Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

styrelager presse i bergen

styrelager presse i bergen #1466437 17/08/2012 16:48
ruckpsy Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Noen jeg kunne lånt styre lager presse og demonterings vertøy for koppene i Bergen?

Re: styrelager presse i bergen [Re: ruckpsy] #1466448 17/08/2012 17:03
RoyK Offline
Besatt
Besatt
kan låne deg en bok om innføring i norsk, her var det nok orddelingsfeil for ei forside ICON_WINK

Re: styrelager presse i bergen [Re: RoyK] #1466458 17/08/2012 17:18
ruckpsy Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Øøøh... Ja beklager så utrolig mye da, det manglet et komma, ble et mellomrom for mye, og jeg så ikke mangelen på K i ordet verktøy.....

Trist at min dysteleksi plager deg så forferdelig at du måtte lage en sak av det, fremfor min forespørsel...

KAN VI KOMME TILBAKE TIL MITT SPØRSMÅL? -eller kjeder du deg såpass mye på en fredagskveld at du må ødelegge noen annen sin?

Re: styrelager presse i bergen [Re: RoyK] #1466497 17/08/2012 18:12
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyK
kan låne deg en bok om innføring i norsk, her var det nok orddelingsfeil for ei forside ICON_WINK

Hva er grunnen til denne stadige pirkingen på andre forummedlemmer rundt skrivefeil? Det virker veldig snodig i og med at du selv ikke akkurat fremstår som forfatter av den norske ordlisten.

RoyE

Redigert av RoyE; 17/08/2012 18:13.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: styrelager presse i bergen [Re: ruckpsy] #1466502 17/08/2012 18:18
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sykkelverkstedene tar ikke så mye for dette, om du ikke får tak i. Da kan du i tillegg få planfrest anleggsflatene på styrerøret om det trengs. Kan anbefale Bergen Sykkelservice

Re: styrelager presse i bergen [Re: ruckpsy] #1466577 17/08/2012 19:55
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: ruckpsy
Noen jeg kunne lånt styre lager presse og demonterings vertøy for koppene i Bergen?

Koppene får du ut med en lang, flathodet skrutrekker og en hammer. Sørg for at ramma står fast. Plasser skrutrekkerhodet på koppen gjennom styrerøret og tapp så på skrutrekkeren med en hammer. Pass på så du ikke kommer borti ramma på innsiden. Flytt gjerne skrutrekkerhodet rundt på koppen slik at du får slått den jevnt ut.

Lagerpresse kan du lage selv med to plankebiter, to rør og en vaier. Bor hull i midten av begge plankebitene. Legg vaieren dobbelt og gjennom styrerøret. På hver side av styrerøret legger du plankene og fører den doble vaieren gjennom hullene i plankebitene. Før det ene røret gjennom løkka i den ene ennen av pressa. Knyt vaieren rundt det andre røret på den andre siden. Så vrir du rørene rundt motsatt vei til koppene er på plass.

Jeg er usikker på om dette er lurt på karbonrammer men jeg har brukt fremgangsmåtene her på flere alurammer med hell.

Redigert av Raskall; 17/08/2012 19:57. Rediger grunn: Presisering av uklarheter.
Re: styrelager presse i bergen [Re: ruckpsy] #1466580 17/08/2012 20:02
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Her har du vel et av bildene som inspirerte min vaierbaserte variant. Jeg brukte altså en vaier og rør i stedet for stålbolten og mutterne.

Re: styrelager presse i bergen [Re: Raskall] #1466687 17/08/2012 21:47
bob Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Raskall
Sitat: ruckpsy

Koppene får du ut med en lang, flathodet skrutrekker og en hammer. Sørg for at ramma står fast. Plasser skrutrekkerhodet på koppen gjennom styrerøret og tapp så på skrutrekkeren med en hammer. Pass på så du ikke kommer borti ramma på innsiden. Flytt gjerne skrutrekkerhodet rundt på koppen slik at du får slått den jevnt ut.

Lagerpresse kan du lage selv med to plankebiter, to rør og en vaier. Bor hull i midten av begge plankebitene. Legg vaieren dobbelt og gjennom styrerøret. På hver side av styrerøret legger du plankene og fører den doble vaieren gjennom hullene i plankebitene. Før det ene røret gjennom løkka i den ene ennen av pressa. Knyt vaieren rundt det andre røret på den andre siden. Så vrir du rørene rundt motsatt vei til koppene er på plass.

Jeg er usikker på om dette er lurt på karbonrammer men jeg har brukt fremgangsmåtene her på flere alurammer med hell.

Nei, nei, nei, nei, nei. Med mindre nøden er virkelig stor så anbefales dette overhodet ikke. Hvis du banker styrelageret ut med skrutrekker, så får det kun press på en side av gangen og faren er stor for at du utvider rammen eller reduserer diameteren på styrelageret. Med tanke på at presspassningen vanligvis er på rundt 0.1mm så er det ikke så mye som skal til. Selv om du kan være heldig, og at det "fungerer", så er sannsynligheten stor for at du har fått en svakere presspassning og at du muligens har ovalisert en av delene litt.

Re: styrelager presse i bergen [Re: ruckpsy] #1466689 17/08/2012 21:51
bob Offline
Ringrev
Ringrev
Og angående pressing så er jo ønsker man jo her at pressflaten skal være mest mulig parallell med styrelageret (presser du det skjevt så er det lett for å utvide rammerøret). Med en wire står jo treklossene fritt til å vinkle seg som de vil og du kan lette ende opp med å presse de skjevt inn.

Moderator  support