|
Kun sykling eller styrkeøkter på treningssenter?
|
Kun sykling eller styrkeøkter på treningssenter?
07/08/2012 00:11
|
Jolle91
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Lurer på om det er lurt å slenge med et par styrkeøkter på treningssenter i uken, eller er det bedre å bare sykle som faen?
|
|
|
Re: Kun sykling eller styrkeøkter på treningssenter?
[Re: Jolle91]
07/08/2012 05:49
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Det spørs litt på hva du er ute etter. Det spørs vel også hvor mye tid du har tilgjengelig.
I en bok jeg leser som heter The Time Crunched Cyclist, så nevner forfatteren at han ikke er overbevist om at en blir raskere på sykkelen av vekttrening. Han mener likevel at det er viktig ift den generelle helsa.
Jeg kjører ikke tung styrketrening i rittsesongen, men trener knebøy o.l. gjennom vinteren. Trener kjernemuskulatur og driver vedlikehold resten av året.
|
|
|
07/08/2012 07:22
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Tror det spørs hva du skal bli god på. Landevei og grusgamping, eller stisykling? Til stisykling kan styrketrening gjort litt smart både gjøre deg raskere, bedre teknisk og forebygge skader. Til landevei og grus er jeg mer usikker, men styrking av kjernemuskler kan umulig skade. Du kan lese litt på www.bikejames.com. Har brukt det selv og fått mye utav det..
Redigert av Rockefoten; 07/08/2012 07:23.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
10/08/2012 16:16
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Ikke dumt å drive litt alternativ trening utenom sesongen. Hvis du bare sykler så får du veldig dårlig sidestabilitet i musklene.
|
|
|
10/08/2012 20:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Lurer på om det er lurt å slenge med et par styrkeøkter på treningssenter i uken, eller er det bedre å bare sykle som faen? Har du begrenset tid å bruke på trening, og ønsker å bli best mulig til å sykle, så bruker du all tiden på å trene sykkel. Ønsker du å trene for å få kroppen i generelt god form så er styrketrening bra som et tillegg.
|
|
|
11/08/2012 20:33
|
Unparalleled
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er først og fremst trening på sykkelen du blir bedre til å sykle av. Men med mindre du har andre fritidsinteresser eller en jobb som innebærer bruk av resten av kroppen så bør en vel trene resten av kroppen også. Belastningskader som følge av understimulerte muskler i overkroppen ender fort opp med å gå utover syklingen også.
|
|
|
12/08/2012 19:55
|
Negua
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har troen på styrketrening utenfor sesong(oktober-mars) og mener bestemt jeg har nytte av styrketreningen. Når jeg derimot ser hva Bradley Wiggins gjør på tempo er jeg faktisk ikke sikker på om det hjelper å bruke 1-2 timer på styrketrening i uka. Han har ikke akkurat gigantiske lår, men likevel knuser han konkurrentene.
Selv er jeg skikkelig pudding på tempo, men jeg henger med ritt som går mellom 37-40 km/t. Har ikke syklet ritt som går fortere, så jeg aner ikke om jeg henger med der. Jeg er også forholdsvis god i bakker, men det kommer av vekta mi.
Jeg vet samtidig at muskler i føttene vil gi meg en eksplosiv styrke i blant annet spurter. Styrken i form av ekstra muskler vil hindre meg i bakker. Ekstra muskler i føttene vil ikke nødvendigvis hjelpe meg å sykle fort og lenge - til det behøver jeg sykkelmuskulatur. Og det genereres ved å sykle. Rolige turer og intervall. Innlagte spurter og tempodrag.
Så jeg vet i grunnen ikke om det hjelper så meget å bedrive styrketrening på føttene(med mindre du vil bli god å spurte) eller styrketråkk for den del. Antakelig hjelper det deg om du er en fersk syklist. Du bygge muskler i lårene, og du trener på å sykle med belastning - og det får du ved å trene styrketråkk. Styrketreningen din hjelper deg å tåle belastningen med styrketråkk.
Ellers så må du sykle for å bli god til å sykle. Ikke for å ta i fra deg motet, men det tar tid å bli god på sykkel.
Jeg ville likevel trent lår og legg utenfor sesongen, samt rygg, mage og overkropp.
Ingen ekspertuttaleser, kun basert på egen erfaring og noe tilegnet kunnskap fra her og der.
|
|
|
13/08/2012 10:00
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Litt styrketrening blir aldri feil, og joda, de trener styrke proffa også. Tar nok tid å bli veldig god på sykkel, men de fleste har jo drevet med en eller annen form for aktivitet før de setter seg på setet.
Har sett flere eksempler på ballspill spillere osv som går over til sykkel og som blir ganske gode, ganske raskt (som i løpet av et års tid)
Så stå på, tren litt allsidig og kos deg med mange mil på setet :-)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
13/08/2012 10:11
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Ble jo snakket om i går på ol-sendinga, at sveitserne trener mer hardt og styrke enn vi er vant til her i langturland.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
|
|