Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lapping av racer-dekk

Lapping av racer-dekk #1454158 01/08/2012 20:13
R
Rolf Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
R
Hei!

I går la jeg om til nye dekk etter 350 mil på de forrige, med kun en punktering.

Etter 6 mil i dag var det noen som hadde droppet en vindusrute (!) på vegskuldra slik at det lå en haug med glass der. Syklet utenom, men det var tydeligvis dratt utover resten av veien også.

Dermed gikk det som det måtte gå, og det ble hull rett gjennom dekket. (ca 5 mm lang sprekk) :-(

Forsøkte å lappe sprekken med vanlig lappe-lim og vulkaniserings-lim, men som forventet fungerte ikke dette. Synes det er for galt å kassere et Contintental Force-dekk som snautt er brukt. Derfor lurte jeg på om det er noen jungel-triks som jeg kan forsøke?

Jeg ser ihvertfall følgende alternativer

1) Skjære ut en bit av et gammelt dekk og lime på plass innvendig
2) Lappe innvendig med vanlige lappesaker
3) Lappe innvendig med park tool sine nød-lapper for dekk

Gaffa tror jeg er uaktuellt.

Var også en på terrengsykkel som punkterte samme sted, så vegvesenet fikk en telefon med bønn om å fjerne svinerinet. Var ikke gjort noe når jeg passerte i kveld, så hvis det er noen som sykler fra Slemmestad til Røyken, vær forsiktig når dere ser glass et par hundre meter etter avkjørselen oppover Grodalen (retning Heggedal).

Rolf
PS! Som om dette ikke var nok, i dag hadde jeg glemt tasken med slanger og verktøy!!! Takk og lov for snille ektefeller!

Re: Lapping av racer-dekk [Re: Rolf] #1454180 01/08/2012 20:35
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg fikk kilt fast en liten skarp stein i mitt GP4000s - godt brukt, men ikke oppbrukt.
Byttet dekket før et lengre ritt, men monterte det skadede dekket på et treningshjulsett.
Prøvde å tette hullet med superlim, og med lappesakerlim. Det fungerte ikke, og etter en liten stund var det ikke tegn til at jeg hadde gjort noe forsøk på å lappe.
Har siden syklet en del, kanskje 30-40 mil, på det skadede dekket, men forrige helg fikk jeg en pungtering, der luft boblet ut gjennom det skadede området.

Min konklusjon er; ja, dekket kan brukes, men en må forvente en betydelig høyere risiko for pungtering.
Jeg kaster dekket nå. Det er ikke så himla dyrt med et nytt dekk, iallefall ikke sammenlignet med alt annet sykkelstæsj jeg kjøper og forbruker. Det er imidlertid kjipt å pungtere - også på trening.

Re: Lapping av racer-dekk [Re: Rolf] #1454488 02/08/2012 08:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har med hell brukt pakketeip og superlim til reparasjon av racerdekk. Pakketeipen har den viktige egenskapen at den ikke strekker seg. Den gjennomsiktige vi har på jobben er vinneren i pakketeiptesten på Bjölzen Bike Labor.

Lim sammen tre lag større enn du tror du trenger. La det gå rundt kanttråden på den ene siden av dekket når du limer det innsida da holder det seg enda bedre på plass. Pass på at du har masse overlapping av riften. Monater og pump.

Bruk det aller mest tyntflytende superlimet i massevis ned i sprekken i gummien.

Det bør holde selv om fem mm kutt i rullebanen er ganske mye.
Putt reservedekk i baklomma de første turene.

LarsB

Re: Lapping av racer-dekk [Re: larsb] #1454841 02/08/2012 16:08
R
Rolf Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
R
Sitat: larsb
Jeg har med hell brukt pakketeip og superlim til reparasjon av racerdekk. Pakketeipen har den viktige egenskapen at den ikke strekker seg. Den gjennomsiktige vi har på jobben er vinneren i pakketeiptesten på Bjölzen Bike Labor.

Lim sammen tre lag større enn du tror du trenger. La det gå rundt kanttråden på den ene siden av dekket når du limer det innsida da holder det seg enda bedre på plass. Pass på at du har masse overlapping av riften. Monater og pump.

Bruk det aller mest tyntflytende superlimet i massevis ned i sprekken i gummien.

Det bør holde selv om fem mm kutt i rullebanen er ganske mye.
Putt reservedekk i baklomma de første turene.

LarsB

Takk.

Da får vi se hvordan det går etterhvert.

Rolf

Moderator  support