Etter noen år uten racer vil jeg plutselig ha racer igjen. Flere grunner til det, men pendling med 22 km til jobb og ikke minst Strava gjør at CX'en min som jeg trodde var den endelige løsningen ikke er det allikevel.
For at byggeprosjektet skal ha en retning og en misjon, er altså mest mulig Strava-egenskaper for å bli KOM ett eller annet sted, få Kudos, PR og klokke km og klatremeter. Førs et eksempel:
Jeg ble plutselig KOM i pinsen i et segment jeg lagde selv i fjor nære hytta. Jeg visste om segmentet og tråkket bra på CX'en i ganske mye motvind og ble ganske overrasket at jeg tok denne bakken denne turen mtp form, slitne bein osv. Kun timer etterpå ble jeg varslet om at han som hadde rekorden hadde tatt den tilbake. Han har altså kastet seg over sykkelen for å ta tilbake bakken. Slik er Strava! (Heldigvis har Perano vært innom med et målrettet angrep som det lukter svidd av, slik at badegjestene ruuler og den lokale helten ikke lenger har en sjanse)
Det som ikke står på listen er utseende, stil og kred, så dette kan fort bli motstykket til de lekre stålsyklene til LarsB.
Jeg har en slags plan jeg jobber med, men har ikke bestemt noe endelig ennå og er interessert i tips og råd til hvordan man best setter sammen en segmentsnapper! Hvordan ville din Segmentsnapper™ sett ut?
Jeg har lagt ut en tråd i Kjøp:Deler man kan selge meg brukbare deler billig også!
Hihi! Strava er no' dritt altså. Men jeg liker jo byggeprosjekter med retning og mål. Så jeg følger spent med. I tillegg tror jeg din kraftstil egner seg rimelig greit for stravasnapping siden folk flest elsker segmenter på rundt 1200 meter...
Kinaramme og bruktmarkedet er jo bankers for selvbygg. Jeg ville definitivt IKKE anbefale deg lette æro-karbon-få-eikers hjul fra Kina siden du sikkert vil knørfe dem og gå glipp av KOM titelen litt for ofte. Noen flere eiker og litt mer biff bør passe kjørestilen din bedre.
Det greieste er vel å kjøpe en komplett og ferdig bruktsykkel fra litt oppe i hierarkiet. Eller tenke på at 10 000 gir deg en skikkelig grom Cannondale splitter ny fra butikken.
hiver meg på larsb´s anbefaling, en Caad10 fra Cannondale må være midt i blinken. dønn solid, og nøkternt utstyrt. Selv har jeg DuraAce-versjonen og er strålende fornøyd. Sjekk Ultegra og 105-variantene!
Jepp, Kinarammer er absolutt inne i bildet og jeg har rizørschja dette fenomenet mye de siste dagene. Jeg er også enig i at en ny C'dale sikkert er det beste (eller en fin bruktsykkel). Noe sånt var egentlig planen opprinnelig men nå jobber jeg langs flere spor.
Kan hende jeg prøver på et sett kinahjul allikevel selv om LarsB vil få rett.
He-he, skal beholde den og vil nok bruke CX'en mest uansett. Super pendlesykkel, men du må gjerne låne og teste den ut hvis du er i markedet for slikt!
Jeg klarte ikke å motstå fristelsen fra Kina og jeg hadde lyst på kullfiber. Jeg har syklet mye på HT'er med karbon og digget det, men aldri eid en selv. Dette, nysgjerrighet og lyst på litt rimelig custom-moro ble avgjørende.
Når jeg først skulle gjøre det bestemte jeg meg for å gjøre det skikkelig og ikke ri gamle kjepphester som f.eks angst for integrerte setepinner, overdreven aeroprofiler og alt annet som er stygt, rart og annerledes. Men jeg endte opp med en jeg syns så ok ut og hadde de målene jeg var ute etter. Rammen ligner forresten veldig på en sykkel jeg så i en butikk i dag for over 30 000, etter at den var nedsatt!
RAMME
Jeg valgte Ebay fordi det er effektivt og ganske sikkert og valgte Carbonzone som flere har handlet hos.
Sete og flaskeholder som matcer er på vei.
Komponenter:
Her måtte skjebnen medvirke litt og til tross for noen interessante tilbud på bruktmarkedet, valgte jeg Cyclecomponents. Jeg snuste på brukt Dura Ace, men det var omtrent like dyrt som ny Ultegra. Da jeg satt og skulle trykke på kjøp kom et anfall av snusfornuft og jeg sparte over 2000 på kjøpe 105. Det har jeg på CX'en, den er fornyet og er bra. Veit ikke hvor mye vekt jeg "taper" på dette, men budsjettet likte det. Kjøpte svart for å fullføre den ukule 2006-looken som ramma innbyr til.
Har kjøpt svarte PRO alu styre og stem for å spare masse penger, dessuten er alu fortsatt på masse proffsykler...
Motet sviktet ved kinahjulene. Jeg er tung og hardhendt, kan bygge hjul og lurer på om det følger nav med i pakken jeg bestilte så dette må ligge, selv om jeg er pirret av matte profilerte karbonhjul. Kanskje jeg kjøper det etterhvert!
Nå skal ventetiden brukes til å sette istand to 29'ere samt en gammal enebolig...
Motet sviktet ved kinahjulene. Jeg er tung og hardhendt, kan bygge hjul og lurer på om det følger nav med i pakken jeg bestilte så dette må ligge, selv om jeg er pirret av matte profilerte karbonhjul. Kanskje jeg kjøper det etterhvert!
Det kommer til å se sprekt ut. Ramma er ikke ille, og med noen deler blir den fin. Jeg er sikker på at 105 funker helt strålende til minmal vektstraff.
Siden det ikke blir høyprofil-kinatubular med det aller første vil jeg komme med anbefaling av det nesten helt stikk motsatte. Og i god forumånd er det selvsagt det samme jeg bruker selv.
Breie aluchlinchere med Nok(tm) eiker på holdbare nav med Road Tubeless dekk.
Mitt oppsett er Velocity A23, steingamle Ultegranav (fra da de var fra Japan og polert, ikke fra Malaysia og malt grå ) 32 DT revo tokryss foran og Revo/DT rette 1,8 i trekryss bak. Selvbygg selvsagt. Poenget her er at de breie felgene gir dekkene en breiere profil. Det sies å være mer tubularaktig i fasongen uten at jeg skjønner det helt, Men uansett gir den breiere profilen vesentlig bedre følelse fra dekkene. De kjennes mer tubular ut enn tubularhjulene mine.
Jeg kan kjøre mye lavere trykk for komforten og rullemotstanden og har faktisk ikke punktert noensinne på disse hjulene. I tillegg har jeg bytta slitte Vittoria Open Pavè ut mot Hutchinson Fusion3 Road Tubeless. Så langt med gode resultater. Subjektivt ruller det litt lettere og kjennes vagt mindre komfortabelt siden dekkene er stivere i seg selv og litt smalere tenker jeg. Jeg kan kjøre med latterlig lave trykk uten negative konsekvenser. I går testa jeg fem bar foran og femogenhalv bak. Det gikk helt fint*. Det var dessuten de aller enkleste slangeløse dekkene jeg har satt opp noensinne. Så nå regner jeg med problemfri sykling til dekkene er utslitt.
Vekta? Den er sånn passe.
Skulle jeg lage meg nye hjul i morgen ville jeg brukt samme felg men blank og mer jålete komponenter i sølv. Æroeiker og nav ala King R45 og hatt problemfrie hjul til evigheten. Siden jeg allerede har hjul til evigheten er det (dessverre) ikke aktuelt.
Det kommer forresten ikke nav i gruppepakker lenger.
*rytter veier litt under 80 om dagen. Turen gikk på dårlig Osloasfalt.
Mitt oppsett er Velocity A23, steingamle Ultegranav (fra da de var fra Japan og polert, ikke fra Malaysia og malt grå ) 32 DT revo tokryss foran og Revo/DT rette 1,8 i trekryss bak. Selvbygg selvsagt. Poenget her er at de breie felgene gir dekkene en breiere profil. Det sies å være mer tubularaktig i fasongen uten at jeg skjønner det helt, Men uansett gir den breiere profilen vesentlig bedre følelse fra dekkene. De kjennes mer tubular ut enn tubularhjulene mine.
Jeg kan kjøre mye lavere trykk for komforten og rullemotstanden og har faktisk ikke punktert noensinne på disse hjulene. I tillegg har jeg bytta slitte Vittoria Open Pavè ut mot Hutchinson Fusion3 Road Tubeless. Så langt med gode resultater. Subjektivt ruller det litt lettere og kjennes vagt mindre komfortabelt siden dekkene er stivere i seg selv og litt smalere tenker jeg. Jeg kan kjøre med latterlig lave trykk uten negative konsekvenser.
Interessant! Takk for tipset om Velocity A23, det skal jeg nok teste ut. Slangeløst kanskje også etterhvert. Kunne vært interessant med pariser også, men det vil bli mest jobbsykling uansett med fare for punktering. De første turene vil nok gå med hjulsettet til CX'en og GP4000 25mm inntil jeg får bestemt meg og ev bygget!
Totalvekten på bygget blir trolig under 8 kg og prisen kanskje akkurat under 11.000 og dermed mye for penga!
Hei, basert på selgers opplysninger på ebay skal den veie snaut 1200 gram uten setefestet.
Blir spennende om den føles ut som en dyr sykkel eller noe billig ræl fra kina når den er klar. Har kun syklet på svinedyre terrengsykler før, aldri svinedyre racere, men noen av de hadde noe spesielt ved seg enten det var ingeniørkunst eller om jeg bare var preget av forkunnskapen...
....og prisen kanskje akkurat under 11.000 og dermed mye for penga!
Nuvel - du sprekker nok, du og. Vær klar over det
Ellers hadde jeg tenkt å foreslå ei Rival-gruppe. For de av oss som liker feelingen Sram gir, får du her plenty med presisjon og lav vekt for pengene. Litt småraft utseende, og. Men du har allede handlet trygge 105? Det blir fint i massevis, det. Jeg synes i hvert fall det er vanskelig å kjenne forskjell på nye 105 kontra de dyrere Shimano-gruppene.
....og prisen kanskje akkurat under 11.000 og dermed mye for penga!
Nuvel - du sprekker nok, du og. Vær klar over det
Hva er en sykkel og hva er en oppgradering? Hvor lenge må jeg sykle på originaloppsettet før jeg kan si at den kostet kun X kroner?
Vel-vel, en kjapp obligatorisk veie- og regnearksesjon mens jeg venter på handelskaraven fra den fjerne østen tyder på at jeg kommer under 8kg til en aksektabel pris:
Kanskje med pedaler...
Har veid omtrent alt som skal på, noe med litt embalasje og estimert med 1600 gram til hjulsett og brukt de oppgitte vektene og tippet litt.
Skulle jeg lage meg nye hjul i morgen ville jeg brukt samme felg men blank og mer jålete komponenter i sølv. Æroeiker og nav ala King R45 og hatt problemfrie hjul til evigheten.
Jeg vil ikke kuppe tråden, men siden Knut ikke er ferdig med hjulvalget, så kanskje du utdyper hva du hadde valgt om du skulle laget nye hjul i morgen? Det ville i alle fall vært en anbefaling jeg hadde merka meg, spesielt om du hadde kommet inn på ting som antall eiker F/B, eikemønster (R? 1/2/3x?) og om det er verdt rundt 1500,- pr. par å velge keramiske lagre.
Ville dette også blitt et hjulsett som KnutAa og andre med hell kunne sette på CXen, så fremt denne har 130mm baknav og felgbrems?
Tråder er til for å kuppes og avspores, men akkurat det med de kryssa lurer jeg også på egentlig. Bygger alltid tre kryss over alt selv, siden det er det jeg kan. Kanskje jeg burde utvide reportoaret?
På CX kan man ha de hjulene man vil, proffene kjører med dype karbonfelger.
Det finnes mange hjulbyggingstråder, men grunnen til at jeg merket meg det LarsB skrev var det at han ofte prediker et annet budskap enn det som er gjengs oppfatning. Man trår ikke mye feil om man lovpriser høyprofils karbonhjul med håndsydde tubulars og 7 lag lim, uansett om man merker forskjell eller ikke. Derimot kreves det guts for å anbefale 25 mm. dekk og en felg som er en god del breiere enn standarden, men erfaringen viser at det er verdt å lytte til "sheriffen", ikke minst når det gjelder hjul. Derfor syntes jeg det kunne være interessant å høre mer om drømmehjulene til LarsB. Når han nå har 2X foran og 3X bak, er det fordi navene begrenser radielle eiker, eller er det andre årsaker?
Jeg har gått for den samme ramma (av transporthensyn uten integrert setepinne), satt opp med Ultegra.
Supplert med Ritchey WCS, SLR Kit Carbonio, DuraAce pedaler og et DuraAce hjulsett med GP4000s fra bruklageret i sykkelboden ble dette et riktig så "fornuftig" kjøretøy. Så langt er alle erfaringer positive.
Han har allerede segmentsnappet min COM på Gamleveien!
Og det med kun ett sekund, din kalkulerende griskaill!
Martin
Hei, var bare skikkelig sent ute til super fellestrening med LCK og visste ikke om det segmentet en gang. Rammen er akkurat hentet på posten, pakket ut og veid, så det var 29'er med Crossmark som var i sving i går.
Landeveishjul bygger jeg radialt foran, med hodene inn. Da klarer man seg med færre eiker enn om man bygger med den mer tradisjonelle hodene ut. Bak blir det oftest 3x på venstresiden, og 1x eller tykkere eiker på drivsiden.
Jeg fikk bygd et CK-R45/Velocity-A23/Revo hjulsett hos ole (dogstar.no) til min Italienske bastard .
Det bygde ole med 1x Revo på drivsiden bak og 3x på venstre. Samt radialt foran.
Jos
Fin sykkel!
Nå er jeg bare et framgirsfeste unna premieren. Den hadde visst ikke festebrakett, så jeg trenger en 34,9mm ring for å feste mitt braze-on gir. Ellers var logistikken på topp.
Vedr hjul blir det inntil videre å låne et bly- og støpejernsett fra min CX siden unga må ha mat og jeg vil sykle, ikke bygge mer.
Når vintern kommer og bunnlinja blir grønn igjen blir det nok noe som ligner bra på ditt. Rødt CK-nav, aero eiker og A23-felger (kanskje...)
Da er sykkelen på veien, skrudd sammen etter beste emne og testet. Alle kameraene er på tur, så et slitent mobilkamera var alt som var tilgjengelig:
Jeg må senke setepinnen en snau cm med baufilen, jeg var litt tilbakeholden første gang.
Jeg satt på en 120mm stem, ETT er 573 og jeg er 184 så dette er i grenseland, men jeg sitter på sykkelen som Bradley nå uten at det er så mye annet som minner om ham når jeg sykler. Jeg har 110mm liggende også.
Jeg satt hendlene litt langt ned på styret også, derfor er det vippet litt opp. Må nok til med en ny runde styretape
Fargevalget. Hvite pedaler ble valgt etter at en hyggelig og kunnskapsrik selger (som hadde lest denne tråden) på Birk sport Alnabru anbefalte de. De var gode.
Det rød setet skulle egentlig ikke på, men karbonsetet fra østen hadde ovale rør som ikke passet på "setepinnen". Så det som ser ut som skrullete jøgling er litt tilfeldig. De rød vaierhylsene skulle riktignok matchet det rød navet som skulle vært på og kommer på etterhvert. Jeg har alltid hatt litt røtt på syklene mine.
Ellers ligner den på alle andre kinarammene der ute, retro-futuristisk
Det viktigste er jo egenskapene. En kjapp tur i småregn med en formiddagsøkt i beina og litt for høyt sete avdekket at:
Den kan gå fort bortover, spesielt hvis jeg kan vende meg til å sitte som Bradley på sykkelen.
Klatring kjentes også bra, selv med et tungt hjulsett.
Komforten fra veldig tynne setestag og flate kjedestag er bra. Den er ikke superkontant i "spurten", men bra allround-egenskaper. Setepinnen gjør at du kjenner hva slags underlag du sykler på, men det er helt OK, selv med SLR-setet
Så den oppfyller de kriteriene jeg satte opp, den tok et segment på første turen og er en super sykkel med mye større fartspotensiale enn ryttern oppå...