Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 25 av 32 1 2 23 24 25 26 27 31 32

Birken 2012

Re: Birken 2012 [Re: paala] #1473221 27/08/2012 07:28
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: paala
Kanskje ingen som vet her inne siden så mange her kommer tidlig i mål, men når jeg var på vei ned asfaltbakkene til Lillehammer var det ei dame forran meg som gikk rett i asfalten i 60 km/t på den siste ferista på vei ned. Det så ikke bra ut der hun lå (jeg stoppet ikke da mange andre allerede hadde gjort det). Dette var vel i 15.30 tiden. Noen som har sett eller hørt hvordan det går med henne??

Dette tipper jeg er kona til en klubbkompis av en kollega av meg. Han fortalte nettopp at hun hadde falt på Sjøsetervegen. Hun ble hentet i luftambulanse og ligger i koma.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Birken 2012 [Re: RoyE] #1473230 27/08/2012 07:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Litt paradoks at all utbedring av traseen (av hensyn til rytternes sikkerhet) fører til flere (og styggere?) ulykker.

Re: Birken 2012 [Re: Terjers] #1473233 27/08/2012 07:40
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Noen her som kan forklare meg hvorden ett resultat fra fredagsbirken på 3 t 11 min generer drøye 160 poeng på rittrankingen, mens samme tid på birken lørdag genererer dobbelt så mye poeng.. nærmere 400?

Redigert av Zaskarin; 27/08/2012 07:41.
Re: Birken 2012 [Re: wirre] #1473235 27/08/2012 07:43
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: wirre
Burde vel forstått det når jeg nevnte 2010 tida mi på 6 timer, og han karen fra Romerikes blad ble veldig ivrig, og skulle ha meg til å holde sykkelen opp i lufta frown.. Nå er jeg brettet ut over første sida .....

He, he, du liker det så godt så, bare å innrømme det. Når det er sagt, så har du jo hatt en vanvittig fremgang de siste par årene og kanskje denne sesongen spesielt.

De som er ute etter treningstips for hvordan man kan gå fra +6 timer til å lukte på 3-timers grensa på et par år, kan henvende seg til deg. Du er jo et levende eksempel på at det går ann.

Jeg er meget imponert over det du har prestert så langt i år. Spennende å se hvor mye du forbedrer deg til neste sesong. Med tanke på hvor kort tid du faktisk har trent, bør du ha kapasitet til å ta ytterligere store steg.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Birken 2012 [Re: oyvin] #1473243 27/08/2012 07:49
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: oyvin
Birken 2012

Advarsel: Noen kan kunsten å gjøre en kort historie lang. Jeg er blant dem.

Så lenge du skriver så underholdende, så er det en fryd med lange historier ICON_SMILE

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Birken 2012 [Re: Terjers] #1473250 27/08/2012 07:53
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Pulje 30 her. Lå med en god gruppe i tet av puljen etter gåpartiet, men etter ca 30-35 km inn i rittet subbet jeg dekk mot dekk med en av de andre. Måtte stoppe og fikse Mucky Nutz skjermen som da subbet hardt mot forhjulet. Tok ikke mer enn maks 30 sekunder, men da hadde jo det toget gått. Lå alene resten av turen over fjellet etter dette, var ingen som tok meg igjen som jeg kunne henge på. Syklet forbi horder av andre som gikk for sakte.
Klokket inn på 3:40, en forbedring på 14 min, og var fornøyd med det! Men litt bitter over at merket glapp med halvannet minutt... Makan så vanskelig det skal være da! ICON_SMILE

Re: Birken 2012 [Re: Rednax] #1473266 27/08/2012 08:05
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rednax
Førstereis og useedet.

Startet fra aller, aller, siste pulje; nr. 73.
Fikk en fin tur over fjellet, selv om det var få å samarbeide med, og mye kø i begge "filer" i trange partier.
(...)
3:28:11 ble tiden.

Du fikk til det jeg håpet jeg skulle klare og viser at det er mulig å gjøre dette bra på egenhånd. Selv har jeg rett og slett trent for lite til å være noe bedre enn 3.50 på en ellers bra dag. (3.43 uten mekkepausen)

"Alle" hadde jo en helt vill dag på sykkelen, så vi kan trøste oss med at vi hadde vært raskere i et svæært felt. Hvis du slipper i en bakke blir du sugd opp av et nytt felt like bak når det går fort igjen. Skal kjøre testritt mot folk som har syklet myyyye raskere enn meg på birken snart, og da blir det spennende å se hva som er greia!

No added style
Re: Birken 2012 [Re: Terjers] #1473286 27/08/2012 08:39
Kake Offline
Veteran
Veteran
2reis, starta i pulje 27, fin tur over fjellet, gode forhold, og lite "holdhøyre", dog greide å irritere meg over noen som kasta søppel mellom søppel stasjonene.
Som i sist år for "feig" så hadde litt for mye igjen etter storåsen.
Og note to self.. 40-28 på drevene og 11-32 bak, blir litt høy vispe faktor på birken.
fikk mitt merket med 4 min margin.

Redigert av Kake; 27/08/2012 08:48.

Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Birken 2012 [Re: Øyvind V] #1473290 27/08/2012 08:46
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V
Litt paradoks at all utbedring av traseen (av hensyn til rytternes sikkerhet) fører til flere (og styggere?) ulykker.

Er ikke så sikker på at du har rett i akkurat den påstanden der.
Sjøsetervegen er for eksempel ikke utbedret i det hele tatt, og etter mitt syn er den rett og slett i helt sykt dårlig forfatning. Humper og spretter helt ukontrollert bortover asfalten der, den veien skulle vært utbedret, gjerne fjernet asfalten og latt den være grus. Her kan det ikke være ok å kjøre bil engang.

Uhell vil alltid skje når så mange er ute og sykler. Utrolig trist å høre at hun som veltet ligger i koma. Håper virkelig hun kommer fra dette med helsen i behold.

Fra pulje 30 så opplevde jeg 3-5 stk som kjørte hals over hodet ned mot Djuposet, dette vil folk gjøre uansett standard på underlaget desverre. Enkelte ganger går det galt. Synd at noen satser så voldsomt for å vinne så lite som man gjør nedover.

Re: Birken 2012 [Re: Terjers] #1473292 27/08/2012 08:51
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Dagen gikk knirkefritt, bokstavelig talt.

Kjørte i pulje 33 og kom inn på tiden 3.42, og det var merke med knapp margin i M35 (og pers med 18 min). Jeg var helt fornøyd med det, for treningsgrunnlaget var mangelfullt som alltid.
Gikk ned fra 102kg til 92kg i forhold til i fjor, og det var merkbart oppover. Sammen med raske, tørre forhold var det grunnen til ny pers.
Nå frister det å bytte ut treningsmetoden Panisk-Skippertak-De-Siste-Ukene, med systematisk trening. Backup-planen er å kjøpe dyre titan- og karbondeler som automatisk gir supertider.

Redigert av tech8; 27/08/2012 08:51.
Re: Birken 2012 [Re: oyvin] #1473310 27/08/2012 09:08
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Birken 2012

Sitat: Havarikommisjonens rapport

Sigepunkteringen før Elgåsen
Rytter konstaterte sigepunktering ved Elgåsen. Det er grunn til å tro at denne kunne vært oppdaget tidligere, men rytter er fra tidligere vant til latexslanger og ble derfor ikke tilstrekkelig alarmert av lett trykktap over natten. Punkteringen førte til et merkbart effektivitetstap også før reparasjon.

Punkteringen ble avhjulpet ved å fylle på CO2. Rytter burde hatt patron og munnstykke lettere tilgjengelig. Punkteringen skulle vært både oppdaget tidligere og løst raskere, men i seg selv var ikke denne hendelsen ødeleggende for resultatet.

Bakhjulspunkteringen ved skistadion
Denne kom av en tynn splint av metall eller tilsvarende hardt og spisst materiale som satte seg fast i rullebanen. Over tid arbeidet denne seg gjennom det tynne 29-0-dekket og laget en sigepunktering før den helt stakk hull på slangen.

Første forsøk på reparasjon var også i dette tilfelle å etterfylle CO2. Dette var i ettertid en feilvurdering, et dekk som på kort tid er blitt nær flatt bør skiftes.

Grunnet sviktende sekkelayout lå reservepatroner under en vakumpakket superunderbukse, sammen med en reserveslange(r). Dette førte til et uakseptabelt tidsforbruk for patronskifte og påfylling, ca 2:08. Tidsbruken førte til høyt stressnivå hos rytter. Rytter oppgir kun sporadisk å ha øvet med CO2, av økonomiske årsaker.

Etter noen meter ble dekket helt flatt. Rytter gjorde den korrekte vurdering å skifte slage. Prosedyre frem til fjerning av slange fungerte tilfredsstillende. Ny reservepatron fungerte ikke tilstrekkelig godt og antatt tom, mulig grunnet stressnivå. Patron ble skrudd ut med CO2 igjen. Dette kan være årsaken til at pinnen som stikker hull på patronen brakk. Siste reservepatron kunne derfor ikke brukes. Manuell pumpe var svært liten, beregnet på å fremprovosere belastningsskade i albuen i god tid før sykkelslangen har tilstrekkelig trykk.

Dette ga et ustabilt bakdekk, med for lav fart inn til mål som resultat.

Rytter sjekket ikke innsiden av dekket etter spisse gjenstander. Dette kunne ført til ny punktering.

Totalt tok reparasjon to nesten 7:40, en uakseptabel tidsbruk og også et uakseptabelt resultat.

Konklusjon

Punkteringene kan ikke lastes rytter.

Rytter står derimot å laste for
- manglede reparasjonseffektivitet,
- sviktende øvelsesrutiner,
- manglende utstyrstilgjengelighet og
- sviktende utstyrsvurdering i forkant.

Tiltak
- Rytter øker umiddelbart sin CO2-kompetanse, og vedlikeholder denne jevnlig. Øvelse foregår med de billigere 16g-patronene.
- Rytter pålegges å sammenligne CO2-utgifter over ett år med for eksempel ekstra matutgifter tilknyttet for eksempel birken alene.
- Rytter kjører heretter 29-0 slangeløst om det lar seg gjøre.
- Rytter revurderer plassering av essensielt hasteverktøy.
- Rytter kjører heretter ikke ritt som krever sekk med vakumpakkede klær.

Generalkomiteen har mottatt havarikommisjonens rapport, og anser den som tilfredsstillende og utdypende. Tiltakene anses som gode og relevante innenfor sitt område.

Det er brukt mye tid i generalkomiteen på å diskutere om rytteren ut over tiltakene skal straffes for sin mangelfulle utførelse av rittet. 6 måneders innkjøpsstopp på nytt utstyr har vært hyppig nevnt som passende straff. Man har imidlertid kommet til at dette hverken er relevant eller hensiktsmessig. Innkjøpskomiteen er en separat instans fra rytteren, og kan ikke straffes for rytterens mangelfulle gjennomføring. Tvert i mot er det viktig at innkjøpskomiteen har tilstrekkelige budsjetter slik at mangler ved rytteren kan søkes kompensert ved utstyr. Vi gjør som tidligere også oppmerksom på at budsjettmidler som ikke benyttes i en periode ikke kan overføres til neste.

Generelkomitten utrykker derimot bekymring for at svikten på dette området kan indikere mulighet for fremtidig svikt på andre områder også, og krever derfor at det fremlegges en komplett risikovurdering på alle områder ved gjennomføring av rittet.
Planen skal dekke alle relevante områder innenfor mekanisk svikt (f.eks kjedebrudd) og omdømmetap (eks: "faceplant" i Ballettbakken vist i sakte film på TV), hvor risiko analyseres og mitigerende tiltak (m. oppfølgingsplan) foreslås for hvert enkelt område.
Planen behøver ikke omfatte risiko for skade på rytter eller tap av rytter. Som tidligere informert er det ikke lenger policy å forsøke å utbedre skader eller slitasje på ryttere, selv ikke ved mindre rift eller andre overflateskader. Det er for tiden stor tilgang på nye ryttere i markedet, og det er derfor generalkomiteens faste policy å avhende ryttere med skader eller slitasje. Vi gjør oppmerksom på at selv om avhendig av ryttere ikke gir noen inntekter, så er vi gjentatte ganger forsikret av Fretex som står for den praktiske avhendingen at disse rytterne kommer til nytte, de blir enten resirkulert eller går til andre gode formål som f.eks sultende barn i Afrika.

Risikoanalysen blir enten eksplisitt godkjent av generalkomiteen i møtet, evt godkjennes den implisitt hvis ingen av komiteens medlemmer klarer å holde seg våkne gjennom hele gjennomgangen.

Mvh Generalkomiteen for rittgjennomføring ved 3. undersekretær

Redigert av Radival; 27/08/2012 09:10.
Re: Birken 2012 [Re: Lurifax] #1473316 27/08/2012 09:14
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Lurifax

Mulig, den var kun basert på det jeg leste lenger opp her ICON_SMILE

Re: Birken 2012 [Re: Terjers] #1473322 27/08/2012 09:24
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Under 3.30, 10 min under merkekravet og ny pers med omtrent det samme, så egentlig bra greier hele veien. Fint vær, hyggelig med plass i garderoben og det hele ICON_SMILE
Dro antageligvis på litt for mye klær i år, ble varmt med lange ermer og lange ben. På den andre siden var årets krampereportoar redusert til en eneste kjenning i låret, ned fra minst 10 tilfeller totalt i lår og legger i fjor, så kanskje varme ben ikke var så dumt.

Som vanlig fyr og flamme opp til Skramstad, prøvde å bli med den absolutte teten i pulje 22, men det ga seg før vi kom helt opp. Ser på tiden at jeg ikke kjørte veldig bra mellom Kvarstad og Sjusjøen (selv om det var bedre enn i fjor), kan jo vurdere litt annen åpning neste år?

Fikk til og med et sånn lite glass for å være innenfor de beste 25%. Dette har da annet design (glass) enn det jeg har fått på løpet tidligere (tinn), men kanskje like greit, da kan jeg slå fra meg tanken om å ta ett på skirennet slik at jeg får 3 like i hylla - så slipper jeg det stresset ICON_WINK

Å ta merket 10 og 20 ganger og sånn tror jeg ikke jeg gidder når jeg ser hvor mye tallerkener og annet stash de gutta må hale med seg hjem. Vanskelig nok å få med dimplomet uten å krølle det til skrot ICON_WINK

Redigert av Radival; 27/08/2012 09:25.
Re: Birken 2012 [Re: Øyvind V] #1473325 27/08/2012 09:25
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Lurifax

Mulig, den var kun basert på det jeg leste lenger opp her ICON_SMILE

har inntrykk av at antall ulykker har gått ned etter at Trim(ingen tid) ble flyttet og man gikk over fra klassepuljer til seeding(2008?). I tillegg var det jo endel som kjørte med ipods også.

Sjøsæterveien og spesielt partiet før man kommer inn på den er skummel. Med haugevis med ryttere i geltåke og tunnelsyn med mål i blikket må jo skape farlige situasjoner.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Birken 2012 [Re: oyvin] #1473329 27/08/2012 09:32
nebukanezer Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Birken 2012

Advarsel: Noen kan kunsten å gjøre en kort historie lang. Jeg er blant dem.

Jo, men godt skrevet og artig å lese :-)

Jeg er også god til å gjøre en kort historie lang og har skrevet en ganske detaljert rapport fra årets Birkebeinerritt på bloggen min.

Re: Birken 2012 [Re: Terjers] #1473350 27/08/2012 10:16
N
NoSaint Offline
Ringrev
Ringrev
N
Noen som vet ca hvilken gruppe/starttid en kan forvente å havne i til neste år, syklet på 3.36 i år?

Re: Birken 2012 [Re: Terjers] #1473355 27/08/2012 10:19
A
arjosk Offline
Medlem
Medlem
A
Bare kort innpå: er jeg en synder dersom jeg kastet bananskall i grøfta på min vei over fjellet? Jeg tenkte ikke på dette som søppel, men ser at noen kan reagere... hva sier politiet?

Re: Birken 2012 [Re: NoSaint] #1473372 27/08/2012 10:43
T
Trumf Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: NoSaint
Noen som vet ca hvilken gruppe/starttid en kan forvente å havne i til neste år, syklet på 3.36 i år?

3:40 i 2011 ga til slutt pulje 22 i år. Var opprinnelig seedet i pulje 15, men datt bakover etterhvert som resultater fra årets seedingritt kom inn.

Årets forhold var minst 5 minutter raskere enn i fjor. I tillegg fortsetter vel den generelle nivåhevingen blant deltagerene.

Skal jeg tippe vil jeg si mellom pulje 25 og 28.

Re: Birken 2012 [Re: Rønnern] #1473375 27/08/2012 10:46
teamduregreb Offline
Medlem
Medlem
Jeg tar gjerne i mot mange, gode forslag. Kramper i begge låra i 7 mil var litt i overkant. Uten hadde jeg kanskje klart under 4 timer i det minste.

Re: Birken 2012 [Re: teamduregreb] #1473381 27/08/2012 10:53
Z
Zachi Offline
Fersking
Fersking
Z
Drikke farris/ringer 1-2 dager før rittet, samt ha farris/ringer i sportsdrikken over fjellet. Dette har blitt diskutert opp og i mente på forumet her før.

Ellers så kan det hende du sykler på litt for tunge gir.

Å så funker det å trene ICON_WINK

Re: Birken 2012 [Re: teamduregreb] #1473386 27/08/2012 10:56
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: teamduregreb
Jeg tar gjerne i mot mange, gode forslag. Kramper i begge låra i 7 mil var litt i overkant. Uten hadde jeg kanskje klart under 4 timer i det minste.

Sleit med kramper på Grenserittet. Før birken drakk jeg 1.5-2l farris hver dag fra tirsdag til lørdag. Hadde antydninger til napping litt etter Kvarstad og litt mot mål, men det satte seg aldri og utgjorde ikke noe begrensning. Kan ikke ha forbedret formen SÅ mye etter Grenserittet (?), så jeg tror Farriskuren er billig gull!

Mvh

Re: Birken 2012 [Re: teamduregreb] #1473388 27/08/2012 10:57
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: teamduregreb

Ikke start hardere enn du er trent til.

Re: Birken 2012 [Re: Terjers] #1473390 27/08/2012 11:00
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Bilder ute på marathon-photos. Stive priser må jeg si.

Re: Birken 2012 [Re: Terjers] #1473404 27/08/2012 11:24
teamduregreb Offline
Medlem
Medlem
Takk for gode tips!

Mine forberedelser var farris, 1,5 liter hver dag hele uken før, heiv innpå Crampfix dagen før, rett før rittet og i drikke i sekken. Mulig det ble for mye for kroppen?

Kan det faktisk være at jeg er for dårlig trent? Pokker! Så mange timer på sykkelen og så dårlig trent?!

Har forøvrig ikke merket antydning til kramper tidligere i år, kun Grenserittet og Birken der jeg har fått unngjelde.
Begge de rittene har jo gått i solskinn. Bør tydeligvis satse fullt og helt på regn og gjørme.

Re: Birken 2012 [Re: Terjers] #1473420 27/08/2012 11:43
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
For lite drikke før og under rittet og åpnet kanskje for hardt hvis man får kramper allerede etter 2 mil?? Etter "gåpartiet" ?

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Birken 2012 [Re: Thomasx75] #1473498 27/08/2012 13:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Eventuelt alt for mye drikke i forkant, slik at mineraler og salter er skylt ut av kroppen og ned i dass lenge før starten går?

Re: Birken 2012 [Re: Terjers] #1473503 27/08/2012 13:17
J
jko Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Strålende dag på fjellet! Debuterte i 2009 og har hatt noen kjipe turer, men stadig tidsforbedring heldigvis. Etterhvert kom merkekravet innenfor rekkevidde, i fjor endte jeg to minutter bak. Ingen tvil om hva målet var i år, til tross for mindre trening (jaja, hørt det før).

Fikk starte i pulje 21 etter flatterende seeding fra debut-TSR. Fin start opp mot Skramstad, selv om tempoet alltid føles litt tøft på asfalten. Full guffe og fin flyt i terrengpartiet, men etter Bringbu ble det tyngre. Det ble utrolig viktig å sitte i en gruppe, og smerte hver gang jeg havnet alene (og prøvde å dra foran). Erkjennelse: Jeg er ingen Rouleur. Jeg liker grupper.

Småkramper mot Storåsen, tilbakevendende hver gang jeg måtte tråkke hardt til nedover. Når det er sagt - utrolig hvor mye mer selvtillit og kontroll man får av å sykle mere sti. Det gikk bra til slutt: 3:36 og merket! Og hyggelig å avslutte med det morsomste partiet i hele rittet: Ballettbakken - Mål.

Underlig observasjon underveis:
En gruppe i samme klubbdrakt - En meget kjøresterk kar på cyclocross (uten startnr tror jeg) som trakk på to damer på terrengsykkel. Ingen av dem var Gunn Rita Dahle, men kreativt likefullt...

mvh Jens

Re: Birken 2012 [Re: jko] #1473518 27/08/2012 13:35
K
kneissl Offline
Medlem
Medlem
K
Jeg hadde en tung dag over fjellet og bestemte meg kun for å kjøre for å karre meg inn til merket. Lå likt med skjema til merket på Kvarstad, litt bak på Sjusjøen. Dermed var det bare å hive seg utover etter Storåsen og kjøre inn under merkekravet. Plukket grupper jevnt og trutt nedover. I ballettbakken ble jeg kjørt ned av en fyr som skyldte på dårlige bremser. Han svingte rolig inn rett foran meg i bunnen av bakken da jeg kom i høy hastighet, noe som selvølgelig førte til at jeg gikk rett på trynet og rullet av gårde. Der røyk faktisk merket med kun noen fattige sekunder... Tapte sikkert 30sek på selve fallet. I tillegg havnet jeg bak en gruppe som kjørte veeeeldig rolig inn og det var ikke lett å passere i gjenværende parti. Totalt tidstap på ca 45-60 sek tipper jeg. Jævlig bittert!! Forholdene var imidlertid fine, men kroppen var dessverre pill råtten. Neste år...!!!

Re: Birken 2012 [Re: jko] #1473563 27/08/2012 15:03
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Sitat: jko

Underlig observasjon underveis:
En gruppe i samme klubbdrakt - En meget kjøresterk kar på cyclocross (uten startnr tror jeg) som trakk på to damer på terrengsykkel. Ingen av dem var Gunn Rita Dahle, men kreativt likefullt...

mvh Jens

Bukkehornstyre er ikke tillatt, så det burde ikke være noe startnr på cyclocrossen nei.

Re: Birken 2012 VGTV [Re: Gaga] #1473588 27/08/2012 15:44
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
Film fra passeringer ligger ute fra lørdagen nå.
Noen som vet om det blir film fra VGTV fra fredagsbirken? Det var det i fjor...?

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Side 25 av 32 1 2 23 24 25 26 27 31 32

Moderator  support