Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1454656 02/08/2012 11:19
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Nå har det blitt noen innlegg siden spørsmålet mitt om tørking, men jeg lanserer en teori om hvorfor så mange har fått chainsuck i Birken, nemlig store mengder olje på kjedet ved start..

Ellers et lite gratis tips for mest mulig friksjonsfri tur over fjellet ved regn. Still bremseklossene litt ekstra langt ut fra skivene hvis du kan. I fjor satte jeg det opp så bremsene tok nesten helt inne ved styret (fordrer enfingerbremsning). Kom til mål med masse fint belegg igjen og null sandsubb.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1454668 02/08/2012 11:29
G
GFX Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Rock and roll bestilt. Hvilken Holmenkol og hvor kjøper man?

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: Stein] #1454697 02/08/2012 12:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg syklet en gang et ekstremt gjørmete rundbaneritt. Da hadde jeg med meg en liten flaske smøring på baklomma. Jeg stoppet da foran den lengste motbakkene på hver runde og smurte kjedet kjapt. Det holdt chainsuck-en unna.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1454699 02/08/2012 12:03
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvis du sier det, så. Da er det vel meg som aldri har fått grisete nok kjede, da.

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1454729 02/08/2012 12:35
T
tkjoerlaug Offline
Entusiast
Entusiast
T
Er det slik at alle forventer gjørme-birken i år? Syv magre år før syv breie osv...? Er vel bare fire gjørme-turer igjen før det blir godvær da.

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1454736 02/08/2012 12:44
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Næh, var sykt mye regn i juli, men langtidsvarslet nå er helt vanlig. Siden sommern har suget i år kommer det jo en indian summer i området i slutten av august.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: tkjoerlaug] #1454779 02/08/2012 13:36
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tkjoerlaug
Er det slik at alle forventer gjørme-birken i år? Syv magre år før syv breie osv...? Er vel bare fire gjørme-turer igjen før det blir godvær da.

Jeg forventer rekordgjørme-birken... Derfor står jeg ikke klar til å hjelpe til på servicestasjonen i Djuposet i år, som jeg har gjort de siste rundene med gjørmebirken........men koser meg heller på stisykkel på Fjørå! Alle vet jo at sola skinner i vest, når det bøtter ned i øst!?!??! skull

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1455400 03/08/2012 09:21
even-e Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg leste en artikkel av en tysker for noen år siden som hadde kommet frem til at ingen smøring, var best. Men smøringen kun var ment for at det skulle bråke mindre. og den smørineg han mente var best, var oliven olje.

Er ikke helt uenig med han i det(ikke med oliven olje, det er kun til matlaging og kos). Etter flere år som mekaniker på Birken. Har jeg sett ganske mange som bruker mye smøring og kanskje tilogmed smører mer under veis på rittet.

Min erfaring er Pedros Ice wax. Det funker helt perfekt og tiltrekker seg ikke så mye støv eller sand. Plus at du kan lett med et glass vann få bort det som har festet seg til kjede.

Surly Pacer - til jobben
Nukeproof Mega AM - opp og ned er like langt
Giant Faith - ned maskin bygd
Lynski - på landeveien
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: even-e] #1455660 03/08/2012 14:59
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I dag var kjedet mitt smurt med RnR Gold, altså ikke for griseforhold... Men som man ser av bildet under var det ikke akkurat knusktørt....og det funker som bare det.. Om smøringen har noe å si for potensiell chainsuck, så er dette GOLD! ICON_LAUGH Ikke antydning til feilgiring uansett hvor sølete det ble. Kjedet er så og si nytt, kassett og drev er på 3. kjede, så ikke nytt! Men, god smøring, godt justerte gir, og shimano plus bakgir, så er det ikke drivverket som slutter å funke først! ICON_LAUGH

Men gjennom et langt og møkkete Birken kan nok vaiere og strømer fort bidra til dårlig girfunksjon, men tviler på at det gir noe mer eller mindre chainsuck. ICON_SMILE

Vedlegg
søle.jpg (172.32 KB, 1417 nedlastinger)
Redigert av Raymond; 03/08/2012 15:00.
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1455858 03/08/2012 20:32
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
shimano og holmenkol extreme er fasiten.

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: Kriss] #1455866 03/08/2012 20:42
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja, kanskje jeg tester Holmenkol når jeg om leeeeenge går tom for RnR.. ICON_LAUGH Orker ikke flere flasker sykkelolje/smøring på hylla nå.....står 20-25 flasker der allerde.. skull

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: Raymond] #1455957 04/08/2012 03:25
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raymond
Tja, kanskje jeg tester Holmenkol når jeg om leeeeenge går tom for RnR.. ICON_LAUGH Orker ikke flere flasker sykkelolje/smøring på hylla nå.....står 20-25 flasker der allerde.. skull

Du får lese databladene på de du har og blande litt sjæl så oppnår du sikkert Holmenkol specs eller bedre, og kommer helt til smøre nirvana ;-)

Sindre R.

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1456011 04/08/2012 08:27
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Til ekspertene: ICON_SMILE

Hvordan kan olje/fett/voks få god vedheft mot metall og ikke mot veistøv/gjørme ?
Er ikke det selvmotsigende ?

Sålenge vi snakker om smøreoljer, en tynn olje vil vel smøre
best men samtidig også bli presset bort fra lagerflater/ruller i kjedet.
Bra smøring = hyppige smøre intervaller

Fett/voks vil jeg tro er ypperlig som ett beskyttende belegg
mot rust - men mindre egnet som smøring av roterende deler.

Noen argumenterer for at olja er bra fordi kjedet er
rent etter en lang tur under gjørmete forhold, men er
ikke det bare ett resulatat av at olja er borte fra kjedet
slik at møkka ikke har noe å feste seg til ?

Hvorfor er det viktig at kjede er rent på utsiden av leddene,
dvs på de store sideflatene ?
evn urenheter her vil jo ikke medføre noe mer friksjon i kjedet ?
Evn overskudsolje fra rullene vil etterhvert bli presset
ut, dersom det flyter ut mye så ser jeg problemer med at
det vil feste seg veistøv som skaper mer friksjon.

Under tøffe forhold med mye regn og gjørme, vil ikke
kjedeolje produsert for MX være optimalt ? MX sykler
kjøres jo under extreme forhold

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: ScottRacing] #1456017 04/08/2012 08:44
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ScottRacing
Til ekspertene: ICON_SMILE

Jeg er ikke ekspert, men jeg har jaggu testet mye smøring opp gjennom, og det er stoooooor forskjell på egenskaper, det er helt sikkert!

Hvordan kan olje/fett/voks få god vedheft mot metall og ikke mot veistøv/gjørme ?
Er ikke det selvmotsigende ?

Dette vet jeg ikke svaret på! ICON_SMILE

Sålenge vi snakker om smøreoljer, en tynn olje vil vel smøre
best men samtidig også bli presset bort fra lagerflater/ruller i kjedet.
Bra smøring = hyppige smøre intervaller

Tynn olje smører godt det, men som du selv sier, det blir fort (altfor fort er min erfaring) lite smøring igjen der man gjerne vil ha smøring = ikke bra nok. Å smøre 3-4 ganger ila en vanlig stitur blir way to much!

Fett/voks vil jeg tro er ypperlig som ett beskyttende belegg
mot rust - men mindre egnet som smøring av roterende deler.

Fett er nok mindre roterende. Men vokslignende smøring ala RnR er tyntflytende nok til at det legger seg på hele kjedet, ruller, flater, i det hele tatt over alt. Så tørker man av så mye som man overhodet får av! Kjedet virker like godt smurt som med tynn olje, men i motsetning til tynn olje blir det ikke fult av møkk og skit, og smøringen holder lenge!

Noen argumenterer for at olja er bra fordi kjedet er
rent etter en lang tur under gjørmete forhold, men er
ikke det bare ett resulatat av at olja er borte fra kjedet
slik at møkka ikke har noe å feste seg til ?

Hvis smøringen er borte er som oftest kjedet møkkete når man kommer hjem fra tur! Se på bildet av min litt lenger oppe. Kjedet er ikke supermøkkete på noen måte, men det er fortsatt ikke antydning til tørt mtp smøring! Møkk fester seg fint til metall, spesielt når fuktighet er inne i bildet! Take my word for it!

Hvorfor er det viktig at kjede er rent på utsiden av leddene,
dvs på de store sideflatene ?
evn urenheter her vil jo ikke medføre noe mer friksjon i kjedet ?
Evn overskudsolje fra rullene vil etterhvert bli presset
ut, dersom det flyter ut mye så ser jeg problemer med at
det vil feste seg veistøv som skaper mer friksjon.

Det er vel ikke så superviktig, men hvis det fester seg møkk på de store flatene gjør det høyst sannsynlig det i alle andre kriker og kroker også! Og det skaper fort friksjon i kjedet. Samt at et møkkete kjede er mer utsatt for dårligere girfunksjon, chainsuck osv.

Under tøffe forhold med mye regn og gjørme, vil ikke
kjedeolje produsert for MX være optimalt ? MX sykler
kjøres jo under extreme forhold

MX sykler har et drev foran og et bak, de har et kjede som henger dønn stramt og ikke flytter seg i noen annen retning enn rundt drevene, som har superlange tenner. Og det beveger seg rundt dreva i en heelt annen hastighet enn et sykkelkjede. Så misjonen med smøring av MX kjeder er i stor grad en helt annen enn på en sykkel. Når jeg ser konsistensen på smøringen jeg bruker på min gate MC, så ville jeg aldri brukt den på tråsykkelen. bare smøringen i seg selv er jo så seig at den må bidra til å gi dårligere funksjon, for ikke å snakke om suge til seg møkk, støv o.l. Det er mye mindre toleranse for seghet, møkk, støv, friksjon osv på en tråsykkel enn en mc. Kjedet er smalere, drev er smalere med lavere tenner, det er tett mellom drev osvosv..

Jeg er ikke ekspert, men synser litt om litt av hvert likevel... ICON_WINK

Hvis noen vil ha en haug med flasker med tynn olje, tjukkere olje og litt av hvert midt i mellom, laget for sykling, så er det bare å si ifra eller svinge innom Tønsberg! Jeg har masse til overs som aldri kommer til å bli brukt på min sykkel igjen! ICON_WINK

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1456449 04/08/2012 22:12
T
tretre Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Er det sånn at TF2 Extreme eller TF2 i det hele tatt er ræva og ikke noe å satse på eller?

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: tretre] #1456452 04/08/2012 22:15
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tretre
Er det sånn at TF2 Extreme eller TF2 i det hele tatt er ræva og ikke noe å satse på eller?

Bingo!

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1456459 04/08/2012 22:26
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
Det som er fint mer RnR er at det funker på samme måte som glider(ja sånn du har på plankene på vintern) Du har det på kjedet, tørker over og venter litt. voksen vil da tørke og støte fra seg all drit på turen. akkurat som en god HF-glider.

Før jeg fant RnR brukte jeg å vokse kjedet i HF-glider(varme opp voks å dyppe kjede) og dette funker max bra.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: Danfea] #1456465 04/08/2012 22:37
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Danfea

Før jeg fant RnR brukte jeg å vokse kjedet i HF-glider(varme opp voks å dyppe kjede) og dette funker max bra.

Det hørtes dyrt ut.... ICON_WINK

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: Raymond] #1456467 04/08/2012 22:41
T
tretre Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T

Bingo!

Fordi?

Noe som vet vet hvor det er mulig å få tak i denne Rock N Roll Extreme oljen eller? er jo utsolgt overalt..

Redigert av tretre; 04/08/2012 22:50.
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1456476 04/08/2012 22:57
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
problemet er at leverandøren er tom, så vidt jeg husker rett så får de inn i slutten av august.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: tretre] #1456477 04/08/2012 22:57
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du vil ta jordprøver fra skogen med deg hjem, eller du syns det er moro å smøre hver gang du passerer en vannpytt, så er det bare å kjøre på.... Nå er jeg kanskje litt sarkastisk, men TF2 må være ganske nært den dårligste smøringen jeg noensinne har vært borti. Det MESTE av smøring ment for sykkel gjør jobben bedre. Selv Pedros Extra dry holder bedre i regnvær enn TF2, og den er ikke laget for annet enn knusktørt....TF2 kan brukes på mekkebenken og sprayes på de mest inngrodde, møkkete delene, for å løse opp, for så å tørkes av, nothing more! ICON_WINK

Men hver sin smak! Jeg har testet meg gjennom uhorvelige mengder smøring siden jeg begynte å sykle i skogen i 1993-94, og pr nå, så er det som jeg syns gir absolutt best resultat OG er enkelt å påføre "riktig" osv, RnR! Smøringen holder på lange turer, vått eller tørt, suger til seg absolutt minimalt med møkk, null girtrøbbel, kjederens har jeg ikke brukt på....husker ikke... All in all, superhappy! Jeg har ikke testet Holmenkol, mulig jeg tester det når jeg til høsten neste år eller noe går tom for "lageret" av RnR, men innen den tid har det sikkert kommet noe nytt og "enda bedre" også..

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: tretre] #1456480 04/08/2012 23:00
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Noe som vet vet hvor det er mulig å få tak i denne Rock N Roll Extreme oljen eller? er jo utsolgt overalt..

Jeg og mener å huske at norsk leverandør får inn uti August. Trodde de hadde hos probikekit, men ser at de og er tomme... Flere som selger på Ebay vet jeg...men da kan jo frakt og håndtering fort ta en stund...

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1456527 05/08/2012 06:57
T
tretre Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
hahaha.... dumt jeg ikke har tenkt på det med jordprøver, kunne jo lett tatt mengder med jordprøver etter en litt gjørmete tur. Men så lenge jeg ikke har testet noe annet så vet jeg ikke bedre vettu.

Hvordan er MucOff Wet Lube da, er det noen det går an å bruke!?

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1457055 05/08/2012 20:49
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
vokse i hf er ikke så dyrt når du samler glideren du skraper av ski gjennom vinteren og bruker overskuddet til kjeder. ICON_WINK

G-sport Tillertorget.
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: Raymond] #1457134 05/08/2012 22:08
joerntp Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg og mener å huske at norsk leverandør får inn uti August. Trodde de hadde hos probikekit, men ser at de og er tomme... Flere som selger på Ebay vet jeg...men da kan jo frakt og håndtering fort ta en stund...

Fikk en pakke med RnR Gold, Extreme og CableMagic i posten for et par dager siden fra Probikekit...

Etter en liten sjekk ser jeg at de nå er utsolgt for Extreme, men de har fortsatt Gold på lager

Redigert av joerntp; 05/08/2012 22:12.
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: joerntp] #1467012 18/08/2012 15:30
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Rock N Roll er på lager igjen.
Det kan kjøpes hos meg eller Bab, Sykkeldelisk, Sykkelkomponenter, Letth, Tolga Sykkelmekka, VPG, Rå, Sykkelsport Arendal og Sportsbua i Trondheim.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1467243 18/08/2012 19:38
ohaga Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har ikke prøvd så mange ulike oljer for møkkaføre, men TF2 Extreme har iallfall fungert ok for min del siste 3 årene over fjellet ICON_SMILE

Redigert av ohaga; 18/08/2012 19:38.
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1467555 19/08/2012 11:55
S
Søgnerider Offline
Medlem
Medlem
S
Dremel på klingene,sørge for at det ikke er noen hakk i tenna, lært av en lokal helt :-) ikke noe chainsuck her.

Cube Stereo!!
Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: GFX] #1471163 23/08/2012 10:52
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå ser det ut som om det blir ganske tørt og fint på Birken. Mulig det er litt klinete i gåpartiet. Og sikkert noen søledammer som forseres på grusen. Kanskje kommer det en byge også.

Hva smører dere kjedet med under slike forhold? Funker Holmenkol Extreme eller RR Gold bra også under slik forhold?

Re: Hvilken olje for å unngå chainsuck på Birken [Re: ohaga] #1471171 23/08/2012 11:05
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ohaga
Jeg har ikke prøvd så mange ulike oljer for møkkaføre, men TF2 Extreme har iallfall fungert ok for min del siste 3 årene over fjellet ICON_SMILE

Jeg har også brukt "vanlig" TF2-spray og TF2 Extreme i maaange år, og har aldri hatt noe som helst problemer eller behov for å prøve noe annet. Så bare kjør på!

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support