Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: KnutAa] #1455142 02/08/2012 21:24
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Det jeg ikke forstår er at folk som tar meg igjen legger seg på hjul. Da hadde de jo høyere fart enn meg i utgangspunktet, ellers ville de ikke tatt meg igjen. Siden jeg ikke er interessert i taue rundt på jobbsyklister snur jeg meg kjapt og sier noe sånt som "Sykler du så fort at du tar meg igjen kan du vel like godt passere også, sant?". Standardsvaret da er et pesende "Ja, hvis jeg *pust* klarer det *pust pust* så ...", og da smiler jeg godt i skjegget når de gamper videre med tunga på brystkassa ICON_WINK

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: KnutAa] #1455275 03/08/2012 06:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har oppdaget den aller letteste måten å kvitte seg med dødvekt på bakhjulet på vei til jobben. Det er egentlig en skremmede oppdagelse; Følg trafikkreglene!

-Stopp for rødt lys
-Stopp når du har vikeplikt
-Stopp for fotgjengere ved gangfelt
-Senk farten når du passerer barn på gang og sykkelveien.

Disse fire enkle tiltakene vil garantert føre til at de som har ligget klistret 25 cm bak bakhjulet ditt forsvinner i en sky av endorfiner på vei mot ny ukesbeste gjennomsnittsfart på jobbturen.

Så kan man jo bruke disse motstanderne som skyteskive for snikangrep bakfra. Det blir jo uansett sånn at man selv er vinneren når man tar dem igjen. Det er bare måten å vise det på som gjenstår å bestemme seg for. Det bør imidlertid alltid se lett og uanstrengt ut enten det skjer i bakke eller på flata.

LarsB

Redigert av larsb; 03/08/2012 06:57. Rediger grunn: pynt
Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: larsb] #1455287 03/08/2012 07:09
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb

-Stopp for rødt lys

Disse fire enkle tiltakene vil garantert føre til at de som har ligget klistret 25 cm bak bakhjulet ditt forsvinner i en sky av endorfiner....
LarsB

...eller braser rett inn i deg så det knaser i karbon...

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: Oystein L] #1455303 03/08/2012 07:21
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: Oystein L

-Stopp for rødt lys

Disse fire enkle tiltakene vil garantert føre til at de som har ligget klistret 25 cm bak bakhjulet ditt forsvinner i en sky av endorfiner....
LarsB

Det er der dette med signaler kommer inn i bildet mener jeg. Hvis du starter med å løfte hånden og signalisere lavere fart, så *bør* også uinnvidde forstå dette. Deretter starter man en forsiktig nedbremsing.

På samme måte som med bil, så er ikke panikk-bremsing rett før lys-kryss det lureste å gjøre okke som. Da kjører man heller på gult lys.

Jeg ser forøvrig på røde lys som balanse-trening, men jeg har bare ett trafikk-lys til og fra jobb, og der er det veldig sjeldent rødt.

Når vi snakker om fotgjengere, så vil jeg også anbefale ringeklokke som et "ikke-aggresivt" signal. Funker best på relativt lang avstand, så sant de ikke har plugget igjen ørene da...

Rolf

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: Oystein L] #1455306 03/08/2012 07:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

-Stopp for rødt lys

LarsB

Det vil i så fall være deres egen karbon siden alle syklene mine er av sollid jærn for tida ICON_SMILE

LarsB

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: larsb] #1455502 03/08/2012 11:08
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det vil i så fall være deres egen karbon siden alle syklene mine er av sollid jærn for tida ICON_SMILE

Næh, snakker ikke om deg og andre jern-nostalgikere, men alle oss andre som har disse berømte femtusenkroners (du husker vel den saken?) karbonsyklene.... thinking

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: KnutAa] #1455681 03/08/2012 15:46
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Wait a sec, ligger man for tett når man kjører bil, kan man bli straffet for agressiv kjøring og man stryker med en gang under oppkjøring hvis man ligger for tett. Kan politiet bøtelegge syklister som ligger for tett?

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: Freakout] #1455699 03/08/2012 16:25
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Freakout
Wait a sec, ligger man for tett når man kjører bil, kan man bli straffet for agressiv kjøring og man stryker med en gang under oppkjøring hvis man ligger for tett. Kan politiet bøtelegge syklister som ligger for tett?

Har sykkellag blitt bøtelagt for å ligge for tett under trening?

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: trondmm] #1455706 03/08/2012 16:35
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Sitat: trondmm

Har sykkellag blitt bøtelagt for å ligge for tett under trening?

Sykler blir definert som kjøretøy så det skal i teorien være likt for alle

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: Freakout] #1455718 03/08/2012 16:50
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sykler blir definert som kjøretøy så det skal i teorien være likt for alle

Teori er en ting, men har det skjedd? Hvis ikke lag blir bøtelagt, så vil jeg tror det er rimelig usannsynlig at en politimann vil stoppe en enkeltsyklist for å ligge for tett på syklisten foran. I hvert fall ikke hvis de ikke blir tipset av den foransyklende først.

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: KnutAa] #1455729 03/08/2012 17:05
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sykkel lag og sykling i trafikk burde man vel strengt tatt ikke sammenligne.
Blir litt som å sammenligne Formel 1 kjøring med vanlig trafikk.

Greit nok at folk henger seg på, men de bør jo gi seg til kjenne slik at man vet de er der.

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: Lurifax] #1455734 03/08/2012 17:14
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lurifax
Sykkel lag og sykling i trafikk burde man vel strengt tatt ikke sammenligne.
Blir litt som å sammenligne Formel 1 kjøring med vanlig trafikk.

Så lenge begge deler skjer på offentlig vei så ser jeg ikke hvorfor man skal differensiere. F! og annen bilsport skjer på lukkede baner/veier.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: KnutAa] #1456897 05/08/2012 18:01
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Det beste og enkleste er å legge inn noen sekunder med >1000W.

Terrengsyklister og andre totalt ukjente folk som legger seg på hjul når jeg kjører restitusjonsøkt i Sørkedalen er noe skikkelig herk :-)

Å legge seg på ukjentes hjul og uten å spørre kan være direkte farlig.

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: TashkentTerror] #1456947 05/08/2012 18:58
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Sitat: TashkentTerror
Det beste og enkleste er å legge inn noen sekunder med >1000W.

Terrengsyklister og andre totalt ukjente folk som legger seg på hjul når jeg kjører restitusjonsøkt i Sørkedalen er noe skikkelig herk :-)

Å legge seg på ukjentes hjul og uten å spørre kan være direkte farlig.

Har prøvd taktikken selv med å dra skikkelig på forbi, men de pleier å øke farten og innhente deg når du har roet ned tempoet. (dette er selvfølgelig på vei hjem fra langtur, i sone 1 vel og merke, phhft)

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: KnutAa] #1457983 06/08/2012 20:22
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sykler du i regnet slipper man som regel halefølge. Få som er ute, og de som er det, er ofte kjent med kutymen.

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: Reke] #1457992 06/08/2012 20:29
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Reke
Sykler du i regnet slipper man som regel halefølge. Få som er ute, og de som er det, er ofte kjent med kutymen.

Det har vel ikke så mye med kutyme å gjøre - det er mer at det er dritkjipt å ligge på hjul i regnvær ICON_SMILE

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: KnutAa] #1458072 06/08/2012 22:16
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
evt. om alle som kjenner hvor mye de hater dødlast kan bli dødlast, så starter de som var dødlasten å også hate dødlast. kjipt å være dødlast med en dødlast bak som hater dødlaster(boooja)

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: KnutAa] #1458107 07/08/2012 03:04
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Kjøp liggesykkel. Det er veldig liten hjelp i å ligge bak en god liggesykkel.

Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: KnutAa] #1458167 07/08/2012 06:51
KEEP CALM Offline
Medlem
Medlem
Den erfaringen jeg har fra RV4 (sinsen-nittedal) er at jeg selv legger meg på hjul når jeg skjønner at han/hun foran har erfaring fra annet en jobb sykling, gjør meg til kjenne ved å sykle opp på siden eller hoste litt. Går da gjerne frem og trekker litt i bakkene (er ingen bakke syklist) men mest for å gi litt kudos til den som ligger og drar i motvinden Nå det gjelder de med Bergans sekk og eller litt for stor gul vindjakke er det ikke noe problem, de sykler ofte så sakte at det ikke er noe hensikt for meg å ligge på hjul og prøver de å legge seg på mitt hjul ser jeg det som et tegn på at jeg sykler for sakte.

Rolig oppover, full gass bortover og nedover.
Re: Tre gode måter å bli kvitt dødlasten på bakhjulet [Re: KnutAa] #1458295 07/08/2012 08:37
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Synes mange lager dette til et større problem enn det er.
Er man på langtur så er det hyggelig med selskap, da bytter man på å dra og sykler vedsiden av hverandre når det passer. På mer intensive turer så går det stort sett litt på kryss og tvers med bånn gass opp bakker, så det er ikke så mange som henger på.

Når det gjelder jobbsykling, så tar jeg det for gitt at noen henger seg på. Har aldri irritert meg over det.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino