Husk at de fleste i feltet er på ditt nivå - og alle vil ha fordel av å ligge i den fremste delen av feltet. Når alle vil dette sier det seg selv at det kan bli noe kaotisk.
Tidligere år har rittet fått litt pes for at masterbilen kjørte for sakte, slik at feltet ikke ble strukket skikkelig bak bilen - men det er visstnok noe i regelverket som begrenser farta til masterbilen.
Ettersom du ikke er så erfaren med fellesstarter/store puljer, vil jeg absolutt anbefale deg (og forsåvidt alle andre som har masse erfaring) å ta det litt pent og forsiktig.
Sannsynligheten for at DU havner på pallen er nok relativt lav, men kjører du for en pallplass vil nok risikoen for at du (eller andre) ikke kommer til mål være betydelig høyere.
Min erfaring er at det danner seg ruller i stort sett alle felt - og gjør det ikke det er det DIN oppgave å sørge for at det gjør det. Trenden er nok allikevel at den effektive rulla gjerne består av 5-10 ryttere, og at disse får en betydelig større hale av ryttere som ikke orker, eller ikke gidder å bidra til å holde tempoet oppe. (Alltid like gøy å se hvordan disse slitne rytterne plutselig får monsterkrefter i den siste bakken før mål, og parkerer deg fullstendig - men sånn er livet

).
Jeg skal vel også starte i pulje 3 - og er som deg best i lettere terreng, så jeg ser det også som en utfordring å henge med i de lengste bakkene - dåg uten å presse altfor hardt, slik at jeg brenner alt kruttet før vending. Det er vanskelig å beregne akkurat hvor mye man skal gi, så der er det vel bare å prøve seg fram. Om du i kampens hete synes det går helt greit, men pulsklokka sier noe helt annet - er det min erfaring at det som regel er klokka som har rett...