|
|
Strava rookie
|
Strava rookie
18/08/2012 18:33
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Driver og ser fært på dissa strava linkene rundtom - og det virker som en smart greie m.t.p motivasjon !
Forhørte meg litt i en sportsbutikk - men de hadde ingen maskiner (Sigma) som kunne brukes til/med strava - så hva trenger jeg ?
Regner med den er GPS basert (selvfølgelig) men betyr den er "svær" greie på styre + noe mer en ledning og føler ? (Til hjulet)
Er software kompitabelt med os-x ?
Redigert av Oekern; 18/08/2012 18:33.
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
Re: Strava rookie
[Re: Oekern]
18/08/2012 18:38
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Smarttelefonen som du kanskje har er jo det mange benytter. LAst ned app og trykk på play og ha den i sekken. Den laster opp når du er ferdig. Eller kjøp en Garmin Edge xxx el http://app.strava.com/how-it-works
No added style
|
|
|
18/08/2012 19:04
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Er software kompitabelt med os-x ? Strava er webbasert og funker fint med OS X. Skal du bruke Garmin Edge og få korrekte høydedata (dvs de GPS'en har levert i stedet for det Strava har regnet ut utifra kartdata) må du installere Garmin sin browserplugin samt ha en GPS med barometer (f.eks Edge 500 og 800). Jeg vil anbefale å teste med Android/iPhone-appen de har først. Et annet alternativ er å bruke en annen GPS du allerede har eller kan låne og konvertere sporloggen til gpx-formatet som Strava støtter.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
18/08/2012 21:30
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ahaaa ! Da skjønner jeg litt mer. Jeg har fått det for meg at Strava har en EGEN gps modul. Men ved bruk av iPhone, som jeg har - så må jeg ha internetten på hele tia da ? Det blir jo ikke så billig. Så pleier jeg ikke ha med telefonen på sykkel tur heller.. Ser jo at en Edge 500 likker på rundt 3K. Det er jo litt mer en hva jeg trodde 
|
|
|
18/08/2012 21:43
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Edit: Etter et finn.no søk ser jeg at den fåes ned til 2 tusen,- (Garmin edge 500) Fortsatt endel i overkant av hva jeg antok. Får vel prøve med iPhone´n en tur først da og se. Men jeg syns internetten min er treig når den ikke er koblet til via trådløst nett. Har dette noe betydning for resultatet via appen ?
Redigert av Oekern; 18/08/2012 21:43.
|
|
|
18/08/2012 22:17
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men jeg syns internetten min er treig når den ikke er koblet til via trådløst nett. Har dette noe betydning for resultatet via appen ?
Dette har ingen betydning før du laster opp økta til internett. Appen bruker GPS-signaler (ikkeno edge eller 3G) til å loggføre hvor i verden du befinner deg, og du laster ikke opp eller ned noe som helst før du står i hjemmenettverket ditt og avslutter økta.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
19/08/2012 07:57
|
Henrik74
Fersking
|
Fersking
Elkjop.no selger Edge 500 til 1499, dette er versjonen uten pulsbelte. Det kan du evt kjøpe senere.
|
|
|
20/08/2012 07:37
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Prøvde med iPhonen igår - noe som ga en svært dårlig erfaring. Etter bare 12 km mistet den gps signalet, og fant det tydligvis aldri igjen ? Den "tok opp" bare 12 km av 56 km værtfall. Ser på kartet (på strava.com) at det har skjedd før jeg kom opp til gjelleråsen.
Når jeg var hjemme igjen så tok jeg opp tlf (for og stoppe den) og så da jeg hadde fått beskjeden; Du har mistet gps signalet osv osv) Dette var en sånn beskjed jeg måtte trykke ok for at dette varsels vinduet skulle gå vekk.
En annen ting var at jeg dro ut med 96% batteri, men når jeg kom hjem hadde jeg 20% ! Er det vanlig at programmet bruker så mye strøm ? Da får jeg jo isåfall ikke med meg de lengre turene da..
|
|
|
20/08/2012 07:39
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
kjøp deg en edge 500, om du trenger puls og cadens måler velger du jo helt selv(jeg mener det er et must) er selv strava noob og synes det er latterlig fett hva strava kan få uttav all info den får fra edgen:)
synes og ha sett edge 500 nedi 900kroners klassen på tilbud uten noe anna enn selve enheten og festebraketten.
|
|
|
20/08/2012 08:07
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, det ser ut til at jeg må kjøpe meg en 500. Får se hvor feit lønninga blir tell fredda´n.
|
|
|
20/08/2012 09:07
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Skal du sykle på GPS med mobilen så bør du ha 100% batteri (om du ikke har en nyere verson - min galaxy SIII bruker vanvittig mye mindre batteri på GPS enn min siste HTC HD2). En annen ting er at telefonen bør ligge på toppen av sekken for å ha best mulig GPS dekning.
Jeg har ikke prøvd strava, men bruker endomundo (som har alle funksjonene strava har etter det jeg erfarer (muligens ikke kadens?) + mulighet for mange flere aktiviteter som langrenn, rulleski osv osv. Endomundo kommer også i en gratisverson som faktisk funker.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
20/08/2012 09:39
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Har Endomundo segmenter? For det er nemlig kjernen og essensen i Stravas popularitet.
|
|
|
20/08/2012 09:49
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Iphone4 funker fint til Strava. Trenger ikke 4S. Iphone 3S funker og, men Iphone 3G har IKKE kjapp nok GPS (been there tried that) og du mister signal og alt er bare krøll.
Batterikapasitet på Iphone er ikke noe problem ved stravabruk. Logger 6-7t uten problemer med 4ern, og 3Sen tok og fint birken for et par år siden. Da har du og batteri til bildetaging og bruk underveis.
Og skal du ha garmin ville jeg tatt en Garmin 800. Skikkelig brukergrensesnitt. Den står på min ønskeliste iallefall.
|
|
|
[Re: imag]
20/08/2012 09:50
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Ja, det har jeg skjønt. Og etter det jeg kan se på den nye (pro/betal versonen) utgaven av endomundo så har det kommet med mulighet for "Følg en rute". Trykker jeg på den så finner jeg ruter i nærheten laget av andre, det er også en mulighet som er "slå en venn". Er vel kanskje ikke like bra som Stravas segmenter, men greit å ha mulighet til å løpe, sykle, rulleski osv på ruter andre har lagt opp 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
20/08/2012 22:34
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hva er kadens ? Har iPhone 3G - så da ligger vel problemet i modellen. Trofast følgevenn som har vært med på mye rart nå !  Driver og titter på Garmin 500 da - den passer lommeboka best (Les, den kan strekke seg opp til den) Etter og ha lest flere tråder her inne, virker det som eneste fordelen 800 har er mer detaljert kart og lettere "prøv andres turer guide" ? Tror ikke det er noe jeg kommer til og bruke så mye uansett
|
|
|
21/08/2012 00:36
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Litt viktig å holde tungen rett i munnen her i forhold til hva som er hva:
For å samle inn treningsdata slik spørsmålsstiller ønsker er minimumskravet en enhet som har innebygget "stoppeklokke", GPS og noenlunde batterikapasitet. Smarttelefoner kan gjøre denne nytten. Det kan også alle Garmin sine produkter. Polar forutsetter at du anskaffer en ekstern GPS-mottaker fra deres produktportefølje.
Har du denne typen utstyr vil du kunne samle informasjon om hvor fort du har beveget deg, når, hvor og hvor høyt over havet.
Smarttelefoner har imidlertid (fortsatt) en del svakheter når de brukes til treningssporing på sykkel: - De går fort tom for batteri (selv om eksterne batteripakker kan kjøpes billig på f.eks. Dealextreme). - Selv om man får kjøpt telefonholdere til sykkel, så går det fort hardt utover telefonen med hensyn til fukt og vibrasjon. Putter du dem i sekken, kan de ikke brukes til å tilpasse treningen eller veivalg underveis. - De er klumpete, og ikke spesielt "aero". - Det finnes ikke (offisielt) noen smarttelefoner som har støtte for å ta i mot andre typer sensordata (via f.eks. ANT+). Iallefall ikke som jeg har registert.
Hvis ikke disse hindringene oppleves spesielt problematiske, er det bare å laste ned klientapplikasjonen til en av treningssporings-nettstedene og sette i gang. Det finnes iPhone, Android og Windows Phone klient-apper fra de mest populære nettstedene.
Hvis du har lyst til å ha konto på flere av disse stedene kan du eventuelt eksportere og importere .gpx filer for å spre informasjonen utover.
Det kan kanskje påløpe noe datatrafikk avhengig av hvilken klientapplikasjon du bruker og hvilke funksjoner du skrur på.
En multisport-klokke fra Garmin (f.eks. Forerunner 310xt) eller en dedikert sykkelcomputer (f.eks. Edge 800) kompenserer for de overnevnte svakhetene i en smarttelefon. Robusthet og batterilevetid er bedre. Edge 800 har touch-skjerm med støtte for kart. Det viktigste for mange er imidlertid at spesialutstyret støtter integrasjon med annen sensorisk informasjon enn GPS. - Hvis man fester kadensmåler (pedalrytmemåler) på sykkelen (og en magnet på den ene pedalen), så vil enheten registrere hva pedalrytmen din fortløpende er. - Hvis man fester pulsmåler rundt bystet vil enheten registrere hva pulsen din fortløpende er. - Hvis man kjøper nav eller krank eller pedaler med wattmåler vil noen enheter kunne registrere hvilken ytelse (arbeid) du forløpende yter på sykkelen. Wattmålere er dog dyrt tilleggsutstyr. - Hvis man fester foot-pod til en løpesko kan man samle inn data om stegfrekvens.
Spesialenhetene har også mye ekstra funksjonalitet knyttet til definisjon og iverksettelse av treningsopplegg, intervalløkter, sparring mot seg selv eller andre osv. Jeg kan ikke huske å ha sett så mye av dette i de smarttelefon-klentene jeg har prøvd, selv om det ikke er prinsipielle hindringer mot at også smarttelfoener skal kunne gjøre noe av dette.
Det er etter hvert en haug med nettsteder som man kan bruke til web basert organisering av trening. Strava.com, Endomondo.com, Runkeeper.com er ikke knyttet til spesielle enheter, mens polarpersonaltrainer.com og connect.garmin.com er tettere knyttet til spesialutstyret fra de respektive leverandørene Polar og Garmin. Alle sammen støtter opplastning fra smarttelfonklienter eller direkte fra tilkobledede enheter fra Garmin.
Når du laster opp turen din så dumper du alle de dataene du har. Har enheten mulighet til å samle mye data (puls, høyde, fart, posisjon, watt, kadens), så vises mye data. Har enheten mindre kapasitet til datainnsamling så vises mindre (fart, posisjon, høyde).
De forskjellige nettstedene differensierer seg heller på andre kvaliteter: Alle lar deg se øktene dine og alle viser selvfølgelig turen din på kart.
Strava har segmenter som sin store greie, d.v.s. definerte del-strekninger som blir automatisk fanget opp dersom man sykler dem i løpet av en tur. Du blir rangert i forhold til andre, men også i forhold til egne tidligere prestasjoner. Hvem som helst kan definere segmenter. Det er bra. Samtidig er det lett å identifisere hva som er de "viktige" segmentene (som mange har syklet). Det er også bra. Dette er veldig motiverende og gøy. Strava har dessuten et sosialt tilsnitt gjennom funksjonen med at man kan ha "følgere" samt at man kan definere andre man følger med på og gi dem "Kudos". Strava støtter mange forskjellige idretter ved registrering av turer, men jeg vet ikke om segmentene skilles på andre måter enn "run" og "ride".
Endomondo har en del kul funksjonalitet knyttet til identifikasjon av personlige rekorder og bestenoteringer på gitte distanser eller over gitte tidsrom. Endomondo har også et system med brukerdefinerte utfordringer som er litt artig og motiverende å delta på.
Runkeeper virker å være mest for løpere, men støtter også sykling. Man kan definere løp/ritt man skal være med på og funksjonaliteten for å definere treningsmål gis en fremtredende rolle.
Garmin connect er en fin løsning for å holde privat treningdagbok. Hvis du også har ANT+ badevekt med fettprosentmåler og en del annet stash lar Garmin deg samle alle dataene i sitt system. Personlig føler jeg at garmin connect kunne trengt litt tekniske forbedringer. Den var veldig bra (sammenlignet med andre) for noen år siden, men har stått litt stille i det siste. Jeg sliter blant annet med å navigere/filtrere listen over alle de gjennomførte aktivitetene mine. For øyeblikket ser det ut til at de er i ferd med å forsøke å innføre noe som ligner på Endomondo sin detektering av rekorder (foreløpig bare løping). Garmin connect er like bra for alle typer idretter.
Polarpersonaltrainer sluttet jeg å bruke da jeg ga bort min forrige Polarklokke. Polar hadde noe festlig kuriosa knyttet til estimert VO2-max basert på hvilepuls, men jeg har ikke vært på nettsidene deres på flere år etter at jeg ble Garmin mann.
Selv er jeg p.t. hektet på Strava. Jeg bruker en eldre Garmin Forerunner klokke montert på styret når jeg sykler, men skulle gjerne hatt en Edge 800. Jeg har fart/kadensmåler på både landevei og MTB-sykkel. Jeg har prøvd smarttelefon-holdere på styret uten å bli veldig imponert, men ser ikke bort fra at fremtidens smarttelfoner kan gjøre de dedikerte treningsdingsene marginalisert.
Redigert av ute-og-sykler; 21/08/2012 00:50.
|
|
|
21/08/2012 06:44
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Iphone4 og strava funker kanon.
Har ikke batteriproblemer som sagt.
Men jeg testet med å ha smarttelefon på styret, og da kom selvfølgelig årets megatryn med knust skjerm som resultat på første tur. Det som går ann er jo å ha en gammel Iphone 3S eller 4 uten simkort på sykkel.
Skal jeg ha noe mer så er det Garmin 800 med kart for å kunne sykle turer i nytt terreng ut fra GPS spor.
Smarttelefonene har potensiale. MiCoach (adidas) er ganske så bra på intensitetsstyring i treningsarbeidet, og veldig bra på treningsprogram(løping), men krever pulssensor, og er ubrukelig med å styre intensiteten i treningsprogram via fart alene.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: anderssb]
21/08/2012 07:37
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Kult!!! De produktene kjente jeg ikke til. Den holderen til iPhonen så dessuten ganske aerodynamisk ut. Har du noe praktisk erfaring med noe av dette? Jeg investerte i en billig Zixtro Flash holder til min Lumia 800, men stoler ikke på at telefonen blir sittende skikkelig fast (spesielt ved sykling på sti/kjerrevei).
|
|
|
[Re: ute-og-sykler]
21/08/2012 08:07
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Til Android trenger du ikke Ant+ adapter. Polar har eget pulsbelte som kan kjøres sammen med Android Bluetooth. Ikke sjekket om det er kadensmåler. Ellers så kan man ved flere av programmene (som Endomundo) få trenings-feedback på øret, slik at du ikke "må" ha den på styret. Den kan si ifra om du er over/under puls-sonen osv.
|
|
|
21/08/2012 08:48
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Tusen takk for gode svar her ! Må nesten se/vurdere 800 etter og ha sett og lest endel rundtom. hmmmmmm !
Innlegget til ute-og-sykler burde kanskje merkes som sticky ?
Redigert av Oekern; 21/08/2012 08:48.
|
|
|
21/08/2012 09:13
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
polar-pulsmåleren med Bluetooth skal fungere med iPhone også
|
|
|
[Re: ute-og-sykler]
21/08/2012 09:17
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Kult!!! De produktene kjente jeg ikke til. Den holderen til iPhonen så dessuten ganske aerodynamisk ut. Har du noe praktisk erfaring med noe av dette? Jeg investerte i en billig Zixtro Flash holder til min Lumia 800, men stoler ikke på at telefonen blir sittende skikkelig fast (spesielt ved sykling på sti/kjerrevei). Har ingen erfaring, og har ikke tenkt å få det heller;) Jeg har garmin forerunner 305 på styret. Hvis den er tom for batteri tar jeg med telefonen i sekken (eller på armen hvis jeg løper).
|
|
|
21/08/2012 20:39
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvor mye tåler en 500/800 egentlig ? Kommer til og bruke den, om jeg får tatt meg råd, både til landevei og terreng sykkelen. (Håper bare jeg får tak i en ekstra festebrakett løst!) Eller er den meget enkel og bytte over fra sykkel til sykkel ?
Tenker på terrengsykkal, om jeg skulle tryne i ei steinrøys hvor enheten kanskje får et kraftig slag på sia ? Skal vel kanskje noe til om man fester den på stem, men dog. Alle ting går ann når det først går gærlig.
De burde jo væra rimelige skuddsikkre, men er de det ?
|
|
|
22/08/2012 06:18
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Hvor mye tåler en 500/800 egentlig ? Kommer til og bruke den, om jeg får tatt meg råd, både til landevei og terreng sykkelen. (Håper bare jeg får tak i en ekstra festebrakett løst!) Eller er den meget enkel og bytte over fra sykkel til sykkel ?
Tenker på terrengsykkal, om jeg skulle tryne i ei steinrøys hvor enheten kanskje får et kraftig slag på sia ? Skal vel kanskje noe til om man fester den på stem, men dog. Alle ting går ann når det først går gærlig.
De burde jo væra rimelige skuddsikkre, men er de det ? Det følger to festebraketter med Edge 800 hvertfall. Det finnes også en beskyttelsessak til Edge 800 ( http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_i...p;artnr=GAR0065). Jeg har ikke testet den, men vurderer å kjøpe.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
22/08/2012 06:23
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
jeg har velta mang en gang på terrengsykkel i steinrøys og kratt:p aldri følt att den sitter spess utsatt til, men min 1 år gamle sønn får stadigvekk tak i den og den tåler lek/herjinga hans, så da må den vel være godkjent:D:D
edge 500 that is, edge 800 ville jeg vært mer betenkelig med for den har jo tøtsjh skjerm som kanskje er mindre komfortabel med harde slag/velt i steinrøys..
|
|
|
22/08/2012 06:26
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Jeg linket til en kadensmåler med bluetooth i forrige innlegget over
|
|
|
22/08/2012 08:44
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Plasseringen på toppen av stemmet er ganske beskyttet i forhold til velt. Hvis du tryner slik at utstyr montert der blir slått i stykker i sammenstøtet, er du antagelig mer bekymret for din egen helse enn for det kostbare utstyret.
Problemet med flere typer smarttelfonholdere er at de ikke sitter godt nok fast og/eller at beholderen som omslutter telefonen risikerer å åpne seg ved kjøring på tøft underlag.
|
|
|
[Re: anderssb]
22/08/2012 10:38
|
Håkonb
Medlem
|
Medlem
polar-pulsmåleren med Bluetooth skal fungere med iPhone også Det er vel kun med 4S. Funka ikke på min iPhone 4.
|
|
|
22/08/2012 17:14
|
Oekern
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, sant det, den sitter ikke utsatt til. Forskjell fra meg og min helse, er at jeg tåler smerte, det gjør ikke en eventuell gps til 2/3 tusen, hehe.
Om jeg kjøper en 500/800 kommer jeg nok til og ha en sånn "kondom" til den, så fornuftig ut !
Pleier det og være noe særlig tilbud på slike ting i vintermånedene ? Om det er mye gode tilbud på sånt da kan det være verdt for meg og vente. Er jo ikke så mye igjen av sessongen uansett.
Hadde jo dog vært greit og fått prøvd det i år - så kan jeg bli engasjert og motivert til sessongen 2013 ! Får se hvor stor lønninga blir tell freda
|
|
|
|
|