Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Merkelig" gir problem

"Merkelig" gir problem #1456186 04/08/2012 16:17
B
Bhorium Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Etter at jeg skiftet kjede på sykkelen igår (fra Shimano XT til KMC X10SL), har jeg fått trøbbel innimellom når jeg skal gire fra det 4. største til det 3. største drevet bak. Kjedet vil ikke bli med opp, og jeg må trykke en gang til på girspaken, men da går kjedet opp til det nest største istedet. Hadde ikke dette problemet med det gamle kjedet. Drivverket(10 delt X.0) har gått ca 700-800 km, og det gamle kjedet har ennå ikke "strekt" seg til 0.75%. Hvis girøret er skeivt, skulle vel problemet oppstått på det gamle kjedet også? Virker som om avstanden mellom disse to drevene er litt større enn resten... Eller er det forskjell i bredden på kjedene?

Re: "Merkelig" gir problem [Re: Bhorium] #1456191 04/08/2012 16:24
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
Bredden på kjedene skal være det samme, for meg høres det bare ut som dårlig justert gir, evt skjevt girøre eller trege vaiere.

Ps, prøv alltid å etterstreb rene drivlinjer, f.eks ren shimano-linje (kasett-drev og kjede) funker alltid best sammen(mener hvertfall jeg;)

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: "Merkelig" gir problem [Re: Bhorium] #1456489 04/08/2012 23:20
P
Paragon Offline
Ringrev
Ringrev
P
For meg høres dette kun ut som små justeringer som innimellom må til.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor rene grivlinjer skal hjelpe når det funka med shimano kjede men ikke kmc kjede på et sram oppsett. Tviler på at løsningen er å kjøpe et sram kjede

Re: "Merkelig" gir problem [Re: Paragon] #1456793 05/08/2012 15:57
B
Bhorium Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: Paragon
For meg høres dette kun ut som små justeringer som innimellom må til.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor rene grivlinjer skal hjelpe når det funka med shimano kjede men ikke kmc kjede på et sram oppsett. Tviler på at løsningen er å kjøpe et sram kjede

Ja, er vel bare det at 10-delt er litt mer kilent enn 9-delt. Har fikset det nå ved å stramme vaieren en kvart omdreining på tønna. Prøvde det samme i går, men da skrudde jeg nok litt for mye slik at jeg ikke fikk problemer med å skifte til mindre drev igjen.
Aldri hatt problemer med å blande komponenter i drivlinja før, og kommer til å fortsette med det også:) Meg bekjent så er det vel vanskelig å få tak i stort annet enn kjeder fra Kmc også...

Moderator  support