Det negative med fredagsbirken er i mine øyne selvseedingen. Folk vet ikke hvilke tider de er kapable til, eller de gir blaffen (og seeder seg med tanke på å rekke en middagsavtale).
Konsekvensen er at du ikke finner noen med samme kjørestyrke som du kan kjøre sammen med. Hvis formen er god, kan du dessuten oppleve litt køfrustrasjon i trangere partier.
Hvis du sykler lørdag og uansett planlegger å sykle noen oppladningsritt neste år, kan du velge ett av de som er seedingritt til birken, og få "akkurat passe" seeding på lørdag. "Riktig" seeding er ikke stress, men tvert imot veldig behagelig og fordelaktig. Dette er i mine øyne det aller beste utgangspunktet for å få en finest mulig tur over fjellet.
Men det er klart at det er en tøddel mer alvor på lørdag. Jeg syklet selv fredgsbirk første gang jeg deltok for noen år siden. Da ble det en "turistklassetid", og jeg koste meg forsåvidt med det. Det ble dog med den ene fredagsbirken før jeg tok overgangen til å sykle lørdag. I år tok jeg merket på lørdag. Man kan altså fint ta et steg av gangen.
Redigert av ute-og-sykler; 02/09/2012 20:34.