Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fellesstart ritt TIPS?

Fellesstart ritt TIPS? #1460991 10/08/2012 06:51
KEEP CALM Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Skal for første gang starte i et fellestart ritt av noe størrelse (Øyeren rundt) Hvordan bør man kjøre det første strekket bak masterbilen.(Pulje 3)
Tenker da på foran/bak, høyere/venstre osv. Planen min for rittet er tid under 4 timer. Er 0,1 tonner så laaange bratte bakker er ikke favoritten. Har tenkt meg som følger: Ligg i den første halvdelen av felte til bilen slipper, bruke litt krefter for å henge med de beste opp bakken og til høyere mot Trøgstad, jeg ønsker da å få følge(bruke minst mulig krefter) med en gruppe som kjører i 35+ mot kraftverket. Pleier det å danne seg ruller i da lavere puljene eller er det en blanding av syklister ute den store erfaringen, slik at rulle kjøring blir en lek med livet.
Det som ser ut som sikkert er at det blir kort/kort med solkrem og godt med væske

Rolig oppover, full gass bortover og nedover.
Re: Fellesstart ritt TIPS? [Re: KEEP CALM] #1461008 10/08/2012 07:05
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Pulje 3? Da er det vel puljestart og ikke felles-start. Om det ikke er klassevise starter da (junior,menn,kvinner)

Bare ikke kjør for hardt bak master, det har jeg gjort et par ganger. Alltid morsomt når master annonseres som 30km/t til $sted, og så kjøres det i 40-50 med rykk og napp. Da er det bedre å plukke opp ryttere underveis.

Re: Fellesstart ritt TIPS? [Re: KEEP CALM] #1461030 10/08/2012 07:27
KEEP CALM Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Er fellesstart, men delt opp 3-4 puljer da det har blitt så mange påmeldt. De regner med at det er ca 200 stk som start i pulje 3.

Re: Fellesstart ritt TIPS? [Re: KEEP CALM] #1461032 10/08/2012 07:30
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Husk at de fleste i feltet er på ditt nivå - og alle vil ha fordel av å ligge i den fremste delen av feltet. Når alle vil dette sier det seg selv at det kan bli noe kaotisk.
Tidligere år har rittet fått litt pes for at masterbilen kjørte for sakte, slik at feltet ikke ble strukket skikkelig bak bilen - men det er visstnok noe i regelverket som begrenser farta til masterbilen.

Ettersom du ikke er så erfaren med fellesstarter/store puljer, vil jeg absolutt anbefale deg (og forsåvidt alle andre som har masse erfaring) å ta det litt pent og forsiktig.
Sannsynligheten for at DU havner på pallen er nok relativt lav, men kjører du for en pallplass vil nok risikoen for at du (eller andre) ikke kommer til mål være betydelig høyere.

Min erfaring er at det danner seg ruller i stort sett alle felt - og gjør det ikke det er det DIN oppgave å sørge for at det gjør det. Trenden er nok allikevel at den effektive rulla gjerne består av 5-10 ryttere, og at disse får en betydelig større hale av ryttere som ikke orker, eller ikke gidder å bidra til å holde tempoet oppe. (Alltid like gøy å se hvordan disse slitne rytterne plutselig får monsterkrefter i den siste bakken før mål, og parkerer deg fullstendig - men sånn er livet ICON_SMILE ).

Jeg skal vel også starte i pulje 3 - og er som deg best i lettere terreng, så jeg ser det også som en utfordring å henge med i de lengste bakkene - dåg uten å presse altfor hardt, slik at jeg brenner alt kruttet før vending. Det er vanskelig å beregne akkurat hvor mye man skal gi, så der er det vel bare å prøve seg fram. Om du i kampens hete synes det går helt greit, men pulsklokka sier noe helt annet - er det min erfaring at det som regel er klokka som har rett...

Re: Fellesstart ritt TIPS? [Re: thamg] #1461060 10/08/2012 07:57
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: thamg
Om du i kampens hete synes det går helt greit, men pulsklokka sier noe helt annet - er det min erfaring at det som regel er klokka som har rett...

Det er noe som heter rittpuls også, og den er som regel en god del høyere enn treningspuls. Slik er det i hvert fall for meg.

Re: Fellesstart ritt TIPS? [Re: mroek] #1461076 10/08/2012 08:07
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: mroek
Sitat: thamg
Om du i kampens hete synes det går helt greit, men pulsklokka sier noe helt annet - er det min erfaring at det som regel er klokka som har rett...

Det er noe som heter rittpuls også, og den er som regel en god del høyere enn treningspuls. Slik er det i hvert fall for meg.

Joda, det er det - men på toppen av dette igjen...
Uansett - jeg har erfart i noen renn og ritt, at lyset har slokna halvveis ut i løpet. Når jeg tenker tilbake til de gangene jeg tidligere i rittet kikket på klokka - og ignorerte det jeg så - så skjønner jeg sammenhengen ICON_SMILE

Men det er klart at i et landeveisritt, så står det av og til mellom to onder;
a) slippe gruppa og kjøre alene, og dermed saktere, til mål
b) bite seg fast, og risikere å måtte slippe gruppa og kjøre alene, og enda saktere, til mål..

Fordelen med store ritt, store puljer og flere puljer (som kommer etter) er at det i større grad er mulig å bli med en gjeng som kommer bakfra, dersom a) eller b) inntreffer. Men om man har satset på alternativ b) i litt for stor grad, kan det være vanskelig å klare å bli med en gjeng man sener blir tatt igjen av.
Men alt dette er jo en del av moroa og spenninga i et ritt - for oss hvor endelig resultatliste ikke er av størst betydning.

Re: Fellesstart ritt TIPS? [Re: thamg] #1461262 10/08/2012 10:59
KEEP CALM Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Tenker mye av det samme som du skriver her, jeg kommer ikke til å spare krefter for å kunne passere 5-10 stk som har hjulpet til i rulla. Kjører kun for min egen tid og da er det ikke så nøye om jeg passerer noen på liste med sekunder. Gleder meg til en forhåpentligvis fin tur i solen.

Re: Fellesstart ritt TIPS? [Re: KEEP CALM] #1461329 10/08/2012 12:11
KEEP CALM Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Da er startnr hentet, sykkelen har vært en tur innom doktoren, så nå er det bare å finne frem solkremen

Moderator  support, Valentino