Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte av lagere fulldemper – (case Scott Spark)

Bytte av lagere fulldemper – (case Scott Spark) #1452476 30/07/2012 12:43
F
fr4ed Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F

Er det å anbefale at man bytter lagerne på fulldempere årlig?

Etter helgens erfaring med skifte av lagerne i ramma på en Scott Spark så kunne det se sånn ut, eller i hvert fall annet hvert år. Sykkelen er brukt tre sesonger, det var åpenbart alt for lenge, og den begynte nå å slenge merkbart på rumpa. Så den ble sikkert egentlig dårlig for lenge siden, kanskje uti forrige sesong en gang. Alle lagrene var i hvert fall stort sett gåene eller svært nære, de nede ved kranken som er mest utsatt var også nesten helt stive og med tydelig rust på. Sykkelen er godt vedlikeholdt og vasket og tørket stort sett etter hver tur, men den er brukt en god del.

Hammer og en plankebit fikk ut lagrene fra ramma, men jeg psyka ut på hamring på bakstagene – siden ramma er i carbon. Løsningen ble å bruke en skrustikke, en fastnøkkel som hylse for aluminiumskanten på stagene og en blanding av de gamle lagrene og en kort bred skrue med stort nok hode til å fungere som presse på de nye lagrene.

Dette er kanskje ikke helt lærebok, men fungerte bra (etter mitt skjønn). Noen som har bedre alternativer?

Re: Bytte av lagere fulldemper – (case Scott Spark) [Re: fr4ed] #1452485 30/07/2012 12:52
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Bytt når det er nødvendig. Beste måten å finne ut tilstanden til baktriangelet på er å skru av selve demperen, ta ut bakhjulet og belaste det sideveis, prøve å trekke hver ledd fra hverandre med hendene osv. Mye lettere å kjenne om det er noen dårlige lagre da enn når demper og hjul er på plass.

Hvis man har tilgang til ei hydraulisk presse kan det være en fordel, men man må vite hva man gjør - ei slik presse kan knuse alt av sykkeldeler hvis man gjør ting feil.

Kan være lurt å sette i kvalitetslagre, mye dårlige lagre på mange sykler originalt og har også sett feilmonterte (skeive) lagre på selv et anerkjent merke. Med kvalitetslagre kan du håpe på litt lengre levetid.

De fleste sykler bruker smale kulelagre som fra et konstruksjonsmessig synspunkt er helt uegnet til formålet, men det blir gjort pga. vekt, pris og tilgjengelighet. Begrensa vinkelbevegelse under hard beslastning er døden for kulelagre, derfor kort levetid. Nålelagre hadde vært langt bedre egna, men det er svært få som bruker dette.

Re: Bytte av lagere fulldemper – (case Scott Spark) [Re: fr4ed] #1452489 30/07/2012 12:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det kan også være lurt å vippe opp pakningene på nye lagre for å trøkke inn mer fett. En viss importør av Intense pleier å gjøre det har jeg blitt fortalt. Jeg gjør det samme når jeg nytter kulelagre selv.

LarsB

Re: Bytte av lagere fulldemper – (case Scott Spark) [Re: fr4ed] #1452493 30/07/2012 13:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Noen bruker også vinkelkontaktlagre, men det er jæskla dyrt å kjøpe kvalitetslagre der. Andre bruker dobbelradlagre på utsatte steder. Så har man Turner og Banshee som bruker foringer - der Turner får det til og Banshee ikke får det helt til etter den referansen jeg har.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bytte av lagere fulldemper – (case Scott Spark) [Re: fr4ed] #1452499 30/07/2012 13:15
Arne_And Offline
More than words
More than words
Apropos hammer, plankebit, fastnøkkel: Biltema har et hendig sett med pakningspresshylser i ymse størrelser til noen få hundrelapper, kombinert med gjengestang, skiver og muttere så kan det være et greit alternativ for innpressing.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkto...gerbaner-19247/

De har også et lagerutrekkersett til drøyt 800 kr som kan være til stor hjelp for å få lagre ut. Det er med endel justerbare uttrekkere som man trer inn i senter av lageret og strammer til tennene får tak på baksiden. Lagrene kan da trekkes ut med medfølgende glidehammer (eller du kan presse fra baksiden med skrustikke om du kombinerer det med litt ymse småtjafs).
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkto...9-deler-191280/

Re: Bytte av lagere fulldemper – (case Scott Spark) [Re: fr4ed] #1452724 30/07/2012 20:19
T
The Excalibur Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Heisann, jeg har også en spark jeg må bytte lager på etterhvert, men er usikker hvor jeg får tak i.
noe tips?

Re: Bytte av lagere fulldemper – (case Scott Spark) [Re: ] #1452837 30/07/2012 21:52
F
fr4ed Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Takk for alle svar, tips og info! Verktøysettene ser finfine ut til neste gang, de hadde vært betryggende å sitte med når jeg startet hamringen! ICON_SMILE Skrustikken fungerte, men skikkelig verktøy er alltid best!

Jeg kjøpte fra ebay - Sikkert mye ymse der så når jeg skifter igjen neste år blir det spennende å se tilstanden. Aner ikke om jeg kjøpte kvalitetslagre... Er det stor forskjell i kvalitet og pris strengt tatt, eller er selve byttet regelmessig viktigere?

Re: Bytte av lagere fulldemper – (case Scott Spark) [Re: fr4ed] #1466197 17/08/2012 10:55
T
The Excalibur Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Da er lager bestilt, men jeg har et problem med en av skruene som "linken" mellom bakramme, hovedramme og demper på plass. Torx-xporene i denne skruen er ødelagt og jeg trenger nye, men klarer ikke å finne noe sted. Noe som har byttet disse skruene og vet hvor de er mulig å få tak i?

Lars Ø

Re: Bytte av lagere fulldemper – (case Scott Spark) [Re: ] #1466211 17/08/2012 11:10
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J

Takk! Billig var det også ICON_SMILE

Moderator  support