Vakkert Finn :-D Blir samling i løpet av denne eller neste uke når det gjelder bildene vi har snakket om. Da blir det vel sånn sirkus 45 Kleins tenkjer je. KUN Pre-trek that is.. Skal få lagt ut noen flere bilder,må bare gå igjennom noen esker her. Har bare 8 Kleins igjen her nå,hvor mange er det hos deg Finn?
Redigert av Clint Berg; 13/08/201212:48.
You're born. You Ride A Few Bikes. You Buy A Klein. You Go To Heaven. Then You Die..
Hva er pre-trek ? Hvilket årstall ? Har en 97 (tror jeg) Klein Attitude Comp Er det noen som kan tenke seg denne for en billig penge, så selger jeg den, står kun å tar plass. NB har orginal stem og fremgir, som fulgte med sykkelen da jeg kjøpte den ny, skal lete så har jeg vel også kvitteringene et eller annet sted
Hva er pre-trek ? Hvilket årstall ? Har en 97 (tror jeg) Klein Attitude Comp Er det noen som kan tenke seg denne for en billig penge, så selger jeg den, står kun å tar plass. NB har orginal stem og fremgir, som fulgte med sykkelen da jeg kjøpte den ny, skal lete så har jeg vel også kvitteringene et eller annet sted
Nå er det ørlite uenighet om hva som kvalifiserer for å være Pre-Trek, men generelt sett er det i hvertfall enighet om at 97 er Post-Trek, eller snarere Pre-Trek, det er i hvertfall ikke Klein slik entusiastene ser det.
Nå er det ørlite uenighet om hva som kvalifiserer for å være Pre-Trek, men generelt sett er det i hvertfall enighet om at 97 er Post-Trek, eller snarere Pre-Trek, det er i hvertfall ikke Klein slik entusiastene ser det.
Jeg har alltid lurt på når eksakt den epoken sluttet,selv om Klein ble kjøpt i 1995,så tok det vel noen mnd før Trek satte sitt preg på syklene? Er det sånn at en Klein lagd dagen etter at Trek kjøpte dem opp så er det Post-Trek?
Det er nok en '97, ja (mener at disse Comp, Race og Pro-variantene kom på fra '97)
Har selv en Attitude Race og en Quantum Race (begge '97), og i likhet med Klein-entusiastene anser jeg de for å være Post-Trek. Relativt verdiløse som samlerobjekt, men finfine som som brukssykler...
Jeg har alltid lurt på når eksakt den epoken sluttet,selv om Klein ble kjøpt i 1995,så tok det vel noen mnd før Trek satte sitt preg på syklene? Er det sånn at en Klein lagd dagen etter at Trek kjøpte dem opp så er det Post-Trek?
Clintern?
Die-hard fansen får tale for seg, de verste anerkjenner ikke Trek i det hele tatt, mens de fleste mener at 96 er siste årsmodellen med riktigte Kleins.
Hallois. Trek var innom med kontrakten i Juli 95 mener jeg og huske og da skulle Gary få holde på som han ville et år frem i tid omtrent før trek for alvor overtok. Klein hadde sitt siste år som egenrådig produsent(for å bruke slike ord) ut 96.
97 produksjonen ble året hvor alt ble helt merkelig. Det som var igjen i hyllene ble pusha ut i en salig mix med gamle Kleins og nyproduserte Attitude comp og pro og race mener jeg. Har ikke noe til overs for trekkitudes som de fleste sikkert har skjønt ;-) Men flotte hverdags Kleiner for all del ikke misforstå.
Det som året før var Attitude med stiv gaffel,ble "plutselig" en Adroit med judy demper. Kjent som Koi. Adroit var kjent for 2" downtube og Attitude hadde 1.7/8 DT. ALLE Koi hadde sistnevnte DT size. Mao Attitude fra 96.
97 mod Mantra Pro var den eneste og siste nyvinningen Gary kunne skilte med egentlig. Merkelig å sykle på,men som Gary selv har sagt;Jeg fikk ikke designet den ferdig før trek mente at den måtte ut på markedet. Klein som fra før var kjent som en detaljfreak av rang(på grensa til posh) hehe,måtte plutselig lystre trek sine ordre om å ikke lakke MC2 stem i sykkelens farge og Klein sin håndlagde seteklemme ble byttet ut til fordel for masseprod seatclamps,slutt på stive gafler osvosv. Alt for å spare kr seff.
En masse merkelige modeller oppstod,og i løpet av etpar år så var ikke Klein kjent for sin gode kvalitet all-over slik de var før i tiden.
Attituden din er nok en 97 ja. Har den katalogen et eller annet sted,men rekker ikke sjekke nå.
Nattevakt venter. Hadde egentlig ikke tid til å skrive kortere,men siden det dreier seg om KLEIN osvosv hehehe;-) Sjekker innom når jeg er tilbake på morrakvisten. Dette er bare et kort sammendrag feid sammen i all hast. Forbeholder meg derved retten til enkelte trøkkleifer både grammatisk og historisk folks;-)
Før i tiden så var det en fet Klein reklame som lød; Klein Nothing else comes even close. Kanke si det nå mere gitt :-( Skal legge ut et ferskt intervju med Gary her.
-Clint
Redigert av Clint Berg; 14/08/201213:38.
You're born. You Ride A Few Bikes. You Buy A Klein. You Go To Heaven. Then You Die..
Så to fyrer på Klein i dumpa ved Bryn skole i forrige uke. Kan det ha vært Finn og Clint? Og var det dere som sykla Klein på Rykkinn tidlig på nittitallet? Husker vi småtassene var ganske misunnelige!
Hmm tror heller det var Finn og kona hans du så i dumpa ved Bryn. Bare så det er sagt;jeg er IKKE kona hans hehe. Vet ihvertfall at en kompis av meg hadde 1990 Team Usa Attitude da den kom og det var jo et fargesprakende innslag på den tiden. Selv hadde jeg noen Pinnacler i div farger før det tok av for alvor,så det er nok riktige observasjoner Skubisan...
Jeg husker jeg var i Holmenkollen og så WC MTB-ritt i ca. 1991 (pluss/minus) og syklet på en kompis' Attitude i teamfarger, da jeg snakket med en blond langhåret "californiafyr" på en lik attitude, og vi diskuterte forskjellen på gaflene. Hans hadde den nye gaffelen med bøyde rør i stedet for et sveiset "hjørne". Kanskje det var en av dere?
Hei Stein. Jeg har aldri hatt den nevnte stil,så meg var det ikke hehe. Vet at 1990 Attitude kom jo som kjent med Boxcrown gaffelen til og begynne med. Gary er og var jo testguru nr 1 og han ga klar beskjed til testsyklistene sine at det skal testes hardt. Gjerne til det knekker,for så å finne ut hvor det kunne forbedres osv,sånn har han alltid vært og gudskjelov for det. Han fikk først maskiner til å bøye rørene til den senere nevnte Uniklein Gaffelen i slutten av 91 fikk jeg høre fra en av hans ansatte her nylig. Den var sterkere selvom jeg alltid har digga Box gaffelen mer,men det er en smaks sak selvfølgelig. Uniklein gaffelen er også ørlite grann lettere pluss 1 cm ca lengre A2C. Finn har jo "callooken" enda han,men vet ikke om han syklet Team Usa på den tiden.
En liten notis som en av de tidligere sveiserne fra Klein bitd la ut i en Gruppe vi har på facebook for litt siden.
The test on the handlebars was in Bicycling Magazine. The article was called "Stupid Light?" and it was an expose on the weakness of all the ultralight handlebars on the market at the time (1993?). They tested the bars on their "tarantula" machine (didn't Gary design that for them?) and most of the handlebars broke after 6000-8000 reps on the machine. The second best went to 14,000 reps or so (Answer's Taperlight?) and the Stratum 90 went 125,000 reps before they gave up and turned the machine off.
En liten notis som en av de tidligere sveiserne fra Klein bitd la ut i en Gruppe vi har på facebook for litt siden.
The test on the handlebars was in Bicycling Magazine. The article was called "Stupid Light?" and it was an expose on the weakness of all the ultralight handlebars on the market at the time (1993?). They tested the bars on their "tarantula" machine (didn't Gary design that for them?) and most of the handlebars broke after 6000-8000 reps on the machine. The second best went to 14,000 reps or so (Answer's Taperlight?) and the Stratum 90 went 125,000 reps before they gave up and turned the machine off.
Hvorfor kunne ikke kompromissløse Gary Klein starte opp noe annet? Jeg synes det er merkelig at han som er så kompromissløs kunne jobbe under et Trek-regime hvor kompromisser er alt det gikk i.
Var det noen kontrakt som bandt ham til Trek for evig og alltid eller fikk han så mye penger at pensjonen var sikra og han ikke gadd jobbe hardt mer?
Han burde starta opp igjen, det er jo tydeligvis marked for denslags i småskala-produksjon i dag også, selv om de "fleste" synes White, Nakamura, Hardrocx og Diamant er da "shit" liksom.
Ligger et ferskt intervju med han litt lenger opp RazeFaze. Opsjonen på navnet går ut nå i september. Han er hekta på stjernekikkerter nå ser du hehe. Han er jo nerden over alle nerder ifølge kona hans. Alltid no på G,men mulig han begynner igjen. Ryktene svirrer. Les intervjuet og sjekk ut selv. Personlig tror jeg ikke at han starter opp produksjon igjen,men det er lov å håpe.
Ligger et ferskt intervju med han litt lenger opp RazeFaze. Opsjonen på navnet går ut nå i september. Han er hekta på stjernekikkerter nå ser du hehe. Han er jo nerden over alle nerder ifølge kona hans. Alltid no på G,men mulig han begynner igjen. Ryktene svirrer. Les intervjuet og sjekk ut selv. Personlig tror jeg ikke at han starter opp produksjon igjen,men det er lov å håpe.
Man kan jo lage sykler med et annet navn også, var den tanken som slo meg. En annen Turner gjorde det etter at SRAM kjøpte Rock Shox.
Skal lese det. Artig.
Husker enda Adroit-tester i MountainBiking USA fra tidlig 90-tall. Heftige greier. Stikke innom Intersport Heimdal på samme tid å dem i live likeså.
Fikk prøvekjørt en Mantra, men det er noe av det snodigste jeg har prøvd. Dempinga funka kun når man satt på den, ikke når man reiste seg