Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problem med og komme tilbake etter overtrening

Problem med og komme tilbake etter overtrening #1460909 09/08/2012 22:38
Kameraten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I mai pådro jeg meg en skikkelig forkjølelse, og henvendt meg da til fastlege. Fikk Flutide og antibiotika. Da ble det straks bedre, det skal og sies at jeg sjelden blir syk. Det samme skjedde i starten av juni og ble da satt på de samme medisinene pluss det ble tatt flere tester (bl.a blodtrykk, og en labtest av slim som ikke ga noe resultat).

Har rådført meg med flere enn fastlege, og har kommet frem til at det mest sannsynlig er immunforsvaret som har blitt svekket på grunn av overtrening / feiltrening. Dette pga. hard trening på sykkel og på volleyball-banen. Stor mangel på restitusjon og mengdegrunnlag. Loggene fra øktene tilsier også dette.

De to siste månedene har jeg trent lite med lette belastninger (her snakker vi snittpuls ned i mot 100 på alle økter) - likevel føles beina tunga og slitne 2-3 dager etter en liten sykkeltur. Sover godt og spiser bra, har til og med kjørt på med Gainomax etter hver økt.

Noen som har tips om hva jeg bør gjøre for å komme tilbake?

https://undrumdesign.no - lønnsomme nettsider
Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1461005 10/08/2012 07:02
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Høres nesten ut som du kanskje kan ha godt av totalt treningsfri en uke eller to, få ulumskhetene ut av kroppen en gang for alle.

Mer motiverende å trene når du merker fremgangen kommer igjen.

Redigert av Lurifax; 10/08/2012 07:02.

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1461478 10/08/2012 17:15
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Kyssesyken.

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Lurifax] #1475623 30/08/2012 00:42
Kameraten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei du. Så ikke denne før nå. Problemet er der fortsatt og er vanskelig og bli kvitt. Småforkjørelsene kommer stadig og jeg tar meg selv i å være "for ivrig". Vanskelig og droppe treninger - så her må jeg gi meg selv et spark bak!

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1475839 30/08/2012 09:04
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Overtrening pga volleyball, kødder du??

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1476192 30/08/2012 14:32
R
Ragnus Offline
Medlem
Medlem
R
Ville fulgt rådet til Lurifax over. Ta deg HELT treningsfri minst en uke. Spis godt, stress ned og pass på å få nok søvn.

Det er en mye bedre løsning enn å halvhangle videre.

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1478116 03/09/2012 09:46
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kameraten
I mai pådro jeg meg en skikkelig forkjølelse, og henvendt meg da til fastlege. Fikk Flutide og antibiotika. Da ble det straks bedre, det skal og sies at jeg sjelden blir syk. Det samme skjedde i starten av juni og ble da satt på de samme medisinene pluss det ble tatt flere tester (bl.a blodtrykk, og en labtest av slim som ikke ga noe resultat).

Har rådført meg med flere enn fastlege, og har kommet frem til at det mest sannsynlig er immunforsvaret som har blitt svekket på grunn av overtrening / feiltrening. Dette pga. hard trening på sykkel og på volleyball-banen. Stor mangel på restitusjon og mengdegrunnlag. Loggene fra øktene tilsier også dette.

De to siste månedene har jeg trent lite med lette belastninger (her snakker vi snittpuls ned i mot 100 på alle økter) - likevel føles beina tunga og slitne 2-3 dager etter en liten sykkeltur. Sover godt og spiser bra, har til og med kjørt på med Gainomax etter hver økt.

Har du oversikt over treningsmengde, timer per uke, timer per måned for de to siste sesongene? Nei?
Har du dagbok over følelse og søvnkvalitet? Nei?
Har du dagbok hvor du fører opp effekt (watt) på trening? Nei?
Vanskelig å si mye om treninga di da, gitt.
Er symptomene der bare når du sykler? Da er det vel mest sannsynlig overtrening, og da er det bare å kutte treningstimer f.eks ned til 1/3 av hva du hadde før, og så bare ta tida til hjelp.
Er symptomene der også når du ikke sykler? Auda. Fastlege.

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1478436 03/09/2012 16:44
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Hvis man ikke har VM rundt hjørnet, eller er dødssyk, ser jeg ikke poenget med antibiotika. Da blir man bare lettere syk og sykdommen varer lenger neste gang.

iq
Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Hvilepuls] #1479531 05/09/2012 03:34
Kameraten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har send deg melding.

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Gammelogdesperat] #1479533 05/09/2012 04:02
Kameraten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Gammelogdesperat
Hvis man ikke har VM rundt hjørnet, eller er dødssyk, ser jeg ikke poenget med antibiotika. Da blir man bare lettere syk og sykdommen varer lenger neste gang.

Da har nok du og legen min forskjellige syn på det ICON_SMILE

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Dexter] #1479534 05/09/2012 04:05
Kameraten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Dexter
Overtrening pga volleyball, kødder du??

Vet ikke om det er det. Volleyball merkes godt på beina ved skikkelige økter.

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1479539 05/09/2012 04:31
stosu Offline
Besatt
Besatt

Jeg hadde utrolig dårlig bein i mai, juni og juli i år, etter å ha hatt kyssesyken i februar/mars, og deretter uvitende trent en mnd med det i kroppen. Fikk da en mnd treningsforbud med påfølgende blodprøve for å bekrefte at jeg kunne trene igjen. De siste ukene har følelsen i beina blitt bedre.

Har du tatt blodprøve for å utelukke at du har hatt kyssesyke?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1479561 05/09/2012 05:41
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Hei du. Så ikke denne før nå. Problemet er der fortsatt og er vanskelig og bli kvitt. Småforkjørelsene kommer stadig og jeg tar meg selv i å være "for ivrig". Vanskelig og droppe treninger - så her må jeg gi meg selv et spark bak!

Kjenner meg veldig igjen her, men jeg har stått ove treninger og ritt. Men når jeg har startet opp igjen, så har jeg begynt igjen for hardt.
Etter luftveisinfeksjon nummer 5 så har jeg bestemt meg for at september blir treningsfri, det er bedre å være ute av form nå, enn å ikke bli i form igjen.
Det er tidlig i september, og beina og kroppen klør etter å trene, men jeg holder igjen. Og dessuten så blir motivasjonen økt av å ta litt fri også.
1.oktober er det i gang igjen.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: stosu] #1479900 05/09/2012 13:06
Kameraten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: stosu

Jeg hadde utrolig dårlig bein i mai, juni og juli i år, etter å ha hatt kyssesyken i februar/mars, og deretter uvitende trent en mnd med det i kroppen. Fikk da en mnd treningsforbud med påfølgende blodprøve for å bekrefte at jeg kunne trene igjen. De siste ukene har følelsen i beina blitt bedre.

Kan utelukke kyssesyke.

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: NjuK] #1479903 05/09/2012 13:09
Kameraten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: NjuK

Kjenner meg veldig igjen her, men jeg har stått ove treninger og ritt. Men når jeg har startet opp igjen, så har jeg begynt igjen for hardt.
Etter luftveisinfeksjon nummer 5 så har jeg bestemt meg for at september blir treningsfri, det er bedre å være ute av form nå, enn å ikke bli i form igjen.
Det er tidlig i september, og beina og kroppen klør etter å trene, men jeg holder igjen. Og dessuten så blir motivasjonen økt av å ta litt fri også.
1.oktober er det i gang igjen.

Kunne ikke vært mer enig. Veldig kjedelig dette her, da sykkelsesongen nærmer seg slutten og kulda kommer:)

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1480224 05/09/2012 20:57
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Gammelogdesperat

Da har nok du og legen min forskjellige syn på det ICON_SMILE

Regner med at også legen din kjenner til økt fokus på overforbruk av antibiotika, bakterieresistens og det at antibiotikaen også tar gode bakterier som hjelper immunforsvaret ditt.

iq
Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1480414 06/09/2012 08:08
G
Glenn Ove Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
G
Har du sjekket om du har mangel på B12?
Jeg har mangel på det og får en B12 sprøyte av fastlegen ca hver tredje måned.

Merker selv når det er på tide å ta B12 sprøyta, beina blir slitne av å gå opp trappene til leiligheten som ligger i annen etasje.
Etter å ha fått påfylling av B12 så blir jeg ikke sliten av det lengre.

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1480498 06/09/2012 09:33
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: stosu

Kan utelukke kyssesyke.

Hvor mange ganger har du testet for det? De fleste jeg kjenner som har hatt kyssesyke i forbindelse med idrett har det ikke slått ut ved på første test. Selv tok jeg 3 tester før det slo ut

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: olechr] #1480678 06/09/2012 12:38
Kameraten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har bare testet en gang. Da bør jeg ta nye blodprøver da?

Re: Problem med og komme tilbake etter overtrening [Re: Kameraten] #1517112 08/11/2012 02:05
Kameraten Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
En liten update for interesserte: Mai/Juni var det mest sannsynlig et virus (noe lignende kyssesyken) som plaget meg. Tillegg så hadde jeg litt for lave B12 verdier i blodet. Har vært satt tilbake helt siden det stagnerte tidlig på sommeren og helt til ca. midten oktober måned, da plutselig restitusjons-tiden gikk ned.

Har valgt og sette vekk sykkelen for vinteren, og det har blitt mye løping og etterhvert ski. Formen stiger sakte men sikkert, og motivasjon er på topp. woohoo

Moderator  support