Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet

Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet #1458962 07/08/2012 19:57
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Grenserittet ble hardt for lår og legger for min del. Hadde vel ikke noen optimal opplading siden vi var på Tysklands tur med jr i huset som var med på en Triple Ironman, ble smått med sykling nest siste uke før Grenserittet. Helgen ble toppet med 64 timer uten søvn, samt en halvmaraton i rolig tempo før man roet seg på Søndag, spiste middag, sov 7 timer, kjørte 14 timer hjemover og der var den dagen unnagjort. Sov dårlig de neste dagene hjemme også.
Løp noen turer uken nede i Tyskland samt at jeg fikk meg 50 km på Racer.
Siste uke før Grenserittet ble det sykling tirs, ons, tors samt restitusjon på fre.
tirs var rolig, ons var en hard økt på racer, tors skulle vært rolig men ble nok både sone 2 og 3. Fredag ble rolig som planlagt. Grenserittet ble en vond affære fra ca 53 km og inn, helt såre lår og null sprut i flate moter inn mot mål.
Klarte dog en etter min standard bra tid (3:23:06), men var veldig sliten etter rittet. Droppet sykkel både Søn og Man.

Tok første økt etter rittet i dag. Syklet rolig bort til en bakke hvor jeg kjører intervaller. Kjørte 4 drag, de ble 4:22 - 4:25 - 4:28 og 4:20 på siste. Kjentes litt "tungt" ut fortsatt, syklet rolig hjem (ca 10 km)

Beina kjennes ikke vonde ut nå, men føler meg fortsatt litt sliten.

Planen for å hente meg inn litt før Vasan er å sykle en rolig tur på ca 6-7 mil på Racer i morgen, så ta en kort litt intensiv økt på Torsdag i litt terreng (sånn 40-50 minutter totalt ink transport til fra var tanken)

Noen tanker fra dere andre? Ser dette lurt ut, eller bør jeg roe enda mer ned?
Liker dårlig tanken på en like tung tur i Broder landet.

Pleier ikke ha slike opplevelser som jeg fikk i Grenserittet - selv når jeg presser meg maks.

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1458977 07/08/2012 20:05
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Triple Ironman? Håhå!

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1458983 07/08/2012 20:08
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ikke meg altså, men jr i huset som tok den, jeg løp litt sammen med han siste natten :-) (Moralsk støtte når søvn og tretthet i kropp melder seg, samt at tempoet er lavt nok for meg)

Han er forøvrig yngste utøver som har fullført en slik. Altså en 20 år gammel kar fra Norge har skrevet historie...

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459006 07/08/2012 20:30
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Synes opplegget virker bra, men jeg ville nøyd meg med 3-4 mil på Racer isteden for 6-7.

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459040 07/08/2012 20:46
olechr Offline
More than words
More than words
Ting du kan tenke på hvis vasan er viktig:

-Hvorfor kjøre så langt som 6-7 mil på racer. Hva gir det deg før vasan? Hva er planen bak en slik økt?

-Hva er intensivt?

Jeg ville som tidligere nevnt kortet inn den racer turen. Ca 1,5-2 timer veldig lett. Nesten kjedelig lett.

Torsdagen ville jeg tatt fri og så ville jeg kjørt ca 40 min helt rolig på fredag men med noen små spurter. Da spurter man men man gir seg før syra kommer og slik at pulsen går opp skikkelig etter man er ferdig med spurten. Evnt noen korte drag.

Men folk bruker forskjellige måter å lade opp på.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459053 07/08/2012 20:52
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg er lutter øre jeg, tenkte mest at en rolig tur på Raceren var lett å kontrollere. Korter den inn som flere av dere påpeker :-)

Rekker kanskje å kjøre den økta du nevner på Fredag morgen OleChr, vi skal ha felles avreise klokken 12:00 med sykler osv på buss, derfor jeg tenkte Torsdag, men jeg følger rådene og forsøker å få til en sånn økt på Fredag morgen :-) Fin start på dagen dette.

Takker for gode råd :-)

Redigert:
Med intensivt så mener jeg følgende.
Sykler en runde i lysløypa i Askim på ca 2,5 - 3 km, sti/terrengpartiet kjører jeg mer eller mindre max fart, (Puls i sone 3 og bittelitt 4 hvis jeg klarer) de blir av en varighet på sub 3 minutter mener jeg, deretter så kjører jeg de siste 30% av runden rolig og henter meg inn igjen. Pleier å ta tre slike runder også kjøre rolig hjem igjen. Har vært min "vekke" beina økt på en måte. Fungerte ok før Trysilrittet. Men da hadde jeg ikke en sånn opplevelse som Grenserittet i beina. Pleier også å sykle rolig opp til lysløypa i forkant.

Redigert av Lurifax; 08/08/2012 07:59.

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459559 08/08/2012 12:09
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
For læringens del OleChr: Hvorfor skal jeg sykle 3-4 mil fremfor 6-7? For at man ikke skal trøtte ut musklene? Altså at det setter seg litt selv om man kjører rolig?
Derfor det er bedre med 3-4 mil?

Har på en måte tenkt sånn at noen mil ekstra ikke får blitt feil, men jeg lærer og ønsker å lære hele tiden :-)

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459576 08/08/2012 12:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Beklager avsporingen, men Triple Ironman?!? Det må da være helt forjævlig langt (og vondt)?

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459610 08/08/2012 12:58
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Avsporing er helt ok, for det første så forstår jeg veldig godt hva du mener, og ja du har også rett i dine antagelser. Det er helt jævlig langt og det ble også etter hvert rimelig vondt!

DET sagt, så løp han faktisk lett i over 110 km før det sa pang i hofter, knær og ankler, DA ble det en tøff kamp for han inn de siste rundene. Man skal ha et godt og sterkt hode for å fullføre, det har han tydeligvis.

Mengdene med mat, drikke osv er helt utrolige. Vi traff veldig godt på dette punktet, så alt var optimalt i så måte.

PS. Han er i gang igjen etter en uke med hvile, har hatt en runde på Racer (7 mil) samt en lett løpetur på ca 9 km på en time. Eneste han nevner er at han fortsatt er litt øm under føttene. Er ikke værre enn at han har meldt seg på til Bislett 24 timers løpet 1. des i år.

Ekstremt skal det være!!

Redigert av Lurifax; 08/08/2012 13:04.

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459616 08/08/2012 13:01
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Snakker vi 11 km svømming, 540 km sykkel (Trondheim-Oslo) og 126 km løping? Jeg har ikke ord...

EDIT: Siden vi først er i gang med avsporingen så kunne det jo vært interessant å høre mer om denne vannvittige konkurransen; forberedelser/trening, mat/drikke underveis, etc. Enter her eller i en egen tråd ICON_SMILE

Redigert av Øyvind V; 08/08/2012 13:03.
Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459626 08/08/2012 13:10
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
11,2 km svømming, 540km sykling og til slutt 126 km løp. Alt innen en tidslimit på 58 timer. Andreas klarte å fullføre på 48:59:31 og er den yngste i verden som har klart dette. (Ble 20 år, 4. Mai i år)

Jepp, kan godt lage en egen tråd om det er ønskelig, skal skaffe sammen detaljer fra Andreas så det blir noe nyttig rundt dette.

Kan forsøke å skildre det fra sidelinjen også, for vi følte både press og ansvar derfra også, all den tid vi egentlig syntes dette var en helt vanvittig idê i utganspunktet. Man er jo litt redd for de "små" også. Spesielt mamma var skeptisk. Jeg hadde mer holdningen - ser han kjørt ut, som i ikke "sunn" lenger, vel så løfter jeg han ut av løypa og sørger for at han bryter.

Redigert av Lurifax; 08/08/2012 13:10.

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459643 08/08/2012 13:29
TRK Offline
Fersking
Fersking
Ble nysgjerrig og googlet trippel ironman.

Fant da denne siden: http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-triathlon

Der finner du bl.a. Deca-ironman (altså 10x-Ironman) og 10-day ultra-triatlon (5x-Olympisk distanse hver dag i 10 dager etterhverandre...)

Det sprenger ihvertfall min vanvittig-skala med flere dekader.

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459764 08/08/2012 16:22
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Da leste jeg om jr i lokalavisa når jeg var hos svigers i Askim i sommer. Kan vel stemme det? Enormt imponerende! Du får hilse og gi kudos!

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: traktoregg] #1459770 08/08/2012 16:38
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: traktoregg
Da leste jeg om jr i lokalavisa når jeg var hos svigers i Askim i sommer. Kan vel stemme det? Enormt imponerende! Du får hilse og gi kudos!

Det stemmer det - Kudos overbringt :-) Takker tilbake.

Redigert av Lurifax; 08/08/2012 16:38.

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459777 08/08/2012 16:44
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ble forresten 4,7 mil på Racer i dag, holdt sone 1 i 1:32 og sone 2 i 9:33 på runden. 500 høydemeter, beina svei bitte litt i kneikene når jeg vippet over i sone 2, men kjennes ganske sånn "go" aktig ut nå når jeg sitter og taster i etterkant av turen.

Får satse på OleChr sitt råd og kjøre litt fartslek i Sälen på Fredag kanskje.. Blir etter bussturen ned i såfall, eller blir dette for tett på selve dagen? Eller skal jeg rett og slett bare tråkke løst rundt en liten runde der borte?

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1459783 08/08/2012 16:56
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Joda, det finne Deca som er 10 iron man sammenhengende, altså 38 km svømming, 1800km syking og 420 km løp. Det er veldig få utøvere som faktisk har klart å fullføre slike. Dette er etter mitt syn nokså tvilsomt sett ut fra et helse perspektiv.
Som om ikke det var nok så finnes det noe som heter dobbel Deca også, da kan man gange alt dette forrige med 2.
Neste år så skal de forsøke seg på 30 x IronMan på 30 dager i Italia, da er det snakk om EN Ironman pr dag i 30 dager, altså ikke Deca type konkurranse.
Det arrangeres 1 x 10 Ironman 1 x 20 også (altså EN pr dag i x antall dager)

Vi traff på et par Svenske og noen Danske utøvere som driver på med dette på fulltid. Kari Martens heter han ene, han har en ganske interesant fortid som overvektig kar som har lagt om livet sitt. Han har skrevet bok osv.

Søk på youtube etter Kari Martens så får dere mange treff.
Felles for de alle er at de gjør øvelsene veldig kontrollert og i et tempo som gjør at man kan holde ut leeeenge.

Redigert av Lurifax; 08/08/2012 16:57.

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1460273 09/08/2012 08:22
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: Lurifax
Ble forresten 4,7 mil på Racer i dag, holdt sone 1 i 1:32 og sone 2 i 9:33 på runden. 500 høydemeter, beina svei bitte litt i kneikene når jeg vippet over i sone 2, men kjennes ganske sånn "go" aktig ut nå når jeg sitter og taster i etterkant av turen.

Får satse på OleChr sitt råd og kjøre litt fartslek i Sälen på Fredag kanskje.. Blir etter bussturen ned i såfall, eller blir dette for tett på selve dagen? Eller skal jeg rett og slett bare tråkke løst rundt en liten runde der borte?

Ikke i tvil om at OleChr sitt råd stemmer. 6-7 mil på racer i sone 1-(2) er ganske trøttende på muskulatur for oss mosjonister. Formen får en ikke gjort så mye med nå, så en får satse på godt grunnlag fra i vinter. Mellom ritt så er det viktig med hvile, rolige turer og en "vekketur" i midten av uka - Lykke tell ICON_SMILE

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1460326 09/08/2012 09:09
olechr Offline
More than words
More than words
For læringens del OleChr: Hvorfor skal jeg sykle 3-4 mil fremfor 6-7? For at man ikke skal trøtte ut musklene? Altså at det setter seg litt selv om man kjører rolig?
Derfor det er bedre med 3-4 mil?

Har på en måte tenkt sånn at noen mil ekstra ikke får blitt feil, men jeg lærer og ønsker å lære hele tiden :-)

Hei.

Jeg er ikke noe treningsekspert. Men de siste årene så har jeg tenkt på hver økt hva er planen med økten.

Imellom 2 ritt og man er sliten så vil jo en rolig tur på racer gjerne sykles for at man skal sykle med minst mulig belastning og sykle ut beina. Dette vil man ha gjort godt nok etter ca 1,5 time. De ekstra milene gir deg ikke noe mer kondisjon, styrke eller kjapphet. De gir deg egentlig ikke nor mer enn at beina blir litt mer slitene. Og siden man er sliten i utgangspunktet så vil man komme seg fra rittet og være best mulig rustet til neste ritt.

Dette er jo når det er 2 viktige ritt. Jeg er i samme bås som trådstarter og beina er sykt såre etter Grenserittet. Men jeg har ikke mulighet til å lade opp så jeg har kjørt noen hard økter denne uken og driter i hvordan det går på Vasan. Derfor sitter jeg med fortsatt såre bein i håp om at jeg skal være ok til Birken.

Ambassadør for Scott.
Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1460330 09/08/2012 09:16
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Torlog: Takker, har egentlig ikke tenkt så mye over akkurat det der. Har syklet ca 450 mil hittil i år siden Mars, så har godt med mil i bena, har også løpt en del. Men merker jo at mine turer på Racer som gjerne blir rundt 6-8 mil også gjør en sliten selv om en kjører sone 1 - lav/middels. Har liksom alltid kost meg på disse turene og egentlig ikke tenkt over at de stjeler mer energi enn jeg kanskje har vært klar over. Ser jo at formen er sånn passe, all den tid slike turer som i går kjøres med snitt på 27,5
Ikke spesielt hard runde, men litt moter var det jo (derav små doser med sone 2) Kunne fint holdt igjen, men synes det er kjedelig å sykle veldig sakte i bakkene, så da bikker man fort 134 som er min sone 1 øvre grense.
Lå på et snitt på 119 på turen i går, så jeg holdt meg midt på treet stort sett hele turen, med unntak av enkelte bakker hvor jeg bikket sone 2 i alt fra 30-50 sekunder.

Grunnen til at jeg tenkte 6-8 mil på Racer er litt sånn at jeg tenker at det ikke får blitt feil med noen mil i beina fremfor å ikke gjøre noe - Kind off..

Redigert av Lurifax; 09/08/2012 09:18.

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1460455 09/08/2012 11:40
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det som er greia er at du snakker om to forskjellige ting. I treningsfase kan du ha rett, får du restituert deg til neste økt er det neppe feil med et par mil ekstra.

Det er noe annet å toppe formen til neste ritt (eller unngå å bunne formen...). Det er omtrent ingen ting å hente på treningseffekt siste uke, siden en økt gjør fint lite forskjell. Det er derimot veldig mye å hente på å være full av sprut i forhold til daukjørt. Hvis du har tunge bein (og det ikke bare føles slik) er det dermed mye viktigere å bygge overskudd enn å trene seg opp. Hvis du har pigge bein også, forresten.

Overskudd kan komme med rolige lette turer med høy kadens. Noen vil ha en noenlunde hard økt 2-3 dager før. Noen responderer godt på kort og veldig rolig vispetur med noen få korte ikke spesielt intensive "vekke"drag dagen før. Denne skal altså ikke bryte ned.

Jo mer nedkjørt på forhånd, jo mindre hardt i oppkjøringen er min erfaring.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1460496 09/08/2012 12:19
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
oyvin: Takk for oppklaring. Jeg hevder ikke noe som helst altså, bare så det er sagt :-) Jeg suger til meg / lytter og filtrerer etter beste evne. Synes det er flott at folk tar seg tid til å svare / oppklare. Er nok ikke bare meg som har "misset" en del elementer.

Gårsdagen gikk med høyd kadens og lite watt, så jeg tror jeg gjorde noe riktig i går. Ble drøyt en og en halv time, så jeg følger jeg fulgte rådet til OleChr ganske godt :-)

Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1461067 10/08/2012 08:03
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Lurifax: Hvordan har din sønn trent for å klare dette i en alder av 20 år? Mildt sagt sykt imponerende!! Svømme 11 km er ingen spøk!

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: Lurifax] #1461938 11/08/2012 19:56
olechr Offline
More than words
More than words
oyvin: Takk for oppklaring. Jeg hevder ikke noe som helst altså, bare så det er sagt :-) Jeg suger til meg / lytter og filtrerer etter beste evne. Synes det er flott at folk tar seg tid til å svare / oppklare. Er nok ikke bare meg som har "misset" en del elementer.

Gårsdagen gikk med høyd kadens og lite watt, så jeg tror jeg gjorde noe riktig i går. Ble drøyt en og en halv time, så jeg følger jeg fulgte rådet til OleChr ganske godt :-)

Hvordan gikk det idag?

Ambassadør for Scott.
Re: Vasan neste - "såre" ben etter Grenserittet [Re: olechr] #1462233 12/08/2012 15:16
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
3:36:30 og fornøyd med rittet :-) Beina var bitte litt tunge, men langt fra slik som under Grenserittet :-) Veldig fin og tørr løype, overraskende lite asfalt så pluss for DEN :-) Mer variert løype enn rittkartet skulle tilsi synes jeg.

Var en god del terreng om kanskje ikke teknisk krevende så i alle fall en varierende løype. Krevde sin mann disse gruspartiene som gikk i stor hastighet også. Mange som hoppa og spratt :-)

Nå får man forsøke å lade best mulig til Birken :-)

Redigert av Lurifax; 12/08/2012 15:26.

Moderator  support