Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Treningsmål: fredagsbirken 2013

Treningsmål: fredagsbirken 2013 #1469174 21/08/2012 11:02
E
eikeknekk Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Som treningsmål har jeg i all hemmelighet satt opp fredagsbirken til neste år. Jeg er i god gang og i stigende form.

Jeg har aldri deltatt i ritt før og tenker derfor at fredagsbirken er en fin måte å debutere på. Ser for meg at det er roligere den dagen. Jeg tror nok jeg kommer til å være litt nervøs og stressa.
Er noen enig eller uenig?
Hva er fordelene med fredagsbirken?

Re: Treningsmål: fredagsbirken 2013 [Re: eikeknekk] #1469186 21/08/2012 11:08
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke mye hemmelig når du poster det her ICON_SMILE.

Om du trener bra fra nå og gjennom hele vinteren så hadde jeg vært sinnsyk gira på å vært med på ritt før dette.

Det kan du jo selvsagt skifte på etterhvert, men lurt å sette deg ett stort mål, og heller bruke noen ritt før dette der du får testet hvordan det er å sykle ritt, og ritt er også knallbra trening.

Redigert av Mortens; 21/08/2012 11:08.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Treningsmål: fredagsbirken 2013 [Re: eikeknekk] #1469243 21/08/2012 11:44
A
alex rae Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: eikeknekk
Som treningsmål har jeg i all hemmelighet satt opp fredagsbirken til neste år. Jeg er i god gang og i stigende form.

Jeg har aldri deltatt i ritt før og tenker derfor at fredagsbirken er en fin måte å debutere på. Ser for meg at det er roligere den dagen. Jeg tror nok jeg kommer til å være litt nervøs og stressa.
Er noen enig eller uenig?
Hva er fordelene med fredagsbirken?
Sykler Fredagsbirken for andre gang nå. Fordelen er vel at det er mindre folk i løypa, og at du kan velge når du vil starte sjøl. Har dog aldri prøvd "den ekte Birken", det får bli neste år/gang.

Redigert av alex rae; 21/08/2012 11:45.

-Fuji SLM 3.0 2011
-Scott Addict R3 2011
Re: Treningsmål: fredagsbirken 2013 [Re: eikeknekk] #1469507 21/08/2012 17:37
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Har prøvd begge og det er ikke stor forskjell. Du får ikke det ettertraktede merket på fredag, men det gjør heller ikke 75 % av de som kjører på lørdag. Det er litt roligere stemning i løypa, men fortsatt hyggelig atmosfære og en del publikum på fredag. Hvis du har tenkt å sette deg som mål å komme fort over fjellet og helst på merketid hadde jeg valgt lørdag, men skal du være med for å prøve og usikker på tida du bruker ( + 4,5 time) hadde jeg kjørt fredag. Samme hva du kjører så hadde jeg også kjørt noen lokale ritt som likner litt ( grusritt). Rittrening er beste treningen for å forberede seg til slikt.

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Treningsmål: fredagsbirken 2013 [Re: eikeknekk] #1470116 22/08/2012 09:25
E
eikeknekk Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Takk for svar.

Det skal trenes knallhardt i hele høst og vinter. Så kanskje jeg fristes til å bli med på noen lokale ritt.
Men det frister med fredagsbirken hvis det er litt roligere den dagen. Merket driter jeg i nå. Vil bare gjennomføre og få diplom som skal henge på veggen.

Lykke til til de som skal sykle til helge!

- Ø

Re: Treningsmål: fredagsbirken 2013 [Re: eikeknekk] #1470501 22/08/2012 15:46
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Tja. Hva skal en si, du starter trolig ikke i pulje 1-20 neste år uansett. Da vil du få en fin tur over fjellet åkke som.
Det er en liten myte at "alle" sykler som gale på Lørdag.
Mange koselige folk og mange lave albuer på lørdag også, dersom du starter lenger bak sammen med likesinnede.

Det er de som nettop har begynt å sykle og som er i meget god form som står for skrikingen i de lavere puljene.

Oppskriften er enkel, kjør på høyre side, titt bakover før du sykler forbi på venstre side så får du en flott tur også på en lørdag.

Hilsen lørdanssyklist for femte året uten noen negative opplevelser :-)

Re: Treningsmål: fredagsbirken 2013 [Re: eikeknekk] #1473234 27/08/2012 07:43
P
påhodetoverstyre Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg har syklet fredagsbirken to ganger nå. Droppet det i år pga manglende motivasjon, dårlig for, vondt i kranken osv. uansett....... Jeg orket bare ikke å sykle dene alene igjen.. KOmmer sterkt tilbake neste år.

Finn noen å gjøre det sammen med. Enklere å droppe økter dersom man er alene.... Litt konkurranse er heller ikke feil. Samt at det sosialt. Det er jo tross alt noen timer som skal tilbringes på sykkelsetet før selve fredagsbirken.

Ellers så synes jeg fredagsbirken er helt glimrende. Men så har jeg ikke syklet på lørdagen ICON_SMILE

Re: Treningsmål: fredagsbirken 2013 [Re: eikeknekk] #1477877 02/09/2012 20:23
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Det negative med fredagsbirken er i mine øyne selvseedingen. Folk vet ikke hvilke tider de er kapable til, eller de gir blaffen (og seeder seg med tanke på å rekke en middagsavtale).

Konsekvensen er at du ikke finner noen med samme kjørestyrke som du kan kjøre sammen med. Hvis formen er god, kan du dessuten oppleve litt køfrustrasjon i trangere partier.

Hvis du sykler lørdag og uansett planlegger å sykle noen oppladningsritt neste år, kan du velge ett av de som er seedingritt til birken, og få "akkurat passe" seeding på lørdag. "Riktig" seeding er ikke stress, men tvert imot veldig behagelig og fordelaktig. Dette er i mine øyne det aller beste utgangspunktet for å få en finest mulig tur over fjellet.

Men det er klart at det er en tøddel mer alvor på lørdag. Jeg syklet selv fredgsbirk første gang jeg deltok for noen år siden. Da ble det en "turistklassetid", og jeg koste meg forsåvidt med det. Det ble dog med den ene fredagsbirken før jeg tok overgangen til å sykle lørdag. I år tok jeg merket på lørdag. Man kan altså fint ta et steg av gangen.

Redigert av ute-og-sykler; 02/09/2012 20:34.
Re: Treningsmål: fredagsbirken 2013 [Re: eikeknekk] #1481740 07/09/2012 20:09
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Syklet mitt først ritt i årets Fredagsbirk,flott opplevelse. Startet i pulje 18,det er jo "gøy" og sykle forbi andre.Takk til ung dame og mann som dro 5 gamle menn siste 1/2 timen. Kom inn på 4.13,satser på under 4 timer neste år.

Moderator  support