Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekkvalg; er standarddekka på Trek`en for grove ?

Dekkvalg; er standarddekka på Trek`en for grove ? #1449616 25/07/2012 10:15
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Både undertegnede og kona har nye sykler. Mens min HardRocxs StoneMachine 29 har Kenda Kozmik Lite Kevlar dekk i bredde 2,0, har hennes Trek Skye et oppsett med Bontrager LT3,i 2,0 bredde.

Det kommer beklagninger over at sykkelen triller litt dårlig, spesielt på asfalt. Jeg ser jo at dekkene er ganske grove, mye grovere enn på min HardRocx. I tillegg hører jeg det støyer, så det ER nok litt tillemotstand i de dekka. Men er det noe vi innbiller oss; eller burde vi bytte dekka ? Sykkelen går vel 60% på asfakt og 20på grus og 20% på enkle stier, uten noe spesielt med gjørme eller krevende forhold.

Så: er Bontragerdekka Trek sykkelen er satt opp med som standard noe ubrukelig dritt vi bør bytte ut, eller er det mer snakk om å justere forventningene, og jobbe med grunnformen ( som nok heller ikke er overveldende god ? )

Tips, råd og dåd mottas. Gjerne til rimelige, gode dekk som passer godt til hennes bruk..

Initium

Re: Dekkvalg; er standarddekka på Trek`en for grove ? [Re: Initium] #1449629 25/07/2012 10:32
Espen Offline
More than words
More than words
For mye luft kanskje?

Mange som pumper til bristepunktet, i håp om at det skal redusere rullemotstand. I praksis er det det motsatte som skjer.

Et dekk kan ha forskjellig rullemotstand på asfalt og grus.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Dekkvalg; er standarddekka på Trek`en for grove ? [Re: Initium] #1449695 25/07/2012 12:47
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Samme dekkene sitter på trek 3700'en til sønnen min. Prøvde den en liten tur og synes ikke de triller utpreget dårlig. Mulig de er litt tunge, da er continental raceking eller specialized renegade gode alternativer. Renegade control koster 299 pr.stk. på BAB racing og det er stadig tilbud på pakker med 2 stk. raceking 2.2 til ca 600kr.

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Dekkvalg; er standarddekka på Trek`en for grove ? [Re: Initium] #1449704 25/07/2012 13:08
E
Eirik Berg Offline
Medlem
Medlem
E
Jeg kjører Schwalbes Furios Fred i 2,25" på min hardtail sykkel. Jeg sykler mest asfalt og grus med denne. Disse dekka kan nok også brukes på enkle stier så lenge det er knusktørt. De triller ekstremt godt og er veldig lette, men dette medfører jo selvfølgelig fare for punkteringer... Du får god pris på disse hos Fast-Bikes.no.

Fra Swchwalbes egne nettsider: No question - you want to win! Is the track drying out? Can you risk a puncture? Is your technical riding skill excellent? OK - you are ready for Furious Fred. Never before has there been an MTB tire that ran so fast. Tread design optimized for speed, minimal material, 127-epi-Evo-carcass, PaceStar Triple Compound.
Warning! To anyone who wants everything. Furious Fred is the fastest MTB tire - Ever! But be aware: It is not an allrounder. Grip is limited and risk of puncturing is high.

-Eirik

Moderator  support