Nå har det blitt noen innlegg siden spørsmålet mitt om tørking, men jeg lanserer en teori om hvorfor så mange har fått chainsuck i Birken, nemlig store mengder olje på kjedet ved start..
Ellers et lite gratis tips for mest mulig friksjonsfri tur over fjellet ved regn. Still bremseklossene litt ekstra langt ut fra skivene hvis du kan. I fjor satte jeg det opp så bremsene tok nesten helt inne ved styret (fordrer enfingerbremsning). Kom til mål med masse fint belegg igjen og null sandsubb.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken
[Re: GFX]
#145466802/08/201211:29
Jeg syklet en gang et ekstremt gjørmete rundbaneritt. Da hadde jeg med meg en liten flaske smøring på baklomma. Jeg stoppet da foran den lengste motbakkene på hver runde og smurte kjedet kjapt. Det holdt chainsuck-en unna.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#145469902/08/201212:03
Næh, var sykt mye regn i juli, men langtidsvarslet nå er helt vanlig. Siden sommern har suget i år kommer det jo en indian summer i området i slutten av august.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
[Re: tkjoerlaug]
#145477902/08/201213:36
Er det slik at alle forventer gjørme-birken i år? Syv magre år før syv breie osv...? Er vel bare fire gjørme-turer igjen før det blir godvær da.
Jeg forventer rekordgjørme-birken... Derfor står jeg ikke klar til å hjelpe til på servicestasjonen i Djuposet i år, som jeg har gjort de siste rundene med gjørmebirken........men koser meg heller på stisykkel på Fjørå! Alle vet jo at sola skinner i vest, når det bøtter ned i øst!?!??!
#145540003/08/201209:21
Jeg leste en artikkel av en tysker for noen år siden som hadde kommet frem til at ingen smøring, var best. Men smøringen kun var ment for at det skulle bråke mindre. og den smørineg han mente var best, var oliven olje.
Er ikke helt uenig med han i det(ikke med oliven olje, det er kun til matlaging og kos). Etter flere år som mekaniker på Birken. Har jeg sett ganske mange som bruker mye smøring og kanskje tilogmed smører mer under veis på rittet.
Min erfaring er Pedros Ice wax. Det funker helt perfekt og tiltrekker seg ikke så mye støv eller sand. Plus at du kan lett med et glass vann få bort det som har festet seg til kjede.
Surly Pacer - til jobben Nukeproof Mega AM - opp og ned er like langt Giant Faith - ned maskin bygd Lynski - på landeveien
[Re: even-e]
#145566003/08/201214:59
I dag var kjedet mitt smurt med RnR Gold, altså ikke for griseforhold... Men som man ser av bildet under var det ikke akkurat knusktørt....og det funker som bare det.. Om smøringen har noe å si for potensiell chainsuck, så er dette GOLD! Ikke antydning til feilgiring uansett hvor sølete det ble. Kjedet er så og si nytt, kassett og drev er på 3. kjede, så ikke nytt! Men, god smøring, godt justerte gir, og shimano plus bakgir, så er det ikke drivverket som slutter å funke først!
Men gjennom et langt og møkkete Birken kan nok vaiere og strømer fort bidra til dårlig girfunksjon, men tviler på at det gir noe mer eller mindre chainsuck.
Redigert av Raymond; 03/08/201215:00.
#145585803/08/201220:32
Tja, kanskje jeg tester Holmenkol når jeg om leeeeenge går tom for RnR.. Orker ikke flere flasker sykkelolje/smøring på hylla nå.....står 20-25 flasker der allerde..
[Re: Raymond]
#145595704/08/201203:25
Tja, kanskje jeg tester Holmenkol når jeg om leeeeenge går tom for RnR.. Orker ikke flere flasker sykkelolje/smøring på hylla nå.....står 20-25 flasker der allerde..
Du får lese databladene på de du har og blande litt sjæl så oppnår du sikkert Holmenkol specs eller bedre, og kommer helt til smøre nirvana ;-)
Sindre R.
#145601104/08/201208:27
Hvordan kan olje/fett/voks få god vedheft mot metall og ikke mot veistøv/gjørme ? Er ikke det selvmotsigende ?
Sålenge vi snakker om smøreoljer, en tynn olje vil vel smøre best men samtidig også bli presset bort fra lagerflater/ruller i kjedet. Bra smøring = hyppige smøre intervaller
Fett/voks vil jeg tro er ypperlig som ett beskyttende belegg mot rust - men mindre egnet som smøring av roterende deler.
Noen argumenterer for at olja er bra fordi kjedet er rent etter en lang tur under gjørmete forhold, men er ikke det bare ett resulatat av at olja er borte fra kjedet slik at møkka ikke har noe å feste seg til ?
Hvorfor er det viktig at kjede er rent på utsiden av leddene, dvs på de store sideflatene ? evn urenheter her vil jo ikke medføre noe mer friksjon i kjedet ? Evn overskudsolje fra rullene vil etterhvert bli presset ut, dersom det flyter ut mye så ser jeg problemer med at det vil feste seg veistøv som skaper mer friksjon.
Under tøffe forhold med mye regn og gjørme, vil ikke kjedeolje produsert for MX være optimalt ? MX sykler kjøres jo under extreme forhold
Jeg er ikke ekspert, men jeg har jaggu testet mye smøring opp gjennom, og det er stoooooor forskjell på egenskaper, det er helt sikkert!
Hvordan kan olje/fett/voks få god vedheft mot metall og ikke mot veistøv/gjørme ? Er ikke det selvmotsigende ?
Dette vet jeg ikke svaret på!
Sålenge vi snakker om smøreoljer, en tynn olje vil vel smøre best men samtidig også bli presset bort fra lagerflater/ruller i kjedet. Bra smøring = hyppige smøre intervaller
Tynn olje smører godt det, men som du selv sier, det blir fort (altfor fort er min erfaring) lite smøring igjen der man gjerne vil ha smøring = ikke bra nok. Å smøre 3-4 ganger ila en vanlig stitur blir way to much!
Fett/voks vil jeg tro er ypperlig som ett beskyttende belegg mot rust - men mindre egnet som smøring av roterende deler.
Fett er nok mindre roterende. Men vokslignende smøring ala RnR er tyntflytende nok til at det legger seg på hele kjedet, ruller, flater, i det hele tatt over alt. Så tørker man av så mye som man overhodet får av! Kjedet virker like godt smurt som med tynn olje, men i motsetning til tynn olje blir det ikke fult av møkk og skit, og smøringen holder lenge!
Noen argumenterer for at olja er bra fordi kjedet er rent etter en lang tur under gjørmete forhold, men er ikke det bare ett resulatat av at olja er borte fra kjedet slik at møkka ikke har noe å feste seg til ?
Hvis smøringen er borte er som oftest kjedet møkkete når man kommer hjem fra tur! Se på bildet av min litt lenger oppe. Kjedet er ikke supermøkkete på noen måte, men det er fortsatt ikke antydning til tørt mtp smøring! Møkk fester seg fint til metall, spesielt når fuktighet er inne i bildet! Take my word for it!
Hvorfor er det viktig at kjede er rent på utsiden av leddene, dvs på de store sideflatene ? evn urenheter her vil jo ikke medføre noe mer friksjon i kjedet ? Evn overskudsolje fra rullene vil etterhvert bli presset ut, dersom det flyter ut mye så ser jeg problemer med at det vil feste seg veistøv som skaper mer friksjon.
Det er vel ikke så superviktig, men hvis det fester seg møkk på de store flatene gjør det høyst sannsynlig det i alle andre kriker og kroker også! Og det skaper fort friksjon i kjedet. Samt at et møkkete kjede er mer utsatt for dårligere girfunksjon, chainsuck osv.
Under tøffe forhold med mye regn og gjørme, vil ikke kjedeolje produsert for MX være optimalt ? MX sykler kjøres jo under extreme forhold
MX sykler har et drev foran og et bak, de har et kjede som henger dønn stramt og ikke flytter seg i noen annen retning enn rundt drevene, som har superlange tenner. Og det beveger seg rundt dreva i en heelt annen hastighet enn et sykkelkjede. Så misjonen med smøring av MX kjeder er i stor grad en helt annen enn på en sykkel. Når jeg ser konsistensen på smøringen jeg bruker på min gate MC, så ville jeg aldri brukt den på tråsykkelen. bare smøringen i seg selv er jo så seig at den må bidra til å gi dårligere funksjon, for ikke å snakke om suge til seg møkk, støv o.l. Det er mye mindre toleranse for seghet, møkk, støv, friksjon osv på en tråsykkel enn en mc. Kjedet er smalere, drev er smalere med lavere tenner, det er tett mellom drev osvosv..
Jeg er ikke ekspert, men synser litt om litt av hvert likevel...
Hvis noen vil ha en haug med flasker med tynn olje, tjukkere olje og litt av hvert midt i mellom, laget for sykling, så er det bare å si ifra eller svinge innom Tønsberg! Jeg har masse til overs som aldri kommer til å bli brukt på min sykkel igjen!
#145644904/08/201222:12
Det som er fint mer RnR er at det funker på samme måte som glider(ja sånn du har på plankene på vintern) Du har det på kjedet, tørker over og venter litt. voksen vil da tørke og støte fra seg all drit på turen. akkurat som en god HF-glider.
Før jeg fant RnR brukte jeg å vokse kjedet i HF-glider(varme opp voks å dyppe kjede) og dette funker max bra.
G-sport Tillertorget. Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger. ____________ Daniel
[Re: Danfea]
#145646504/08/201222:37
Hvis du vil ta jordprøver fra skogen med deg hjem, eller du syns det er moro å smøre hver gang du passerer en vannpytt, så er det bare å kjøre på.... Nå er jeg kanskje litt sarkastisk, men TF2 må være ganske nært den dårligste smøringen jeg noensinne har vært borti. Det MESTE av smøring ment for sykkel gjør jobben bedre. Selv Pedros Extra dry holder bedre i regnvær enn TF2, og den er ikke laget for annet enn knusktørt....TF2 kan brukes på mekkebenken og sprayes på de mest inngrodde, møkkete delene, for å løse opp, for så å tørkes av, nothing more!
Men hver sin smak! Jeg har testet meg gjennom uhorvelige mengder smøring siden jeg begynte å sykle i skogen i 1993-94, og pr nå, så er det som jeg syns gir absolutt best resultat OG er enkelt å påføre "riktig" osv, RnR! Smøringen holder på lange turer, vått eller tørt, suger til seg absolutt minimalt med møkk, null girtrøbbel, kjederens har jeg ikke brukt på....husker ikke... All in all, superhappy! Jeg har ikke testet Holmenkol, mulig jeg tester det når jeg til høsten neste år eller noe går tom for "lageret" av RnR, men innen den tid har det sikkert kommet noe nytt og "enda bedre" også..
[Re: tretre]
#145648004/08/201223:00
Noe som vet vet hvor det er mulig å få tak i denne Rock N Roll Extreme oljen eller? er jo utsolgt overalt..
Jeg og mener å huske at norsk leverandør får inn uti August. Trodde de hadde hos probikekit, men ser at de og er tomme... Flere som selger på Ebay vet jeg...men da kan jo frakt og håndtering fort ta en stund...
#145652705/08/201206:57
hahaha.... dumt jeg ikke har tenkt på det med jordprøver, kunne jo lett tatt mengder med jordprøver etter en litt gjørmete tur. Men så lenge jeg ikke har testet noe annet så vet jeg ikke bedre vettu.
Hvordan er MucOff Wet Lube da, er det noen det går an å bruke!?
#145705505/08/201220:49
Noe som vet vet hvor det er mulig å få tak i denne Rock N Roll Extreme oljen eller? er jo utsolgt overalt..
Jeg og mener å huske at norsk leverandør får inn uti August. Trodde de hadde hos probikekit, men ser at de og er tomme... Flere som selger på Ebay vet jeg...men da kan jo frakt og håndtering fort ta en stund...
Fikk en pakke med RnR Gold, Extreme og CableMagic i posten for et par dager siden fra Probikekit...
Etter en liten sjekk ser jeg at de nå er utsolgt for Extreme, men de har fortsatt Gold på lager
Redigert av joerntp; 05/08/201222:12.
[Re: joerntp]
#146701218/08/201215:30
Rock N Roll er på lager igjen. Det kan kjøpes hos meg eller Bab, Sykkeldelisk, Sykkelkomponenter, Letth, Tolga Sykkelmekka, VPG, Rå, Sykkelsport Arendal og Sportsbua i Trondheim.
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
#146724318/08/201219:38
Nå ser det ut som om det blir ganske tørt og fint på Birken. Mulig det er litt klinete i gåpartiet. Og sikkert noen søledammer som forseres på grusen. Kanskje kommer det en byge også.
Hva smører dere kjedet med under slike forhold? Funker Holmenkol Extreme eller RR Gold bra også under slik forhold?
[Re: ohaga]
#147117123/08/201211:05
Jeg har ikke prøvd så mange ulike oljer for møkkaføre, men TF2 Extreme har iallfall fungert ok for min del siste 3 årene over fjellet
Jeg har også brukt "vanlig" TF2-spray og TF2 Extreme i maaange år, og har aldri hatt noe som helst problemer eller behov for å prøve noe annet. Så bare kjør på!