Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dagstur-sekken som passer til "alt"

Dagstur-sekken som passer til "alt" #1457468 06/08/2012 11:03
temte'n Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg henvender meg nok en gang til forumets allsidighet.

Jeg er på utkikk etter en dagstur-sekk som passer til "alt". Med det mener jeg dagstur i marka på beina, ski eller sykkel. Jeg ser særlig etter en sekk hvor det er mulig å ha tilgang til kamera uten å måtte ta av sekken, eller i det minste unngå å måtte ned i hovedrommet. Det er jo en del ivrige fotografer her inne, så jeg håper noen har tips til gode løsninger.

Ytterligere krav:
- volum 35-50l
- kompatibel med camelback eller annet drikkesystem
- ventilasjon i rygg
- gode innfestningsmuligheter utenpå sekken
- god tilgang til hovedrommet
- vanntett (mer bonus enn et krav)
- gode kompresjonsmuligheter slik at dagstur-sekken kan bll en treningstur-sekk

Woman: "Sir, if you were my husband I would poison your drink"
W. Churchill: "Madam, if you were my wife I would drink it."
Re: Dagstur-sekken som passer til "alt" [Re: temte'n] #1457526 06/08/2012 11:51
R
Roadrunner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Sjekk Osprey Atmos 35

Re: Dagstur-sekken som passer til "alt" [Re: temte'n] #1457544 06/08/2012 12:08
perbl Offline
More than words
More than words
Hvis du vektlegger fotobiten og begrenset av volumkravet ditt: F-Stop Loka eller Tilopa BC.

http://fstopgear.com/en/product/mountain/loka
http://fstopgear.com/en/product/mountain/tilopa-bc

Men når du nærmer deg 50 liter er det nok litt urealistisk å kunne komprimere den så den blir knøttliten og egnet til treningssekk. Jeg har hvertfall heller separate sekker til sånt, Tilopaen min er en ganske stor sekk.

Redigert av perbl; 06/08/2012 12:10.

Per B.
Re: Dagstur-sekken som passer til "alt" [Re: temte'n] #1457655 06/08/2012 13:58
mogens Offline
Besatt
Besatt
Har blitt glad i Osprey og har Talon i 11 og 33 liter (finnes også i 22 og 44). Har brukt disse på sykkel, fottur og ski. Meget lav egenvekt og mange praktiske detaljer. Eget rom for drikkesystem. Regntrekk følger riktignok ikke med og må kjøpes utenom. Den har lufting i rygg men ikke fullt så bra som Atmos- eller Stratos-serien, som har en oppspent ramme og veier noe mer.

Bruker du kompaktkamera eller et speilløst systemkamera får det plass i topplokket på 33-literen, større kamera må ned i hovedrommet.

Gikk fem dager på fottur i Sør-Frankrike nå i sommer med denne sekken, veldig fornøyd med den. Jeg hadde med mitt Sony NEX-5 kamera med to objektiver. Gikk stort sett med kameraet rundt halsen, og hadde et ekstra linsefutteral spent fast på siden av sekken så jeg kunne nå det andre objektivet og skifte dem uten å ta av sekken.

Re: Dagstur-sekken som passer til "alt" [Re: perbl] #1457673 06/08/2012 14:11
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: perbl
Hvis du vektlegger fotobiten og begrenset av volumkravet ditt: F-Stop Loka eller Tilopa BC.

http://fstopgear.com/en/product/mountain/loka
http://fstopgear.com/en/product/mountain/tilopa-bc

Men når du nærmer deg 50 liter er det nok litt urealistisk å kunne komprimere den så den blir knøttliten og egnet til treningssekk. Jeg har hvertfall heller separate sekker til sånt, Tilopaen min er en ganske stor sekk.

Har tilopa selv. Vil nok ikke anbefale den som sportssekk. Til det er den nok litt for stor og stiv. Men som fototursekk er den helt suveren. Ingenting man får kjøpt kan måle seg.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Dagstur-sekken som passer til "alt" [Re: temte'n] #1457710 06/08/2012 15:03
O
Ola_Kr Offline
Medlem
Medlem
O
Veksler selv mellom en http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1053&cid=444 og en http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2170&cid=316 på tur.
Axios brukes stort sett til alt mulig dagligdags og korte ski/sykkelturer og Silo til lengre turer da den føles bedre å bære tungt med og kanskje passer meg litt bedre da jeg har en forholdsvis lang rygg.
Silo har en forholdsvis stor lomme på toppen jeg bruker å ha kameraet i for lett tilgang og festene bak til ski kan brukes til alt mulig, brukt den i over ett år nå og ser fortsatt mer eller mindre ny ut, fantastisk kvalitet!
Silo er forholdsvis stiv så ikke veldig komprimerbar, der er Axiosen bedre.

Re: Dagstur-sekken som passer til "alt" [Re: temte'n] #1457730 06/08/2012 15:36
temte'n Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Forumet leverer raske og gode tips som vanlig. Takker.

Kravene mine rundt kamera var kanskje litt uklart formulert. Det utstyret jeg har med meg er et speilreflekskamera, et ekstra objektiv og en gorillapod. Det ser for meg ut som F-Stop sekkene er mer foto-orientert enn det jeg ser etter.
Jeg er ingen dreven naturfotograf, så motivene kommer ofte brått på meg. Da skulle jeg gjerne hatt rask tilgang til kamera, aller helst uten å måtte ta av meg sekken. Tenkte kanskje det var noen her inne som hadde kommet over en sekk hvor detta lot seg gjøre.

Når det gjelder komprimering til trenings-sekk, så er det først og fremst med tanke på lenger langrennsturer hvor det er greit å ha med varme klær, mat og kanskje kamera her også.

Re: Dagstur-sekken som passer til "alt" [Re: temte'n] #1457784 06/08/2012 16:57
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Bergans råtass.

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Dagstur-sekken som passer til "alt" [Re: allesammen] #1458055 06/08/2012 21:38
temte'n Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg har leita på nettsidene til Bergans, men kan ikke si at jeg fant noen råtass. Er det noe jeg overser, eventuelt missforstår her?

Fant noen andre Bergans-sekker som virka interessante, så jeg fikk da uansett noe ut av tipset.

Re: Dagstur-sekken som passer til "alt" [Re: temte'n] #1458074 06/08/2012 22:20
E
ehn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Vil også anbefale Osprey, har selv modellene: Talon i str 5,5 og 11 + en Exos 34. Alle sekkene er mulige å komprimere, lette, luftige, klargjort for drikkesystem. veldig allsidige sekker med kjempe kvalitet. +1

Re: Dagstur-sekken som passer til "alt" [Re: temte'n] #1458153 07/08/2012 06:39
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Lowepro Sport 200 aw har superkjapp tilgang til kamera på siden av sekken, plass til ekstra objektiv eller to, litt klær, litt mat og drikkesystem. Ikke helt super lufting på ryggen, særlig om man har full drikkepose, men greit nok. Innebygget regntrekk.

Redigert av klev1; 07/08/2012 06:41.

Moderator  support