Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

To spørsmål angående Miyata fra 92

To spørsmål angående Miyata fra 92 #1456061 04/08/2012 10:57
H
Håkonb Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Spørsmål 1:
Jeg er i gang med å bytte vaiere og strømper til bremsene på en gammel Myiata seven 14 fra 92. Også har det dukket opp et uforutsett og svært irriterende problem.

Vaieren til bakbremsen går gjennom strømpa som skal gå gjennom overrøret på ramma. I går dro jeg ut den gamle strømpa og skulle træ gjennom den nye. Men jeg får den ikke igjennom. Det er tydeligvis et eller annet inne i røret som stopper den. Det lager en slags klingelyd når det stopper. På lyden skulle jeg nesten tro det lå en mynt inni der som legger seg på tvers. Regner med at det ikke er penger inne i ramma. Men jeg får i alle fall ikke strømpa gjennom. Har prøvd å stange den inn uten hell, og nå er snart strømpa helt ødelagt av disse forsøkene.

Er det noe triks for å få den pent igjennom?

Spørsmål 2:
Jeg må også ha en ny setepinne. Jeg målte hullet med skyvelær og kom fram til 26,4mm(diameter), og bestilte ny pinne, men den viser seg å være for stor.
Er det noen som vet hva som er diameteren på en setepinne til denne typen sykkel?
(den gamle setepinnen har noen stjålet, så jeg kan ikke måle den, og jeg får ikke målt helt nedi seterøret med skyvelæret..)

Takker for svar! ICON_SMILE

Redigert av Håkonb; 04/08/2012 11:14.
Re: To spørsmål angående Miyata fra 92 [Re: Håkonb] #1456196 04/08/2012 16:34
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
BUMMER, du skulle trukket en ståltra gjennom samtidig som du dro ut gamle strømpa. prøv å åpne en stål-henger og tre den gjennom(evt ståltrå) når du har trukket den gjennom så taper du fast stømpa og trer det gjennom sammen.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: To spørsmål angående Miyata fra 92 [Re: Håkonb] #1456538 05/08/2012 07:34
P
Plodder Offline
Entusiast
Entusiast
P
Dersom det er åpent gjennom(det bør det jo være siden du trakk ut den gamle strømpa) kan du prøve å bruke en støvsuger og tanntråd. Tett alle andre åpninger og sug tråden igjennom.
Google sier 25,8 mm på aluminiums 714 fra midt nittitall.

Re: To spørsmål angående Miyata fra 92 [Re: Håkonb] #1458586 07/08/2012 13:10
H
Håkonb Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Takk for svarene!
Jeg har prøvd "alt" uten hell, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Nysgjerrigheten får meg nesten til å ville sage opp ramma bare for å se hva det er for noe som hindrer strømpa å komme igjennom.

Jeg får en vaier gjennom. Så et alternativ kan være å la vaierene gå uten strømpe gjennom ramma. Da må jeg bare gjøre noe i åpningene som gjør at strømpene stopper der hullene inn i ramma begynner. Men det er jo litt utrygt å la vaieren gå fritt inni der når jeg ikke vet om den blir liggende å gnisse mot noe. Eller montere sånn som stopper strømpa på utsiden av ramma og la vaieren gå fritt imellom dem på under- eller oversiden av røret.

Men er det normalt at strømpa er veldig vanskelig å træ igjennom ramma? Eller kan jeg anta at det har havnet noe inni der, som ikke skulle være der i utgangspunktet?

Moderator  support