Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvorfor sykle ritt?????

Hvorfor sykle ritt????? #1465887 17/08/2012 01:42
D
dEzb24 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Hvorfor sykle ritt er min overskrift. Sitter her og mimrer og tenker på det turer eg har hatt og det turene eg skal forsøke og ser at nå er det snart "birken" igjen og tenker i mitt sinn at eg er jo igrunnen glad eg ikke skal der ilag med en haug med andre som skal sykle den samme løypen.
Tenker på det turer eg har hatt alene og med noen få andre der vi har kost oss og latt tur være tur og om vi kommer frem da eller da ikke er så viktig.
Så da er mitt spørsmål til dem som sykler ritt.
1. Er det for din egen del?
2. Er det noe kos og nyter man naturen på en slik tur?
3. Er det veddemålet på jobben som har ført deg til rittet?

Så ønsker eg alle et godt ritt hvor enn det er og du finner nok ikke meg der for eg koser meg nok på en fredelig tur på en eller annen sti.

Sveinung
Alltid på jakt etter en ny plass å sykle
Re: Hvorfor sykle ritt????? [Re: dEzb24] #1465903 17/08/2012 05:56
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg sykler ritt for å huske å ta meg tid til å trene i en travel hverdag. Hvis jeg bare skal ut på tur blir det 2 av tre ganger ikke noe av fordi det er noen "viktigere" som må gjøres. Trener jeg fram mot et ritt blir det lettere å få kontinuitet i treningen.

Forøvrig er det ikke noe motsetningsforhold mellom rittsykling og tursykling, jeg nyter turen og naturen like mye med makspuls som i trillefart.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hvorfor sykle ritt????? [Re: dEzb24] #1465926 17/08/2012 06:36
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Jeg sykler ritt fordi jeg synes det er gøy ICON_SMILE .

Har nok et iboende konkurranseinstinkt, og liker å få testet hvordan jeg ligger an mot andre i det å sykle fort, samt beherske teknisk terreng i høy fart. Derfor sykler jeg stort sett rundbane og de tekniske maratonrittene.

Har selvsagt også sansen for turer i flott terreng eller å suse rundt på racer og se meg om. Ser ikke noe motsetningsforhold mellom disse.

Når det er sagt, har det blitt mer mas og jag på mange av rittene nå enn tidligere, men det har å gjøre med at det er så mange fler som sykler, særlig grusrittene. Dette er jo egentlig bare positivt for folkehelsa, men selv velger jeg stort sett bort massemønstringene.

Re: Hvorfor sykle ritt????? [Re: Joar71] #1465929 17/08/2012 06:40
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Fordi det er gøy. Ser ikke på naturen under ritt. Ritt kan gi en veldig god følse, uten at jeg vil kalle det kos.

Redigert av keo; 17/08/2012 06:43.

keo
Re: Hvorfor sykle ritt????? [Re: dEzb24] #1466052 17/08/2012 08:21
U
Unparalleled Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Hvorfor spiller noen ballspill, ludo eller world og warcraft når man heller kan være ute å nyte naturen? Jo blant annet fordi det er gøy med litt konkurranse. Men det at man liker det ene, betyr jo ikke at man ikke liker det andre.

Personlig syntes jeg det er utrolig gøy å konkurere, selv det er om 3456 plassen. Det kicket man får når startskuddet går og den evnen man får til å tyne kroppen under ritt kan ikke replikeres iløpet av en vanlig treningsøkt. Det fine med syklinga er ikke at konkurransene foregår i flott natur eller er spesielt koslig, men derimot at veldig mye av treningen kan kombineres med nyting av flott natur og mye kos. En fremtidig konkurranse kan også fungere som en ekstra motivator på de dagene dørstokken er ekstra høy, og dermed bidra til enda mer nyting av naturen.

Re: Hvorfor sykle ritt????? [Re: dEzb24] #1466081 17/08/2012 08:55
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: dEzb24
Hvorfor sykle ritt er min overskrift. Sitter her og mimrer og tenker på det turer eg har hatt og det turene eg skal forsøke og ser at nå er det snart "birken" igjen og tenker i mitt sinn at eg er jo igrunnen glad eg ikke skal der ilag med en haug med andre som skal sykle den samme løypen.
Tenker på det turer eg har hatt alene og med noen få andre der vi har kost oss og latt tur være tur og om vi kommer frem da eller da ikke er så viktig.
Så da er mitt spørsmål til dem som sykler ritt.
1. Er det for din egen del?
2. Er det noe kos og nyter man naturen på en slik tur?
3. Er det veddemålet på jobben som har ført deg til rittet?

Så ønsker eg alle et godt ritt hvor enn det er og du finner nok ikke meg der for eg koser meg nok på en fredelig tur på en eller annen sti.

Aller først:
OK. Dette da som selvrefleksjon, men jeg er sikker på at du kunne ha kommet nærmere sannheten, hadde du hatt masse statistisk informasjon om de som deltar i ritt.
Jeg er narsissistisk til fingerspissene, konkurranseorientert, og skaffer meg eksistensberettigelse som person ved å skulle være best.
Jeg er i tillegg både ekstremt hevngjerrig og revansjesugen, så når jeg ikke lykkes, så må jeg fokusere intenst på det jeg ikke er god på for å bli bedre.
Jeg fikk sent hår på tissen, så behovet for selvhevdelse har vokst proporsjonalt med mangel på selvhevdelse i tidligere år. Jeg skulle gjerne ha banket dritten ut av folk i MMA istedenfor å sykle, men dessverre så er jeg ikke noe über-karateslosstalent.
Jeg syklet ritt da jeg var yngre og ikke andre konkurranser på grunn av:
- tilgjengelighet (nok stier, hadde lyst på fin sykkel, syns det var gøy å kjøre litt i ujevnt terreng, begynte med dette uten å ha vært innom landevei først)
- ikke kropp til andre idretter (ikke eksplosiv nok til å være sprinter, ikke trent riktig og lenge nok til å få resultater på mellomdistanse)
- Stæsjhoreri.
- mangel på resultater jeg var happy med innen jeg bytta.
- få personer som løp på godt nivå, slik at enten så er du best, eller så suger du. Mange som sykler, slik at det er lettere å ikke suge når du sykler.

Hvorfor syklet jeg ritt i år:
- enkelt sagt for å se hvor lang avstanden var fram til vinneren, og får å få en realitetssjekk av wattdataene mine for å se hvor langt jeg har igjen til toppen, og om jeg har fysisk kapasitet til å nå toppen ved ytterligere økning av treningstimer, i turklassen. Det har jeg (men neppe i eliteklasse).

Hvorfor vil jeg sykle ritt neste år:
- Jeg ønsker å kompensere for alle de årene jeg fortvilet forsøkte å få det samme jeg så andre klarte å få, sånn som Stormo, Jørgensen, Bøler osv, interesse fra andre mennesker uten å tigge om det. Rett og slett være så god at andre folk vil ha noe med deg å gjøre. Verden er brutal og jævlig, helt fra barnehagen til kista. Skal du ha det ålreit, må du være verdt noe.
- Jeg ønsker å vinne en gang på riktig vis, helt ren, slik at jeg kan si til meg selv at jeg har vunnet noe. Det er for jævlig, så mange år som jeg har holdt på å trene, at jeg ikke har noen fet stor pokal jeg kan sette på hylla. I gata jeg bor er det en sjappe som selger pokaler, og jeg blir grønn av misunnelse hver gang jeg triller forbi.

Hvorfor sykler jeg ritt etter at jeg har vunnet en gang ren (framtida):
- først og fremst for å få gleden av å ødelegge for andre, slik at ikke de skal få seire. Jeg vil da også lettere få til dette, fordi når jeg har fått den første seieren, så er det ikke en dritt som hindrer meg i å proppe meg full av ventoline-mikstur, smøre testo-gel over hele kroppen, sprøyte både aranesp og eprex og ta prednisolon i riktig avstand før rittet.

Re: Hvorfor sykle ritt????? [Re: dEzb24] #1466106 17/08/2012 09:21
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fordi det er gøy, men jeg får med meg veldig mye av naturen! Så fremt jeg ikke har maks puls klarer jeg å nyte naturen!
Så:
- Mestringsopplevelser (prestasjon og trening fram til prestasjon)
- Spenningssøking (både mth form og trase)
- Naturopplevelser
- Sosialt (stor sett) i ritt og forkant/etterkant
- Helsegevinst (dvs en trener fram mot et mål)

Syntes høsten er den beste sykkeltiden når en er ferdig med ritt og kan bare dra på lange stiturer m.m uten å tenke at en skal sykle ritt til helga osv, men ville heller ikke vært foruten presset og utfordringene rundt å sykle ritt heller. Ikke nå iallefall, men dette avhenger jo av familiesituasjon er i, jobbsituasjon osv. Jeg hadde nok valgt bort ritt foran sti hvis jeg måttte, men jeg må ikke!

Re: Hvorfor sykle ritt????? [Re: dEzb24] #1466119 17/08/2012 09:36
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?
Å ha noen få ritt i kalenderen gjør at det blir noen flere turer ut på tur og dørstokkmila blir litt kortere/lavere. Er jeg i passelig god form er det også morsommere å sykle da jeg har krefter til å komme meg opp lange bakker for å nyte nedkjøringene. Synes også det er artig å presse kroppen så hardt som mulig av og til.

Da det ofte går "fort" i et ritt er ikke tid til naturnyting over lengre tid, men opp bakken i Lavkarittet forrige helg hadde jeg mange meter med smil fordi det er så fint der.

Moderator  support