Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sykling og lystall

Sykling og lystall #1466926 18/08/2012 13:10
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
På stående fot kommer jeg ikke på mange utholdenhetsidretter hvor ustyret har så stor betydning som i terrengsykling (XC, maraton). Satt litt på spissen kan en "kjøpe seg til seier". Og det blir feil. Derfor kunne en jo kanskje brukt noe tilsvarende lystall som i seiling. En faktor som utjevner noe av de tekniske ulikhetene. Tanker?

Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1466936 18/08/2012 13:27
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Ikke helt enig, I seiling utgjør vinden drivkraften, denne er lik for alle deltakere i en regatta og lystallet er et handikap for båtens egenskaper (krenging ved en gitt last osv).
I sykling utgjør rytterens egenskaper drivkraften, denne er absolutt ikke lik hos alle deltakere i et ritt. Forutsetningen for å gjøre det bra i ritt avhenger mer av rytteren enn sykkelen.

Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1466937 18/08/2012 13:27
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
En sykkel til ti lapper kontra femti lapper utgjør kanskje forskjellen mellom en og to i eliteklassen, ceteris paribus. For alle oss andre er det oss selv som er den begrensende faktoren, og utstyret er helt feil sted å legge ned ressursene så lenge noen minimumskrav er oppfylt.

Med bra dekk og en ok gaffel utgjør forskjellen minimalt mellom kurant hyllevare og superutstyr, i stor kontrast til seiling der utstyret spiller en enorm rolle

Redigert av KnutAa; 18/08/2012 13:29.

No added style
Re: Sykling og lystall [Re: KnutAa] #1466946 18/08/2012 13:42
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Nå slo jeg opp i det siste nr av terrengsykkel, der de har sammenlignet dyr og billig sykkel fra samme produsent og der kommer det fram at veldig mange nokså mediokre syklister bruker masse penger på utstyr uten å oppnå en dritt.

Skal du bli bedre med minutter i en gitt løype må du trene, skal du hente ut noen sekunder kan du bruke titusenvis av kroner.

Redigert av KnutAa; 18/08/2012 13:43.

No added style
Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1467024 18/08/2012 15:47
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Handicap ala golf hadde vel kanskje vært bedre?

Re: Sykling og lystall [Re: KnutAa] #1467029 18/08/2012 15:49
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg anslår det som relativt sikkert at samme rytter vil få forskjellig resultat i samme løype med to sykler som veier 4 kilo i forskjell. Det er en vektforskjell du lett finner mellom rimelige og dyrere sykler. Og da snakker vi nok ikke om sekunder på en løype på 10 kilometer eller mer (og det blir verre jo lenger løypa er). I eliten er dette i realiteten ikke et problem; rytteren har det utstyret de ønsker. Og ja, selvsagt vil trening ha større betydning enn utstyrsbytte for de aller fleste. Men det er mer av interesse om en konkurrer mot seg selv. Konkurrerer du mot andre vil forskjeller i utstyret ha betydning gitt ellers like forhold.

Re: Sykling og lystall [Re: kodax] #1467031 18/08/2012 15:50
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: kodax
Handicap ala golf hadde vel kanskje vært bedre?

Ja, det er vel kanskje en bedre sammenligning. Brukte lystall mest som eksempel.

Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1467098 18/08/2012 17:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: j_pensionner
Jeg anslår det som relativt sikkert at samme rytter vil få forskjellig resultat i samme løype med to sykler som veier 4 kilo i forskjell. Det er en vektforskjell du lett finner mellom rimelige og dyrere sykler. Og da snakker vi nok ikke om sekunder på en løype på 10 kilometer eller mer (og det blir verre jo lenger løypa er). I eliten er dette i realiteten ikke et problem; rytteren har det utstyret de ønsker. Og ja, selvsagt vil trening ha større betydning enn utstyrsbytte for de aller fleste. Men det er mer av interesse om en konkurrer mot seg selv. Konkurrerer du mot andre vil forskjeller i utstyret ha betydning gitt ellers like forhold.

Når man får terrengsykler på rund 10 kilo for 10 lapper så er det mye som skal til (penger altså) før å få slanket sykkelen med fire kilo. Hvor mange sykler ritt med terrengsykkel på 6 kilo.

Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1467100 18/08/2012 17:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg synes egentlig at mitt forslag om å lage en standard sykkel som er den eneste som er lov å bruke i ritt er et bedre forslag.

Kult, Birken og 23.000 Hillrunnere på vei fra Rena til Lillehammer ;-)

Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1467107 18/08/2012 17:21
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Jeg anslår det som relativt sikkert at samme rytter vil få forskjellig resultat i samme løype med to sykler som veier 4 kilo i forskjell. Det er en vektforskjell du lett finner mellom rimelige og dyrere sykler.

Du gjør nok det, ja. Nå tror jeg to kilo er nærmere virkeligheten og det utgjør to-tre prosent av ekvipasjevekt og det vil ikke slå ut nevneverdig på grus eller asfalt, men vil være litt utslagsgivende i svært tekniske partier. Ett minutt eller to maks på runden i feks terrengsykkelrittet. Så hvis du er ganske god og bruker en time mer enn vinnern på to runder så kan du trøste deg med at du ville vært 57-8 minutter etter vinnern med den beste sykkelen i verden. Så utstyret er et villspor, og det er fullt mulig å bli god nok på en sykkel til 10.000 til å bli sponsa.

Les testen i siste Terrengsykkel, der har de brukt wattmåler, er dyktige til å sykle og kommer med en del interessante FAKTABASERTE merknader!

For de yngste som konkurrerer er vekt en mye større hemmende faktor pga sykkel er stor andel av totalvekten.

Redigert av KnutAa; 18/08/2012 17:34.

No added style
Re: Sykling og lystall [Re: KnutAa] #1467136 18/08/2012 17:49
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: KnutAa
Les testen i siste Terrengsykkel, der har de brukt wattmåler, er dyktige til å sykle og kommer med en del interessante FAKTABASERTE merknader!

Selvsagt vil det være liten forskjell i watt; det har med kraft i tråkket å gjøre. For friksjon vil derimot utstyr ha noe å si: både masse og grep påvirker friksjon (grep er en del av friksjonskoeffisienten). Og ja, det er kanskje bare noen prosent av den totale ekvipasjevekten. Men her kan en ikke direkte omsette til tid. Ser du på puls / energiforbruk er et par prosent under aktivitet av lang varighet av stor betydning.

Jeg er imidlertid ikke så opptatt av dette selv; jeg veier ingenting av utstyret. Men sporten som helhet er besatt av ustyr / vekt. Skal en kjøpe inn noe nytt er det slike ting det går i. "Skal du ha flaskeholder i karbon, gram å spare!" Siden jeg, som deg, er opptatt av rytterens kapasitet, tenkte jeg det beste er å få dette ut av debatten. Og da er "lystall" et mulig grep.

(Et eksempel på ustyrsfokus er å sammenligne antall poster i trådene om deler kontra andre tråder her på forumet)

Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1467148 18/08/2012 18:07
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Ikke vet jeg hva lystall er, annet enn at det tydeligvis er en form for handicap.

Det jeg derimot vet, etter å ha blitt passert et par ganger, er at det ikke er noe utstyr i verden som kan få meg til å henge med eliten. Det være seg på grusvei oppover, bortover (eller for min egen del nedover), i lett terreng oppover, bortover eller nedover, i middels terreng oppover, bortover eller nedover, i grovt terreng...

Jeg vet også hvor lite forskjell de syklene jeg har utgjør for egen prestasjon. Og hvis Manengen og jeg byttet sykler, ville vi fortsatt kommet til mål med nær identisk luke som før.

Jeg tror rett og slett du ikke vet hvor sjukt mye fortere det går med de beste, og hvor lite utstyret teller. Har du satt på riktige dekk og generelt holdt utstyret ved like er det lite å hente.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1467166 18/08/2012 18:23
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
dæææææven, la folk sykle på det de vil. om du har råd til en sykkel til 100000 så kjør i vei, du blir uansett knust av en eller annen i eliten.

en lett sykkel er som regel mer leken og lett mellom bena(missforstå meg rett) derfor jeg har bygget stisykkelen min lett, jeg gir vel f.... i hvor mye tid jeg sparer.

Så lange man har gleden av det man holder på med så er det vel bare å kjøre på. kjenner mange som finner glede av å bygge lette sykler, og virker som de heller konkurerer om å ha den letteste sykkelen.

Smil til verden og verden smiler tilbake.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Sykling og lystall [Re: KnutAa] #1467411 19/08/2012 01:44
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Nå slo jeg opp i det siste nr av terrengsykkel, der de har sammenlignet dyr og billig sykkel fra samme produsent og der kommer det fram at veldig mange nokså mediokre syklister bruker masse penger på utstyr uten å oppnå en dritt.

Skal du bli bedre med minutter i en gitt løype må du trene, skal du hente ut noen sekunder kan du bruke titusenvis av kroner.

Det spørs vel hva man sammenligner. Da jeg byttet min 14kg hybridsykkkel mot en 8kg racer, kortet jeg ned den 22km lange turen til jobb med 5 min. Men, jeg har vel ikke akkurat noen tro på at jeg vil korte ned tiden ytterligere nevneverdig ved å kjøpe dyrere girsystmer, eller ved å kjøpe fullkarbonramme eller ved å kjøpe flaskeholdere som er 2g lettere.

Re: Sykling og lystall [Re: trondmm] #1467415 19/08/2012 04:59
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Nå er det ikke bare vekt som skiller dyrt og billig da. Min sykkel veier 3-400 gram mindre enn en Helium Super Veloce, men koster halvparten. Vekt er vel ikke det viktigste for hvordan du presterer. Respons, kjøreegenskaper og komfort derimot. Suksessen til 29" viser vel det. Vektdrivende i de fleste tilfeller, men følelsen/kjøreegenskapene får fansen til å sykle fortere. Sitter man på en sykkel som føles grusom blir 9 mil langt! Føler du at du har sykkelen som gir deg mulighet til å få ut potensialet ditt blir det lettere. Skjønner godt at folk bruker mye penger på sykkel. Skjønner ikke fullt så godt at mange som gjør det ikke bruker den, i alle fall ikke i terrenget.

Mvh

Re: Sykling og lystall [Re: trondmm] #1467422 19/08/2012 06:05
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trondmm

Det spørs vel hva man sammenligner. Da jeg byttet min 14kg hybridsykkkel mot en 8kg racer, kortet jeg ned den 22km lange turen til jobb med 5 min. Men, jeg har vel ikke akkurat noen tro på at jeg vil korte ned tiden ytterligere nevneverdig ved å kjøpe dyrere girsystmer, eller ved å kjøpe fullkarbonramme eller ved å kjøpe flaskeholdere som er 2g lettere.

Disse fem minuttene har omtrent ingenting med vekt å gjøre, men mest med aerodynamikk og kanskje rullemotstand avhengig av dekk før og etter.

Du kan stappe tallene inn i denne kalkulatoren her og sammenligne vekter:

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Redigert av KnutAa; 19/08/2012 06:09.

No added style
Re: Sykling og lystall [Re: KnutAa] #1467436 19/08/2012 06:52
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Her er det nok aerodynamikken som spiller mest inn ja. Noe avhengig av forskjellen i geometri på syklene.

Re: Sykling og lystall [Re: KnutAa] #1467445 19/08/2012 07:32
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Du kan stappe tallene inn i denne kalkulatoren her og sammenligne vekter:

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Artig kalkis, men det er spørs hvordan det stacker opp mot virkeligheten. Ved ellers like forhold forteller kalkisen at en 70 kilos vektforskjell kun vil gi 1.6 km/t i fartsforskjell. Teoretisk sett stemmer dette hvis en antar at det ikke er behov for akselerasjon (farten er oppnådd, det vil ikke være høydeforskjeller på turen). Et system som er i bevegelse vil kun kreve energi for å "motvirke" friksjonen for å opprettholde fart. Virkeligheten er litt annerledes da det kontinuerlig vil være endringer i forholdene (vær- og føreforhold, topografi mv). Dette fremkommer også av at kalkisen sier at det ikke vil være forskjell i energiforbruk grunnet vektforskjell på sykkelen. Dette passer dårlig inn i virkeligheten: joule er avhengig av masse.

Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1467686 19/08/2012 17:34
S
Saffer Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg tror sykkel og lystall har noe for seg. Eksempelvis blant barn og unge der folk har litt av hvert av sykler. Hvis man skal avholde en sykkelkonkurranse, eksempelvis på sportsdag på skolen, eller at en skiklubb skal ha en sykkeldag om høsten, vil et lystall gjøre konkurransen nokså rettferdig. Kidsa med terrengsykler får eksempelvis lystall 1,0, hybridsykler får 1,1 og racere får 1,25. (Man ganger rett og slett tiden med lystallet).

Det samme kunne man gjøre i klubbmesterskap på racere, om ikke annet for å få ned vekt- og utstyrshysteriet. Man beregner et lystall basert på sykkelens vekt, og deler ut en premie basert på dette.

Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1467718 19/08/2012 18:08
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Omvendt Gunder-start basert på BMI evt forrige års resultater? Hadde jo vært morsomt å prøve.

Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1467742 19/08/2012 18:52
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Mjølkerampa open kjører omvendt Gunder basert på vekt på ekvipasje :-)
10 sek pr kilo ekstra vekt :-)

Utover dette tror jeg ekstremt mange kjøper noe lett og heftig fordi de rett og slett synes det er artig, og ikke fordi de tror de MÅ ha dette.

Edvald slår oss alle, selv på en Kynast om vi så skulle få bruke hans Pinarello :-)

Re: Sykling og lystall [Re: Gaga] #1467845 19/08/2012 20:26
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Gaga
Omvendt Gunder-start basert på BMI evt forrige års resultater? Hadde jo vært morsomt å prøve.

Ja, det hadde vært morsomt å prøve. Tror riktignok en bør styre unna BMI da dette er en relevant indikator på arbeidskapasitet (god korrelans). Ekvipasjevekt er nok veien å gå.

Og for min del er det utstyrshysteriet jeg er mindre begeistret for. En kan gjerne si at det er artig også videre, men ifht barn og unge kan det utvilsomt ha negativ effekt. Voksne (og sikkert meg selv inkludert) kunne brukt mer tid på sykkel enn på sykkelbutikk og nett.

Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1467854 19/08/2012 20:35
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Valdresrittet har en en pondus klasse ICON_SMILE

pondus (premiering ut fra gjennomsnittsfart per enhet BMI

Re: Sykling og lystall [Re: Red Devils] #1467855 19/08/2012 20:39
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Det var et artig konsept. Målet mitt er ikke å vinne pondusklassen neste år, men å ikke være kvalifisert til å delta ICON_WINK

Valdresrittet var forøvrig en fantastisk opplevelse.

Mvh

Re: Sykling og lystall [Re: BjKj] #1467856 19/08/2012 20:40
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: BjKj
Det var et artig konsept. Målet mitt er ikke å vinne pondusklassen neste år, men å ikke være kvalifisert til å delta ICON_WINK

Valdresrittet var forøvrig en fantastisk opplevelse.

Mvh

Ja man må vel ha over 27 i BMI for å kvalifisere seg ICON_SMILE

Re: Sykling og lystall [Re: Gaga] #1467989 20/08/2012 06:39
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: Gaga

Basert på BMI så kanskje jeg stiller til start.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Sykling og lystall [Re: zero] #1468070 20/08/2012 08:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva om noen tjener så bra at de kan ta seg en måned ubetalt ferie for å trene til en konkurranse mot folk som har full jobb?

Jeg foreslår at vi rett og slett innfører regelen at ALLE VINNER.

Uansett.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykling og lystall [Re: GeirK] #1468077 20/08/2012 08:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: GeirK
Hva om noen tjener så bra at de kan ta seg en måned ubetalt ferie for å trene til en konkurranse mot folk som har full jobb?

Jeg foreslår at vi rett og slett innfører regelen at ALLE VINNER.

Uansett.

Alle får medalje, diplom og sjokomelk! Akkurat som i barnehagen. ICON_SMILE

Re: Sykling og lystall [Re: j_pensionner] #1468093 20/08/2012 08:27
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
På stående fot kommer jeg ikke på mange utholdenhetsidretter hvor ustyret har så stor betydning som i terrengsykling (XC, maraton). Satt litt på spissen kan en "kjøpe seg til seier". Og det blir feil. Derfor kunne en jo kanskje brukt noe tilsvarende lystall som i seiling. En faktor som utjevner noe av de tekniske ulikhetene. Tanker?

Forskjellen på om du treffer med smøringen på langrennski eller ikke, er større enn forskjellen på en sykkel til 10k og 100k. Burde man få fratrekk for å ha vært uheldig/udyktig med smøring? Hadde garantert ikke blitt med i en konkurranse hvor noen får en fordel fordi de har høy BMI. Valdres Rittet har vel denne varianten, funker det?

keo
Re: Sykling og lystall [Re: GeirK] #1468097 20/08/2012 08:30
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: GeirK

Hva med småbarnsforeldre som alle visttnok er i tidsklemma og ikke kan trene mer enn tre økter i uka? Egen klasse for disse (oss) stakkars sjeler?

Et innspill fra meg, vekt er ikke alt. Min billigere og enklere aluminiumshoi med nydelig og lett hjulsett veier ikke noe mer en karbonmaskinen, men både følelse og målbare tider på segmenter, tilsier at karbonsykkelen er raskere.

Hvorfor det er slik, lar vi bli opp til ekspertene å svare på ICON_WINK

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support