cane creek db air
|
cane creek db air
#1449800
25/07/2012 17:57
|
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 459
stein e
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 459 |
er det noen som har erfaring med denne bakdemperen? hvordan er den i forhold til den vanlige ccdb?
Stein
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1449847
25/07/2012 19:41
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
er det noen som har erfaring med denne bakdemperen? hvordan er den i forhold til den vanlige ccdb?
Stein Har ingen erfaring, og var neeesten på nippet til å kjøpe en selv. Endte opp med en Vivid Air istedet, fordi den har mindre å skru seg vekk med og at for min ramme (Yeti SB-66) var den tanken for progressiv. Det er vel det som er forskjellen bortsett fra vekt og fintuning av sag: den er noe mer progressiv enn fjærversjonen. Så avhengig av type oppheng så passer den drit bra, alternativ dritrass.
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1449903
25/07/2012 21:15
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Det spesielle er at man kan justere både high og low speed kompressjon og retur.
e
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: Espen]
#1449916
25/07/2012 21:39
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det spesielle er at man kan justere både high og low speed kompressjon og retur.
e Men det er ikke mer spesielt enn på CCDB
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1449972
26/07/2012 06:14
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 895
N E Berget
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 895 |
søk litt på mtbr.com
ellers vet du vel kanskje at BOS også har kommet med en sak i samme kategori...?
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: baronKanon]
#1449973
26/07/2012 06:16
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252
Lilleirik
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252 |
Har ingen erfaring, og var neeesten på nippet til å kjøpe en selv. Endte opp med en Vivid Air istedet, fordi den har mindre å skru seg vekk med og at for min ramme (Yeti SB-66) var den tanken for progressiv.
Det er vel det som er forskjellen bortsett fra vekt og fintuning av sag: den er noe mer progressiv enn fjærversjonen. Så avhengig av type oppheng så passer den drit bra, alternativ dritrass. Men er ikke det forholdsvis enkelt å tune? De sier man kan endre litt på luftvolumen slik at den endres fra progressiv til linjær. Se video: http://www.canecreek.com/dbair
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: baronKanon]
#1449976
26/07/2012 06:22
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450266
26/07/2012 15:56
|
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 459
stein e
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 459 |
skal sjekke litt på nettet. tenkte bare å høre om det var noen her som har prøvd den. jeg veit at bos har en luft shock også, den er bare så mye dyrere enn cane creek sin.
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450356
26/07/2012 18:57
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Hva slags sykkel ska den på da?
Espen
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450368
26/07/2012 19:12
|
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 459
stein e
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 459 |
jeg skal ha den på en turner dhr dw link. er egentlig litt skeptisk, for jeg veit at vivid air ikke passer i linken.
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450375
26/07/2012 19:19
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252
Lilleirik
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252 |
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450376
26/07/2012 19:20
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
På en utforsykkel er metallfjær alltid å foretrekke.
Luft blir varmt, spesiellt på en utforsykkel med stor belastning.
Da får du mer fjærrate jo lengre ned i løya du kommer.
E
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450383
26/07/2012 19:26
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Blir egentlig lufta i demperen så varm, tror du? Gitt at ikke bakdemperen er en "open bath"-løsning, er vel ikke lufta i demperen i direkte kontakt med olja, som er det mediet som er utsatt for friksjon og varmeutvikling? Vil ikke varmen fra olja avgis til omgivelsene heller enn til lufta i demperen i så stor grad at varmen i lufta inne i demperen øker trykket nok til at fjæringen blir merkbart stivere? Spesielt på et kort DH-run?
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450385
26/07/2012 19:34
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Kan godt hende "problemet" er lite, og hvor betydelig det er, kommer jo an på.
Det er jo klare fordeler med luftdempere også.
Luft som komprimeres blir jo varm. Om vinteren, eller når det er kaldt om høsten har jeg merket dette på stisykkelen.
Da er det ofte for mykt i starten og så blir det passe etterhvert. Kan kjenne det på luftkammeret også.
E
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450407
26/07/2012 20:00
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Problemet med varme er såpass merbart også på en coildemper at Rock Shoxs har laget retur-nålen på Vivid Coil og Vivid Air av et komposittmateriale som utvider seg når den blir varm. Dermed strupes returen igjen med samme takt som oljen varmes opp og blir tynnere.
På en luftdemper sitter store deler av oljedemperen gjemt inni luftkammeret. Resultatet er at oljen ikke får så god kjøling som på en coil-demper. I tillegg varmer oljen opp luften i luftkammeret, slik at man får både hardere fjær og raskere retur.
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450417
26/07/2012 20:15
|
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 459
stein e
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 459 |
så luft shock til utfor er egentlig ikke noe særlig? det er jo flere selskaper som lager det om dagen, inkludert bos. de er jo kjent for å lage bra dempere.
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450433
26/07/2012 20:28
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Byggekvaliteten er helt sikkert topp.
Det er fint med lav vekt, og det er fint med justerig av trykk, men andre fordeler er det ikke.
Til grove enduro og topptursykler, er det veldig greit for produsentene å kunne levere dempere som enkelt kan tilpasses enhver ryttervekt.
Det er nok også en av årsakene til at dette eksisterer.
e
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450444
26/07/2012 20:45
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Ja, logistikken er nok årsaken til at luft har blitt så polulært. Veldig greit for butikken å bare kunne pumpe i riktig trykk og sende rytteren ut døra.
En liten bakdemper ala Specializeds kunne vært et flott utgangspunkt for en lett coilover med titanfjær. Den hadde kunnet veie bare ørlite grann mer enn en Fox eller RS. En gaffel med titanfjær hadde faktisk ikke behøvd å veie noe mer enn en luftgaffel.
Produsenter av luftfjæring må ty til alle mulige slags krumspring for å få fjærraten til å ligne coil. Hvorfor ikke bare bruke coil, lizzom?
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450446
26/07/2012 20:48
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Takk for oppklaringen.
Vil tro at en luftdemper er billigere å produsere også.
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: Ole]
#1450451
26/07/2012 20:52
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832 |
En liten bakdemper ala Specializeds kunne vært et flott utgangspunkt for en lett coilover med titanfjær. Den hadde kunnet veie bare ørlite grann mer enn en Fox eller RS. En gaffel med titanfjær hadde faktisk ikke behøvd å veie noe mer enn en luftgaffel.
Hvorfor blir ikke dette gjort? Kostnad? Må si det frister å slanke sykkelen med nærmere kiloen bare på dempere, men har ikke lyst å gi slipp på fjærene mine
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450471
26/07/2012 21:34
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252
Lilleirik
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252 |
Jeg tror ikke metallfjær alltid å foretrekke på DH sykler. Det er litt for bombastisk å si.
Hvis sykkelens leverage ratio passer, din kjørestil passer osv så kan fordelene være fler enn ulempene. Men jeg holder med om at selve demperkarakteristikken sikkert er dårligere enn en fjærdemper
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450478
26/07/2012 21:41
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Luftdempere blir nok først og fremst varme p.g.a. kompresjon av luften vil jeg nok anta. Ren fysikk der altså. At det også utvikles varme ("friksjonsvarme") når oljen strupes er også medvirkende. Luftdempere til utfor er for å få lavere vekt, samt at noen oppheng har nytte av den noe mer progressive fjærraten. Vivid Air og DBAir er begge såpass store at fading ikke skal være så stort problem grunnet stort luftvolum OG stort oljevolum, samt Hot Rod på Vivid Air også bidrar til å opprettholde dempingen når det blir varmt. Det har blitt sagt at DBAir ikke nødvendigvis er et lettere alternativ til CCDB nødvendigvis, men et alternativ der man drar nytte av noe mer progressiv fjærrate. Den kan gjøres mindre for å øke progresjonen, men den er i utgangspunktet noe progressiv. Var på nippet til å kjøpe en slik til min, som nevnt over, men folk måtte da kjøre med DH-sig for å utnytte vandringen, og det blir litt lav krank for vanlig stisykling for min del. Ser til info at neste års SWorks Enduro kommer standard med DBAir. Min begrensede erfaring siste uke med Vivid Air til stisykling er at den er sensitiv på småting og likevel kontrollert gjennom vandringen. Dette til tross for at luft ifølge noen coilpurister er bare drit. Forresten så har jeg en ekstremt sensitiv luftgaffel også - med lineær fjærrate (målt av tyske Bike ins Labor) Når det gjelder BOS Void, så er den nok helt bananas bra, men den koster jo så infernalsk mye. Det er en veldig lik tilnærming til en DH-luftdemper som Vivid Air og DBAir, og jeg vet at BOS ikke er de som leverer noe drit. De har nå også fått til en god nok luftdemper slik at Idylle RaRe (RAce REady - Ra-Re) har fått luftdemper midt i sesongen i år. Men den er jo også "relativt" kostbar. Jeg gikk som sagt selv for en Vivid Air på min av et par grunner: noe mindre mulighet for å skru seg vekk Kan tune shimstack selv (når jeg klarer å få meg kunnskap om slikt) Alt kan serves helt selv En tanke billigere Gode manualer Her måtte jeg velge riktig basistune for kompresjon for min type oppheng. Mine 2 cent. Men vil du ha DBAir og opphenget ditt takler progresjonen, så er det jo bare å gønne på. 
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: Lilleirik]
#1450483
26/07/2012 21:46
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jeg tror ikke metallfjær alltid å foretrekke på DH sykler. Det er litt for bombastisk å si.
Hvis sykkelens leverage ratio passer, din kjørestil passer osv så kan fordelene være fler enn ulempene. Men jeg holder med om at selve demperkarakteristikken sikkert er dårligere enn en fjærdemper Litt bombastisk å si.: Real life comparison vivid vs. vivid air
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1450529
27/07/2012 04:31
|
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 459
stein e
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 459 |
jeg er litt usikker på om dhr'n har et oppheng, som vil dra nytte av en mer progressiv fjærrate. den har jo et rimelig progressivt oppheng i seg selv. tror kansje det jeg holder meg til ccdb.
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1451969
29/07/2012 17:23
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252
Lilleirik
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252 |
Ok, nå har jeg tenkt litt  En luftdemper blir mer progressiv mot slutten av vandringen enn en fjærdemper. DHR DW har en leverage ratio som er flat på midten og dropper av på slutten av vandringen. Det vil si at den er progressiv på slutten. Fra hva jeg skjønner vil ikke en luftdemper passe da. Den vil blåse gjennom dempingen på midten og ikke oppnå full vandring på slutten. Fra hva jeg skjønner har Session og Carbon V10, to rammer man ofte ser med luftdemper, en leverage ratio som stiger eller er flat på slutten av vandringen. Det vil si de er progressive til 80-90% av vandringen og etter det trenges det mindre kraft for å komprimere demperen. Det er der en luftdemper ramper opp så da kan de passe ganske bra til en luftdemper. Se grafer med leverage ratio og Gradient grafer der man ser hvor mange Newton man trenger per mm kompresjon. Dvs hvor mye kraft som trenges
Redigert av Lilleirik; 29/07/2012 17:24.
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1622327
08/06/2013 19:54
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 508
megatryn
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 508 |
Hvis noen fortsatt lurer på hvordan dbair fungerer på en dwdhr, har jeg nettopp lagt inn en bestilling hos Hofstad på en til min. Ta gjerne kontakt på Hafjell ila sommeren for prøvekjøring 
My mom said: "Life is like norwegian weather. You never know what you gonna get."
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1622338
08/06/2013 20:24
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797
heinrich
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797 |
Db air er helt idiotisk bra. Den er dog ikke like godt egnet som en Ccdb til nevnte ramme imho. Dhr'ens progressivitet passer dårlig med en luftshocks progressivitet, dog større luftkammer kan muligens motvirke det noe. De jeg har sett prøve denne komboen på MTBr sliter generelt med å bruke all vandringen. Brutteren går ned fra 400 til 350 på sin dhr nå, noe som skal bli gøy å prøve. Overgangen fra rc4 til Ccdb på den rammen var enorm og kan virkelig anbefales. Ccdb er en genial demper og ikke alltid like kostbar som en bos, dog sistnevnte er og idiotisk bra 
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1622339
08/06/2013 20:24
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797
heinrich
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797 |
Db air er helt idiotisk bra. Den er dog ikke like godt egnet som en Ccdb til nevnte ramme imho. Dhr'ens progressivitet passer dårlig med en luftshocks progressivitet, dog større luftkammer kan muligens motvirke det noe. De jeg har sett prøve denne komboen på MTBr sliter generelt med å bruke all vandringen. Brutteren går ned fra 400 til 350 på sin dhr nå, noe som skal bli gøy å prøve. Overgangen fra rc4 til Ccdb på den rammen var enorm og kan virkelig anbefales. Ccdb er en genial demper og ikke alltid like kostbar som en bos, dog sistnevnte er og idiotisk bra 
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1622353
08/06/2013 21:01
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Husk at DBAir har kommet med nytt, større luftkammer så den ikke er like progressiv som den første utgaven
|
|
|
Re: cane creek db air
[Re: stein e]
#1622378
08/06/2013 21:41
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797
heinrich
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797 |
Setning tre, andre leddsetning.
|
|
|
|
|