Laseroperasjon onsdag- rekker jeg Birken?
|
Laseroperasjon onsdag- rekker jeg Birken?
17/08/2012 12:20
|
kaiost
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Fikk en restplass på nyeste teknologi innen laseroperasjon av øynene ( 13.990) og slo til. En befrielse å slippe minus 5.25 tenkte jeg. Så dro til Oslo på onsdag og fikk det gjort.
Men litt spent på om jeg blir klar til Birken. Denne typen operasjonen, såkalt NoCut laser gir litt sterkere smerter etterpå og litt lenger tid før det er bra igjen. Smertene var ganske store i går, bedret seg litt i dag, men lysfølsomheten er enoem. Får nesten ikke opp øynene og sitter inne med solbriller og persiennene for. Hadde planer om Elgtråkket førstkommende søndag, men får først ser om jeg klarer å gå ut og hente posten uten stokk...
Legene påsto det skulle gå og sykle neste lørdag..de vet vel...men er det noen som har erfaring med denne typen operasjon og om det er håp om å stille til start?
|
|
|
Re: Laseroperasjon onsdag- rekker jeg Birken?
[Re: kaiost]
17/08/2012 13:17
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har ikke hatt den type operasjon du har tatt, men tok varianten hvor de skjærer og løfter opp linsen som et lokk før de skyter med laseren. Dette var riktignok 10 år siden. Mener å huske at det tok en ukes tid med legning.
Mulighetene er jo gode for at du kan sykle på lørdag neste uke, men om du bør sykle Birken er en annen sak. Jeg ville stilt meg skeptisk til å sykle et sted hvor du får konstant gjørmesprut i ansikt og øyne. Det kan kanskje føre til komplikasjoner i ettertid? Særlig hvis de har svidd rett gjennom linsen, tenker jeg.
Du kan jo høre med legene i neste uke om hva de tenker om gjørmesprut når du har kjent litt mer på hvordan øynene leges. Briller vil nok være å anbefale uansett B-)
|
|
|
17/08/2012 13:17
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har inger erfaring, men jeg vil anbefale sykkelbriller på Birken for å beskytte øynene mest mulig. Så kan du heller variere type glass etter hvor lysfølsom du er utover i neste uke. Lykke til eller heller: god bedring.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
17/08/2012 13:23
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde latt Birken vært Birken, hvis ikke legen kan gi deg en 100% garanti på at det er greit( noe han sannsynlig ikke tørr å gi deg). Regnvær, sauedrit og grus i øye tror jeg neppe er gunstig. Er jo tross alt ikke det med friske øyer heller. Birken er det hvert år, det samme gjelder ikke synet ditt.
Blir det fin vær, da hadde jeg kanskje vurdert å stille.
Uansett, synsing fra min side og har ingen dokumentasjon hverken for det ene eller det andre.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
17/08/2012 13:25
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke erfaring med laseroperasjon, men har erfaring med synsforstyrrelser som varte i noen måneder. Etter det kommer jeg for egen del ikke under noen omstendighet til å ta noen sjanser på å få permanente synsforstyrrelser. Om det er noen fare for det vet dog legen bedre enn meg (eller andre her vil jeg tro).
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
17/08/2012 17:30
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Sykle" ja, men nyopererte og meget følsomme (og sårbare) øyne kontinuerlig dynket med med sølevann i tre timer?
Høres ikke ut som noen suksesoppskrift....
|
|
|
17/08/2012 17:40
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Selg billetten mens det enda er marked for det. Eneste fornuftige rådet jeg kan gi deg.
Om det så skulle vise seg å gå bra er det IKKE verdt risikoen spør du meg. My 2 cents..
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
17/08/2012 17:49
|
Raskall
More than words
|
More than words
Nei vet dere hva! Legene sier at det bør gå greit å sykle 10 dager etter operasjonen. Av disse 10 dagene er det enda 7,5 døgn til start.
kaiost: Har du veldig lyst til å sykle Birken? Har du gledet deg lenge? Er det verdt å potensielt tape en tusing ved å vente til helt oppunder start for å ta avgjørelsen?
Har du tre JA på disse så kjør på. Men hør med de som utførte inngrepet om de kan ta en liten kontroll på torsdag eller fredag.
Edit: Men gjør dem oppmerksom på forholdene. Sår på huden heles greit på 10 dager. Sår på øyeeplet heles mye fortere. Og NoCut-kirurgi har jo faktisk ikke kuttet opp noe som helst så det er ingen ytre sår som kan forverres med litt grums. (Ja, jeg har googlet og lest litt om NoCut)
PS! Hvor fikk du denne prisen? Jeg har lenge villet operere øynene men 40K har vært for drøyt. 14K begynner derimot å nærme seg.
Redigert av Raskall; 17/08/2012 17:52.
|
|
|
17/08/2012 18:00
|
Raskall
More than words
|
More than words
En rettelse på meg selv. Det ser ut til at de kutter men det er laseren som kutter. Beskrivelsen av inngrepet ville i hvertfall ikke ha hindret meg i å fortsette å se frem til Birken. Nærsynthet, langsynthet og skjeve hornhinner (astigmatisme) kan behandles med NoCut. Under laserinngrepet styrer laseren alt – den behandler hele synsfeilen på en gang. Det ytterste cellelaget på hornhinnen (epitelet) som vi tidligere fjernet med alkohol (LASEK) fjernes nå av laseren uten at du merker noe. Deretter behandles hornhinnens synsfeil gjennom å pusse bort nøyaktig riktig mengde vev som motsvarer din synsfeil. Deretter legges det på en kontaktlinse som fungerer som et plaster i et par dager. Ferdig.
"Selve operasjonen er svært rask, effektiv og helt smertefri. Etterpå får du kaffe og noe å bite i og vi informerer om hvordan du forholder deg de kommende dager. Regn med ca 1,5 timer på klinikken selve operasjonsdagen. Laserbehandlingen gjør ikke noe vondt, men regn ikke med å kunne jobbe på et par dager etter operasjonen. Det tar litt lengre tid enn ved LASIK før du er tilbake igjen, men tro oss når vi sier det er verdt et par dager hjemme på sofaen. For du skal alltid velge den sirkeste metoden når du opererer øynene dine. Det er NoCut."
|
|
|
17/08/2012 18:02
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Hva med å ha litt is i magen..kanskje øya er bedre over helga og været blir bra på birken:) Ta heller en vurdering i løpet av neste uke.
|
|
|
[Re: Raskall]
17/08/2012 18:27
|
Petterbe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tok laseroperasjon i april. Metoden var C-ten, utført ved synslaser i Oslo. Det er også en berøringsfri operasjon, og antakelig noe lignende nocut. Bandasjelinser var på en uke. Legen ba meg være forsiktig i minst 2 uker. Jeg spurte om aktivitet, og faren var støt mot hodet (heade ball, bokse, tryne på sykkel o.l.). Jeg opererte 11.april og syklet Enebakk rundt 1.mai. Gikk greit. Tror jeg hadde droppet rittet ev. gått for slalombriller. Krise å gni sølevann inn på øya. Tar lang tid før det nye laget har grodd seg tykt. Fare for arrdannelser er grunnen til alt du har fått alle de forskjellige øyedråpene med deg hjem. Å gni inn sølevann i dette skjøre laget vil du ikke...
|
|
|
17/08/2012 19:17
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Er det verdt å potensielt tape en tusing ved å vente til helt oppunder start for å ta avgjørelsen? Er det verdt potensielt å tape synet, enten delvis eller helt for usle tusen kroner.
|
|
|
[Re: paalbn]
17/08/2012 19:37
|
Raskall
More than words
|
More than words
Er det verdt å potensielt tape en tusing ved å vente til helt oppunder start for å ta avgjørelsen? Er det verdt potensielt å tape synet, enten delvis eller helt for usle tusen kroner. Er det i det hele tatt verdt å ha spesialister når man har terrengsykkel.no?
|
|
|
17/08/2012 19:47
|
kaiost
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har kjøpt Biltemabriller for motorsykkel som sitter omtrent som en slalombrille. Får se an over helga hvordan det kjennes...men kommer vel ikke til å ta noen sjangser. Litt synd ettersom Merida kalkulatoren sier jeg kommer til å sykle på 3.21 i år:-) Her er linken til hvordan jeg fikk prisen: http://healthdeal.no/eyedeal-akkurat-na-6995
|
|
|
17/08/2012 20:08
|
NSpartacus
Entusiast
|
Entusiast
Har selv tatt laseroperasjon, og hadde ingen komplikasjoner eller vondt. Men ville nol ikke stilt i Birken etter 10 dager. Fremmedlegemer kan ødelegge. Og det kan også svette - infeksjoner kan oppstå. Med tanke på at synet er et av våre flotteste instrumenter, ville ikke jeg stilt til start og håpet at det skal gå bra Og i allefall ikke om det blir sølevær. Mitt valg var enkelt (selv om det var to uker etter Birken). Treningsfri og avslapning en par uker før jeg satte i gang igjen.
|
|
|
17/08/2012 20:08
|
Raskall
More than words
|
More than words
Har kjøpt Biltemabriller for motorsykkel som sitter omtrent som en slalombrille. Får se an over helga hvordan det kjennes...men kommer vel ikke til å ta noen sjangser. Litt synd ettersom Merida kalkulatoren sier jeg kommer til å sykle på 3.21 i år:-) Her er linken til hvordan jeg fikk prisen: http://healthdeal.no/eyedeal-akkurat-na-6995 Er det skikkelig gjørmeføre så er det i praksis umulig å kjørte med hvilken som helst form for briller. De blir fylt av gjørme på kort kort tid. Downhill-syklister har jeg sett bruker briller med en eller annen form for film de river av med jevne mellomrom. Mulig det er en løsning. Men er det noenlunde tørt og opphold bør det gå greit å kjøre med heldekkende briller. Jeg ville nok uansett ha prøvd å få til en kontroll en dag eller to før Birken for å få spesialistens vurdering. Da har du også en noenlunde værmelding som kan si noe om forventet føre. Mener de da at øynene tåler å være fylt av grus/gjørme i 3 timer og 21 minutter hadde jeg stolt på det. 
|
|
|
17/08/2012 20:11
|
White
Avhengig
|
Avhengig
ville ikke gjort det for all del
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
17/08/2012 20:15
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Er det i det hele tatt verdt å ha spesialister når man har terrengsykkel.no? Spør om det samme, har du noen ang fått en ja/nei svar fra en spesialist? Det vil du nemlig aldri få, uansett om det er sikkert som banken. Da det alltid er en fare for en eller annen komplikasjon. Noe en spesialist er klar over og vil da kunne være juridisk ansvarlig dersom noe skulle skje. MEN, tror jeg vet hva du tenker på og er i utgangspunktet enig. Det er en par ting jeg aldri vil ta noen sjanse på så lenge det er fare for komplikasjoner og øyne er en av disse. Mitt liv hadde nemlig blitt veldig mye dårligere som blind enn knekt rygg(spissformulert selvfølgelig)
|
|
|
17/08/2012 20:20
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Mener de da at øynene tåler å være fylt av grus/gjørme i 3 timer og 21 minutter hadde jeg stolt på det. Tro meg, det svaret vil du aldri få. Grus og gjørme i øynene er ikke bra uansett hvor lenge du har det på øynene. Får å si den sånn, det er ikke grus og gjørme som gjør at du har tåkesyn etterpå. Det er øyes reaksjon på irritasjonen de har vært utsatt for.
|
|
|
17/08/2012 20:55
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For ordens skyld; Har selv laseroperert begge øynene (og brukt to ulike metoder), og støv eller sølevann; hinnen var så tynn og sårbar ukene etter operasjonene at jeg ALDRI ville tatt sjansen.
|
|
|
18/08/2012 07:28
|
Raskall
More than words
|
More than words
Ser det er en del med erfaring med problemstillingen her. Det er aldri feil å lytte til erfarne fjellfolk.
Men jeg mener fremdeles at det å panikkselge startnummeret sitt nå ikke nødvendigvis er et godt trekk. Det vil være utrolig surt om værmeldingene skulle ta helt feil og det blir et tørt og fint Birkebeinerritt i strålende vær, medvind og 17 varmegrader.
Gjørmeritt er det nok lurt å stå av fra ut fra erfaringen til de andre her. Det kan hende legen mener at det går greit å sykle på fin, tørr asfalt lørdag neste uke. Men det skader ikke å spørre om legens mening (i tillegg til forumets).
|
|
|
18/08/2012 17:27
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det vil være utrolig surt om værmeldingene skulle ta helt feil og det blir et tørt og fint Birkebeinerritt i strålende vær, medvind og 17 varmegrader. Kan tenkes at øynene blir påvirket av 3 timer og 21 minutter med konstant trekk også, så det er ikke bare dritføre som kan skape komplikasjoner. Jeg fikk rift på øyet i fjor, og fartsvind/trekk var en av årsakene til at legen ville jeg skulle ta en liten pause fra sykling.
|
|
|
19/08/2012 16:52
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Har selv operert, og syklet i griseværet i birken.
Ville kanskje syklet i tørrvær. Ville IKKE syklet i vått.
Øynene får sårflate, og skal hviles og gro. Du vil nok se godt nok. Med våtgrus sprut og dårlig sikt vil du få mye på øynene og det er ikke bra. Jeg fikk også beskjed om ikke å drive idrett med raske retningsendringer på 14dager, riktignok med allegretto wavelight 400hz og femtosecond lasik. Med jeg så klart dagen etter. Det er et sår og det skal gro. Du får også betennelseshindrende dråper, og å kjøre i sauemøkk etc. Nei.
Jeg ville ikke gjort det så kort etter operasjonen. Du vil ikke ha komplikasjoner på øya.
|
|
|
19/08/2012 18:07
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
Øya er også mer sårbare for vind etter en operasjon, blir fort tørre osv. Så uansett tørt eller vått vær, ville jeg ha utsatt slike påkjenninger. Har selv laseroperert tidligere, men i god tid før ritt.
|
|
|
19/08/2012 18:28
|
kaiost
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Var ute en tur i dag. JH arrangerte Elgtråkket og kona deltok. Kjempefint vær og det klødde i beina etter å bli med. Tok sykkelen og startet 10 min før de andre. Hadde heldekkende briller og tok det med ro i alle partier der det var bløtt. Syklet sånn passe jevnt til folket tok meg igjen og syklet etter kona til mål da hun kom.
Snakket med legen som opererte meg og han mente det skulle gå greit å delta på lørdag. En ting er at jeg nok skal klare å unngå å få møkk innpå øya, men svette renner det litt av i tillegg til at akkurat nå ser jeg ganske uskarpt..
|
|
|
19/08/2012 18:39
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
kaiost: Merida kalkulatoren kommer sikkert til å i 3:10 for neste år, så det er null stress. Ta vare på deg selv og øya, SÅ viktig er faktisk ikke det å ha syklet Birken.
Da kan du heller sykle over fjellet medio / slutten av sept. Gratis og gir deg en pekepinn på tid uansett :-)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
19/08/2012 18:50
|
Raskall
More than words
|
More than words
Da kan du heller sykle over fjellet medio / slutten av sept. Gratis og gir deg en pekepinn på tid uansett :-)
Kan virkelig anbefale dette. Jeg tok den turen i fjor for å oppleve løypa i finvær og med god tid. Jeg fulgte med på værmeldinga og fant ut at fredag 24. september ville være perfekt. Det ble det også. 7-8 grader, strålende sol og ypperligere vindforhold. Tiden ble omtrent nøyaktig den samme som i selve rittet en måned tidligere.  Dvs den effektive tiden. Jeg tok meg noen pauser for å se på omgivelsene.
|
|
|
19/08/2012 18:55
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Jeg kjenner ikke til operasjonen du har tatt. Er no cut helt no cut?
Currently, it can be done using two lasers, one opening the eye's surface and the other working with the cornea itself. But soon even this futuristic technology may seem ancient as true technology of the 21st Century steps in. “Our laser is able to penetrate the eye's cornea without damaging its surface. As a result we can make the needed changes inside the eyeball without having to open it first,” shares Konstantin Lapshin, senior researcher at Physics Instrumentation Centre.
Dersom den ikke lager snitt, så burde det kanskje ikke være ok? Men det brukes jo to lasere, en til å åpne opp? Og så lenger ned står det at den jobber igjennom. Dersom det ikke er utvendig sårflate i det hele tatt?
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
20/08/2012 11:30
|
klean
Besatt
|
Besatt
Og NoCut-kirurgi har jo faktisk ikke kuttet opp noe som helst så det er ingen ytre sår som kan forverres med litt grums. (Ja, jeg har googlet og lest litt om NoCut)
Da tror jeg du bør google og lese litt til. Nocut er bare at de ikke bruker noen form for mekanisk skjæreredskap. Operasjonsmetoden som ligner mest er den der de fjerner epitelet med en børste/skrubb. Resultatet er det samme. Epitelet (hornhinnens ytre cellelag) er like mye borte og selve synkorrigeringen utføres ved at underliggende lag brennes, med laser, slik at hornhinnens frontflate får en ny form. Det er ganske riktig at epitelet gror tilbake i løpet av ganske få dager. Men det er samtidig ikke uvanlig at det tar adskillig lengre tid før den oppnår sin opprinnelige strukturelle styrke. Jeg ville ikke syklet uten at to klare forhold er på plass: 1. Kontroll og godkjenning av øyelege som sier at tilhelning er tilstrekkelig og bra. 2. Du er 100% symptomfri minimum 2 dager før ritt. Om du sykler, ta med øyeskyllevann i sekken og stopp ved ubehag! Lykke til! Andreas, Optiker.
|
|
|
[Re: klean]
27/08/2012 20:11
|
Petterbe
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|
|