Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening + usunn mat

Trening + usunn mat #1465568 16/08/2012 16:31
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Påstand som ble fremmet i lunchen i dag: Du får ikke mindre utbytte av trening (for en mosjonist, i betydningen av å komme i bedre generell form) av å ikke kutte ut chips og sjokolade på kvelden, du går bare glipp av en vektreduksjon.

Altså: Kan man trene seriøst og samtidig proppe innpå sjokolade, eller vil det føre til at kondisen ikke forbedrer seg like mye, at musklene ikke blir like mye sterkere etc?

Re: Trening + usunn mat [Re: Gråstein] #1465591 16/08/2012 17:05
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Så lenge sjokolade og andre "tomme kalorier" kommer i tillegg til og ikke istedet for skikkelig mat som inneholder alle vitaminer, sporstoffer, proteiner etc. tror jeg det har minimal innvirkning på treningsutbyttet.

Men hvis man feks. trener til Birken vil jo en eventuell vektøkning som følge av tilleggsinntaket gi en prestasjonshemmende effekt.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Trening + usunn mat [Re: Torshov-Simen] #1466196 17/08/2012 10:54
I
Iniesta Offline
Fersking
Fersking
I
Når en vet at ekstra vekt = tyngre i bakkene så er det vel mer indirekte effekt. Har hørt et sted at det er ca 10 watt ekstra en må tråkke i en gitt stigningsgrad (relativt bratt bakke) per kilo vekt på kroppen, så da blir det veldig mye ekstra krefter som skal til for å ta en tjukkas som meg og mange andre opp bakkene om du vil holde samme fart. Og vekta merkes ekstra godt i terrengsykling kontra på landevei, der rullemotstanden er lavere.
Litt av problemet er jo også at usunn mat= jojo blodsukker, som ikke er så bra for en som vil ha effekt av trening.

Redigert av Iniesta; 17/08/2012 10:55.
Re: Trening + usunn mat [Re: Gråstein] #1466238 17/08/2012 11:38
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Du får bedre kondisjon og mer muskler om du trener selv om du spiser svært usunt. Du går glipp av vektreduksjon fordi du må trene sinnsykt mye for å forbrenne feks en sjokolade og en halvliter cola.

Når det gjelder sykkel så har, som andre her påpeker, vekt utrolig mye å si i forhold til andre idretter. Særlig i Birken som er 7 mil oppover og 2 mil nedover. Hvis man vil komme i god sykkelform bør man fokusere på vekta først og fremst om man er veldig overvektig (BMI +30).

Re: Trening + usunn mat [Re: Ketle] #1466276 17/08/2012 12:18
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Siden man gjerne måler kondis i VO2Max/oksygenopptak blir effekten av treningen dårligere av å spise slik at man går opp i vekt/holder vekten i ro, kontra å gå litt ned i vekt. Grunnen til det er at VO2Max måles i ml/kg, slik at økt vekt fører til lavere VO2Max.

Leste en studie på dette en gang.. Finner den sikkert på google eller lignende ICON_SMILE

Det er jo klart at dersom kroppen er lett i utgangspunktet er det ikke sikkert det er lurt å gå mer ned i vekt..

En annen ting er jo at dette er veldig sammensatt, så noe konkret fasit på akkurat den påstanden er kanskje ikke så lett å finne. Men det er som det var nevnt over her at det bør i såfall komme i tillegg til et godt kosthold, ikke i stedet for.

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Trening + usunn mat [Re: Gråstein] #1466278 17/08/2012 12:21
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Lettest når man følger enkle regler :

Høyt aktivitetsnivå = fritt inntak av kalorier/mat/snop.

Bare husk å pusse tenna godt (",)

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Trening + usunn mat [Re: Tallak] #1466304 17/08/2012 12:53
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tallak

Jeg er ikke helt enig i det der. En poste potetgull og en cola er i hvertfall 1200Kcal, altså noe under halve dagsbehovet. Du skal sykle rimelig lenge for å forbrenne det. (rundt 3timer i sone1 for meg på 75kg?)

Skal man holde vekta må man gjøre det med kostholdet, det er i alle fall min erfaring som mann på 38 år.

Edit: Det stiller seg nok litt annerledes hvis du driver med svømming(gud forby) eller langrenn eller noe annet som brenner mer energi enn sykling. Jeg tror selv proffsyklister må passe på hva de spiser for å holde vekta. Jeg mener å ha lest at svømmere sliter med å få i seg nok energi.

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 17/08/2012 13:02.
Re: Trening + usunn mat [Re: Tallak] #1466329 17/08/2012 13:16
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Tallak

Det der er veldig individuelt. Jeg trener opp mot ti timer i uka, men må telle kalorier for ikke å gå opp i vekt. Slurver jeg litt, så fyker vekta oppover. Gikk opp 3 kilo i ferien på tross av et veldig høyt aktivitetsnivå. Kostholdet har alt å si for meg når det gjelder vekt, trening er kun et supplement.

Re: Trening + usunn mat [Re: Gråstein] #1466433 17/08/2012 16:35
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Om du spiser du mye usunn mat hva skjer da med det indre systemet. Vil blodårene etter hvert tette seg?

Ellers så kommer vi vel alle i en situasjon før eller siden da skader eller annet (ny dame) gjør at vi får en treningspause, da er det godt å ha sunne matvaner så du ikke eser ut som michelin mannen. Ikke alltid like enkelt da og justere dritmaten i henhold til det nye aktivitetsnivået.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Trening + usunn mat [Re: Gråstein] #1466435 17/08/2012 16:44
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
det viktigste er vel at med sunn mat (og god søvn) får mer energi og restituerer seg bedre og kan trene hardere, mer og yte bedre og dermed bedre form (men gjør nok ikke godt nok av det selv ICON_BLUSH )

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Trening + usunn mat [Re: Gråstein] #1466804 18/08/2012 08:18
S
stigoth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Prøver å leve så sunt jeg klarer og dette går greit om vinteren når trenings nivået er moderat. I sommermånedene blir det mye sykling og da er det akkurat som om kroppen skriker etter mye mat, og gjerne mye karbohydrater.

Kjører jeg hardt en uke og spiser sunt bruker jeg nesten å gå helt tom for krefter. Har funnet ut at en "spisedag" i uka med mye påfyll av karbohydrater er gull verdt.

Blir sløv og uopplagt resten av kvelden, men sover lenge og veldig godt den natta og våkner opp og merker ikke noe til hverken stive muskler eller noe. Skulle sikkert vært flinkere til heller å ha fordelt dette ut over hele uka men jeg er dessverre en av dem som ikke bare greier meg med en bit sjokolade når jeg først har begynt.

Skal også sies at jeg aldri har lagt på meg av å ha en slik "spisedag" der det bl.a fort går med ett par liter is.

Moderator  support