|
Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
|
Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
#1457286
06/08/2012 07:44
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 230
skedsmo
OP
Snill og blid
|
OP
Snill og blid
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 230 |
Trippelkranken må endres. Minsteklinga(24T) Blir for liten. Mellomste for stor til det virkelig bratte(32T). Storklinga har vært ok å ha til transport og sykling med kone(42T). Men den kan gjerne bli mindre.
En klinge vil gi begrensninger i skrivende stund. To skulle funke greit. Men hva er det beste utgangspunktet? Og noen drev er ikke akkurat hyllevare. Hvor stort minstedrev er det rimelig å få tak i? Gjerne en kjøretur unna. Det bør vel være 28 el 30?
Og dersom en skal opp i denne størrelsen, bør dette da bli mellomsteklinge i stedet? Bashguard er ikke et must, men en vil jo helst ha det. Hva gjør man? Hva er egentlig mulig med utgangspunkt i en xt-krank(2012)? Innspill mottas?
Det skal sies at dette skal funke best mulig på sti på en tallboy ltc. Samtidig skal det være mulig å holde en viss fart der det går an å kjøre fort.
Stein
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: skedsmo]
#1457310
06/08/2012 08:11
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
At kona di har 42t er jo en ganske interessant opplysning ;-) Du kan få tak i 20-30T på minsteklinga og vel 30-42T på mellomste for 64/104 BCD. Noen størrelser er litt kinkige, slik som 30T (bare en produsent). Jeg kjører 29er stisykkel med 22/30/40T med 30T fra Extralite kjøpt hos dogstar.no og 40T fra TA Specialites kjøpt hos Starbike. Størrelse på klinger er jo veldig avhengig av vekt, beinstyrke og terreng. Hva med å kjøre en dobbel med 26/40T?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: skedsmo]
#1457347
06/08/2012 08:59
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Jeg er inne i litt forsking rundt temaet selv. Jeg sykler utelukkende i skauen med min sykkel, og kommer til å kjøre 22/36 resten av sesongen i front. Men, jeg setter på 28-11 bak i dag, ettersom jeg ikke behøver så lett som 34 (eller 32) bak når drevet i front er såpass lite.
Da sparer jeg litt vekt også, ettersom 28-11 i slx vissstnok veier mindre enn 34-11 i xtr. Noe å tenke på?
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: skedsmo]
#1457412
06/08/2012 09:59
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 230
skedsmo
OP
Snill og blid
|
OP
Snill og blid
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 230 |
Gode poenger her. Ikke minst i forhold til koner med 42T  Har helt glemt at det er mye å gå på når det gjelder kassett. Tror kranken uansett må endres. Og kassetten skal helst beholdes, blir jo kroner av sånt. Selv om det er dumt å nevne kroner i en sammenheng der man i utgangspunktet bruker penger tilsvarende en grei bruktbil på sykkel.
Stein
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: skedsmo]
#1457432
06/08/2012 10:27
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 855
Paragon
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 855 |
Tror at hvis du skal tenke på bruken av kroner er det billigere å bytte til slx kassett med 28-11 enn å bytte klingene på kranken
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: edmann]
#1457451
06/08/2012 10:47
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Jeg kjører rundt på min sti sykkel på min middburn med kombo 29/34 tenner
Lurer på hvorfor du har to klinger i front om er så tett på hverandre i størrelse?  Edit: http://sheldonbrown.com/gears/Her er det greit å se hva man holder på med.
Redigert av Subs; 06/08/2012 10:57.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: skedsmo]
#1457553
06/08/2012 12:13
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 230
skedsmo
OP
Snill og blid
|
OP
Snill og blid
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 230 |
11-28 kasset - Glimerende innspill! Hele poenget er jo at jeg ikke får brukt 24T klinga foran. Det blir altfor smått. Og da kan storklinga fjernes til fordel for en bashguard. Noen ganger er skogen i veien for bare trær...
Stein
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: skedsmo]
#1457581
06/08/2012 12:37
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
11-28 kasset - Glimerende innspill! Hele poenget er jo at jeg ikke får brukt 24T klinga foran. Det blir altfor smått. Og da kan storklinga fjernes til fordel for en bashguard. Noen ganger er skogen i veien for bare trær... Jepp, og du kan jo øke størrelsen på midtklinga til f.eks 34-36 for å få større sprang mellom de to klingene du sitter igjen med. Det er ikke noe problem å få tak i bash til 36 tenner, har det selv :-)
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: skedsmo]
#1457641
06/08/2012 13:39
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Til terrengsykling ser jeg ingen gode argumenter til å gå ned på spredningen på kassetten. Med større spredning på kassetten kan man holde seg lenger på det drevet man er på foran. Jeg har på stisykkelen det jeg mener jeg trenger av gir tilgjengelig med kun 34 foran og 11-36 bak. På alt-mulig-inkl-ritt-sykkelen har jeg 28/42 foran og 11-36 bak. Da kan jeg sykle det aller meste av grus på største foran og det aller meste av terreng på minste foran.
Min soleklare anbefalling: mest mulig spredning bak, tilpass drevene foran til bruk. Til allsidig sykling (på 26 tommers hjul) er nok ikke 28/42 langt unna svaret for de fleste.
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: skedsmo]
#1457743
06/08/2012 15:56
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138 |
Jeg er veldig fornøyd med 11-36 kassett og 28/42 foran. Det funker som ei kule og gjør at begge klingende foran blir brukt. Har 26r.
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: kjasmas]
#1457748
06/08/2012 16:04
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Til terrengsykling ser jeg ingen gode argumenter til å gå ned på spredningen på kassetten. Med større spredning på kassetten kan man holde seg lenger på det drevet man er på foran. Jeg har på stisykkelen det jeg mener jeg trenger av gir tilgjengelig med kun 34 foran og 11-36 bak. På alt-mulig-inkl-ritt-sykkelen har jeg 28/42 foran og 11-36 bak. Da kan jeg sykle det aller meste av grus på største foran og det aller meste av terreng på minste foran.
Min soleklare anbefalling: mest mulig spredning bak, tilpass drevene foran til bruk. Til allsidig sykling (på 26 tommers hjul) er nok ikke 28/42 langt unna svaret for de fleste. Er ikke uenig i at spredning kan være bra og ha, så får man finne ut hvor lett man trenger på det letteste. Mener fortsatt at så mye som f.eks 36 tenner er unødvendig (på 26). Når det gjelder klinger i front har det mest å si hvor og hvordan du sykler - jeg trenger ikke 42 i front, bruker det aldri i terrenget. Dessuten blir 42 slått i fillebiter etter få turer for min del. Når jeg da er nede på 36 i front så blir 28 for tett som minste. Derav 22 som minste i front. Da gir kassetten seg ut i fra dette. Men, om du sykler mer grus og asfalt er sikkert 42 kjekt å ha.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: Subs]
#1457821
06/08/2012 17:35
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Til terrengsykling ser jeg ingen gode argumenter til å gå ned på spredningen på kassetten. Med større spredning på kassetten kan man holde seg lenger på det drevet man er på foran. Jeg har på stisykkelen det jeg mener jeg trenger av gir tilgjengelig med kun 34 foran og 11-36 bak. På alt-mulig-inkl-ritt-sykkelen har jeg 28/42 foran og 11-36 bak. Da kan jeg sykle det aller meste av grus på største foran og det aller meste av terreng på minste foran.
Min soleklare anbefalling: mest mulig spredning bak, tilpass drevene foran til bruk. Til allsidig sykling (på 26 tommers hjul) er nok ikke 28/42 langt unna svaret for de fleste. Er ikke uenig i at spredning kan være bra og ha, så får man finne ut hvor lett man trenger på det letteste. Mener fortsatt at så mye som f.eks 36 tenner er unødvendig (på 26). Når det gjelder klinger i front har det mest å si hvor og hvordan du sykler - jeg trenger ikke 42 i front, bruker det aldri i terrenget. Dessuten blir 42 slått i fillebiter etter få turer for min del. Når jeg da er nede på 36 i front så blir 28 for tett som minste. Derav 22 som minste i front. Da gir kassetten seg ut i fra dette. Men, om du sykler mer grus og asfalt er sikkert 42 kjekt å ha. Jeg prøver ikke å gi inntrykk av at jeg sitter på det endelige svaret, men for å illustrere det med eksempel: Med feks 11-36 kassett og 34 single foran mister man bare de to letteste girene (marginalt nest lettest) og det tyngste kontra 11-28 22/36 foran, med 36 single foran mister man bare de to letteste..
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: kjasmas]
#1458036
06/08/2012 21:14
|
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196
Subs
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 4,196 |
Til terrengsykling ser jeg ingen gode argumenter til å gå ned på spredningen på kassetten. Med større spredning på kassetten kan man holde seg lenger på det drevet man er på foran. Jeg har på stisykkelen det jeg mener jeg trenger av gir tilgjengelig med kun 34 foran og 11-36 bak. På alt-mulig-inkl-ritt-sykkelen har jeg 28/42 foran og 11-36 bak. Da kan jeg sykle det aller meste av grus på største foran og det aller meste av terreng på minste foran.
Min soleklare anbefalling: mest mulig spredning bak, tilpass drevene foran til bruk. Til allsidig sykling (på 26 tommers hjul) er nok ikke 28/42 langt unna svaret for de fleste. Er ikke uenig i at spredning kan være bra og ha, så får man finne ut hvor lett man trenger på det letteste. Mener fortsatt at så mye som f.eks 36 tenner er unødvendig (på 26). Når det gjelder klinger i front har det mest å si hvor og hvordan du sykler - jeg trenger ikke 42 i front, bruker det aldri i terrenget. Dessuten blir 42 slått i fillebiter etter få turer for min del. Når jeg da er nede på 36 i front så blir 28 for tett som minste. Derav 22 som minste i front. Da gir kassetten seg ut i fra dette. Men, om du sykler mer grus og asfalt er sikkert 42 kjekt å ha. Jeg prøver ikke å gi inntrykk av at jeg sitter på det endelige svaret, men for å illustrere det med eksempel: Med feks 11-36 kassett og 34 single foran mister man bare de to letteste girene (marginalt nest lettest) og det tyngste kontra 11-28 22/36 foran, med 36 single foran mister man bare de to letteste.. Så sant som det er sagt. Jeg skulle gjerne kvittet meg med minsteklinga foran, men så er det de gangene det er digg å slappe av på noen av de letteste girene. Jeg endte forøvrig opp med 11-32 / 22-36 bak og foran i dag, så da er spennet noe større.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Dobbletkrank/hvilken kombo lønner seg?
[Re: kjasmas]
#1458233
07/08/2012 07:54
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Til terrengsykling ser jeg ingen gode argumenter til å gå ned på spredningen på kassetten. Med større spredning på kassetten kan man holde seg lenger på det drevet man er på foran. +1
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
|
|