|
Cyclocross rundt 10k
|
Cyclocross rundt 10k
20/08/2012 12:11
|
oyvind
OP
AKA DynamittGubb
|
OP
AKA DynamittGubb
Hei!
Vurderer sterkt en cyclocross til jobbsykling gjennom hele året. Da sykkelbudsjettet strekkes langt på alle andre modellområder, tenkte jeg å holde litt igjen på cyclocross. Har mest lyst på Cannondale caadx5, men tenker litt på dette med skivebremser. Mange billige skivebremser har billig feeling, men gir selvfølgelig grei bremsing både vinter og sommer. Felgbremser er kjipt om vinteren, men funker supert på veien om sommeren. Derfor er jeg litt på og av her. Bør være minimum 105 utstyr.
Forslag? Nettkjøp er og aktuelt.
|
|
|
Re: Cyclocross rundt 10k
[Re: oyvind]
20/08/2012 12:16
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Focus Mares går an å titte på. En kollega har denne, og sykkelen er fin syns jeg. Kunne godt tenkt meg en selv. Ser den går for 10.000 flere steder med 105.
RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
20/08/2012 12:17
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Redigert av Red Devils; 20/08/2012 12:21.
|
|
|
20/08/2012 12:25
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hei!
Vurderer sterkt en cyclocross til jobbsykling gjennom hele året. Da sykkelbudsjettet strekkes langt på alle andre modellområder, tenkte jeg å holde litt igjen på cyclocross. Har mest lyst på Cannondale caadx5, men tenker litt på dette med skivebremser. Mange billige skivebremser har billig feeling, men gir selvfølgelig grei bremsing både vinter og sommer. Felgbremser er kjipt om vinteren, men funker supert på veien om sommeren. Derfor er jeg litt på og av her. Bør være minimum 105 utstyr.
Forslag? Nettkjøp er og aktuelt. http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOODDRIV/on_one_dirty_disco_cyclocross_rival
|
|
|
20/08/2012 12:31
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Hei!
Forslag? Nettkjøp er og aktuelt. Ikke det du spør om, men vil bare påpeke at CX ikke er det helt ultimate vinterstid (i Oslo?). Piggdekkene sitter OK på hardpakket snø, men det er glatt på is. I tillegg sporer det ganske kraftig i løs-snø og saltslaps og du vil merke at det blir ganske ustødig med et 44 cm bredt styre. Men for all del, det fungerer. Men det fungerer altså mye bedre med terrengsykkel.
|
|
|
20/08/2012 13:33
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Jeg har lett og sett på de fleste som tilbys til en rimelig penge i Norge i år. Har også sett på de med skivebrems. Uansett klarte jeg ikke finne riktig størrelse hos noen. Er 168 og kort i beina. Jeg falt derfor ned på favorittmerke Cannondale og bestile CaadX Tiagra 2013 modell. Gleder meg sykt til den kommer utover i oktober engang.
|
|
|
21/08/2012 05:27
|
extol
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har en Focus Mares AX2. Veldig fornøyd med den. Eneste er at den ikke har eyelets til skjermer. Derfor er det en Kona Jake som er jobbsykkelen her i huset. Godt fornøyd med den også, men det er en mye kjedeligere sykkel å sykle på enn Focusen.
Runde hjul triller best
|
|
|
[Re: Lid]
21/08/2012 08:47
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har lett og sett på de fleste som tilbys til en rimelig penge i Norge i år. Har også sett på de med skivebrems. Uansett klarte jeg ikke finne riktig størrelse hos noen. Er 168 og kort i beina. Jeg falt derfor ned på favorittmerke Cannondale og bestile CaadX Tiagra 2013 modell. Gleder meg sykt til den kommer utover i oktober engang.
Jeg har hatt 2011 versjonen i snart ett år nå og er utrolig fornøyd! Tiagra er et supert girsystem det og jeg ser ingen grunn til å ha et dyrere system på en helårsjobbsykkel:) http://triallan.com/2011/10/26/cannondale-caadx-treningssykkel-for-rufsete-forhold/
|
|
|
21/08/2012 19:17
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg har heller aldri sett sjarmen med CX til transportsykling. Sittestillingen er ikke videre komfortabel med sekk - til det er grepet på styret for smalt og for fremoverlent. Bremsene i kombinasjon med de smale dekkene gir dårlig kontroll i sørpe og slaps, i tillegg er det klønete å få skjermer til doningen. Racer med Crud-skjermer så lenge det er snøfritt, og terrengsykkel med pigger når snøen ligger der får min stemme.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
21/08/2012 19:41
|
eracing
Veteran
|
Veteran
Jeg har heller aldri sett sjarmen med CX til transportsykling. Sittestillingen er ikke videre komfortabel med sekk - til det er grepet på styret for smalt og for fremoverlent. Bremsene i kombinasjon med de smale dekkene gir dårlig kontroll i sørpe og slaps, i tillegg er det klønete å få skjermer til doningen. Racer med Crud-skjermer så lenge det er snøfritt, og terrengsykkel med pigger når snøen ligger der får min stemme. Enig, men mye tyder på at folk er ulike 
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
[Re: eracing]
21/08/2012 20:41
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg har heller aldri sett sjarmen med CX til transportsykling. Sittestillingen er ikke videre komfortabel med sekk - til det er grepet på styret for smalt og for fremoverlent. Bremsene i kombinasjon med de smale dekkene gir dårlig kontroll i sørpe og slaps, i tillegg er det klønete å få skjermer til doningen. Racer med Crud-skjermer så lenge det er snøfritt, og terrengsykkel med pigger når snøen ligger der får min stemme. Enig, men mye tyder på at folk er ulike Eller de har ikke prøvd enda  .
|
|
|
22/08/2012 08:43
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har heller aldri sett sjarmen med CX til transportsykling. Sittestillingen er ikke videre komfortabel med sekk - til det er grepet på styret for smalt og for fremoverlent. Bremsene i kombinasjon med de smale dekkene gir dårlig kontroll i sørpe og slaps, i tillegg er det klønete å få skjermer til doningen. Racer med Crud-skjermer så lenge det er snøfritt, og terrengsykkel med pigger når snøen ligger der får min stemme. Jeg har hatt CX som drittværssykkel og commuter i ett år nå - jeg ser meg ikke tilbake. Jeg har utelukkende gode erfaringer. Styrehøyden er satt noe høyere enn på racer'n og styrebredden noe bredere. For å være rustet for alle vær og veiforhold er sykkelen satt opp med Avid BB7, NoTubes Crest m/Raven 35mm slangeløst og SKS Chromoplastic heldekende skjermer. Fungerer like godt på asfalt, hullete bygater, fortauskanter , grusvei og en smooth single track.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
22/08/2012 08:49
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Jeg har heller aldri sett sjarmen med CX til transportsykling. Sittestillingen er ikke videre komfortabel med sekk - til det er grepet på styret for smalt og for fremoverlent. Bremsene i kombinasjon med de smale dekkene gir dårlig kontroll i sørpe og slaps, i tillegg er det klønete å få skjermer til doningen. Racer med Crud-skjermer så lenge det er snøfritt, og terrengsykkel med pigger når snøen ligger der får min stemme. Jeg har hatt CX som drittværssykkel og commuter i ett år nå - jeg ser meg ikke tilbake. Jeg har utelukkende gode erfaringer. Styrehøyden er satt noe høyere enn på racer'n og styrebredden noe bredere. For å være rustet for alle vær og veiforhold er sykkelen satt opp med Avid BB7, NoTubes Crest m/Raven 35mm slangeløst og SKS Chromoplastic heldekende skjermer. Fungerer like godt på asfalt, hullete bygater, fortauskanter , grusvei og en smooth single track. Har du brukt den om vinteren også?
|
|
|
22/08/2012 08:49
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Jeg har heller aldri sett sjarmen med CX til transportsykling. Sittestillingen er ikke videre komfortabel med sekk - til det er grepet på styret for smalt og for fremoverlent. Bremsene i kombinasjon med de smale dekkene gir dårlig kontroll i sørpe og slaps, i tillegg er det klønete å få skjermer til doningen. Racer med Crud-skjermer så lenge det er snøfritt, og terrengsykkel med pigger når snøen ligger der får min stemme. Jeg har hatt CX som drittværssykkel og commuter i ett år nå - jeg ser meg ikke tilbake. Jeg har utelukkende gode erfaringer. Styrehøyden er satt noe høyere enn på racer'n og styrebredden noe bredere. For å være rustet for alle vær og veiforhold er sykkelen satt opp med Avid BB7, NoTubes Crest m/Raven 35mm slangeløst og SKS Chromoplastic heldekende skjermer. Fungerer like godt på asfalt, hullete bygater, fortauskanter , grusvei og en smooth single track. Jeg er nesten helt enig, selv om jeg vurderer å selge min CX.
No added style
|
|
|
[Re: Red Devils]
22/08/2012 08:56
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du brukt den om vinteren også? Ja, med Schwalbe Marathon Winter. Fungerer helt fint. Lavt lufttrykk på glatta for bedre grep, høyt på bar asfalt for å redusere støy.
/mitch
|
|
|
22/08/2012 09:52
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Har du brukt den om vinteren også? Ja, med Schwalbe Marathon Winter. Fungerer helt fint. Lavt lufttrykk på glatta for bedre grep, høyt på bar asfalt for å redusere støy. Jeg har også brukt min om vinteren med samme dekk som ovenfor. Siden Tøyenbadet var under utbedring syklet jeg fra Oslo sentrum til Holmlia 4 ganger i uken uansett vær og til det var CX utrolig god. I motsetning til Øyvind så syntes jeg det er akkurat like ok å sykle med CX og sekk som terrengsykkel og sekk. Sammenlignet med terrengsykkel så syntes jeg at CX går mye raskere (gir hvertfall en følelse av det) uten at den er krise i is/sørpe. Eneste ulempen med min CX er voldsomt tåoverlapp med skjermer som har ført til nesten tryn et par ganger.
|
|
|
[Re: AllanHov]
22/08/2012 09:57
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eneste ulempen med min CX er voldsomt tåoverlapp med skjermer som har ført til nesten tryn et par ganger. Enig, tok lit tid å venne seg.
/mitch
|
|
|
22/08/2012 15:36
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke overlapp på min Crosscheck cx/touring/altmulig potet og jeg har store bein. Har ikke montert skjermer enda men tror det skal gå greit, blir hvertfall ikke mye overlapp. Ikke prøvd den på vinterføre men er generelt veldig fornøyd. Takler litt sti veldig bra sålenge det ikke er for løst eller glatt. Eneste jeg sliter med er cantilever bremsene men det går sikkert an å få de bedre. Et alternativ til cx er jo noe Cotic Roadrat eller Singular Peregrine-aktig. Med eller uten riser/flatbar.
Redigert av skubisan; 22/08/2012 15:37.
|
|
|
22/08/2012 20:08
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Jeg har heller aldri sett sjarmen med CX til transportsykling. Sittestillingen er ikke videre komfortabel med sekk - til det er grepet på styret for smalt og for fremoverlent. Bremsene i kombinasjon med de smale dekkene gir dårlig kontroll i sørpe og slaps, i tillegg er det klønete å få skjermer til doningen. Racer med Crud-skjermer så lenge det er snøfritt, og terrengsykkel med pigger når snøen ligger der får min stemme. Dersom sekk og CX ikkje fungerer godt nok, gjeld vel det same om sykkelen er ein vanleg racer? Personleg synest eg bukk er best til alt som ikkje er terrengsykling. Og monterer ein bagasjebrett, forsvinn også sekkeproblematikken.
|
|
|
[Re: dagfink]
03/09/2012 07:34
|
oyvind
OP
AKA DynamittGubb
|
OP
AKA DynamittGubb
Da ble det en Cannondale CaadX5 på meg. Såvidt syklet til jobb, så litt tidlig å si hva man synes.
Testet såvidt en Focus med Tektro-skiver, og synes feelingen i Tektro-skivene var ganske kjip. Gikk derfor for felbremser, så bruker jeg hjulsettet som fulgte med til vintersykling, og putter på et kvassere hjulsett jeg har liggende om vår/sommer/høst.
|
|
|
03/09/2012 10:39
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Etter å ha syklet mer og mer med CX-dekk på CX-en min (en 2006-modell Focus Mares Cross) så innser jeg hvor perfekt en slik sykkel er for en person som ønsker både landeveissykkel og en marka-grusvei-sykkel.
Har kun syklet med landeveishjul og behandlet den som en racersykkel, men nå har jeg vært mye i marka med 11-30-kassett bak og 33mm Mavic Raze-dekk, og det er bare helt utrolig herlig.
Jeg vil anbefale dere som går rundt og tenker på å kjøpe landeveissykkel å heller investere i en CX med felgbremser og et ekstra landeveishjulsett. Dropp mountainbiken når du skal i marka, og kjenn farten med bukkestyre og smale grusdekk!
Men som andre har sagt: Å sykle med ryggsekk på bukkestyre er ikke særlig behagelig. Skal du pendle ofte med ryggsekk, gå for en annen sykkel med mer oppreist sittestilling. Vintersykling med pigg der man er nødt til å forsere en del bygater med slaps, brøytekanter etc vil jeg også anta at en CX er uegnet for, til slike forhold fungerer bredt styre og brede dekk flott.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
|
|