Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Transport av sykkel

Transport av sykkel #1449909 25/07/2012 21:24
impetigo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Skal ha med meg sykkelen til utlandet over vinteren, og må ha den med meg på flyet. Tidligere har jeg kun transportert den i bil/henger, da med bag. Er bag helt håpløst når det gjelder flyreiser? Så litt på en som denne: http://bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=20000 med hard bunn. Jeg skjønner jo også at en koffert beskytter mye mer, men den tar så unødvendig mye plass når den likevel bare skal stå der vinteren igjennom. Noen som har erfaring med flyreiser med sykkelen i bag?

Re: Transport av sykkel [Re: impetigo] #1450015 26/07/2012 07:46
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har reist med både hardkoffert (TC1) og bag (Scicon Aerocomfort Plus og 2.0 TSA). Jeg kommer aldri til å gå tilbake til hardkoffert. De er altfor tunge, tar mye plass og mange av de gir ikke særlig bedre beskyttelse enn en god bag.

Hvordan den bagen du har funnet er vet jeg ikke, men jeg har i alle fall aldri hatt problemer når jeg har brukt min.

Re: Transport av sykkel [Re: impetigo] #1450037 26/07/2012 08:30
S
smurf1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Terrengsykkel hadde test av sykkelkofferter/-bagger for en tid tilbake, og da vant denne: http://www.bikebuster.no/detaljer-no/346051.html

Har selv ikke prøvd den enda, men tror jeg får 2 stk i posten i dag. De aller fleste som har vurdert denne, har utelukkende hatt positive kommentarer.

#5 - HTFU
Fritt etter Alpers: Hvis du kjører som en idiot, skader du andre. Hvis du sykler som en idiot, kan du dø. Ingen av delene er nødvendig!
Re: Transport av sykkel [Re: impetigo] #1450057 26/07/2012 09:00
Saltmann Offline
Entusiast
Entusiast
Den bagen du lenker til har en hard bunn og et forholdvis tynt trekk for å dekke til sykkelen. Måten du pakker ned sykkelen på er at du tar av hjulene, og fester sykkelen til koffertbunnen i hjulfestene. Dermed står den stødig oppi baggen. Hjulene legges i poser på innsiden av bagen. En kompis av meg brukte denne bagen på en tur til Mallorca i vår, og den funket utmerket.

Selv har jeg Evoc-baggen, og kan trygt anbefale den. Jeg har inntrykk av at den gir betydelig bedre beskyttelse enn B&W-baggen. Etter å ha pakket ned sykkelen, så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kaste den ned trappa. Les gjerne dette reviewet:
http://www.velonomad.com/reviews/evoc-bike-travel-bag-review/

En annen ting som er verdt å nevne i forhold til koffert vs bag, er at koffertene gjerne blir håndtert mer brutalt av stuere og flyplasspersonale, slik at hjul og håndtak på kofferten kan bli ødelagt. En myk bag som gir inntrykk av å inneholde en sykkel, blir håndtert med varsomt, og (forhåpentligvis) ikke kastet rundt og stablet oppå hverandre.

Hardcase:
+ Utmerket beskyttelse
- Tung
- Pris
- Får hardere medfart av stuere

Bag:
+ Lett
+ Pris
+ Enkel å pakke bort
- Litt dårligere beskyttelse

Redigert av Saltmann; 26/07/2012 09:01.
Re: Transport av sykkel [Re: Saltmann] #1450136 26/07/2012 11:25
impetigo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for tips. Ser ut som det blir den med hard bunn, også siden det var så bra tilbud på bikeshop.no. Klarte forøvrig ikke å la være å raske med meg en garmin edge 500 i samme slengen ICON_WINK

Moderator  support, Valentino