Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:(

Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( #1450926 27/07/2012 18:42
Dagsven Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Etter 2 uker med smerter i høyre side (ribbein) tiltok smertene drastisk denne uken. Bare å innse at jeg har pådratt meg en brist i "spareribsa" Det er vondt å hoste, le, nyse ja generelt det meste. Tvang meg gjennom 70 km igår i sone 3. Over sone 3 kommer smertene så kraftig at jeg blir kvalm. Frykter at GR går til hell"#"#!!

Noen som har tips på hva som kan lindre? Binde opp? Det er vel nok av sykkelfolk her som har hatt slike brudd?

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( [Re: Dagsven] #1450932 27/07/2012 18:48
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Har du fått undersøkt skadene dine av lege/sykehus? En (sports)lege vil forhåpentligvis kunne fortelle deg hva du bør/ikke bør gjøre mtp sykling.

Det kan jo også være at du har pådratt deg andre følgeproblemer (låsninger ol). Hvis legen gir tommelen opp, så kan det jo også være verdt å ta et besøk til en kompetent osteopat/fysioterapaut/kiropraktor...

God bedring okke som!

Rolf

Re: Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( [Re: Rolf] #1450955 27/07/2012 19:26
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg har brukket og bristet ribbein tidligere. Er det brist vil du være mye bedre til Grenserittet. Ved brist vil smerten være verst rundt dag 10, så vil du bli bedre for hver dag.

Re: Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( [Re: Dagsven] #1450983 27/07/2012 19:42
M
micromidas Offline
Fersking
Fersking
M
Du har ikke sagt noe om årsak til smertene. Er det pga traume, og har du vært hos lege?

Det virker ikke som det er noen komplikasjoner, siden du kan kjøre 70km sone 3. Større komplikasjoner er gjerne pusteproblemer (lungekollaps) eller at du føler deg dårlig. Andre symptomer har du allerede smakt på, smerter under host/nys/latter. Du vil gjerne ha litt mer vondt etter ei økt. Andre symptomer kan være smerte strålende ut i hø arm, rygg eller rundt brystvegg, brystkassa kjennes stiv ut, og det er vanskelig å sove. Disse symptomene vil varirere ettersom du blir bedre.

Med mindre du har noen alvorlige komplikasjoner behandles dette konservativt. Spis smertestillende. DU kan prøve å stabilisere sakdestedet med armene hvis du må hoste/nyse. Vet at det er dritvondt.
Før i tiden bandt man opp brystkassa, men gikk bort fra dette pga luftveisinfeksjoner.
Pådro meg brudd/brist for 5 uker siden i går. Er nesten helt bra nå. Foruten å ta det litt med ro den første tiden, så var pinex forte godt å ha.

Ikke ta noe massasje/manipulering nå. Evt "låsninger" går gjerne tilbake av seg selv med aktivitet. Har du prob etter fortsatt 2 mnd ta en tur til lege og drøft kiro/fysio.

Ang GR burde du nok se ann din tilstanden da. Men 1 uke til vil nok hjelpe på. Prøv å ikke stress brystkassa så mye frem til da.

God bedring! ICON_SMILE

Re: Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( [Re: Dagsven] #1450998 27/07/2012 20:01
Dagsven Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for svar:) Årsak er traume (slag). Merket som de fleste ingen ting dagen etter eller dagen etter der, så kom det snikende. Det er no 3 uker siden til helgen. Smertene har vært til tider uutholdelige. Det blir nevnt søvnvansker mv. og det stemmer. Har ikke vært hos lege da jeg tror ikke en lege kan hjelpe meg noe særlig. Har ingen problemer med allmentilstand eller lunger. Det gjør vondt i området der ribbeinet er bristet og etter trening er det som micromidas skriver smerter i brystbeinet.

Det er ingen problem å sitte på sykkelen på asfalt uten humpler. Det er ikke noe særlig å sykle i terreng samt jeg klarer ikke stå å trå.

Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( [Re: Dagsven] #1451012 27/07/2012 20:21
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Har selv brukket/bristet ribben 5 ganger. Sist gang var den værste, da gjorde det veldig vondt fra det skjedde, og jeg kjenner det fortsatt (2 år etter) om jeg ligger på siden og puster dypt. Jeg kunne heller ikke ligge på ryggen på 1 mnd uten å bli dårlig.

De gangene smertene har kommet sigende slik som du forklarer så blir man ganske fort bedre, og tipper du kan sykle ganske hardt etter det har gått 1 mnd.

Å gå til legen er visstnok ikke noe stort poeng om det ikke er fare for at lungene dine kan punkteres eller noen indre organer er skadet. Det legene sier er at man kan være aktive, men ikke slika at du får vondt.

Og det viktigste; ikke driv med aktiviteter som kan gjøre at du får et slag der igjen (som feks ballspill og håndball). Det er utrolig lett å slå opp igjen et ribbensbrudd!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( [Re: Dagsven] #1451022 27/07/2012 20:34
M
micromidas Offline
Fersking
Fersking
M
Høres ut som du har fått en større smell enn det jeg fikk.

Som du sier er det ikke mye en lege får gjort. I den første fasen får ikke lege gjort noe spes annet enn råd, sykemelding, smertestillende og evt rtg.

Sykling på flatt underlag er sef best, siden det ikke involverer armer/bryst så mye. Brystmuskulatur fester jo på ribbeina som har fått skaden.
Har du vondt i/rundt brystbeinet, kan det også være at brusken der har fått seg en smell. Selve leddene mellom ribbein og brystbein kan også bli skadet.

Som det blir sagt her...unngå å få nye slag der nå.

Tom

Re: Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( [Re: micromidas] #1451127 28/07/2012 05:57
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Jo mer du holder deg i ro jo fortere blir det bra igjen ;-)...
Trøstende ord fra en lege: "så godt som alle ribbeinsbrudd groer til sist".
(Jeg knakk 9 stykker ribbein under Trans-Germany 2009, og det var et smertehelvete i mange måneder, men det ga seg til slutt)

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( [Re: Moose] #1451175 28/07/2012 08:57
Dagsven Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Moose
Jo mer du holder deg i ro jo fortere blir det bra igjen ;-)...
Trøstende ord fra en lege: "så godt som alle ribbeinsbrudd groer til sist".
(Jeg knakk 9 stykker ribbein under Trans-Germany 2009, og det var et smertehelvete i mange måneder, men det ga seg til slutt)

Denne er vanskelig Moose. Jo mer jeg holder meg i ro jo mer detter formen også. Nå har jeg ikke fått trent skikkelig på snart 2 uker. Prøver meg på noen økter i sone 2-3 idag og imorgen. En trøst er jo at det ikke er OL jeg skal være med i:)) Takk for svar alle sammen og lykke til på GR.

Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( [Re: Dagsven] #1451197 28/07/2012 09:36
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Det er vel ingen av oss entusiaster som klarer å holde seg i ro ;-)!
GOD BEDRING!

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( [Re: Moose] #1451208 28/07/2012 09:57
Dagsven Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Moose
Det er vel ingen av oss entusiaster som klarer å holde seg i ro ;-)!
GOD BEDRING!

Takk:)

Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Ribbeinsbrudd!!! Hjelp!:( [Re: Dagsven] #1451414 28/07/2012 16:11
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Hvis du finner hvilket ribbein og hvor det gjør mest vondt, kan man forsiktig forsøke litt xylocain i bruddspalten rett før start, og litt marcain over stedet, for fin og god anestesi. Du kan spise 4g paracet i døgnet, ville vært forsiktig med NSAIDs som ibux og voltaren, det både forsinker bruddtilhelingen, og så struper det nyra under aktivitet, slik at du skiller ut mindre fritt vann, og kan ende opp med (sjeldent) hjerneødem. Bruk da heller en mindre paracet, og ta to paralgin forte i stedet, tror ikke kodein står på dopinglista. Sjekk om tramadol også er en mulighet. Kaffelars på forumet tilbyr medisinsk assistanse ved idrettskonkurranser, så om du kjøper hans tjenester, kan han sikkert sette lokalanestetika og gi deg resept på litt snacks-preparater.

Moderator  support