Tana her, det er jo "rett" borti svingen. Er ikke så veldig kjent i Kirkenes, men det er helt sikkert mange muligheter der. Men du kan godt få guiding her inne hvis du vil det. Forøvrig er nordatlas.no den beste karttjenesten i området.
Det jeg kjenner til i Kirkenes er:
Lysløypa starter ved Førstevann/Grenselandsmuseet og går langsmed grusveien sørover. Den krysser etterhvert veien til Storskog og går helt til boligfeltet på Bjørnevann. Det er sikkert flere løyper, men det er denne jeg har gått. Her er det også en fin intervallbakke fra skibrua og opp på Skytterhusfjellet, ca. 5 minutter.
Løpe kan du gjøre hvor som helst, skal ikke så høyt før det ikke er trær (sier forøvrig sitt om klimaet når tregrensa er på 100-200 meter).
Det er flere idrettslag i området. Jeg tror Sandnes IL og Kirkenes IF er de største, men her er jeg på tynn is.
Sykkel har jeg ikke brukt i KKN, men det skulle ikke forundre meg om på åsen øst for nevnte lysløype er fine. Det går grusvei opp på Vierrageahci (mast/sender av et eller annet slag) og derfra går det stier nordover, se nordatlas.no. Ellers er det mye kjørespor for ATV i hele finnmark, både i skogen og på fjellet. Disse er ofte mulig å sykle. Innover i Passvik er det mye grusveier, men der har jeg ikke vært.