøre en dritt med det. Jeg sier ikke at han gjør det, prestasjonene er ikke mistenkelige. Men det er mange i hans kategori, og test på selve arrangementsdagen er ikke verdt en dritt. Amatøridretten er på det nivået proffidretten er i doppotensiale, før proffene begynte med blodpass.
Skulle du hatt fokus på trygghet for utøverene, så skulle alle i topp 20 avlagt pisseprøve på sentralstimulerende stoffer, og alle testet hematokriten før rittet. Så skulle fastlegen måtte attestere at HDL/LDL kvotienten var fin, og at leverenzymene ikke var forhøyet. Da har du langt på vei også indikert at kroppen ikke er steroiddopet til helvete.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: keo] #1474195 28/08/2012 10:47
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
+1

260 timer til sammen? Jeg tror du er litt for beskjeden på vegne av enten tidligere treningsinnsats du har lagt ned eller ditt talent. Det må da være betydelig flere enn 20 (eller 30) i M40 som har trent så mye eller mer, uten å være i nærheten av din plassering.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Hvilepuls] #1474211 28/08/2012 11:00
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hvilepuls
Vinneren av ultrabirken er lege. Han kan valse innom hvilket som helst apotek, og døtte i seg hva han vil av epo og annet stæsj, uten at noen som helst kan gjøre en dritt med det.

Feil. En lege kan ikke bare hente reseptbelagte legemidler.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: kjerts] #1474234 28/08/2012 11:22
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: kjerts
Vinneren av ultrabirken er lege. Han kan valse innom hvilket som helst apotek, og døtte i seg hva han vil av epo og annet stæsj, uten at noen som helst kan gjøre en dritt med det.

Men han kan skrive de ut til en god kamerat for eksempel.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: kjerts] #1474239 28/08/2012 11:28
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kjerts

Du kan hente ut alle C-preparater, du må skrive resept (til deg selv) på B-preparater. C-preparater: Epo, testosteron, salbutamol.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ScottRacing] #1474385 28/08/2012 13:43
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Denne tråden er vel NM i antagelser.

Det er ingen som har noen som helst forutsetning for å uttale seg om doping i Birken. Dyre sykler er ikke noe argument.

Rent statistisk så er det garantert noen som har dop i kroppen, det kan være party dop eller bolere som skal bli store. Men det er vel ikke det vi snakker om. Temaet er vel de som doper seg for å prestere bedre i Birken.

Det finnes sikkert en eller annen dust som var full av epo, men det tror jeg er et forsvinnende lite problem. Håper han klarte merket...

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Hvilepuls] #1474720 28/08/2012 20:24
O
Ole Brumm Offline
Fersking
Fersking
O
Quote:
Nei, du skjønte ikke spørsmålet.

OK.

Hvis man veier rundt 70 kg, trener mer enn 8 timer i uka, hvorav 2 timer er hardtrening, og likevel ikke orker å holde 180 W som evighetseffekt på langtur, så er ens talent så ræva at man kan glemme å ha ambisjoner om å klare en topp-30-plassering i klassen sin i Birken.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ScottRacing] #1474728 28/08/2012 20:31
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Denne evighetseffekten, er det en 2,3,4 eller 5 timers tur vi snakker om? EDIT: du mener sånn ca 60% av makspuls, ikke sant?

Redigert av Hvilepuls; 28/08/2012 20:37.
Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ScottRacing] #1474764 28/08/2012 20:51
O
Ole Brumm Offline
Fersking
Fersking
O
4 timer. 5 timer. Samme det. Man er ikke utslitt etter en treningstur i evighetstempo. Ca. 65 % av makspuls i snitt. Behagelig tempo. Trener man 8 timer i uka mener jeg at f.eks. søndagstur på tre timer i evighetstempo er en grei disponering av tiden. Hvis man skulle sykle seg vill og bruke to timer ekstra, skal det ikke være noe problem å holde ut uten å måtte lide, så lenge man har et par ekstra brødskiver i lomma.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ScottRacing] #1475033 29/08/2012 09:03
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Trener man tiktig og strukturert i snitt* 8 timer i uken så kan man vinne de fleste alderklasser i Birken.

*Med noen uker med treningsfri og hviledager, så blir dette nesten 2 timer effektiv trening per dag.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ScottRacing] #1475042 29/08/2012 09:08
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Dexter] #1475105 29/08/2012 10:24
L
Lilleirik Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Dexter
Trener man tiktig og strukturert i snitt* 8 timer i uken så kan man vinne de fleste alderklasser i Birken.

*Med noen uker med treningsfri og hviledager, så blir dette nesten 2 timer effektiv trening per dag.

Ehh, jeg tror ikke du skal satse på så mange uker med treningsfri hvis du ønsker å vinne din klasse i birken. Då tror jeg du ikke helt har skjønt det her

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Lilleirik] #1475109 29/08/2012 10:29
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lilleirik

Ehh, jeg tror ikke du skal satse på så mange uker med treningsfri hvis du ønsker å vinne din klasse i birken. Då tror jeg du ikke helt har skjønt det her

Det er ikke ukene før birken de beste tar fri..

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Dexter] #1475122 29/08/2012 10:52
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg kaster bort tiden min skjønner jeg :-)

Kan du gi et eksempel på hvordan du mener et slikt riktig program ser ut? Intervaller, intervaller og intervaller? (halv)lange turer kan det i alle fall ikke være snakk om, for da forsvinner jo halvparten av timene som ved et trylleslag.

Edit: Fant forresten denne, som kan være relevant:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1030097&page=all

Quote:

Ut fra statistikken til Birkebeineren trener de som klarer merket rundt 8 timer i uka.

Hurra, jeg er normal! ;-)

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 29/08/2012 11:30.
Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: tobiast] #1475201 29/08/2012 12:40
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg kaster bort tiden min skjønner jeg :-)

Kan du gi et eksempel på hvordan du mener et slikt riktig program ser ut? Intervaller, intervaller og intervaller? (halv)lange turer kan det i alle fall ikke være snakk om, for da forsvinner jo halvparten av timene som ved et trylleslag.

Edit: Fant forresten denne, som kan være relevant:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1030097&page=all

Quote:

Ut fra statistikken til Birkebeineren trener de som klarer merket rundt 8 timer i uka.

Hurra, jeg er normal! ;-)

Mvh
Tobias

Uten å kjenne til statestikken så trener de sikker 8 timer i uka deler av året. Her var det snakk om 8 timer i uka året rundt.

Personlig så veier jeg 106 kg har en +10 kg sykkel, og prøver å trene annenhver dag (året rundt). Noen ganger blir det mer, noen ganger mindre. I år så syklet jeg Birken på 3:20.

Innbiller meg at hvis jeg hadde slanket meg 20 kg og trent 5 dager i uken året rundt, så ville jeg klare topp 10.

Men det blir bare spekulasjoner, for jeg alt for lat til å gjennomføre det :-)

Det var satt litt på spissen det med å vinne klassen (ser bort fra de som starter i elite), men topp 30 som var diskusjonen her er i alle fall innenfor rekkevidde.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: ScottRacing] #1475213 29/08/2012 12:56
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Jeg merker at jeg får lyst til å dope meg allikevel, når jeg leser denne tråden. Det er så jævlig urettferdig at noen får talent, og andre ikke. Når du kan være en feit slask eller stor muskelbunt, ikke trene mer enn 8t i uka i snitt, og så sykle på 3:20, så er det faen meg forjævlig.
Enten dope seg, eller bare ikke stille opp, så disse horungene i hvert fall ikke får listefyll de kan kose seg med å sykle fra, og som bidrar til å gi dem større glorie i etterkant.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Hvilepuls] #1475218 29/08/2012 13:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hva legger du i "talent"? Er det noen som er født raske på sykkel?

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: Øyvind V] #1475243 29/08/2012 13:32
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Øyvind V

Talent = genetikk.

Re: Se opp for dopingjegere ! [Re: KenR] #1475250 29/08/2012 13:40
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: paalbn
Sitat: Øyvind V

Talent = genetikk = laange muskelfibre.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå