Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Grenserittet på under 3t, 1år trening.

Grenserittet på under 3t, 1år trening. #1461425 10/08/2012 15:30
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
God dag syklister! ICON_LAUGH
Etter å ha hatet dere lidenskaplig i ca 5 år som bilfører, har jeg bestemt meg for å begynne å sykle.

Jeg har aldri syklet ritt før, men vi har et bedriftslag som deltar på grenserittet, og etter de fullførte nå 4. august, og det ser faktisk ganske morsomt ut.
Sammholdet og konkuransen internt i laget, gjør så jeg har bestemt meg å bli med.

Saken er at vi har en fyr som har syklet en del år, og har tid på 3.05 eller noe, og jeg har lyst til å slå han.
Er det mulig med 1 års intens trening og super kosthold?
Jeg har dårlig kondis fra før, og ingen sykkel enda, eneste jeg har trent er knebøy, og er grisesterk i bena men tviler på at det betyr spessielt mye.
Er ca 185 og veier vel 80 kg ca.

Et par spørsmål:
Tenker å investere ca 10.000 i sykkel, og lurer på om det er best å kjøpe nytt eller brukt...nå etter birken så blir det vel en del brukte sykler til salgs, men har inntrykk av at mange som velger å selge sykkelen sin er missfornøyd med den, og da vet jeg lissom ikke om det er verdt det :s

Burde jeg gå for 26" eller 29" for grenserittet?
Er ganske lang i beina.

Tusen takk for svar! ICON_LAUGH

Re: Grenserittet på under 3t, 1år trening. [Re: kaffekanne] #1461627 10/08/2012 21:41
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Selvfølgelig er det mulig å sykle under 3 timer med ett års trening. Det spørs bare på viljestyrken din til å trene hardt nok, det.

Jeg startet å sykle sommeren 2009, og syklet Grenserittet på 3:01 i 2010. Ca 300 timer trening lå bak. Utgangspunktet var ikke helt håpløst, men så trente jeg mye visping og kosesykling i begynnelsen også. Først i de siste åra at jeg har skjønt hva HARDT er... ICON_WINK

På Grenserittet trenger du ikke 29". Masse fine 26" for salg til 10' og som burde holde i massevis.

Shut up legs!
Re: Grenserittet på under 3t, 1år trening. [Re: kaffekanne] #1461710 11/08/2012 08:17
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Det er jo masse eksempler fra dette forumet hvor folk reiser seg opp etter 40 år på sofaen med røyk, chips og kaffe og trener en par måneders tid og blåser inn til supre tider på for eksempel Birken. Så det er nok fullt mulig ICON_WINK

Det viktigste tipset er å trene hardt når du skal trene hardt, rolig når du skal trene rolig og få overskudd til å kjøre de harde øktene.

For 10 tusenlapper ville jeg nok sett på bruktmarkedet her på forumet for eksempel. De fleste selger ikke sykkelen fordi de er misfornøyd, men fordi de har lyst på noe nytt.

Fremdeles er nok 26" den størrelsen du får mest for penga, spesielt med tanke på ritt som Grenserittet og Birken.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Grenserittet på under 3t, 1år trening. [Re: Rønnern] #1461738 11/08/2012 10:15
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Rønnern
Det er jo masse eksempler fra dette forumet hvor folk reiser seg opp etter 40 år på sofaen med røyk, chips og kaffe og trener en par måneders tid og blåser inn til supre tider på for eksempel Birken. Så det er nok fullt mulig ICON_WINK

Sikkert mulig, men hvor er alle disse eksemplene?

Re: Grenserittet på under 3t, 1år trening. [Re: Stein] #1461862 11/08/2012 17:20
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein
Sitat: Rønnern

Sikkert mulig, men hvor er alle disse eksemplene?

LR Manengen kan vel komme inn her, minus røyk og 40 åra. Eller kanskje han røyka også og ljuger på alderen ICON_LAUGH

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Grenserittet på under 3t, 1år trening. [Re: kaffekanne] #1461949 11/08/2012 20:20
K
kaffekanne Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
K
Takk for gode svar, da har jeg trua ICON_LAUGH
Shoot for the stars!

Re: Grenserittet på under 3t, 1år trening. [Re: kaffekanne] #1462555 13/08/2012 00:54
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Trua må du ha:-) Det er det viktigste.

Sjøl starta jeg å trene sykkel i 2007, etter Birkendebut i 2006 på 4:19. Fikk rakettframgang, og trodde dette skulle gå inn i himmelen. Det gjorde det ikke!
Har nå innsett at det tar noen år å bli en høvelig syklist, så først nå begynner det å ligne noe. Jeg har fortsatt mye å hente på kjørestyrke (typisk ladeveissykling og grusritt med kneiker), men er en dugelig klatrer. Dette har selvfølgelig mye med naturlige forutsetninger (genmateriale) å gjøre, men jeg ser også at typiske 'sprinters' kan øke bakkekapasiteten sin enormt.
Cluet er st det tar endel tid, noen år, med godt fokusert trening på det du er dårligst på.
Så mitt tips er: finn ut hvilken type du er (klatrer: rel. lett i kroppen, høyt O2-opptak, langløper - eller sprinter: mye muskelmasse, tåler høye effektuttak i korte perioder, får syra i bakkene) og legg opp treninga deretter.
Som typisk klatrer trener jeg mye spurter, og prøver å øke maxwatten for å henge med over kneikene.
Gleder meg allerede til Ku(k)åsen, Syljuåsen, Elgåsen, Helvetesåsen og Storåsen. Bare jeg kommer over der, er det få som tar meg nedover......

En gang var jeg forut for min tid.....

Moderator  support