Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

XT M785 uten Ice Tech-skiver?

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Cerberus] #1461404 10/08/2012 14:59
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 1,398
BikeTorjus Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 1,398
er den sånn at shimano sine bremseskiver er breiere enn andre skiver ?


Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: BikeTorjus] #1461408 10/08/2012 15:05
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Sitat: BikeTorjus
er den sånn at shimano sine bremseskiver er breiere enn andre skiver ?


Nei.

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Cerberus] #1461410 10/08/2012 15:06
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
Djenghis Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
vedrørende icetech skivene
Sitat: backcountry.com
they're the same thickness as Shimano's other rotors at 1.9mm
vet ikke hvor tykke andre merker er

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: runermm] #1461423 10/08/2012 15:30
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 1,398
BikeTorjus Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 1,398
Sitat: runermm
Sitat: BikeTorjus
er den sånn at shimano sine bremseskiver er breiere enn andre skiver ?


Nei.


sikker fordi jeg har kjøpt de nye xt skivene og jeg har avid skiver på et annent hjulsett. når jeg setter på hjulsettet med xt skivene kommer det en lyd(vet ikke hvordan jeg skal forklare), men det er ikke subbe lyd.


Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Djenghis] #1461438 10/08/2012 15:59
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Quote:

det er jo ofte slik at for å øke ytelse på et område må man spisse produktet og kanskje minske ytelse på et annet område, så hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer? sikkert en del, men hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer med tung oppakning kanskje i lav fart mens de prøver å misbruke bremsene mest mulig? sikkert en god del færre.



En av de viktigste spørsmålene er hvorvidt redusert remp i det heletatt er noe poeng til normal sykling?



e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Espen] #1461467 10/08/2012 16:49
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
Djenghis Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
Sitat: Espen
Quote:

det er jo ofte slik at for å øke ytelse på et område må man spisse produktet og kanskje minske ytelse på et annet område, så hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer? sikkert en del, men hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer med tung oppakning kanskje i lav fart mens de prøver å misbruke bremsene mest mulig? sikkert en god del færre.


En av de viktigste spørsmålene er hvorvidt redusert remp i det heletatt er noe poeng til normal sykling?

e

de fleste turene jeg sykler ila året er sti, men det jeg liker best å sykle er bratte toppturer og heisanlegg, her vil kjøling være bra og i og med at jeg har bare en sykkel er valget enkelt for min del hvertfall, det er to grunner til at jeg skaffet meg shimano xt icetech bremser
- opplevde skikkelig fading fra formula rx bremsene på flere toppturer i sommer og tenkte her er det rom for forbedring
- formula rx vedlikehold/lufting er pyton

på de bratteste stedene fikk jeg fading etter bare et minutt kanskje, er derfor veldig spent på å ta samme turen til neste år

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Djenghis] #1461565 10/08/2012 20:18
Registrert: Dec 2010
Innlegg: 106
J
Jon Magnus Aa Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
J
Registrert: Dec 2010
Innlegg: 106
Sitat: Djenghis

1. tanker rundt smelting av skiver i tyske bike sin test:
dersom det er slik at alukjernen i icetech vil lede varmen raskt bort fra skiva og over til spideren avhenger jo konseptet av at varmen avvikles til luft fra spideren,

2. så litt lav fart med tung belastning over lang tid er vel det verste scenarioet, da vil skiva gradvis bli varmere og alu taper kampen i og med at stål smelter på rundt den dobbelte temperaturen

3. det er jo ofte slik at for å øke ytelse på et område må man spisse produktet og kanskje minske ytelse på et annet område, så hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer? sikkert en del, men hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer med tung oppakning kanskje i lav fart mens de prøver å misbruke bremsene mest mulig? sikkert en god del færre.


1. Nja, her er jeg ikke helt enig. Tanken er vel at du ikke bremser hele tiden, men av og til. I de "pausene" du tar fra bremsinga ledes varmen like godt tilbake fra spideren til skiva, og man nyter da godt av dennes kjøleareal. Tanken er vel kanskje altså å bedre utnytte spideren til mellomlagring av varmen?

2. Enig, om min teori i punkt 1 stemmer, så er dette helt klart det verste scenarioet ja.

3. Enig, lange nedkjøringer med konstant bremsing er nok et sjeldent bruksområde og dermed neppe et vektlagt designkriterie.

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Jon Magnus Aa] #1461626 10/08/2012 21:40
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
Djenghis Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
Sitat: Jon Magnus Aa
Sitat: Djenghis

1. tanker rundt smelting av skiver i tyske bike sin test:
dersom det er slik at alukjernen i icetech vil lede varmen raskt bort fra skiva og over til spideren avhenger jo konseptet av at varmen avvikles til luft fra spideren,

2. så litt lav fart med tung belastning over lang tid er vel det verste scenarioet, da vil skiva gradvis bli varmere og alu taper kampen i og med at stål smelter på rundt den dobbelte temperaturen

3. det er jo ofte slik at for å øke ytelse på et område må man spisse produktet og kanskje minske ytelse på et annet område, så hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer? sikkert en del, men hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer med tung oppakning kanskje i lav fart mens de prøver å misbruke bremsene mest mulig? sikkert en god del færre.


1. Nja, her er jeg ikke helt enig. Tanken er vel at du ikke bremser hele tiden, men av og til. I de "pausene" du tar fra bremsinga ledes varmen like godt tilbake fra spideren til skiva, og man nyter da godt av dennes kjøleareal. Tanken er vel kanskje altså å bedre utnytte spideren til mellomlagring av varmen?

2. Enig, om min teori i punkt 1 stemmer, så er dette helt klart det verste scenarioet ja.

3. Enig, lange nedkjøringer med konstant bremsing er nok et sjeldent bruksområde og dermed neppe et vektlagt designkriterie.
enig med deg, luften vil jo kjøle på både spider og skive hele tiden, interessant poeng med mellomlagring, skjønte ikke så mye av den tyske teksten så jeg vet ikke akkurat hvordan de bremset men mener de brukte kun frambrems og kjørte veldig mange sammenhengende høydemeter

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Espen] #1462891 13/08/2012 12:02
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
Sitat: Espen

En av de viktigste spørsmålene er hvorvidt redusert remp i det heletatt er noe poeng til normal sykling?

e


Forrige uke var jeg så heldig at jeg fikk flere nedkjøringer med 800-1000 høydemeter per dag i 25-30 graders varme. Min konklusjon var at XT 785 med vanlige skiver(180mm Formula og Avid) klarte seg fint og at fading var null problem. Jeg veier over 90kg med utstyr og opplevde kun én gang at trykkpunktet flyttet seg litt, mens bremsekraften var fin. Nedkjøringene var tidvis meget bratte, så bakbremsen fikk kjørt seg(les, jeg sluret som en tulling til tider). Det som derimot var et problem var at skivene ble grisevarme og slo seg. Min konklusjon er at flytende skiver kan ha noe for seg(om de fungerer som reklamen sier), mens fading pga. varme er et teoretisk problem for de aller fleste her på berget.

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Djenghis] #1816662 02/07/2014 11:30
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
Djenghis Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
Sitat: Djenghis
Sitat: Espen
Quote:

det er jo ofte slik at for å øke ytelse på et område må man spisse produktet og kanskje minske ytelse på et annet område, så hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer? sikkert en del, men hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer med tung oppakning kanskje i lav fart mens de prøver å misbruke bremsene mest mulig? sikkert en god del færre.


En av de viktigste spørsmålene er hvorvidt redusert remp i det heletatt er noe poeng til normal sykling?

e

de fleste turene jeg sykler ila året er sti, men det jeg liker best å sykle er bratte toppturer og heisanlegg, her vil kjøling være bra og i og med at jeg har bare en sykkel er valget enkelt for min del hvertfall, det er to grunner til at jeg skaffet meg shimano xt icetech bremser
- opplevde skikkelig fading fra formula rx bremsene på flere toppturer i sommer og tenkte her er det rom for forbedring
- formula rx vedlikehold/lufting er pyton

på de bratteste stedene fikk jeg fading etter bare et minutt kanskje, er derfor veldig spent på å ta samme turen til neste år


Okei det ble ikke til neste år jeg fikk testa samme nedkjøring med de nye xt-bremsene, det ble to år etter (2014). Ok kort oppsumert bare for å ha det sagt, på min referansetopptur hvor det er en sammenhengende nedkjøring på nærmere 600 høydemeter og alt er bratt, man er bare få sekunder her og der av bremsene. Altså med Formula RX fikk jeg fading etter ett minutt og krampe i bremsefingrene. Nå med shimano XT IceTech, en-finger bremsing hele veien, NULL fading, INGEN krampe, REVOLUSJON, en helt annen verden, de fullstendig parkerer formula bremsene.

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Djenghis] #1816765 02/07/2014 13:15
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: Djenghis
Sitat: Djenghis
Sitat: Espen
Quote:

det er jo ofte slik at for å øke ytelse på et område må man spisse produktet og kanskje minske ytelse på et annet område, så hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer? sikkert en del, men hvor mange er det som sykler lange nedkjøringer med tung oppakning kanskje i lav fart mens de prøver å misbruke bremsene mest mulig? sikkert en god del færre.


En av de viktigste spørsmålene er hvorvidt redusert remp i det heletatt er noe poeng til normal sykling?

e

de fleste turene jeg sykler ila året er sti, men det jeg liker best å sykle er bratte toppturer og heisanlegg, her vil kjøling være bra og i og med at jeg har bare en sykkel er valget enkelt for min del hvertfall, det er to grunner til at jeg skaffet meg shimano xt icetech bremser
- opplevde skikkelig fading fra formula rx bremsene på flere toppturer i sommer og tenkte her er det rom for forbedring
- formula rx vedlikehold/lufting er pyton

på de bratteste stedene fikk jeg fading etter bare et minutt kanskje, er derfor veldig spent på å ta samme turen til neste år


Okei det ble ikke til neste år jeg fikk testa samme nedkjøring med de nye xt-bremsene, det ble to år etter (2014). Ok kort oppsumert bare for å ha det sagt, på min referansetopptur hvor det er en sammenhengende nedkjøring på nærmere 600 høydemeter og alt er bratt, man er bare få sekunder her og der av bremsene. Altså med Formula RX fikk jeg fading etter ett minutt og krampe i bremsefingrene. Nå med shimano XT IceTech, en-finger bremsing hele veien, NULL fading, INGEN krampe, REVOLUSJON, en helt annen verden, de fullstendig parkerer formula bremsene.


Samme skivestørrelser? Nyluftede bremser? Ny bremsevæske?

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Cerberus] #1816865 02/07/2014 16:57
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633
O
olasun Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
O
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 633
Skulle rette opp mine ice tech i går med park tool retteverktøy. Stor var overraskelsen da det var blitt stygge hakk på kanten av skiva. Eneste grunnen til dette må være aluminium kjerner som er så myk at den blir klemt sammen. Jeg har rettet opp svært mange stålskiver uten problemer. Jeg synes i tillegg at formula skivene bremser bedre så ikke mer ice tech skiver på meg. Bremsene derimot...

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Cerberus] #1817111 03/07/2014 07:47
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
Djenghis Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
Icetech skiven foran var 203 som formula jeg hadde før, men bak har jeg icetech 203mm kontra 180mm formula tidligere, så for å være helt rettferdig er det ikke nøyaktig det samme oppsettet, men forskjellen var likevel så stor at jeg ikke vektla dette veldig mye da forbremsen tar mesteparten av støyten. Både formula og xt var luftet og fine uten problemer ellers. Har selv rettet opp icetech skiver med mye større hell enn formula, det at de har spider gjør dem stivere og mindre utsatt for bøying, når jeg hadde formula bøyde jeg flere skiver jeg aldri fikk rettet og de kostet mer enn icetech. Alt i alt er jeg bare forbauset over hvor bra xt-bremsene er og at de ikke fader på veldig lange nedkjøringer, utforbremsene til formula er sikkert mye bedre enn rx men da måtte man sammenlignet med saint

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Djenghis] #1817120 03/07/2014 07:55
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Sitat: Djenghis
Icetech skiven foran var 203 som formula jeg hadde før, men bak har jeg icetech 203mm kontra 180mm formula tidligere, så for å være helt rettferdig er det ikke nøyaktig det samme oppsettet, men forskjellen var likevel så stor at jeg ikke vektla dette veldig mye da forbremsen tar mesteparten av støyten. Både formula og xt var luftet og fine uten problemer ellers. Har selv rettet opp icetech skiver med mye større hell enn formula, det at de har spider gjør dem stivere og mindre utsatt for bøying, når jeg hadde formula bøyde jeg flere skiver jeg aldri fikk rettet og de kostet mer enn icetech. Alt i alt er jeg bare forbauset over hvor bra xt-bremsene er og at de ikke fader på veldig lange nedkjøringer, utforbremsene til formula er sikkert mye bedre enn rx men da måtte man sammenlignet med saint


Hvilke bremseklosser brukte du til denne testen? Metall? Organisk? Med/uten kjøleribber?

Med en kroppsvekt på det dobbelte av en (liten) normalsyklist er bremser noe av det jeg er mest opptatt av på sykkelen. Har opplevd å miste bremsekraft i lange utforkjøringer med hårnålsvinger. Det var lettere ubehagelig.

I løpet av noen dager nå har jeg RT86-bremseskiver og Resin-klosser med kjøleribber på sykkelen min. Din test virker meget betryggende.

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Raskall] #1817182 03/07/2014 09:04
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
Djenghis Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 539
kjører kun metallklosser, og bruker de med kjøleribber, husker ikke navnene på skivene om det var RT76 eller RT86 men jeg har de med icetech, jeg har vært fornøyd med xt-bremsene i nesten 2 sesonger nå , men det var først for 2 dager siden jeg fikk testet dem på min referansetur som er brutal mot bremser og de bestod med glans, trenger du mye kraft så bruk store skiver

Re: XT M785 uten Ice Tech-skiver? [Re: Djenghis] #1817192 03/07/2014 09:30
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Sitat: Djenghis
kjører kun metallklosser, og bruker de med kjøleribber, husker ikke navnene på skivene om det var RT76 eller RT86 men jeg har de med icetech, jeg har vært fornøyd med xt-bremsene i nesten 2 sesonger nå , men det var først for 2 dager siden jeg fikk testet dem på min referansetur som er brutal mot bremser og de bestod med glans, trenger du mye kraft så bruk store skiver


Jeg har allerede 180mm skiver og det er det jeg har bestilt i Icetech også. Klossene mine er organiske siden jeg liker dem best. Merker ikke noen stor forskjell på bremseeffekten på metall og organisk.

Synd jeg ikke får bremseskivene før over helgen. Skal på hyttetur på et sted hvor jeg har meget gode muligheter for å teste bremser i helgen. ICON_SMILE

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support