|
Ekstern antenne for mobilt bredbånd
|
Ekstern antenne for mobilt bredbånd
22/07/2012 21:01
|
Freakout
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Har en ICE mobilt bredbånd router og sliter med hastigheten. Får 0,2-0,4 mbps her i Larvik mens i Valdres får jeg 2-2,5mbps. Senderen er ikke så veldig langt unna og jeg tror med ekstern antenne på taket ville fått mye bedre signal da det er nesten fri sikt. Skal skjekke i morgen.
Noen som vet hvilken som er lurt å kjøpe? Må kunne skjøte kabelen ned fra taket. Letteste hadde jo vært å bare splitte coax kabelen fra tv-antennen, men fungerer det når det gjelder frekvensen? Tv signaler har mye lavere Hz enn nettverkssignaler. Eller tar tvantennen inn alle signaler og dekoderen siler så ut hvilke den ønsker?
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
Re: Ekstern antenne for mobilt bredbånd
[Re: Freakout]
22/07/2012 23:41
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
ICE bruker det gamle NMT 450 båndet på 450MHz.
|
|
|
22/07/2012 23:59
|
Freakout
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Så det betyr at jeg kan prøve å finne en kobling som passer fra tvantennekabelen?
|
|
|
23/07/2012 06:42
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Du får kjøpt en ekstern antenne fra ice. Men regner med du ønsker å kjøpe andre steder? Har selv R90 router mobilt bredbånd i bobilen fra de. Kunne i praksis og kuttet GET bredbåndet hjemme, men alltid god dekning og hastighet. Men en ekstern antenne hadde jo ikke gjort ting værre. Er jo to antenner på R90n og slik jeg TROR det er er vel den ene signaler inn/ut på 450mhz og den andre til WiFi trafikk(tror jeg). Funnet denne, husmontering: http://forhandler.emcom.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=8515Denne er jo ikke ille til mobile home montering: http://forhandler.emcom.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=8805Eller bare teste Ices egen antenne..
|
|
|
[Re: silverwrx]
23/07/2012 07:41
|
erlingba
.
|
.
Vurderer selv bredbånd fra ICE siden jeg nettopp har flyttet til et sted uten mulighet for annet enn ADSL men håpløse hastigheter. Har snakket med Telenor, og de virket ikke intreressert i å oppgradere sentralen for å kunne tilby bedre hastighet.
Men jeg ser at ICE har sperre på 6GB, hvordan klarer man å bruke så lite i måneden?
|
|
|
23/07/2012 07:59
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Jeg har det i en bobil, og den bobilen går i utleie 24t/7d uken i 3mnd uten at det brukes opp. Ingen problemer med 6GB. Kan og økes ved behov.
Har og Ip4, og 1gb inkludert i abbonementet, og er aldri over. PC bruker jeg bare på jobb. Streamer musikk(spotify) og noe tv/film. Men klart nedlasting av filmer på GBs er ikke noe man gjør med slik linje. Nettsider og surfing er det du tar da. Til nød nett-tv.
Ei på jobben har Telenor ADSL linje stakkar, og hun får ikke lov til å kutte telefonabbonementet (som hun aldri bruker), da tar de ADSL og. Hun sier derfor opp hele Telenor og slowband-ADSL og tar derfor ICE istedet (Jeg har ikke vært telenorkunde NOENSINNE i mine 37år).
|
|
|
23/07/2012 09:51
|
Freakout
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Du får kjøpt en ekstern antenne fra ice. Men regner med du ønsker å kjøpe andre steder?
Har selv R90 router mobilt bredbånd i bobilen fra de. Kunne i praksis og kuttet GET bredbåndet hjemme, men alltid god dekning og hastighet.
Men en ekstern antenne hadde jo ikke gjort ting værre. Er jo to antenner på R90n og slik jeg TROR det er er vel den ene signaler inn/ut på 450mhz og den andre til WiFi trafikk(tror jeg). Stemmer det, ene er for mottak og den andre er for utsending. Den ene du linker til ser jo ut som en tvantenne og utifra det andre har sagt og det jeg har lest ligger ICE sitt nett og tvsignaler på samme frekvens. Med allerede trukket kabel under hytte og inni veggen hadde det vært billig og praktisk å kunne bruke den eksisterende antennen og splitte kabelen. Men jeg har null peiling på dette fra før av.
|
|
|
23/07/2012 10:02
|
erlingba
.
|
.
Jeg har veldig lite peiling på antenneteknologi, men er ganske sikker på at en tv-antenne ikke vil fungere veldig bra til det formålet. Du kan bruke antennekabelen som allerede er lagt opp, men den holder jo bare til en av antennene, så du må uansett strekke en kabel til.
|
|
|
23/07/2012 10:08
|
erlingba
.
|
.
I det siste har jeg brukt ca 4GB på mobilen månedlig, og det er utenom det jeg har surfet via wifi. Det blir mye spotify, og endel streaming av video. Laster opp endel bilder og video også, så da går GB fort unna.
Jeg kan klare meg med 5Mbit ned, men når den raskeste ut-hastigheten er 0,5 blir det håpløst.
|
|
|
23/07/2012 10:21
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Du får jo surfet videre om du bryter 6GB, men til redusert hastighet. Event kjøpe til fullfart. Aldri gjort det enda. Jeg kjører spotfy, men har premium på mobil og laster/stramer sjeldent ned. PC blir aldri brukt, regninger med iPad. Jeg er litt teknisk, men ikke noe tv-signal guru.. Men i dag er det jo digitale bakkesendinger og andre antenner til slik mottak. Men om man har en "gammeldags" tv signal antenne, så kan det kanskje funke, dersom du har den på taket enda. Jeg tror jeg skal prøve den eksterne antennen, men den må bestiller fra "min side" og den har jeg ikke tilgang til her og nå. Der kan jeg og se forbruk, så det hadde vært kjekt og sett. Fant forresten en oppskrift sjekke signalstyrke(får ikke lagt inn direktelink) : Du kan se signalstyrken på ditt R90 WLAN modem ved å gå på modemet ved å logge på http://192.168.0.1/ med brukernavn admin og passord admin. Gå til menyen, "Network Information".
Du ser signal styrker modemet ditt tar inn Ice senderen den tar inn i høyre bilde, under Network Status. Her ser du samme informasjon for hver Carrier (båndbredde) modemet kan benytte. Ved lav trafikk brukes kun Carrier 1. Laster du ned mer data vil modemet også benytte Carrier 2 og evt. Carrier 3. Det er dette som gir opp til 3 ganger hastigheten fra de eldre modemene. Bildet oppdaterer seg selv hvert 5 sekund.
Network RSSI forteller deg signalstyrken ditt modem får fra basestasjonen i dBm. Se tabell under for hvilket nivå som er bra/dårlig.
Signalstyrke (dBm) Styrke på signalet < -111 Dårlig signal -95 til -100 Svakt signal -90 til -95 Lavt signal -80 til -89 Medium signal -70 til -79 Bra signal > -70 Sterkt signal
Hovedregelen for mobilt bredbånd er desto bedre signal, desto bedre hastighet. Men hvor stor hastighet du kan oppnå er også avhengig av støy på radiosignalet, samt antall andre brukere på senderen du blir koblet opp til. Dette varierer og vi kan derfor ikke gi noen fasit svar på hastigheten du oppnår.
Du kan flytte modemet ditt rundt i huset/leiligheten/hytten og dermed finne best plassering basert på signalstyrken.
Hvis du vurderer en ekstern antenne kan dette hjelpe med å øke signalstyrken. De forskjellige antennene vi har vil gi følgende forbedring.
Antenne type Forbedret signal (i dBi) Retningsantenne 10,00 Bil antenne 5,15 Båt antenne 3,00 Bordantenne til USB 2,15
Ergo, har modemet en styrke på -100 dBm og du kobler til en retningsantenne vil du teoretisk sett oppleve at signalstyrken fobedrer seg til -90. Med den nye signalstyrken vil basestasjonen sende enda mer data til modemet og hastigheten øke spesielt i perioder med lav belastning på senderen.
Se her for mer informasjon om dekning og antenner.
Edit: den som leter finner! Her er en side om antenner! http://www.ice.no/privat/bredband-dekning-og-signal.aspx
|
|
|
|
|