Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bremser: høyre/bak&venstre/framme eller motsatt?

Bremser: høyre/bak&venstre/framme eller motsatt? #1456647 05/08/2012 10:40
alltid_motvind Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei,
har hatt behov for nye bremser en god stund og bestemte meg tidlig for M785. Disser har jo vært utsolgt over fjøla, så jeg er ikke særlig individualist sånn sett.
Da jeg her en morgen skulle fyre avgårde en bestilling i en utenlandsk nettbutikk og så at disse var på lager var det bare å kjøpe: black, check, front, check, back, check. Ferdig. Dette skal bli bra, tenkte jeg.

Så til saken: da jeg i dag skulle montere oppdager jeg at de er "speilvendte". Jeg har kjøpt høyre/framme, venstre/bak. Det var ikke helt planen. Ser på esken at det er krysset av i riktig boks, men at det også kan krysses av venstre/framme, høyre/bak. Så starter jeg å tenke på retur, eller om jeg kan vende meg til dette. Har kikket innom 2-3 nettbutikker og ingen steder kan man velge de ulike kombinasjonene: det er bak eller framme.

Så jeg spør: Hva kjører folk med; høyre/framme og venstre/bak, eller motsatt?
Og: Det bør vel gå greit å bare skrue løs og bytte hendlene også? (Jeg har luftet bremser tidl. og har luftesett.) Hvordan skrur man i såfall, med vannpumpetang?

(Tillegg: Ser at CRC har de ulike kombinasjonene...)

Redigert av alltid_motvind; 05/08/2012 10:43. Rediger grunn: Tillegg

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Bremser: høyre/bak&venstre/framme eller motsatt? [Re: alltid_motvind] #1456749 05/08/2012 14:15
Arne_And Offline
More than words
More than words
Venstre foran er standard i Norge (og omvendt i England). Det skal vel gå greit å bytte om slangene for å få det riktig.

Re: Bremser: høyre/bak&venstre/framme eller motsatt? [Re: alltid_motvind] #1456757 05/08/2012 14:28
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Ingen problemer å bytte. Mener å huske at Shimano bruker 6mm fastnøkkel. Vannpumpetang er å ta litt i ICON_SMILE
Stort sett bare å skru av og bytte over. Hvis du uansett skal trekke dem av, så klipp i riktig lengde også da. Det fulgte sikkert med nippel og foring i settet med bremsene dine.

Re: Bremser: høyre/bak&venstre/framme eller motsatt? [Re: alltid_motvind] #1456758 05/08/2012 14:30
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skru av slangene ved hendlene. Shimano bruker 8mm fastnøkkel.
Om du er forsiktig kan det hende du ikke trenger å lufte bremsene etterpå.
Uansett kan det hende du må koble fra én eller begge slangene for å kutte dem til passe lengde.

Re: Bremser: høyre/bak&venstre/framme eller motsatt? [Re: nyzeta] #1456984 05/08/2012 19:42
alltid_motvind Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: nyzeta
Vannpumpetang er å ta litt i ICON_SMILE

Ser den... Trodde man skrudde i det som viste seg å være gummidingsen over den vanlige 6-kant-greien/"connecting bolt". ICON_BLUSH

Takk for alle innspill!

Slangene må uansett kappes, de er alt for lange. Ser greit ut så langt, men det ser ut til at jeg trenger en "Oil funnel" for å lufte bremsene etterpå, eller duger det med mitt tradisjonelle Shimano luftesett? Kan ikke tenke meg at jeg lykkes å kappe slangen uten å lufte etterpå ?!

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Bremser: høyre/bak&venstre/framme eller motsatt? [Re: alltid_motvind] #1457008 05/08/2012 20:06
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du kan ikke bruke den vanlige klemma fra det gamle settet, for du kan ikke ta av hele lokket på den nye bremsa.
Det går imidlertid bra å bare skru av det lille, runde lokket på toppen og la oljen renne ut der.
Du fyller på fra kaliperen på vanlig måte.

Re: Bremser: høyre/bak&venstre/framme eller motsatt? [Re: alltid_motvind] #1457619 06/08/2012 13:19
Dan Offline
More than words
More than words
Siden de andre bare forteller deg hvordan du skal bytte om så må jeg bare si, ikke gjør det. Høyre foran er best hvis du er høyrehendt. Best styrke og best kontroll. Ikke så stor forskjell at det ville vært grunn til å bytte fra venstre foran til høyre foran, men absolutt nok til at du gjerne kan beholde det som det er.

Tilvenningen tar ikke lang tid og i motsetning til hva man skulle tro så er ikke det som skjer hvis du tar feil at du går over styret, men at du låser bakhjulet.

I dag har jeg høyre foran på fire terrengsykler og venstre foran på de to racerne. Selv om jeg skifter mellom syklene ofte så skjer det ingen katastrofer.

Re: Bremser: høyre/bak&venstre/framme eller motsatt? [Re: alltid_motvind] #1457648 06/08/2012 13:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg ville byttet om. Å ha noe annerledes kan medføre auau for:
1: noen som låner din sykkel
2: hvis du sykler en annen sykkel
hvis vedkommende kommer i en panikkbremsesituasjon.

Faktisk ganske greit å følge trenden der. En engelsk bekjent bosatt i Norge har konsekvent bremser som har universalhendler, så de kan flyttes om ved byttelåning.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremser: høyre/bak&venstre/framme eller motsatt? [Re: baronKanon] #1457703 06/08/2012 14:53
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Jeg ville byttet om. Å ha noe annerledes kan medføre auau for:
1: noen som låner din sykkel
2: hvis du sykler en annen sykkel

Eller 3) den som stjeler sykkelen din ICON_WINK

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support