Se opp for dopingjegere !
|
Re: Se opp for dopingjegere !
[Re: Stein]
22/08/2012 14:08
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nasjonalt, tror jeg det er INGEN organisert doping i sykkelmiljøet
Definér organisert. Organisert, på samme måte som saken med lukkede treningsforum og distribusjon på bakrommet på treningsstudioet i Trondheim. Du tror ikke det finnes norske syklister som doper seg i det hele tatt?
Som sagt tidligere i diskusjonen, tipper jeg det finnes mange tilfeller som kan felle deltakere i birken, uten at jeg ville definert det som verken "syklister", eller "doper seg".
|
|
|
[Re: ScottRacing]
22/08/2012 14:12
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Internasjonal sykkelsport har utvilsomt et dårlig rykte. Norsk utholdenhetsidrett har i utgangspunktet et godt rykte.
Jeg mener Birken preges av norsk utholdenhetsmiljø mer enn av internasjonalt sykkelmiljø.
Jeg tror de fleste som presterer på ålreite nivåer godt innenfor merkekravet i birken har få problemer med å identifisere LOVLIGE måter de kan bruke til ytterligere forbedring av resultatene sine, og at disse lovlige metodene har 100 ganger så stor appell som ulovlige. Mer trening. Mer kvalitet. Bedre restitusjon. Bedre formtopping. Bedre kosthold.
Jeg tror doping er mer interessant for de som ikke helt ser hvor ytterligere NATURLIG forbedring skulle komme fra. Da vet man enten veldig lite om trening, har veldig lite talent eller er veldig nær eliten :-)
|
|
|
[Re: kjerts]
22/08/2012 14:31
|
Analex
Entusiast
|
Entusiast
Nasjonalt, tror jeg det er INGEN organisert doping i sykkelmiljøet, verken blant amatører eller proffer, i motsetning til hva vi VET om styrkemiljøet (egentlig bygge/fittness/festslossere)
Kan du utdype litt mer om det vi(?) VET?
|
|
|
22/08/2012 14:34
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Det som blir spennende er jo ikke hvor mange som blir dopet, men hvor mange av de som blir tatt som truer med anmeldelse og det som værre er om de blir tatt, jevnført med hun som i fjor truet arrangøren med anmeldelse fordi hun ble tatt med for lett sekk..
Trønder osv
|
|
|
22/08/2012 14:36
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nasjonalt, tror jeg det er INGEN organisert doping i sykkelmiljøet
Definér organisert. Organisert, på samme måte som saken med lukkede treningsforum og distribusjon på bakrommet på treningsstudioet i Trondheim. Du tror ikke det finnes norske syklister som doper seg i det hele tatt?
Som sagt tidligere i diskusjonen, tipper jeg det finnes mange tilfeller som kan felle deltakere i birken, uten at jeg ville definert det som verken "syklister", eller "doper seg". Håper og tror du har rett i at det ikke foregår tilrettelegging og utdeling av doping i norske lag, klubber og organisasjoner, men jeg tror likevel det finnes norske amatørsyklister som doper seg for å prestere bedre i ritt. På samme måte som jeg ikke har noen grunn til å tro at det ikke forekommer doping i norsk vintersport. Hvorfor skulle norske utøvere være mindre tilbøyelige til å jukse enn andre?
|
|
|
22/08/2012 15:18
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Åssen er det man lager thumbnails, igjen...
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
22/08/2012 15:18
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Åssen er det man lager thumbnails, igjen... Det tror jeg siden du legger bildene dine på må hjelpe til med.
|
|
|
[Re: Stefan77]
22/08/2012 15:22
|
Lilleirik
Entusiast
|
Entusiast
Når folk jeg vet av som driver/drev med partydop har såpass lav terskel for å ta dop at de bruker amfetamin for å kunne kombinere fiske i elva natterstid og jobbing dagen etter så tviler jeg ikke på at lave dop-terskler også finnes i mosjonist-sykkelmiljøet. Hadde disse personene bodd på et annet sted er det meget godt mulig at de hadde drevet med sykkel istedetfor fisking. Det er veldig mange folk der ute som anser partydop som ok, og gjerne tar dette med inn i hverdagen om det viser seg å ha fordeler. Jeg tror en doptest av de 100 første i klassene mellom 30 og 45 år hadde gitt treff på mange åpenbare prestasjonsfremmere nettopp av denne grunn. Jeg setter ingen tvil til at dine venner og mange med dem har lav terskel for å ta partydop. Jeg syntes bare de lite fundamenterte prosenttallene var litt morsomt høye
|
|
|
22/08/2012 15:29
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Trente litt på forskjellig treningssentre før, det hadde ikke vært noe problem å få tak i doping der. På sykkel er du i et helt annet miljø og doping er ikke et tema. Sikkert noen som har rester av partydop i seg etter det jeg har lest her, tydligvis mer utbredt enn jeg viste.
På hvilket nivå tror dere at det finnes doping på Birken? Jeg tror de aller fleste kan komme inn blandt de 30 beste i sin klasse med litt trening, uten juks.
keo
|
|
|
22/08/2012 15:45
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor skulle norske utøvere være mindre tilbøyelige til å jukse enn andre? Jeg tror det er slik fordi vi lever i et land der man som idrettsutøver mest sannsynlig har muligheter til å leve et godt liv selv om man ikke når helt opp til de beste i idretten, i tillegg til at dopere i Norge vil bli "landsforrædere", i motsetning til i enkelte kulturer der en dopingdom er et arbeidsuhell.
|
|
|
22/08/2012 16:14
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Vel, da er vel jeg bare mer mistroisk av meg, da.
|
|
|
22/08/2012 16:32
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
hadde vært overraskende hvis noen hadde hatt baller nok til å innrømme at de drev med/kjente til fusk & fanteri, regner med at anonymiteten her på forumet er sikret ? Jeg var i hvert fall veldig close i våres. Det var i mars måned, jeg hadde hatt vondt i beina i to og en halv uke sammenhengende (selvforskyldt, hadde feiljustert sittestilling når jeg tok racern ute på veien, og gikk rett opp i 180 watt på turene, som nok var 15 watt for mye for meg med formen da), og var på en treningsleir/ferie et annet sted i Norge med noen som var bedre trent, jeg svippa da innom et apotek og kjøpte en flaske ventoline og en pakke med testo-gel poser for å bedre restitusjonsevnen. Jeg overlevde derimot de siste dagene, og klarte å få tilbake beina med litt hvile igjen, så drømmen om å vinne et sykkelritt rent, lever fortsatt. Skulle jeg derimot miste håpet, så er det rett fram med stæsjet igjen + EPO. Hvorfor i helvete skal jeg akseptere å slite ræva av meg, trene etter vakt på nattestider, grytidlig om morran før jobb, og dette i et land med drittvær som Norge, bare for å være en anonym liten dass som må se på at alle andre for oppmerksomhet og nattakos? Jeg sleit litt med å få til thumbnails av godsakene, men jeg beholder dopet inntil videre, det har holdbarhet ut 2014...
|
|
|
22/08/2012 16:44
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skulle norske utøvere være mindre tilbøyelige til å jukse enn andre? Jeg tror det er slik fordi vi lever i et land der man som idrettsutøver mest sannsynlig har muligheter til å leve et godt liv selv om man ikke når helt opp til de beste i idretten, i tillegg til at dopere i Norge vil bli "landsforrædere", i motsetning til i enkelte kulturer der en dopingdom er et arbeidsuhell. Det har du et godt poeng!
|
|
|
[Re: Red Devils]
22/08/2012 17:16
|
gare
More than words
|
More than words
Vel, når en kategori 3-rytter i USA kan gå såpass drastisk til verks som dette. Så er jeg såpass realistisk at jeg tror det kan skje i Norge selv på et nivå som gjør at man "slåss" om en plass rundt 30. plass i klassen sin og kanskje kan komme med i topp 700 eller noe slikt. Med tanke på hva folk gjør ellers for å få muskler/bli tynnere/penere osv. osv. så er det vel ikke helt utenkelig at noen doper seg på testosteron/EPO og desslike? Det kan jo være at det finnes gærninger der ute som doper seg Riccardo Ricco-style også?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: Lilleirik]
22/08/2012 18:32
|
ScottRacing
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Når folk jeg vet av som driver/drev med partydop har såpass lav terskel for å ta dop at de bruker amfetamin for å kunne kombinere fiske i elva natterstid og jobbing dagen etter så tviler jeg ikke på at lave dop-terskler også finnes i mosjonist-sykkelmiljøet. Hadde disse personene bodd på et annet sted er det meget godt mulig at de hadde drevet med sykkel istedetfor fisking. Det er veldig mange folk der ute som anser partydop som ok, og gjerne tar dette med inn i hverdagen om det viser seg å ha fordeler. Jeg tror en doptest av de 100 første i klassene mellom 30 og 45 år hadde gitt treff på mange åpenbare prestasjonsfremmere nettopp av denne grunn. Jeg setter ingen tvil til at dine venner og mange med dem har lav terskel for å ta partydop. Jeg syntes bare de lite fundamenterte prosenttallene var litt morsomt høye Anslagsvis 10-15% av de som går ut av videregående skole i Norge har eksprimentert med narkotiske stoffer, les deg opp på temaet i fx aftenposten. Jeg synes ikke 5-10% er ett morsomt høyt tall, snarere realistisk. Når det gjelder organisert dopingbruk så forekommer det i enkelte klubber/miljøer. Les dere opp på en betent OL sak vedrørende folk som går fort.... Har hatt kolleger som var ledere innen sykkelsporten og som sa rett ut at "doping er en naturlig del av sporten", påstanden falt for ca 15år siden.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: gare]
22/08/2012 18:38
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Vel, når en kategori 3-rytter i USA kan gå såpass drastisk til verks som dette. Så er jeg såpass realistisk at jeg tror det kan skje i Norge selv på et nivå som gjør at man "slåss" om en plass rundt 30. plass i klassen sin og kanskje kan komme med i topp 700 eller noe slikt. Med tanke på hva folk gjør ellers for å få muskler/bli tynnere/penere osv. osv. så er det vel ikke helt utenkelig at noen doper seg på testosteron/EPO og desslike? Det kan jo være at det finnes gærninger der ute som doper seg Riccardo Ricco-style også? Dette tror jeg er feil, de fleste kan bli topp 30 i klassen uten noen form for juks. Nivået er ikke så høyt at jeg mistenker noen for å dope seg. Kjenner flere som er/har vært godt innenfor topp 30, nekter å tro at de jukser. Er du i dusjen på Håkonshall mellom 10 og 10.30 på lørdag så treffer du få "slappfisker", men mange som syns det er gøy å trene.
Redigert av keo; 22/08/2012 18:38.
keo
|
|
|
[Re: keo]
22/08/2012 18:39
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Dette tror jeg er feil, de fleste kan bli topp 30 i klassen uten noen form for juks.
Hva er grunnlaget for denne antakelsen?
|
|
|
22/08/2012 18:45
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Dette tror jeg er feil, de fleste kan bli topp 30 i klassen uten noen form for juks.
Hva er grunnlaget for denne antakelsen? Har selv vært innen for de 30 beste i m35, det er ikke så mye som skal til.
keo
|
|
|
22/08/2012 18:46
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Historien bak lenken til gare er skummel.
Hvis det at man blir oppslukt er nok til å ta steget ut og bruke 5-10000 i måneden på doping så er det ikke bra.
Det verste er at jeg kjenner igjen mye av min egen evne til "oppslukthet" i han som er omtalt.
Jeg velger dog likevel å tro at Birken er rimelig ren. Dette handler også om kulturen i det miljøet som deltar. Jeg fastholder at jeg tror den er god.
|
|
|
[Re: keo]
22/08/2012 18:54
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Hva er grunnlaget for denne antakelsen? Har selv vært innen for de 30 beste i m35, det er ikke så mye som skal til. Hvordan vet du at det ikke bare er deg som har et eksepsjonelt talent?
|
|
|
22/08/2012 19:43
|
Lilleirik
Entusiast
|
Entusiast
Jeg regner med at ca 5-10% er i faresonen pga av partydop
Anslagsvis 10-15% av de som går ut av videregående skole i Norge har eksprimentert med narkotiske stoffer, les deg opp på temaet i fx aftenposten. Jeg synes ikke 5-10% er ett morsomt høyt tall, snarere realistisk.
Men du vet at det narkotiske stoffet ikke er igjen i kroppen i målbare mengder i mye lenger enn maks 6 måneder? Når du sier at de er i faresonen må 5-10% ha tatt narkotiske stoffer de siste 6 månederne. Det er noe helt annet enn å ha gjort det en gang i ungdomstiden. Derfor morsomt høyt
|
|
|
22/08/2012 19:49
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Gleder meg til denne tråden: "Hvilket steroid er best til sykling?"
|
|
|
22/08/2012 19:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvorfor skulle norske utøvere være mindre tilbøyelige til å jukse enn andre? Jeg tror det er slik fordi vi lever i et land der man som idrettsutøver mest sannsynlig har muligheter til å leve et godt liv selv om man ikke når helt opp til de beste i idretten, i tillegg til at dopere i Norge vil bli "landsforrædere", i motsetning til i enkelte kulturer der en dopingdom er et arbeidsuhell. Et annet poeng er at vi da ofte snakker om land der kultur for juks innen samfunnet ellers også er mye mer akseptert enn i Norge.
|
|
|
22/08/2012 22:05
|
Ole Brumm
Fersking
|
Fersking
Hva er grunnlaget for denne antakelsen? Har selv vært innen for de 30 beste i m35, det er ikke så mye som skal til. Hvordan vet du at det ikke bare er deg som har et eksepsjonelt talent? Topp 30 i en aldersklasse uten så mye innsats? Det trenger man iallfall ikke noe eksepsjonelt talent for å klare. Det er ikke akkurat proffnivå vi snakker om her. Men man bør sikkert ha såpass "talent" at man klarer mer enn 180 W på langtur uten å bli gåen 
|
|
|
22/08/2012 22:50
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
jeg hadde en medsoldat under førstegangstjenesten som brukte efedrin under en øvelse uten annen motivasjon enn at han ikke hadde lyst til å bli sliten. Han var i utgangspunktet i ganske middelmådig form, men at tablettene hadde effekt var det ingen tvil om. der vi andre stabbet rundt med blodsmak gikk han lett og ledig med full oppakning.
Poenget er at enkelte har ekstremt lav terskel for å nyttigjøre seg av prestasjonsfremmende stoffer. Dersom risikoen for å bli tatt er lav kommer noen til å nyttigjøre seg av muligheten
Redigert av jorn; 22/08/2012 22:50. Rediger grunn: skriveleif
|
|
|
[Re: Ole Brumm]
22/08/2012 23:50
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Topp 30 i en aldersklasse uten så mye innsats? Det trenger man iallfall ikke noe eksepsjonelt talent for å klare. Det er ikke akkurat proffnivå vi snakker om her. Men man bør sikkert ha såpass "talent" at man klarer mer enn 180 W på langtur uten å bli gåen Jeg har en følelse av at kruttet bak uttalelsene her blir adskillig mer fuktig om keo hoster opp treningstimer, fordeling, soner, effekt-tall, O2-opptak, faktisk tid på birken, og så får vi se. :-) Dessuten snakker vi ikke om topp 30 i en aldersklasse generelt, det har da jeg klart i år også. Vi snakker om Birken. Alle de gode stiller opp i birken. Så er spm til deg, hvor lenge skal turen være, hvor mange timer skal man ligge på maksimalt i uka, og hvor høy må intensiteten maksimalt være for deg, for at 180 watt skal innebære talent nok til å sykle topp 30 i 35 åringenes (keos) aldersklasse?
|
|
|
[Re: jorn]
23/08/2012 05:52
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
jeg hadde en medsoldat under førstegangstjenesten som brukte efedrin under en øvelse uten annen motivasjon enn at han ikke hadde lyst til å bli sliten. Han var i utgangspunktet i ganske middelmådig form, men at tablettene hadde effekt var det ingen tvil om. der vi andre stabbet rundt med blodsmak gikk han lett og ledig med full oppakning.
Poenget er at enkelte har ekstremt lav terskel for å nyttigjøre seg av prestasjonsfremmende stoffer. Dersom risikoen for å bli tatt er lav kommer noen til å nyttigjøre seg av muligheten Det er sånne tilfeller jeg også tenker på, og henviser til i mine tidligere innlegg. Tror det finnes en del slike folk i alle leire, også mosjonist-syklister.
- Stefan
|
|
|
23/08/2012 13:09
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Må man søke om å bruke nesespray ? 
|
|
|
23/08/2012 22:03
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
nei, så vidt jeg kan bedømme så er nesedråper et unntak fra gruppe S6 i dopinglisten. det er med andre ord tillatt.
Redigert av ute-og-sykler; 23/08/2012 22:08.
|
|
|
[Re: jorn]
24/08/2012 07:15
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Poenget er at enkelte har ekstremt lav terskel for å nyttigjøre seg av prestasjonsfremmende stoffer. Dersom risikoen for å bli tatt er lav kommer noen til å nyttigjøre seg av muligheten Jeg har brukt efedrin på grunn av astma. Kan ikke si at jeg har hatt den effekten du snakker om her. Efedrin i store doser gir ubehag i form av uro og søvnløshet. Kjenner flere som ikke har hatt annen grunn til å bruke det enn å få lest til eksamener. Det er ute av kroppen i løpet av 24 til 48 timer. Når vi først er inne på effekten av efedrin i trenings og konkuranse, vil jeg for min del påstå at det gjør mer med motivasjonen til trening enn prestasjonen på treningen. Men det er mulig at folk opplever dette forskjellig. Koffein har på mange måter samme effekt, men i mindre grad og er nå faktisk tatt av dopinglisten.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
|
|