|
|
"Svindlet" av Posten
|
"Svindlet" av Posten
21/08/2012 19:42
|
TorO82
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har nå opplevd å bli svindlet av posten norge! For en uke siden (forrige onsdag) sendte jeg en pakke i postoppkrav til en kar borteifra drammen. Over all forventning så var jo pakken faktisk fremme dagen etter og alt ok så langt.
Pakken ble jo sendt som postoppkrav med beløp og kntnr på den der lappen. Har alltid trodd at postoppkrav er ganske trygt, da kjøper må betale for å få den med seg utifra posten/PiB.
Normalt så har posten brukt ca 1 uke på å overføre pengene som betales ved henting av pakke, så sjekket konto og ingen penger der, sjekket opp sendingsnummeret og oppdager at der er siste oppdaterte status: "utlevert retur", tenkte som så at her er noe som ikke stemmer, ringer postens kundeservice og får først beskjed om at alt er OK, men at han skal ringe til butikken det gjelder fot å høre med de hva som kan ha skjedd, så etter et par minutter ringer kundebehandleren og beklager seg og at det er skjedd en feil, og at pakkken faktisk er levert ut til mottaker/kjøper uten at det er betalt en eneste krone av oppgitt beløp. Det er jo meget merkelig at en pakke som er sendt fra A til B skal registreres som retur (lukter muffens).
Når jeg kommer hjem fra jobb setter jeg meg ned med googlemaskinen og prøver å finne noe info på denne kjøperens oppgitte navn og adresse, og ingenting dukker opp, eneste eg finner på det navnet er en selvstendig næringsdrivende på en øy litt lenger nord i landet. Skjønner nå hvorfor det var så viktig å få tilsendt sendingnummer på epost, for da har han jo tilgang til elektronisk hentelapp og ikke minst hentenummer som det kan hentes ut på, han har jo oppgitt en adresse og vet hvilken butikk det kommer til(han bor nok i det området)
Posten har opprettet sak på forholdet, og jeg får nok pengene mine, pakker er jo forsikret i posten, og posten er ansvarlig, men de sa det kunne jo ta en stund, for det tar jo en stund å behandle en sånn sak,
Moralen i Historien, driver du med bruktsalg, postoppkrav er ikke nødvendigvis sikkert lenger, det kreves jo ikke legitimasjon eller noe for å få utlevert pakke, har man sendingsnummer kan hvem som hellst hente pakke (visstnok). Og det virker som om de som jobber i butikken og ikke får skikkelig opplæring i det de driver med, så det er nok ganske lett å lure den stakkaren som står der.
|
|
|
Re: "Svindlet" av Posten
[Re: TorO82]
21/08/2012 19:55
|
Oekern
Avhengig
|
Avhengig
Forhåndsbetaling er det som gjelder. Kan ikke stole på noen lenger.
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
21/08/2012 20:05
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er jo ikke posten du har blitt svindlet av, men kjøperen.
|
|
|
[Re: Stein]
21/08/2012 20:15
|
TorO82
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er jo ikke posten du har blitt svindlet av, men kjøperen. Ja, det er helt klart. Men, de som jobber i butikken, som også jobber med posten sin avdeling der, burde jo sett at pakken kun er gått ifra sted A til sted B, og ikke tilbake til sted A, dermed er det jo ikke retur. Ser jo stadig her på lokalbutikken at det er "pjokker" på 17-18 år som tjener seg noen kroner, og har posten som en av arbeidsoppgavene sine, men må hele tiden spørre etter hjelp.
|
|
|
21/08/2012 20:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kanskje "kjøper" står i ledtog med pjokken hos posten?
|
|
|
[Re: baronKanon]
21/08/2012 20:49
|
TorO82
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kanskje "kjøper" står i ledtog med pjokken hos posten? eller kanskje kjøper er pjokken, tanken har slått meg ja..
|
|
|
21/08/2012 22:35
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Tanken har ikke slått deg til slutte å grine? Her har posten enkelt og greit gjort en feil pga teknisk feil i systemet, så skal du rope ut om at du har blitt svindlet for deretter å fraråde alle og enhver om å sende pakker i oppkrav, på tross for at det kun tar lengre tid til du får pengene dine. Du fortsetter diskusjonen og tror det er snakk om korrupte arbeidere på 18 år? Legg fra dere ordet pjokk og bli voksen selv! Sutrehuer Hilsen pjokk
|
|
|
22/08/2012 10:17
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg stusset lenge på hvorfor ikke posten krevde legitimasjon når man hentet ut pakker og personen ikke kjente en, selv når man ikke betalte oppkrav. En kollega av meg skulle hente et våpen på posten, og spurte de hvorfor de ikke ba om legitimasjon, for hva om noen uvedkommende hentet ut våpenet hans. Svaret var rimelig idiotisk: "Vi ser jo hvem som har hentet det på signaturen"
Ganske uvirkelig. Dette var før "post i butikk" kom hit, og vi hadde dedikert postkontor.
Redigert av Tor Arne; 22/08/2012 10:18.
|
|
|
22/08/2012 10:19
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Skal du sende noe som krever legitimasjon ved uthenting, sender du det rekommandert. Det er vel en kjent sak? Posten aner jo ikke hva som er i pakkene.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
22/08/2012 10:21
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Jeg stusset lenge på hvorfor ikke posten krevde legitimasjon når man hentet ut pakker og personen ikke kjente en, selv når man ikke betalte oppkrav. En kollega av meg skulle hente et våpen på posten, og spurte de hvorfor de ikke ba om legitimasjon, for hva om noen uvedkommende hentet ut våpenet hans. Svaret var rimelig idiotisk: "Vi ser jo hvem som har hentet det på signaturen"
Ganske uvirkelig. Dette var før "post i butikk" kom hit, og vi hadde dedikert postkontor. Du er hvertfall rimelig "blåst" om du henter en annen manns pakke og signerer med eget navn. Men Posten hadde kanskje ikke tenkt så langt.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
22/08/2012 10:31
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Skal du sende noe som krever legitimasjon ved uthenting, sender du det rekommandert. Det er vel en kjent sak? Posten aner jo ikke hva som er i pakkene. Kjøper man våpen fra en butikk som må sende det så bestemmer man ikke selv. Om posten vet hva som er i pakken eller ikke er da likegyldig. Hvis ikke de har ansvaret for at det kommer frem til rett person, hvem har da ansvaret?
|
|
|
[Re: bjerkseth]
22/08/2012 10:33
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Du er hvertfall rimelig "blåst" om du henter en annen manns pakke og signerer med eget navn. Men Posten hadde kanskje ikke tenkt så langt.
Jeg henter ofte pakker på post-i-butikk for andre personer. Noen ganger med hentelapp, andre ganger med sms med referansenummer, og må av og til kvittere for dette. Hvilket navn skal jeg underskrive med?
|
|
|
22/08/2012 10:39
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Da synes jeg det er ganske tvilsomt av butikken å sende det som vanlig postpakke. Alle vet at alt en person med uærlige hensikter trenger for å hente ut en pakke, er sporingsnummeret, så: -Hold sporingsnumrene dine for deg selv -Send ting som er ekstra viktige at kommer til rett person rekommandert. Alle vet at brevpost ikke er så veldig sikkert. Sånn har det alltid vært. Det finnes sikrere måter å sende ting på, og er noen dumme nok (unnskyld, men ja.) til å sende skytevåpen som uregistrert post, er det ikke Posten Norge sin feil. Hvem som har ansvaret for hva, og postens villkår ellers, står det kanskje noe om her? Postens Generelle Leveringsvillkår
|
|
|
22/08/2012 10:45
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Ja, det er helt klart en god forklaring at man kan se hvem som har hentet pakken på underskriften.
|
|
|
22/08/2012 10:52
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Da synes jeg det er ganske tvilsomt av butikken å sende det som vanlig postpakke. Alle vet at alt en person med uærlige hensikter trenger for å hente ut en pakke, er sporingsnummeret, så: -Hold sporingsnumrene dine for deg selv -Send ting som er ekstra viktige at kommer til rett person rekommandert. Alle vet at brevpost ikke er så veldig sikkert. Sånn har det alltid vært. Det finnes sikrere måter å sende ting på, og er noen dumme nok (unnskyld, men ja.) til å sende skytevåpen i posten, er det ikke Posten Norge sin feil. Hvem som har ansvaret for hva, og postens villkår ellers, står det kanskje noe om her? Postens Generelle Leveringsvillkår Det er uansett ganske sløvt av posten å gi ut en pakke som er sendt i oppkrav, samme hvor mye hentelapp personen har. En slik pakke SKAL ikke gis ut uten betaling, da har posten gjort feil. Ferdig snakka... at kjøper har tatt en supersleip en er det liten tvil om, og kanskje vært litt heldig også... Oppgi mer enn gjerne navn og brukernavn her, svindlere vil man unngå å handle med. Men her er kanskje falskt navn også oppgitt...
Redigert av RazeFaze; 22/08/2012 10:53.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
22/08/2012 11:00
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg har måttet si fra til posten her en gang at jeg skal betale for pakken. Mye å gjøre og litt problemer med å finne pakken kan fort forstyrre fokuset litt.
Redigert av Tor Arne; 22/08/2012 11:01.
|
|
|
22/08/2012 11:04
|
Dan
More than words
|
More than words
Skal du sende noe som krever legitimasjon ved uthenting, sender du det rekommandert. Det er vel en kjent sak? Posten aner jo ikke hva som er i pakkene. Jeg var nede på Rimi og hentet et rekommandert brev for noen uker siden. Jeg måtte fortelle han som sto der hvordan det funket og hvor jeg skulle signere og at han skulle sende slippen tilbake til avsender. Han syntes hentelapp var hentelapp og prøvde å bare gi meg brevet uten noe mer plunder. Usikker på om italienske staten noensinne fikk bekreftelse på at brevet var mottatt. De fikk i hvert fall eiendomsskatten etter hvert. 
|
|
|
[Re: Tor Arne]
22/08/2012 11:06
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som slår meg er at det er forskjellig fra postkontor til postkontor,virker som om man ikke har kontroll på rutiner i det hele tatt,posten må jo tape penger på at man ikke blir avkrevd legitimasjon bestandig.
På min lokal post i butikk så er de strenge,ikke fått hentet en eneste pakke ut uten legitimasjon siden de ble post i butikk. Selv om kona til en kompis tår i kassa så er det fram med leg,og så taster hun noen kontrollsiffer samt utløpsdato inni systemet før jeg får pakken. Edit: Da jeg brukte å hente pakker og sånt for bestemodern ett annet sted så hente det at jeg hentet ut pakke ruten å bli avkrevd leg.
Redigert av SimonS; 22/08/2012 11:07.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
22/08/2012 11:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er uansett ganske sløvt av posten å gi ut en pakke som er sendt i oppkrav, samme hvor mye hentelapp personen har. En slik pakke SKAL ikke gis ut uten betaling, da har posten gjort feil. Ferdig snakka... at kjøper har tatt en supersleip en er det liten tvil om, og kanskje vært litt heldig også...
Det er det ingen tvil om. Ikke hos Posten heller, siden trådstarter tydeligvis får pengene sine. Oppgi mer enn gjerne navn og brukernavn her, svindlere vil man unngå å handle med. Men her er kanskje falskt navn også oppgitt...
Er ikke sikkert det er så nyttig, for denne tråden har trådstarter startet på flere enn dette forumet. 
|
|
|
[Re: Brusdalen]
22/08/2012 11:12
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du er hvertfall rimelig "blåst" om du henter en annen manns pakke og signerer med eget navn. Men Posten hadde kanskje ikke tenkt så langt.
Jeg henter ofte pakker på post-i-butikk for andre personer. Noen ganger med hentelapp, andre ganger med sms med referansenummer, og må av og til kvittere for dette. Hvilket navn skal jeg underskrive med? Hvis du signerer med andre sitt navn så er det jo dokumentfalsk,så det ville nå ikke jeg gjort. En X holder kanskje for posten?
|
|
|
22/08/2012 18:17
|
caad10
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Send rekommandert, kombinert med oppkrav. Sikkert som banken. Selv ikke den garvede svindler kan lure dette vanntette systemet. Vel og merke, det krever at den hyggelige postdamen bak skranken også er våken og gjør sin jobb
|
|
|
[Re: SimonS]
22/08/2012 18:44
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du signerer med andre sitt navn så er det jo dokumentfalsk,så det ville nå ikke jeg gjort.
En X holder kanskje for posten? Jeg henter ofte pakker til andre familiemedlemmer og kvitterer for dette med mitt navn. Det er vel lov å hente pakker i andre sitt navn?
|
|
|
[Re: caad10]
22/08/2012 19:48
|
FrankS
Entusiast
|
Entusiast
Rekomandert betyr ikke at det kommer frem. Vær obs på evt forsikring og verdi på pakken. Posten rotet bort Rembrandt. Selv venter jeg på en pakke der siste sporing er fra 1. august: Sendingen kan være forsinket - Sendingen vil sannsynligvis ankomme utleveringssted neste virkedag --frank
|
|
|
22/08/2012 20:14
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du signerer med andre sitt navn så er det jo dokumentfalsk,så det ville nå ikke jeg gjort.
En X holder kanskje for posten? Jeg henter ofte pakker til andre familiemedlemmer og kvitterer for dette med mitt navn. Det er vel lov å hente pakker i andre sitt navn? Jepp,men ikke hvis du skriver under med ett annet navn enn ditt eget,da er det ikke helt rett,det skjønner du vel. Kjenner ikke så mye til postens rutiner,men de virker dårlige. Er jo snakk om verdier de leverer ut,og skremmende hvis hvem som helst kan hente en pakke siden de har sporingsnummer/kolliID.
|
|
|
[Re: SimonS]
22/08/2012 20:32
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Det ville aldri falle meg inn å signere med et annet navn, jeg kommenterte innlegget som hevdet man måtte være blåst for å signere med sitt eget for en annen persons pakke.
|
|
|
22/08/2012 20:44
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Jeg henter ofte pakker på post-i-butikk for andre personer. Noen ganger med hentelapp, andre ganger med sms med referansenummer, og må av og til kvittere for dette. Hvilket navn skal jeg underskrive med? Her tenkte jeg på svindeltilfelle. Du stjeler ikke en annens pakke og signerer med eget navn. Om du bare skal gjøre en tjeneste og hente for en annen er det selvfølgelig en helt annen sak.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
23/08/2012 06:02
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Da er vi enig 
|
|
|
24/08/2012 07:23
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da er vi enig  Det var dere nok hele tiden, hvis du bare hadde tenkt deg om. På min PIB må man ha legitimasjon hvis man kommer med sendingsnummer på tekstmelding e.l., men ikke hvis man kommer med den fysiske lappen i hånda. Denne ordningen forstår jeg rett og slett ikke. Hva er enklest: få tak i mobiltelefonen eller e-post-kontoen til mottakeren, eller gå bort til postkassen og ta opp en lapp?
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
24/08/2012 07:55
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da er vi enig  Det var dere nok hele tiden, hvis du bare hadde tenkt deg om. På min PIB må man ha legitimasjon hvis man kommer med sendingsnummer på tekstmelding e.l., men ikke hvis man kommer med den fysiske lappen i hånda. Denne ordningen forstår jeg rett og slett ikke. Hva er enklest: få tak i mobiltelefonen eller e-post-kontoen til mottakeren, eller gå bort til postkassen og ta opp en lapp? Tror vi alle tre er enige. Uansett så virker det som om det er store forskjeller på rutiner fra butikk til butikk. På min lokale PIB så må man vise leg selv om man har hentelappen,og slik har det vært lenge. Men posten lokalt er ikke noe å være imponert over utover dette,masse rot når det gjaldt pakker før,men etter at de flyttet inn i nytt og større lokale så har alt vært på stell.
|
|
|
24/08/2012 14:09
|
abyss
Medlem
|
Medlem
Ikke alltid sløvheten er så kjedelig. Fikk noe brevpost fra utlandet, med forenklet tollgebyr og hele pakka, rett i postkassa. Aldri hørt noe om det igjen. Kunne ikke falt meg inn å betale det frivillig mtp at de opererer med momsgrenser fra 70-tallet eller hva det nå er.
Forøvrig har jeg ikke vist legitimasjon på år og dag i PiBen. Hender de spør hvem pakken er til, men ellers er det bare å forsyne seg. De kjenner meg vel sånn halvveis igjen også, er ikke akkurat sjeldent innom.
|
|
|
|
|