Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen fra Kirkenes i salen?

Noen fra Kirkenes i salen? #1447242 21/07/2012 16:36
Kaffelars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
trenger en Øst-Finnmark for dummies.

Sykkel (de fleste kategorier), langrenn, løp, kajakk. En starter's guide rettogslett.

Henvendelse verdsettes!

Re: Noen fra Kirkenes i salen? [Re: Kaffelars] #1447496 21/07/2012 22:16
S
snøsokk Offline
Fersking
Fersking
S
Tana her, det er jo "rett" borti svingen. Er ikke så veldig kjent i Kirkenes, men det er helt sikkert mange muligheter der. Men du kan godt få guiding her inne hvis du vil det. Forøvrig er nordatlas.no den beste karttjenesten i området.

Det jeg kjenner til i Kirkenes er:
Lysløypa starter ved Førstevann/Grenselandsmuseet og går langsmed grusveien sørover. Den krysser etterhvert veien til Storskog og går helt til boligfeltet på Bjørnevann. Det er sikkert flere løyper, men det er denne jeg har gått. Her er det også en fin intervallbakke fra skibrua og opp på Skytterhusfjellet, ca. 5 minutter.

Løpe kan du gjøre hvor som helst, skal ikke så høyt før det ikke er trær (sier forøvrig sitt om klimaet når tregrensa er på 100-200 meter).

Det er flere idrettslag i området. Jeg tror Sandnes IL og Kirkenes IF er de største, men her er jeg på tynn is.

Sykkel har jeg ikke brukt i KKN, men det skulle ikke forundre meg om på åsen øst for nevnte lysløype er fine. Det går grusvei opp på Vierrageahci (mast/sender av et eller annet slag) og derfra går det stier nordover, se nordatlas.no. Ellers er det mye kjørespor for ATV i hele finnmark, både i skogen og på fjellet. Disse er ofte mulig å sykle. Innover i Passvik er det mye grusveier, men der har jeg ikke vært.

Re: Noen fra Kirkenes i salen? [Re: Kaffelars] #1539574 03/01/2013 14:25
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Du har vel bra kontroll på en del muligheter i Sør-Varanger nå, tipper jeg - men jeg er også interessert i hva du har funnet ut. Jeg ferierer innimellom der oppe, da jeg har kone derfra.

Det som er opplagt, er at det er fantastiske muligheter for "fjell-løping". Jeg har mest erfaring fra Sandnes- og Munkefjordområdet, og hvis en følger høydedragene, er det mye fint og lettløpt terreng. Utforskertrang er det du må utstyre deg med.

Jeg har aldri hatt med sykkel, men antar at hvis du utstyrer deg med skikkelige dekk, er det nok store områder som også kan forseres på sykkel.
- Sandnes - Ketilvarden - Munkefjord bør være mulig uten altfor mye bæring/dytting. Store deler av distansen er kjørt med firehjuling ifm. opprusting av kraftlinje. Sandnesdalen er fin grusveisykling langs furumoene, og hvis du passerer elva etter vannverket og dytter noen meter opp og rundt kollen (du skjønner det kanskje når du ser på kartet), er det fint firehjulingsspor også videre et stykke oppover dalen.
- Fra øverst i hyttefeltet i Korsdalen (Munkefjord) går det en sti rett sørover (til Brannvannet tror jeg det kalles) som også bør kunne sykles.
- Fra Brannsletta ut til Bugøyfjord tenkte jeg på fin sykling sist jeg var der.
- Mellom Bjørnevatn og Sandnes er det en del stier som helt klart kan sykles.

Moderator  support