Ringer mot kramper?
|
Re: Ringer mot kramper?
[Re: thotor]
15/08/2012 08:12
|
Ocoee
Entusiast
|
Entusiast
Hmm, kjørte Trondheim - Oslo på 16 timer back in the old days (88-89), på en rød smørmyk DBS international med kun Farris iblandet Cola (ca 50/50) på flaskene... og helt uten kramper, men dette var jo selvsagt før det kom karbon hjul, elektronisk giring og super avansert sportsernæring og drikke på markedet ellers hadde det aldri gått bra...;D
|
|
|
15/08/2012 08:15
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Mulig at det største effekten av Ringer er Placebo, men som skrevet i en annen tråd: Det vil i såfall være den billigste Placeboeffekten å få kjøpt;)
Jeg drikker Ringer dagen før og blander ca 1/3 i sporstdrikken.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: tobiast]
15/08/2012 10:12
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvis det funker for folk så er det vel greit? Dyrt saltvann, men hva så?
Så hvis noen selger sukkerpiller til 200 kroner grammet og hevder det hjelper mot hodepine så er dette helt OK, så fremt noen opplever en viss bedring i løpet av en dag med et tilfeldig inntak av slike piller? At man opplever at Ringer funker kan skyldes mange ting: Dårlige drikkevaner tidligere, men når man har betalt det hvite i øyet for saltvann så drikker man mer. At man tror det funker og dermed oppnår en placebo-effekt. Denne kan du få av vievann også, hvis du er kristen nok. At du tidligere bare drakk vann med sukker og generellt fulgte opp ernæring under veis i ritt dårlig. Da vil kanskje Ringer fungere bedre enn springvann, men bare kanskje. Det er mineraler i springen også.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/08/2012 10:29
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Så hvis noen selger sukkerpiller til 200 kroner grammet og hevder det hjelper mot hodepine så er dette helt OK, så fremt noen opplever en viss bedring i løpet av en dag med et tilfeldig inntak av slike piller? Det springende punkt er vel om Ringer (og farris eller hjemmeblandet saltvann) faktisk hjelper? Jeg trodde i alle fall at det var viktig å erstatte saltet ved høy veskeomsetning for å hindre saltmangel. Og det virker jo som om de fleste i tråden her også syns det. Og olympiatoppem med flere. Eller? Og vi snakker om en kostand på 80 kroner pr ritt om man bruker ringer, eller 30 kroner pr ritt om man velger farris. Eller 60 kroner om man velger sportsdrikk.... Det er altså marginale forskjell i kostnad på de forskjellige alternativene. For meg er det egentlig bare så enkelt at ringer er det alternativet med minst styr og når kostnadsforskjellen er minimal, så velger jeg det. Hvorfor kjøper folk vann på flaske igjen? Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 15/08/2012 10:39.
|
|
|
15/08/2012 16:22
|
White
Avhengig
|
Avhengig
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
15/08/2012 19:15
|
ikke lett
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
At Ringer, Crampix og til dels Farris funker er det vel ingen tvil om at har en fysologisk effekt. Man "hydrerer" opp kroppen og bidrar dermed til redusert risiko for dehyrering (les:kramper) At noen antyder at vanlig vann har samme effekt viser at man ikke har fulgt med i timen. Hva tror dere langrennslandslaget mm har i flaskene sine? Ringer var en av Olympiatoppens hemmeligheter fra 1994 og frem til 2000 tallet...
@sykkeløyvind: Hva med å lage en skikkelig test av dette i en av de kommende nummrene av TS så kan dere jo avlive myten?
Truls Veslum Asker
|
|
|
15/08/2012 21:05
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Utregningen er forøvrig feil: Ringer drikk blander jeg med to deler vann, så prisen pr liter blir 30,- for ferdig drikke. En pose maxim sportsdrikk koster til sammenlikning 20,-. Farris koster 10,-/liter. Så det er i værste fall 3 ganger så dyrt som alternativet. Og da slipper du å røre ut kullsyra og tilsette mer salt,
Sammenliknet med en del andre ting som anbefales her inne er i alle fall Ringer rimelig snakeoil ;-) Flott hvis det funker, jeg bare konstaterer at det er reinspikka placebo, men det er jo godt dokumentert at placebo er reelt nok. Og du kjører altså ikke med Maxim eller noe annet blanda i Ringer, men drikker Ringer bart? Nesten så jeg tror du tøyser litt her, jeg har nemlig smakt Ringer uten noe annet oppi. For min del anbefaler jeg dette som brekkmiddel. sv
|
|
|
15/08/2012 21:23
|
Tenor
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mine rare vaner. 1 uke før ritt begynner jeg å drikke Ramlösa vann med kullsyre bokser(3-4 bokser) om dagen. Hele uken får da kroppen tilførsel av bla magnesium og ikke minst vann. Dagen før drikker jeg utblandet Ringer drikk(halve flasken), resten tar jeg i timene før rittet.
Det er viktig å begynne å drikke dette dagen før...
Under rittet drikker jeg vann og tar kun sportsdrikk vedpassering mellomstasjoner.
Ingen kramper og ingen andre problemer relatert til for lite drikke.
Dette funker veldig bra for meg, så jeg ser ingen grunn til å endre dette.
|
|
|
15/08/2012 22:11
|
White
Avhengig
|
Avhengig
tror crampfixen er saveren for min del, ikke ringer. Men har 1/3 ringer i sportsdrikken, resten vann og cramfix tabletter blandet ut. Smaker om
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
[Re: svegar]
16/08/2012 04:59
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Utregningen er forøvrig feil: Ringer drikk blander jeg med to deler vann, så prisen pr liter blir 30,- for ferdig drikke. En pose maxim sportsdrikk koster til sammenlikning 20,-. Farris koster 10,-/liter. Så det er i værste fall 3 ganger så dyrt som alternativet. Og da slipper du å røre ut kullsyra og tilsette mer salt,
Sammenliknet med en del andre ting som anbefales her inne er i alle fall Ringer rimelig snakeoil ;-) Flott hvis det funker, jeg bare konstaterer at det er reinspikka placebo, men det er jo godt dokumentert at placebo er reelt nok. Og du kjører altså ikke med Maxim eller noe annet blanda i Ringer, men drikker Ringer bart? Nesten så jeg tror du tøyser litt her, jeg har nemlig smakt Ringer uten noe annet oppi. For min del anbefaler jeg dette som brekkmiddel. sv Jeg tror du er relativt aleine om å mene at det er rein placebo. De fleste er enig om at det er viktig å erstatte tapt veske og salt. Jeg snakker altså ikke om for å ungå kramper, men for å ungå dehydrering og saltmangel. Det finnes undersøkelser som viser at kramper ikke skyldes saltmangel og vesketap. Disse er trukket frem i denne tråden og i andre tråder. Dersom man fester lit til disse hjelper hverken ringer, farris eller annen sportsdrikk mot Kramper. Fester man IKKE lit til undersøkelsene, vil Ringer og sikkert flere av alternativene som er foreslått i denne tråden hjelpe. Som jeg sa i min første post: etter jeg begynte å drikke Ringer har jeg slitt mindre med kramper, men det er langt fra sikkert at dette skyldes Ringer. Jeg mener altså at Ringer like bra(eller dårlig) som alternativene som er aktuelle å drikke dagen før ritt, for å sørge for at veskebalansen er i orden. I denne tråden er sportsdrikk og farris trukket frem som ting som folk bruker. Prisen er heller ikke så gal sammenliknet med disse. Hvorvidt en veskebalanse i orden fører til mindre kramper har jeg ikke noen bestemt mening om, men jeg føler det har gått bedre for meg etter at jeg begynte å drikke Ringer. Mvh Tobias
|
|
|
[Re: ikke lett]
16/08/2012 08:43
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
@sykkeløyvind: Hva med å lage en skikkelig test av dette i en av de kommende nummrene av TS så kan dere jo avlive myten?
Hvis du hadde kommet opp med en praktisk gjennomførbar test som gir noe som helst annet svar enn "dette synes jeg virket" "dette virker ikke som om virker" så er både vi og legevitenskapen takknemmelig. Å teste kosttilskudd, legemidler, osv for noe særlig annet enn smak og reellt innhold lar seg strengt tatt ikke gjøre med våre ressurser. Wattmåler, pulsmåler, stoppeklokke er ikke instrumentering nok til å skille effekten av matinntak, dagsform, tid på døgnet, nattesøvn osv, fra inntak av Ringer+. Jeg har ikke noe problem med å forstå og akseptere at Ringer+ fungerer som drikke og erstatning av mineraler. Utfordringen er om det virker bedre enn vann og banan, eller vann og spekepølse, eller husholdningssaft og potetgull, eller skolebrød og Gøy-saft, eller Cola, vann og slikking på saltstein.
|
|
|
16/08/2012 09:07
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Så hvis noen selger sukkerpiller til 200 kroner grammet og hevder det hjelper mot hodepine så er dette helt OK, så fremt noen opplever en viss bedring i løpet av en dag med et tilfeldig inntak av slike piller? At man opplever at Ringer funker kan skyldes mange ting: Dårlige drikkevaner tidligere, men når man har betalt det hvite i øyet for saltvann så drikker man mer. At man tror det funker og dermed oppnår en placebo-effekt. Denne kan du få av vievann også, hvis du er kristen nok. At du tidligere bare drakk vann med sukker og generellt fulgte opp ernæring under veis i ritt dårlig. Da vil kanskje Ringer fungere bedre enn springvann, men bare kanskje. Det er mineraler i springen også. Som feks homopati??
|
|
|
16/08/2012 11:16
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Her er det tydeligvis noen som sykler alt for få ritt. At noen kan forsvare å bruke 80 kroner på saltvann og dagevis med møysommelig drikking som foreberedelse til ritt er helt uforståelig for meg. Jeg har syklet i rundt 30 ritt så langt i år, så det hadde blitt dyrt og strevsomt for meg hvis jeg skulle drevet på sånn.
Men selvsagt er det viktig å ha nok salter i kroppen, noe man helt uproblematisk kan få i seg gjennom normal mat og drikke. Selv øl inneholder vel noe salter, og trenger man noe mer kan handle rimelige High5 Zero-tabletter fra probikekit eller lignende.
|
|
|
[Re: rasmusic]
16/08/2012 15:53
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Her er det tydeligvis noen som sykler alt for få ritt. At noen kan forsvare å bruke 80 kroner på saltvann og dagevis med møysommelig drikking som foreberedelse til ritt er helt uforståelig for meg. Jeg har syklet i rundt 30 ritt så langt i år, så det hadde blitt dyrt og strevsomt for meg hvis jeg skulle drevet på sånn.
Men selvsagt er det viktig å ha nok salter i kroppen, noe man helt uproblematisk kan få i seg gjennom normal mat og drikke. Selv øl inneholder vel noe salter, og trenger man noe mer kan handle rimelige High5 Zero-tabletter fra probikekit eller lignende. Tror jeg med mine 10 ritt totalt i løpet av ett år er mer typisk for brukerne her på terrengsykkel.no enn du med dine 30 så langt. Forøvrig tror jeg familien min sliter litt med å se at 10 ritt pr år er for få. Så det kommer nok an på øyet som ser ;-) Når det gjelder det du kaller "dagevis med møysommelig drikking" så er det altså å hive innpå en flaske kvelden før og om morgenen før ritt. Ellers er vel (alkoholholdig)øl vanndrivende og dermed ikke så veldig egnet til å få orden på veskebalansen. Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 16/08/2012 16:18.
|
|
|
16/08/2012 20:46
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har syklet noen av mine beste ritt dagen derpå drikking av både øl, vin og øl, så det er uproblematisk. Å sørge for at man har nok væske (les: vann) i kroppen er en selvfølge uansett.
At du sliter med å balansere håndveska di etter du har drukket er noe helt annet.
|
|
|
16/08/2012 20:52
|
White
Avhengig
|
Avhengig
wow, så suksessoppskriften er øl, vin og øl... for det er billigere enn ringer?  Start pressen: VG.no Birken tips "Alkohol forbedrer Birken tiden" Er det 1 øl, så 1 flaske, glass eller kartong vin, så 1 øl?
|
|
|
16/08/2012 21:11
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Om det forbedrer formen å innta mindre til moderate mengder alkohol kvelden før ritt skal jeg ikke si noe om, men min erfaring er i hvert fall at det i hvert fall kke skader formen. Har jeg valget mellom 1 liter øl eller 1 liter ringer dagen før ritt velger jeg øl 100 av 100 ganger. Pris, smak, trivsel og karbohydratmengde er gode grunner til det.
Men poenget i mitt innledende innlegg var uansett at salter kan man skaffe seg på utrolige mange måter som er enklere og rimeligere enn ringer.
|
|
|
16/08/2012 21:13
|
White
Avhengig
|
Avhengig
Tr øl over ringer any given day, men så drikker jeg ikke ringer før eller etter ritt, eller på andre dager heller. Har kun litt i flasken sammen med vann til sportsdrikk. Koster meg ikke mange kr det. Så litt doven vørterøl er tingen 
|
|
|
16/08/2012 21:26
|
Tenor
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
80 kroner for noe som funker er vel ikke mye å miste nattesøvnen for, så lenge det funker for personene som bruker det.
|
|
|
[Re: rasmusic]
16/08/2012 21:43
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
.
Redigert av tobiast; 16/08/2012 21:54.
|
|
|
16/08/2012 22:09
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Flott hvis det funker, jeg bare konstaterer at det er reinspikka placebo, men det er jo godt dokumentert at placebo er reelt nok. Og du kjører altså ikke med Maxim eller noe annet blanda i Ringer, men drikker Ringer bart? Nesten så jeg tror du tøyser litt her, jeg har nemlig smakt Ringer uten noe annet oppi. For min del anbefaler jeg dette som brekkmiddel.
sv
Jeg tror du er relativt aleine om å mene at det er rein placebo. De fleste er enig om at det er viktig å erstatte tapt veske og salt. Jeg snakker altså ikke om for å ungå kramper, men for å ungå dehydrering og saltmangel. ...... Mvh Tobias Jeg tror også det er en fordel med god væske- og saltbalanse, og jeg drikker Farris. Mitt poeng er at det er reinspikka placebo (ja, omtrent som homeopati) at Ringer gjør dette bedre enn Farrisen du får på butikken. Hva annet enn saltinnholdet er det du oppnår med Ringer, og hvorfor gjør ikke Farris samme jobben nå du ser på ioneinnholdet? Og jeg skjønner ikke hvorfor du sammenlikner med Farris og sportsdrikk, pulveret kan vel blandes i begge? sv
|
|
|
[Re: svegar]
17/08/2012 07:03
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Flott hvis det funker, jeg bare konstaterer at det er reinspikka placebo, men det er jo godt dokumentert at placebo er reelt nok. Og du kjører altså ikke med Maxim eller noe annet blanda i Ringer, men drikker Ringer bart? Nesten så jeg tror du tøyser litt her, jeg har nemlig smakt Ringer uten noe annet oppi. For min del anbefaler jeg dette som brekkmiddel.
sv
Jeg tror du er relativt aleine om å mene at det er rein placebo. De fleste er enig om at det er viktig å erstatte tapt veske og salt. Jeg snakker altså ikke om for å ungå kramper, men for å ungå dehydrering og saltmangel. ...... Mvh Tobias Jeg tror også det er en fordel med god væske- og saltbalanse, og jeg drikker Farris. Mitt poeng er at det er reinspikka placebo (ja, omtrent som homeopati) at Ringer gjør dette bedre enn Farrisen du får på butikken. Hva annet enn saltinnholdet er det du oppnår med Ringer, og hvorfor gjør ikke Farris samme jobben nå du ser på ioneinnholdet? Og jeg skjønner ikke hvorfor du sammenlikner med Farris og sportsdrikk, pulveret kan vel blandes i begge? sv Jeg har aldri sagt at Ringer er bedre enn farris, tvert imot egentlig: Jeg mener altså at Ringer like bra(eller dårlig) som alternativene som er aktuelle å drikke dagen før ritt, for å sørge for at veskebalansen er i orden. I denne tråden er sportsdrikk og farris trukket frem som ting som folk bruker.
Jeg skjønner altså ikke helt hvorfor folk sier at Ringer er tøv, når de drikker farris eller andre, tilsvarende alternativer selv. Grunnen til at jeg sammenlikner farris og sporsdrikk er at enkelte drikker sportsdrikk (blandet tynt i vann) i forkant av ritt, som et alternativ til farris, ringer eller øl ;-) mvh Tobias
Redigert av tobiast; 17/08/2012 07:10.
|
|
|
17/08/2012 07:29
|
sandy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Selvfølgelig er det fult mulig å få i seg nøyaktig de samme mineralene i de samme mengder ved hjelp av "vanlige" mat- og drikkevarer.
Men for å holde oss til sammenlikningen med farris.
1 liter Ringer inneholder: Natrium 2250mg, tilsvarende finner du i drøye 5,6 liter farris (eller 37,5 liter tuborg pilsner, for den som måtte lure på det) Kalium 120mg, her må det 8 liter farris til. Kalsium 60mg, tilsvarer 2,3 liter farris. Magnesium 18mg, dobbelt så mye i farris.
Konklusjonen er at det uansett må 8 liter farris til for å "dekke" innholdet i 1 liter Ringer.
|
|
|
[Re: sandy]
17/08/2012 07:37
|
moster
Medlem
|
Medlem
Konklusjonen er at det uansett må 8 liter farris til for å "dekke" innholdet i 1 liter Ringer.
Hvis du drikker Ringer'n rein ja...
|
|
|
17/08/2012 07:40
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er nå også et spørsmål om du virkelig trenger/har nytte av de mengdene mineraler du får i deg ved drikking av Ringer. De fleste vil jo spise mat ved siden av, både før, under og etter konkurranse. De som får Ringer intravenøst har ikke alltid denne muligheten.
|
|
|
17/08/2012 07:41
|
sandy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ja, jeg skriver 1 liter Ringer og da mener jeg 1 liter Ringer. Drikker den forøvrig ren, uaktuelt å ødelegge andre drikker 
|
|
|
17/08/2012 07:45
|
sandy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er nå også et spørsmål om du virkelig trenger/har nytte av de mengdene mineraler du får i deg ved drikking av Ringer. De fleste vil jo spise mat ved siden av, både før, under og etter konkurranse. De som får Ringer intravenøst har ikke alltid denne muligheten.
Det er selvfølgelig også et spørsmål, jeg ville bare ta opp denne evinnelige sammenlikningen med farris. Selv mener jeg å ha et godt (og gjennomtenkt) kosthold, men har aldri knekt koden med å få i meg tilstrekkelig med mineraler/næring med tanke på kramper under lange og varme etapperitt uten Ringer. Jeg har prøvd og feilet (for) mye, og er nå så sikker som jeg kan bli på at Ringer fungerer. Men som med så mye annet så blir jo dette bare ord mot ord.
|
|
|
17/08/2012 07:46
|
sykkelmannen2
Fersking
|
Fersking
Skal ikke uttale meg om Ringer virker eller ikke, men dere som kjøper Ringer til 80 - 90 kr literen. Ta heller å stikk på apoteket og kjøp saltvann der. Akkurat det samme innholdet som Ringer, samme flaska til og med, men der koster det 20 kr literen.
|
|
|
[Re: sandy]
17/08/2012 07:56
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Ja, jeg skriver 1 liter Ringer og da mener jeg 1 liter Ringer. Drikker den forøvrig ren, uaktuelt å ødelegge andre drikker Men da sammenligner du epler og pærer. Fresenius Kabi sier selv at ferdig blandet vare (etter deres oppskrift) har følgende innhold, per 100ml, Innhold, utblandet Ringer drink (100ml): Natrium 75mg Kalium 4mg Kalsium 2mg Magnesium 0,6mg Ph ca 5,5. Innhold farris (ikke bris): Magnesium 3mg/100ml Kalsium 2.6mg/100ml Kalium 1,6mg/100ml Klorid 59mg/100ml Hydrogenkarbonat 30mg/100ml Sulfat 1.5mg/100ml Natrium 40mg/100ml Så den helt store forskjellen er det ikke. Om du vil drikke konsentrert saltvann er opp til deg.
|
|
|
[Re: knuthaug]
17/08/2012 08:09
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Så den helt store forskjellen er det ikke. Om du vil drikke konsentrert saltvann er opp til deg.
Ser ut som om Ringer har sånn ca dobbelt så mye av mineralene som farris, og er røffly dobbelt så dyr. Så da er det vel ikke noe mer å snakke om ;-) Mvh Tobias, som ikke har tid til å skrive med nå. Må nesten bruke resten av dagen på nitidig og grundig hydrering gjennom inntak av overpriset snakeoil. Kråkerittet på søndag, så det er på høy tid å begynne. Satser på en sterk 276-plass.
|
|
|
|
|