Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trøblete bremser og gir

Trøblete bremser og gir #1462179 12/08/2012 13:12
Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I forbindelse med transport av sykkelen, så tok jeg av begge hjulene, men når jeg nå skulle sette de på igjen fikk jeg litt trøbbel.

Bremsene subber nemlig veldig mye både foran og bak. Jeg har forsøkt å sentrere kalipperen og presse stemplene fra hverandre, men det subber konstant likevel. I tillegg kjennes det ut som om jeg har mistet en del bremsekraft i frambremsen min. Noen tips til hvordan dette kan løses, eventuelt hva som kan ha forårsaket dette? Alt fungerte helt flott siste tur før jeg tok av hjulene.

Når jeg har kjedet på minste skiva både foran og bak har jeg også det problemet at kjedet faktisk subber mot seg selv. (Se bilde) Om jeg benytter B-skruen og justerer så mye det går (bildet er tatt etter justering), så får jeg det slik at kjedet akkurat ikke toucher, men girene har jo på ingen måte blitt justert siden forrige sykkeltur, så jeg lurer nesten på om det alltid har subbet der, bare at jeg ikke har lagt merke til det? Syklet såvidt ute i gata her, og kan ikke se jeg la så mye merke til det da (var vel kanskje mer opptatt av at frembremsen ikke føltes normal ut ...), men man legger veldig godt merke til det når man står inne med sykkelen.

Redigert av Jacobsen; 12/08/2012 13:31.
Re: Trøblete bremser og gir [Re: Jacobsen] #1462189 12/08/2012 13:51
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hvilke bremser er det snakk om? Avid? Når du presser stemplene helt tilbake og setter hjulet i gaffelen/rammen igjen, er det bra klaring da? Kan være at bremsene har blitt plassert i litt annerledes posisjon enn det de vanligvis befinner seg i, og at luft har beveget seg i systemet. Og at stemplene bør smøres opp igjen.

Når det gjelder gir, høres det nesten ut som om dette er noe som har vært der før også. Slikt skjer ikke over natten.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Trøblete bremser og gir [Re: Jacobsen] #1462192 12/08/2012 13:59
Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Bremsene er Formula RX, glemte visst å nevne det. Mener at det var ok klaring når jeg satte det på plass etter pressing, men at klossene ikke hadde like god klaring når de gikk tilbake igjen etter å trykket litt med hendelen.

Re: Trøblete bremser og gir [Re: Jacobsen] #1462198 12/08/2012 14:04
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Høres ut som om det trengs en lufting og en god oppsmøring av stemplene.

Re: Trøblete bremser og gir [Re: Jacobsen] #1462203 12/08/2012 14:10
GauteS Offline
Entusiast
Entusiast
Ser ut som at du har for langt kjede. Hvordan ser det ut på største/største?

Re: Trøblete bremser og gir [Re: Jacobsen] #1462222 12/08/2012 14:40
Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
På største/største ser jeg ikke noe som ser unormalt ut. minste/minste er jo en utveksling jeg ikke bruker veldig mye, da jeg heller legger meg på midtskiva, så kanskje derfor jeg ikke har tenkt over det før. Kjedet kan jo være for langt, men det ville vært rart siden jeg ikke har byttet noe siden sykkelen var ny.

Tror nok frembremsen må luftes ihvertfall kanskje ja, men hvordan går man frem for å smøre stemplene?

Re: Trøblete bremser og gir [Re: Jacobsen] #1462297 12/08/2012 17:30
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Jacobsen

(...) hvordan går man frem for å smøre stemplene?
Skru kaliperen av sykkelen, ta ut klossene og finn frem en dekkspak eller noe annet i plast. Press forsiktig på bremsehendelen mens du holder dekkspaken mellom slik at stemplene ikke kommer for langt ut. Hvis et stempel henger, presser du tilbake det som kom ut med dekkspaken og holder deg igjen mens du pumper forsiktig på hendelen igjen til det stempelet som sitter fast kommer litt ut. Bruk en vattpinne og vask rundt stempelet med bremsevæsken som bremsene bruker eller silikonspray. Press stempler inn igjen og gjenta pumping-rensing-stempelpressing så mange ganger som du gidder/til begge stemplene kommer ut samtidig.

Vær forsiktig så ikke stemplene popper ut av kaliperen, da er det litt mer arbeid som står foran deg. Samt et salig søl med bremsevæske.

Re: Trøblete bremser og gir [Re: Jacobsen] #1462779 13/08/2012 09:52
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Bruk B-skruen til å sette riktig avstand mellom trinsehjul og kassetten. Ikke noe annet. Hvis du har god slakk på størst-størst, bør du vurdere å ta av et ledd. Ser ut som du bruker short cage. Hvilket giroppsett har du?

Ellers lytt til forrige taler. Husk å alltid blokkere bremseklossene ved frakt uten hjul

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Trøblete bremser og gir [Re: Jacobsen] #1463884 14/08/2012 13:43
Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Kjører XO bak med XO gripshift på styret. Det er ikke noe nevneverdig slakk på størst/størst akkuratt, så tror lengden er som den skal være.

Re: Trøblete bremser og gir [Re: Jacobsen] #1463898 14/08/2012 13:55
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Jacobsen
Kjører XO bak med XO gripshift på styret. Det er ikke noe nevneverdig slakk på størst/størst akkuratt, så tror lengden er som den skal være.

Tenkte mer på antall drev og tenner foran og bak

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Trøblete bremser og gir [Re: Jacobsen] #1472261 25/08/2012 10:33
Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Drar opp denne tråden igjen litt nå. Etter noen travle fadderuker, så gadd jeg endelig prøve å gjøre en skikkelig jobb med sentreringen, og nå er det kun ørlite subbing foran, men jeg har full bremsekraft igjen. Hvorfor jeg ikke evnet å sentrere dem sist aner jeg ikke ...

Dog er det et annet spørsmål jeg har nå. Dersom jeg tar tak dekket bak med to fingre, så virker hjulet litt "løst", og at jeg kan ta det bittelitt fra side til side. Det er ikke såpass mye at jeg klarer å se hjulet bevege seg, men jeg kjenner og hører at det er litt løst. Fremhjulet er helt tight når jeg prøver det samme. Hurtigkoblingen er helt stram, så det er ikke der problemet ligger. Nok en gang vet jeg heller ikke om problemet er nytt, eller om jeg bare ikke har oppdaget det før. Noen som har forslag til hva det kan være? Er det eventuelt greit å sykle med det?

Redigert av Jacobsen; 25/08/2012 10:46.
Re: Trøblete bremser og gir [Re: Jacobsen] #1472280 25/08/2012 11:57
dokhan Offline
Entusiast
Entusiast
Det høres ut som slark i navet. Du trenger en del spesialverktøy for å fikse problemet, så det kan være enklere og billigere å få jobben gjort på verksted.

Her er en guide som beskriver hvordan man strammer nav: http://www.sykkelsiden.no/verkstedet_nav.html

Moderator  support