Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til taksering av rammeskade.

Hjelp til taksering av rammeskade. #1449746 25/07/2012 14:59
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei godtfolk!

Litt i villråde snur jeg meg hit for å få hjelp til taksering av en ramme som ble skadet i forbindelse med flytting.

Rammen er en BMC Fourstroke FS 02 i aluminium (noen husker kanskje byggetråden i '09). Veiledende pris på 17.900,-

Bulken sitter på kjedestaget på drivsiden, ganske langt ut mot akslingen. Den er 3cm bred, i hele stagets høyde og en snau centimeter dyp. Jeg TROR ikke at det har noe å si for funksjon og holdbarhet. Samtidig er det litt bittert å ikke kreve ny ramme for så å få et rammebrudd om et års tid.

Har selvfølgelig snakket med importøren, men det er vanskelig å fastsette en verdireduksjon dersom skaden kun er kosmetisk.
Forutsatt at funksjonen er intakt, hvor stor erstatning bør jeg kreve?

Rune

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Hjelp til taksering av rammeskade. [Re: Supernova] #1450023 26/07/2012 08:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ta utgangspunkt i at skaden er/vil bli funksjonell og be skadevolder om tilsvarende det ett nytt baktriangel vil koste. Eller la vær. Det er vanskelig eller umulig å fastsette verdien av en skade som skal kompensere deg for ubehaget ved å se en bulk. Da mp du i så fall gjette på hvor mye du ville pruta ned en ramme med bulk om du skulle kjøpe selv.

LarsB

Re: Hjelp til taksering av rammeskade. [Re: Supernova] #1450025 26/07/2012 08:03
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Supernova
Bulken sitter på kjedestaget på drivsiden, ganske langt ut mot akslingen. Den er 3cm bred, i hele stagets høyde og en snau centimeter dyp. Jeg TROR ikke at det har noe å si for funksjon og holdbarhet. Samtidig er det litt bittert å ikke kreve ny ramme for så å få et rammebrudd om et års tid.

Den bulken høres større ut enn den jeg fikk i en Turner 5Spot ('05-ish). Den utviklet seg over tid, og kjedestaget (eller var det setestaget) måtte skiftes. Turner lager generelt ganske grovbygde ting. Var jeg deg ville jeg gjort det larsb foreslår i første setning.

Re: Hjelp til taksering av rammeskade. [Re: Supernova] #1450066 26/07/2012 09:14
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Kloke ord mine herrer. Probike kan ikke skaffe nytt baktriangel, så da er det eventuelt ny ramme som gjelder.

Det er vel bare å finne en sykkelbutikk som tar på seg takseringsjobben.

Rune

Re: Hjelp til taksering av rammeskade. [Re: Supernova] #1450084 26/07/2012 09:59
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Taskseringen består i å finne en prisliste på tilsvarende ny ramme fra BMC. Etter hva jeg har snappet opp fra flere kilder har Probike mistet BMC, men den nye importøren får vise hva de duger til med å hoste opp ett baktriangel.

LarsB

Re: Hjelp til taksering av rammeskade. [Re: Supernova] #1450182 26/07/2012 12:45
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Kjedestaget er utsatt for mange snedige krefter. Din konstante hamring mot bakken. Trekk i kjedet og vridninger når du holder balanse over steiner osv. Slike rammer er laget for å tåle mye, men med en slik skade er det rimelig å anta at den har eller vil få funksjonssvikt som en direkte følge av den påførte skaden i ramma.

Be importøren om pris på nytt triangel bak og pris på ny ramme. Spør også om hvor mye de kommer til å ta for å bytte triangel/ramme på sykkelen din. Altså flytte alle deler fra gammel til ny ramme. Legg også med deg eventuelle forsikringspapirer som må endres (falck, forsikring osv) Summen av disse tre bør utgjøre erstatningskravet på ramma.

Du har i slike tilfeller krav på å få erstattet/utbedret skade. Og det vil koste deg bytte av deler, timer for å flytte over utstyr og tilpasninger. Og falck må blant annet registrere rammenummer på nytt og det tar de seg betalt for.

Jeg pleier ikke være særlig kravstor på slikt, men jeg nekter å være skadelidene for noe jeg ikke har skyld i selv. Hadde forlangt at sykkelen ble funksjonibelt og visuelt lik som før skade.

Re: Hjelp til taksering av rammeskade. [Re: Supernova] #1450223 26/07/2012 14:23
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Hei godtfolk!

Litt i villråde snur jeg meg hit for å få hjelp til taksering av en ramme som ble skadet i forbindelse med flytting.

Rammen er en BMC Fourstroke FS 02 i aluminium (noen husker kanskje byggetråden i '09). Veiledende pris på 17.900,-

Har selvfølgelig snakket med importøren, men det er vanskelig å fastsette en verdireduksjon dersom skaden kun er kosmetisk.

Rune

Dumt å flytte fra Hamar vettu! ICON_WINK

Fra spøk til alvor, jeg ville kanskje ha benyttet anledningen til en oppgradering? Får du ny tilsvarende ramme kan du jo selge den for en god pris, legge i litt ekstra og få en bedre/lettere ramme?

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Hjelp til taksering av rammeskade. [Re: Elgvenn2] #1450241 26/07/2012 15:11
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Elgvenn2
Hei godtfolk!

Rune

Dumt å flytte fra Hamar vettu! ICON_WINK

Fra spøk til alvor, jeg ville kanskje ha benyttet anledningen til en oppgradering? Får du ny tilsvarende ramme kan du jo selge den for en god pris, legge i litt ekstra og få en bedre/lettere ramme?

Ja, dumt på mange måter. Gradestokken holder seg rundt 10 grader, det har blåst siden vi kom, og regnet hver dag med unntak av 2.

Vi får se hvor dette ender. Nytt baktriangel eller ny ramme MÅ det i alle fall bli.

Til da får jeg tilbringe litt tid på en CAAD 5 som kom i posten i dag.

Re: Hjelp til taksering av rammeskade. [Re: Supernova] #1451599 28/07/2012 20:49
1
1sykkel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
1
snakk med otto fra jaeger liteseat han fikser jo rammen for deg om det går an. haper egentlig ikke for deg at forsikringsselskap finner ut om dette da får du jo ikke ny ramme,,, for det vel det du håper på til slutt?

Re: Hjelp til taksering av rammeskade. [Re: 1sykkel] #1451607 28/07/2012 20:56
ThB Offline
Besatt
Besatt
Sitat: 1sykkel
snakk med otto fra jaeger liteseat han fikser jo rammen for deg om det går an.

Det gjør han vel neppe, da dette er en alu-ramme...

Thomas
Re: Hjelp til taksering av rammeskade. [Re: Supernova] #1451975 29/07/2012 17:37
Supernova Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har knipset litt bilder og oversendt flyttebyrået, så får vi se hva som skjer. De skal skaffe en takstmann, så dette går helt sikkert greit. Jeg kommer i alle fall ikke til kjøre noen urimelig linje ovenfor forsikringselskapet. Så lenge jeg får en lik eller tilsvarende sykkel som jeg slipper å være redd for at brekker etter neste sving, er jeg fornøyd. Også hvis det betyr å flytte over deler selv.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå