Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Sikkert høstegn.. jeg blir flau

Sikkert høstegn.. jeg blir flau #1464765 15/08/2012 19:20
1
1sykkel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
1
Var en tur i skauen idag på en som kunne vært en fin liten joggetur, til Bjørnholt og hjem via Ullevålseter, ble en heller stresset tur..

Uungåelig er det å oppdage et sikkert høstegn. Middelaldrende menn med tursekk på ca 11 kilo, pesende opp og ned med mord i blikket bak mørke briller som gjør at man føler seg særdeles utrygg.

Særlig mot songsvann skal siste innspurt gjøres. Flere i bredden som prøver og sette ny rekord mot parkerings plassen på songsvann. Noe som medfører barn og kvinner, gamle folk på tur og en og annen stakkars jogger spretter ut i skogen for å gi plass til siste oppløpet i en imaginær spurt mot en målflagg jeg aldri har sett.

Vi klager alltid på de jævla bilistene som passerer oss på veien i 60km/t. Men det er faen ikke (sorry språkbruk) noen forskjell når man jogger å bli passeert enda nærmere på ulendte stier i skogen å bli passert av en syklist i 60 heller.

Kanskje noen av turgåerene rett og slett er bilister og vil ta hevn neste gang på veien de ser en syklist?

Misforstå meg riktig, jeg er like mye syklist som resten av folket jeg møter i skauen, men synes vi må ta hensyn. Særlig i områder med mye folk. Før vi tar oss sammmen kan vi heller ikke klage på bilistene.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: 1sykkel] #1464767 15/08/2012 19:23
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Det er vel dessverre sånn at det finnes et fåtall som ødelegger for et flertall - så også på sykler. Holdningskampanjer er vel det eneste man kan bruke for å bedre slikt tror jeg.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: 1sykkel] #1464770 15/08/2012 19:28
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det eneste som hjelper på sånne folk er vel at politiet kommer og huker inn folk, gir de bot og bortviser de fra området i en ukes tid.

Eller kanskje at andre syklister sier ifra?
Hva kan man rope til sånne folk slik at de får med seg at de oppfører seg som idioter?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: 1sykkel] #1464776 15/08/2012 19:44
1
1sykkel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
1
Håper ikke noen tror dette gjelder alle. Men som Lurifaks sier det er de få som ødelegger for alle. Men uansett, fotfolket i skogen ser en "syklist" og i mørke er alle syklister like. Alle blir dessverre oppsummert som plagsomme syklister.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: 1sykkel] #1464793 15/08/2012 20:00
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: 1sykkel
....jeg er like mye syklist som resten av folket jeg møter i skauen, men synes vi må ta hensyn. Særlig i områder med mye folk.

Det er mye velvilje å tjene for den som er villig til å tape litt tid. Jeg blogger litt for Statens Vegvesen Region Sør, og skrev om dette nå sist søndag. Vet at ringeklokke ikke står høyt i kurs her på forumet. Det spiller heller ingen rolle, poenget er holdningen til andre folk og samspill både i marka og på veiene:

http://sykkelglede.wordpress.com/2012/08/12/et-lite-pling-for-fred/

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: 1sykkel] #1464798 15/08/2012 20:01
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Få som ødelegger for mange og politiet må inn... som jeg skulle sagt det selv.

Den litt brede stien mellom Sognsvann og Ullevålsæter kan man ikke gjøre noe annet enn å roe helt ned fordi den er "såpass" smal at man vil være for tett innpå folk uansett hvor langt ut man prøver å holde.

På veien fra demningen fra Skjærsjøen til Bjørnholdt blir det litt anderledes mener jeg. Det er såpass bredt her at hvis noen går eller løper på den ene siden av veien så må det være greit at man holder god fart på den andre siden. Men det kan være en større gruppe av gående eller det er barn med i gruppen og da er det all grunn til å roe ned. Dessverre er det mange som ikke skjønner at man skal legge seg laaaangt ut når man passerer gående/løpende. "Bare man ikke treffer" så tror man at man har gjort en helteinnsats. Utrolig flaut å se.

En gang jeg syklet ned den lange bakken mot enden av skjærsjøen så så jeg en gruppe som hadde med barn. Jeg bremset ned og la meg helt ut. Men mellom meg og gruppen kom det to syklister i full fart som sneiet barna.... jeg ble ganske forbannet der og da ja.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: 1sykkel] #1464869 15/08/2012 20:47
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Er det ikke to veier mellom Sognsvann og Ullevålsæter? En tett trafikert, og én brattere og mindre brukt? Kunne man ikke forsøke å pense syklistene inn på sistnevnte?

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: geiranders] #1464941 15/08/2012 21:51
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: geiranders
Det er mye velvilje å tjene for den som er villig til å tape litt tid. Jeg blogger litt for Statens Vegvesen Region Sør, og skrev om dette nå sist søndag.

Jeg bruker ringeklokke ganske aktivt når jeg er ute og sykler, og jeg prøver å plinge på lang nok avstand til at det ikke skal være et "fløtt deg"-pling, men mer et "psst, syklist på vei, bare så du vet det"-pling. Jeg plinger på nesten alle, selv om det er mer enn god nok plass til å passere, nettopp for å gjøre folk oppmerksom på at jeg er i ferd med å sykle forbi dem, slik at de forhåpentligvis ikke gjør noe overraskende akkurat idet jeg skal forbi.

Dessverre har jeg følelsen at folk ikke helt vet hva de skal gjøre når de hører en ringeklokke. Mange ganger skvetter de og snur seg for å se hvor lyden kommer fra. Først over den ene skulderen, så den andre, og de vingler en del mens de gjør dette. Litt vel mange joggere og rulleskiløpere ser ut til å ha lyd i øret, så de reagerer ofte ikke i det hele tatt. Joggere går stort sett greit hvis de er alene, men rulleskiløperne har ingen problemer med å skøyte seg fra side til side på gangveien.

En annen morsom greie er at hvis to stykker går på tur sammen, så går de gjerne midt på gangveien. Akkurat langt nok fra hverandre til at man ikke kan sykle forbi på noen av sidene eller mellom dem. Når man plinger, så slår det aldri feil. Den til høyre går mot venstre og den til venstre går mot høyre. Noen ganger dulter de i hverandre og snur, men som regel så krysser de og går til hver sin kant. Uansett har man tatt dem igjen før det er klart til passering.

Men, ja... Eh... Ringeklokke bra, bruk den ICON_SMILE

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: 1sykkel] #1464949 15/08/2012 22:01
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Vi som medsyklister har også mulighet til å slenge meldinger til de værste grisesyklerne. Har ikke gjort det i Marka, men rett som det er føler jeg for å forklare syklister på Tour de Finance at de har oppført seg som svin, og at det gjør at de setter meg og andre syklister i dårlig lys. De fleste er bare tause og ser dumt på meg, men jo flere som sier fra jo større sjanse er det for at de forstår at oppførselen er uakseptabel.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: 1sykkel] #1464988 16/08/2012 05:09
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Da jeg bodde i Oslo var det en slags uskreven regel om at man ikke syklet på "hovedveien" mellom Sognsvann og Ullevålseter. Er det ikke slik nå? Jeg syklet alltid inn Maridalen, og opp fra Hammern eller tok den bratte veien på vestsiden av Sognsvann.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: traktoregg] #1465061 16/08/2012 07:18
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: traktoregg
Da jeg bodde i Oslo var det en slags uskreven regel om at man ikke syklet på "hovedveien" mellom Sognsvann og Ullevålseter. Er det ikke slik nå?

La meg si det slik. Jeg har syklet der en gang tur-retur i år, og kan ikke en gang huske sist gang jeg gjorde det før da.

Det finnes kanskje grunner til å bruke den, men man må skjønne at man må bremse helt ned.... og unngå den hvis man kan...

- Voltaire
Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: geiranders] #1465066 16/08/2012 07:19
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Sitat: geiranders
Sitat: 1sykkel
....jeg er like mye syklist som resten av folket jeg møter i skauen, men synes vi må ta hensyn. Særlig i områder med mye folk.

Det er mye velvilje å tjene for den som er villig til å tape litt tid. Jeg blogger litt for Statens Vegvesen Region Sør, og skrev om dette nå sist søndag. Vet at ringeklokke ikke står høyt i kurs her på forumet. Det spiller heller ingen rolle, poenget er holdningen til andre folk og samspill både i marka og på veiene:

+1 for ringeklokke, jeg har dette på raceren og bruker den så ofte det trengs.
Blogg gjerne også om at syklister skal stoppe på rødt lys. De som ikke gjør det er definitivt med på å gjøre syklister upoppulære i trafikken (samt at det jo skapes en del farlige situasjoner).

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: kodax] #1465082 16/08/2012 07:34
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når det gjelder ringeklokke så har jeg gjerne minst mulig dritt på styret, men hensyn på et eventuelt tryn. (selv om det iflg. loven er påbudt. Ihvertfall på sykler som ikke er beregnet til lek).

Kom vi noen gang til noen konklusjon om det var en fartsgrense for syklister? Noen hadde en teori at man skrev under på kjøretilatelsen på at man skulle holde seg til 30 km/t. Men det ble vel aldri helt klart om man hvenviste til en forskrift. Var det ikke slik? Det må bety at det er 80 km/t for syklister. Noen som har noe info om dette?

- Voltaire
Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: supernalle] #1465094 16/08/2012 07:41
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: supernalle
Ihvertfall på sykler som ikke er beregnet til lek

Seriøst? Vel, det er alle mine sykler. ICON_LAUGH (Ja, faktisk!)

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: supernalle] #1465129 16/08/2012 08:13
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Det må bety at det er 80 km/t for syklister. Noen som har noe info om dette?

Har ikke noe info om det, men synes det er relativt selvsagt at når eieren av grunnen, som til overmål har bekostet veien man sykler på, ønsker at man skal holde 30 km/t så gjør man det enten det finnes lovhjemmel eller ikke.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: 1sykkel] #1465134 16/08/2012 08:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Skiforeningen hevder i alle fall at fartsgrensen i Marka er 30 km/t.

http://www.skiforeningen.no/tips_og_triks/markavett/sykkelvett

Uansett ser jeg ikke noen grunn til å provosere ved å hevde sin rett til å sykle fortere.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: supernalle] #1465142 16/08/2012 08:22
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Kom vi noen gang til noen konklusjon om det var en fartsgrense for syklister? Noen hadde en teori at man skrev under på kjøretilatelsen på at man skulle holde seg til 30 km/t. Men det ble vel aldri helt klart om man hvenviste til en forskrift. Var det ikke slik? Det må bety at det er 80 km/t for syklister. Noen som har noe info om dette?

Dette var i hvert fall det jeg kom fram til sist gang diskusjonen om fartsgrense var oppe.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: Torshov-Simen] #1465146 16/08/2012 08:25
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Torshov-Simen
Har ikke noe info om det, men synes det er relativt selvsagt at når eieren av grunnen, som til overmål har bekostet veien man sykler på, ønsker at man skal holde 30 km/t så gjør man det enten det finnes lovhjemmel eller ikke.

Da antar jeg at hvis grunneieren skulle finne det for godt ikke å ønske syklister på stiene velkommen, så imøtekommer du det også - lovhjemmel eller ikke?

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: Stein] #1465158 16/08/2012 08:33
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein

Uansett ser jeg ikke noen grunn til å provosere ved å hevde sin rett til å sykle fortere.

Litt uenig i dette. Er det en bred grusvei og jeg har god sikt og ingen mennesker, så ser jeg ingen grunn til å holde 30 km/t (hvis det er lov). For min del veier allemansretten tyngre enn grunneiers mening. Dessuten vet vi ikke grunneiers mening. Men for all del det kan det fortsatt være slik at det er en forskrift som bestemmer hastigheten i marka.

Verden har utviklet seg og mange sykler ritt. Selv på flata holder mange cruise-fart på over 30 km/t (det gjør også jeg med min fs). Skal man da trene dårligere? Det er ikke store fallet i treningseffekten av å sykle saktere når man passerer gående og der det normalt er stor trafikk. Men til vanlig er det ingen gående mens man sykler og da ser jeg ingen grunn til å sykle sakte, hvis man skal trene høy intensitet. Er det 30 km/t en virkelig fartsgrense. Ja, da synes jeg det er tåpelig. Jeg ser faktisk en forskjell i forhold til bil siden den er bredere og konsekvensene ofte er større. At en grunneier skulle føle seg provosert hvis han har satt en liksomfartsgrense som man ikke holder får være hans problem. Det finnes psykologer å gå til.

Jeg ser ikke problemet med å sykle fort på grusveier i marka. Jeg ser problemet med å sykle fort når det er gående/løpende der og/eller det er uoversiktlig. Hva skiforeningen mener er for meg rivende likegyldig.

Redigert av supernalle; 16/08/2012 08:39.

- Voltaire
Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: Stein] #1465159 16/08/2012 08:34
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P

Har du syklet på grusvei i f.eks. Nordmarka eller på Krokskogen noen gang?

Hvis ja - kan du med hånda på hjertet si at du overholdt den påståtte fartsgrensen på 30 km/t, selv på folketomme og oversiktlige strekninger?

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: 1sykkel] #1465174 16/08/2012 08:47
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ja, for leeeenge siden.

Nei, det kan jeg ikke. Det må selvsagt kunne brukes litt skjønn.

Det jeg mener er at selv om vi gjerne sykler i over de tillatte (hvis den farsgrensen gjelder sykler, da) 30 Km/t der det er forsvarlig og ikke plagsomt for andre brukere av veien, vil det utelukkende provosere og fyre oppunder negative holdninger å høylytt og bastant innta en "Hold kjeft! Den regelen gjelder ikke meg!"-holdning.

Forøvrig er jeg imponert over de som kolder "cruise-fart" på over 30Km/t på grus, enten det er med fulldemper eller hardtail.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: Stein] #1465180 16/08/2012 08:58
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forøvrig er jeg imponert over de som kolder "cruise-fart" på over 30Km/t på grus, enten det er med fulldemper eller hardtail.

Jeg vil utdype at jeg ikke snakker om snittfart for min del, men kun på flater (og nedoverbakker). (Uansett finnes det mennesker som gjør det. Birken blir vel fullført på 35 km/t i snitt av de beste. Skal det være slik at man er for god for å trene i marka?)

I nedoverbakker bør vi vel uansett være enige om at 30 km/t er ganske sakte.

Og at jeg ikke snakker om "å stå på retten", men om en fra skiforeningen skulle kritisere meg for at jeg hadde god fart ned mørdarbakken så hadde jo vært greit å ha retten på min side (forutsatt at andre hadde all grunn til å føle seg trygg).

- Voltaire
Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: Stein] #1465187 16/08/2012 09:04
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Det må selvsagt kunne brukes litt skjønn.

Altså er det vanlig aktsomhetsplikt som gjelder.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: P_Dalen] #1465198 16/08/2012 09:15
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: P_Dalen
Det må selvsagt kunne brukes litt skjønn.

Altså er det vanlig aktsomhetsplikt som gjelder.

Som alltid.

...Men HVIS det nå skulle vise seg at det skulle finnes en juridisk gyldig fartsgrense for sykling i Marka, så hjelper det lite å synes at regelen er teit hvis det blir påpekt at man bryter mot den. Heldigvis tipper jeg det relativt sjelden er noen som får kjeft av andre markabrukere for sånne ting hvis de faktisk har opptrådt aktsomt og hensynsfult.

Hvis alle hadde vist hverandre aktsomhet og tatt hensyn, hadde jo alt vært fryd og gammen, men sånn er det jo dessverre ikke.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: supernalle] #1465205 16/08/2012 09:22
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Og at jeg ikke snakker om "å stå på retten", men om en fra skiforeningen skulle kritisere meg for at jeg hadde god fart ned mørdarbakken så hadde jo vært greit å ha retten på min side (forutsatt at andre hadde all grunn til å føle seg trygg).

Slik vi mennesker lever og fører krig med hverandre, så er det litt merkelig hvordan denne trangen til å skulle rettferdiggjøre seg selv er så utbredt, mens evnen til bare å ignorere er så ukjent for så mange.
Hva skal disse nissene gjøre om du kjører så fort du bare vil? Skal de personlig arrestere en 195+ høy eks-kampsport-dude som deg, og holde på deg til politiet kommer, med hjemmel i at du (angivelig) skal ha ligget i 50km/t på grusvei? Svaret, om du i det hele tatt trenger å si noe, burde vel vært, ja, jeg liker å sykle i ok fart. Hva faen skal du gjøre med det, din nisse? Hvis du er litt mer diplomatisk, litt mer på linja til Stein, så kan du bare si at, "jeg kjører med god oversikt, i den farta som skal til for å få trening, er det noe stress?"

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: 1sykkel] #1465209 16/08/2012 09:26
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
En fatsgrense på 30km/t ville ikke løst problemet med folk som ikke viser hensyn når de sykler forbi fotgjengere!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: kodax] #1465210 16/08/2012 09:26
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kodax

Blogg gjerne også om at syklister skal stoppe på rødt lys. De som ikke gjør det er definitivt med på å gjøre syklister upoppulære i trafikken (samt at det jo skapes en del farlige situasjoner).

Blogg gjerne om det motsatte, om du tør å risikere represalier fra politiet. Rødlys-regelen burde forandres for syklister. I hvert fall burde høyresvinging vært tillatt.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: magnusc] #1465211 16/08/2012 09:26
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: magnusc
En fatsgrense på 30km/t ville ikke løst problemet med folk som ikke viser hensyn når de sykler forbi fotgjengere!

Enig.

Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: Hvilepuls] #1465218 16/08/2012 09:32
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hvilepuls
en 195+ høy

Jeg er ikke så høy, bare nesten.

Jeg er forsåvidt enig. Men er det en faktisk fartsgrense på 30 km/t så tenker jeg faktisk å holde den så godt det går. Jeg liker ikke å være lovbryter. Er det ikke, så er det greit å ha noe å vise til.

- Voltaire
Re: Sikkert høstegn.. jeg blir flau [Re: Hvilepuls] #1465227 16/08/2012 09:39
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Sitat: Hvilepuls
Sitat: kodax

Blogg gjerne om det motsatte, om du tør å risikere represalier fra politiet. Rødlys-regelen burde forandres for syklister. I hvert fall burde høyresvinging vært tillatt.

Med unntak av høyresving (som også biler har i bla USA) hvorfor skal reglene være så veldig anderledes for syklister enn bilister? Snakker du om de gangene man har god oversikt og ser at det ikke kan oppstå farlige situasjoner? Syns du i så fall det er ok om det lempes på dette for bilister også når bilistene syns det er oversiktlig nok? Og hva med motorsykler, mopedister, lastebilførere? Eller tenker du at de med motoriserte kjøretøy vil synes det er greit at det er fri flyt for syklister?

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå