Jeg er veldig frustrert da jeg så at det er noen som har fjernet trær og andre hindrer her på Vikåsen. Det ser ut som om noen prøver å "barnesikre" stiene her. Nå er det slik at de som ikke klarer å komme seg gjennom et hinder skal prøve om og om igjen, til man klarer å komme seg forbi uten problem. Det kalles mestring. Er det et hinder som er umulig å komme seg forbi, bruk hodet og ikke sag. Se bildene fra turen Karsten og jeg hadde i dag på Reppeåsen. I stedet for å fjerne hindre, går det an å lage noe spennende ut av de. Håper at bildene inspirerer til å finne nye og spennende måter å tilpasse stien enn å sage trær og fjerne stein og røtter.
det er det da ingenting i veien med å fjerne nedfall som er for høyt til å skritte over, og det er hvertfall ikke bedre å sette opp pussige rødmalte konstruksjoner som før eller senere faller ned. en utbedring bør dessuten være av en slik art at også andre brukere av stien en sykkelister har glede av den.
men det er nå bare min mening da. uten at jeg har noen tilknynting til det aktuelle området og evt spesielle forhold
Dere forsøpler mer med å slenge opp den røde broa hvertfall. Det er nå min mening. Da er det mye bedre å sage bort det treet og heller bruke veden til å kloppe ei myr slik at ødeleggelsene på denne blir mindre enn om 100 gale syklister skal slure opp og lage det mere vått.
Jeg er helt enig i at man skal la natur være natur. Faller det et tre ned slik at det ligger flatt over stien, så kan man kviste det litt og la det ligge. Eventuelt håpe på at den eller de som forvalter skogen tar seg av det. Barnesikringen du prater om her ville vært å fjernet deler av treet slik at stien er brukbar igjen. Og det ville mest sannynlig forvalteren av skogen også gjort om han/hun så nedfallet der.
Konstigt inlägg. Prat om att barnesäkring av stiar är dårligt och sen gör ni det själva. Det är ju säkert någon som kan hoppa över det där trädet.
Personligen tycker jag också att det är värre att bygga broar över hindringar än att ta bort hindringen.
Quote:
Jeg har overhodet ikke snakket om nedfall, jeg skrev hindre!
Jag vet inte hur det ser ut på vikåsen nu men det låter som att dera har lagat hinder och nu blir sura när någon tar bort dem. Det är väl iallafall möjligt att det är någon ikke syklist som inte vill ha hinder på en sti och som därför har tagit bort dem?
Quote:
Om du ikke liker eller ikke klarer å komme over rødmalte konstruksjoner, kan du sykle rundt treet.
Så iställer för att ta bort nedfallet ska vi ha bruar över dem OCH nya spår runt dem?
Jag är iallafall väldigt positiv till att folk tar bort nedfall från stiarna. Att någon tar bort andra naturliga hinder tycker jag inte är så bra.
Må si jeg også finner dette noe underlig. Som fredriks skriver, først litt brumming rundt folk som fjerner/ødelegger/modifiserer crux, også bygger man selv en rampe midt på stien?
Jeg finner trådstarters innlegg ganske selvmotsigende må jeg si.
Da er det mye bedre å sage bort det treet og heller bruke veden til å kloppe ei myr
+1 Eventuelt bare sage bort treet og drenere myra eller gjørmehullet..
Sitat: enrima
bruk hodet og ikke sag
Husk at vi deler stiene med fotgjengere og jeg mener man burde gjøre seg noen sikkerhetsanalyser rundt slike elementer man velger å bygge. Det er ikke så lett å bedømme nøyaktig vinkel utifra bildene men det kan jo for eksempel være mulig at den røde rampen viser seg å være en sikkerhetsrisiko for fotgjengere, i regnvær og med svært lav friksjon på overflatebehandlet treverk. Bare en tanke...
Redigert av Kristian_IV; 30/07/201213:21. Rediger grunn: presisering
Re: "Barnesikring" av stier, Vikåsen.
[Re: enrima]
#145245930/07/201212:13
Håper at bildene inspirerer til å finne nye og spennende måter å tilpasse stien enn å sage trær og fjerne stein og røtter.
Hilsen
Enrique
For det første,hvem fjerner stein og røtter,med mindre det har gått steinras i området, eller det har vært en storm i området og profesjonelle tar seg av nedfallstrær og røtter som ødelegger og gjør det farlig å vandre på en populær ferdselssti?
Saging og kutting av trær som har falt over/sperrer en sti og sperrer den for ferdsel har jeg selv fått OK fra min kommune om at det er greit,siden de faktisk ikke ser på det som noe uønsket inngrep.
Det dere gjør vil jeg anbefale dere å slutte med,hvis det er sånn at treet er umulig å komme rundt,eller over så får man bare kappe det opp og fjerne det hvis det er trygt. Er ikke verre enn at trestammen råtner,og senere blir gjødsel for nye trær,naturen er flott på den måten...
Hei og hå. Dette skulle du skrevet i to tråder Enrique. Grunnen til at jeg vet er at jeg er den som er avbildet. Barnesikringen som Enrique refererer til er på Vikåsen. Denne gangen dreier det seg om et tre som er tatt bort for å gjøre en passasje før et vanskelig sted bredere. Både jeg og E syntes det var dumt, da stedet dette gjelder ikke var umulig å klare, selv med moderate sykkelkunnskaper.
Når det gjelder vår egen utbedring, så er jeg forsåvidt enig med flere at den rødmalte brua ikke er helt riktig å innføre i naturen. Treene det her gjelder har ligget siden i vinter og er to av mange trær på stien. Vi har ryddet flere, mange er kvistet slik at man kommer rundt eller over. Stein hinderet var ikke lett å komme over på sykkel, men vi klarte det etterhvert. 100% naturlig er det også. Alternativet er en snirkle sti rundt, men det ble mye mer spennende og utfordrende å kjøre steinene. Treet med den røde bro har ingen snirklesti og det eneste alternativet her er å skritte over. Jeg skulle gjerne laget en annen variant, eller saget hele denne tømmersokken til klopper og ved, men en slik operasjon ville i det minste krevd motorsag, øks og annet tyngre utstyr. Når tilfeldighetene ville det så kom jeg over et ferdigmalt rekkverk til en veranda som skulle rives. Istedenfor å kaste dette i søpla, så jeg nytten i å snekre litt på et usykkelbart hinder. Hvis man er modig nok så tør man sykle over. Har man litt nerver så må man gå over eller på siden av dette. Den dagen den røde bro faller ned skal jeg klare å bære ned materialene til sivilisasjonen også. At folk kan være uheldige å skli og falle på broen er like sannsynlig som at folk kan være uheldige å skli en meter før eller etter. Naturens hindre på denne stien er fantastiske. Ikke alle er lette, hverken til fots eller på hjul. Dette gjør at trafikken fra begge grupper er meget begrenset.