|
|
Skikkelig øl,test og diskusjonstråd.
|
Skikkelig øl,test og diskusjonstråd.
20/07/2012 19:04
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Siden det finnes en drøss med øl entusiaster/ølhunder her ,så hvorfor ikke lage en tråd der vi tester skikkelig øl som virkelig fyrer opp smaksløkene?
Noen enkle kriterier bør man også ha.
Følgende synes jeg er greit å ha med: Type øl: Farge, skum og duft: Smak: Alkohol: Produsent:
Alle står fritt til å både teste og sette karakter på øl,og det blir jo mer riktig hvis flere tester samme øl(er jo ofte en forskjell mellom batchene da).
Man burde jo også være over 18 for å teste,samt at man skriver testresultatet før man har smakt for mye...
Test og diskuter i vei.
Legger inn min første test selv i morgen kveld.
Redigert av SimonS; 20/07/2012 19:04.
|
|
|
Re: Skikkelig øl,test og diskusjonstråd.
[Re: SimonS]
20/07/2012 20:42
|
Oekern
Avhengig
|
Avhengig
Vel. Jeg kan jo bidra med kveldens opplevelser - som for meg ikke har vært noe nytt.. Antageligvis ikke for dere andre heller !
I anledning flyttesjau startet jeg kvelden med en:
Nøgne Ø IBA (Imperial Brown Ale) Denne ser helt "vill" ut i glasset: Dønn mørk, med masse skum og tilhørende lukt! Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde en grill og fyre opp i anledning denne IBA´en. Denne har et alkoholnivå på 7,5%
Opplevelse: Kraftig smak. For meg passer denne aller best med 1stk skikkelig mørt kjøttstykke med tilhørende tilbehør - men skal ikke undervurderes som kos heller. Hadde "tilfeldigvis" litt mørk sjokolade i kjøla som gjorde opplevelsen, mildt sagt, godkjent !
Så bar det på nr 2:
Nøgne Ø (igjen) IS. Impreial Stout
Denne er også relativt "vill" i glasset. Rimelig mørk, men med betydlig mindre skum en IBA´N. Denne er også "mye mer" lettdrukket (drukket a gitt, DREKKI).
Opplevelse: For meg er dette en ren nytelse. Uten "tilbehør" er denne veldig fortreffelig. Mild til kraftig smak. Alkoholnivå: 9%
Skulle ønske jeg hadde en Hesjeøl fra haanbryggeriet og avsluttet med, men polet var tomt... Damnit.
Første gang jeg noengang jeg har skrivet en "test" av drikkevarene "mine" - så ja. Ta det for det det er..
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
20/07/2012 20:44
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Nøgne Ø, Imperial Brown Ale. 7,5%. En brown ale i engelsk tradisjon. Ganske mørk på farge, rødbrun i motlys. Fint gyldent skum. Snev av karamellukt. Myk og fin i munnen. Søtsmak. Fin, men ganske kort ettersmak. Rundere og bedre til å skjule alkoholen enn de fleste britiske brown ale. Ikke min favorittstil, men denne var god.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
20/07/2012 20:54
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har dårlig tid nå.. Men Ægir Rallar er noe av det bedre jeg har smakt på en stund.. NYYYDELIG til godt tilberedt grillmat.... Sist testet til nyfisket pir på grillen på tirsdag..  Beskrivelse håper jeg noen kan hjelpe med, eller så får jeg komme tilbake til det når jeg ikke er på jobb! 
|
|
|
[Re: Raymond]
20/07/2012 21:22
|
Kimmy
Avhengig
|
Avhengig
Har dårlig tid nå.. Men Ægir Rallar er noe av det bedre jeg har smakt på en stund.. NYYYDELIG til godt tilberedt grillmat.... Sist testet til nyfisket pir på grillen på tirsdag..  Beskrivelse håper jeg noen kan hjelpe med, eller så får jeg komme tilbake til det når jeg ikke er på jobb! Nettopp kommet fra jobb hvor jeg dro en ut fra kjølern. Den er preget av en ganske intens toffe smak,nesten litt søt,samtidig litt bitter. 4,7% Helt nydelig. Jo varmere den blir,jo rundere blir den syntes jeg.
|
|
|
[Re: Kimmy]
21/07/2012 02:19
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haandbryggeriet Krekling(fat). Lett sløret mørklilla farge. Lite skum. Frisk duft av malt og bær(krekling  ). Frisk og lett vinøs smak til såpass mørkt øl å være. Medium sødme og fylde, lett å drikke. Krever ikke mat eller dyp konsentrasjon. Usikker på alkoholprosent.. tipper rundt seks. Vellykket øl synes jeg.
|
|
|
[Re: skubisan]
21/07/2012 08:42
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Til min store glede kan jeg meddele at Meny Vollebekk (muligens andre Meny-butikker også) har begynt å satse stort på godt øl. I går hadde de en hel reol full av øl fra KINN.
Jippi!
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
21/07/2012 10:24
|
Kimmy
Avhengig
|
Avhengig
Til min store glede kan jeg meddele at Meny Vollebekk (muligens andre Meny-butikker også) har begynt å satse stort på godt øl. I går hadde de en hel reol full av øl fra KINN.
Jippi! De hadde Kinn for en eller to mnd tilbake også. Sist Epsen fra Kinn var i Oslo så nevnte han at de hadde fått en slags avtale med Meny,så det dukker vel bare opp mere fremover:)
|
|
|
21/07/2012 10:26
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jippi! De hadde Kinn for en eller to mnd tilbake også. Sist Epsen fra Kinn var i Oslo så nevnte han at de hadde fått en slags avtale med Meny,så det dukker vel bare opp mere fremover:) Flotters! Lenge siden jeg har vært på Meny skjønner jeg.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
21/07/2012 12:49
|
Kimmy
Avhengig
|
Avhengig
Jippi! De hadde Kinn for en eller to mnd tilbake også. Sist Epsen fra Kinn var i Oslo så nevnte han at de hadde fått en slags avtale med Meny,så det dukker vel bare opp mere fremover:) Flotters! Lenge siden jeg har vært på Meny skjønner jeg. Meny på Oslo City har foresten et sinnsykt utvalg av De Molen.
|
|
|
21/07/2012 13:20
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Meny på Oslo City har foresten et sinnsykt utvalg av De Molen.
For ikke å snakke om polet i vika, som er mitt faste handle-til-øllotteriet-på-jobben-pol. Fem eller seks De molen-varianter ved siste sjekk. Også Rasputin, som ikke har vært så enkel å få tak i Norge før.
|
|
|
[Re: knuthaug]
21/07/2012 13:27
|
Kimmy
Avhengig
|
Avhengig
Takk for tipset om Rasputin. Den var fast inventar på jobb før,men det er en god stund siden sist vi hadde den. Den er kanll!
|
|
|
21/07/2012 19:27
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Type øl:Tiger Tripel(belgisk trippel). Farge: Gullaktig gulfarge ish. Skummer fint. Dufter gjærbakst,hvete og sitrus. Smak:Fyldig ,fin bitterhet, og flott syrlighet. Alkohol: 9% Produsent:Nøgne Ø Dette er ut av den typen øl som "vokser i munnen" etterhvert som man kommer lengre ned i glasset... Skikkelig godt øl. Spiste litt ost til som det ble anbefalt på flasken,og det var lurt. Yummy. 
|
|
|
21/07/2012 19:35
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Takk for tipset om Rasputin. Den var fast inventar på jobb før,men det er en god stund siden sist vi hadde den. Den er knall Nabon hadde Rasputin på fat tidligere i sommer. Farlig god, hadde problemer med og avrunde kvelden :-)
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
22/07/2012 14:17
|
Tore P
Fersking
|
Fersking
Tuborg på boks. Blei full.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
|
|
|
25/07/2012 18:11
|
AOÅ
Avhengig
|
Avhengig
Når godværet inntar Bymarka i Trøndelag om sommeren blir energidrikken et par bokser øl (pga minimal baggasjevekt blir det på boks og ikke flaske) min favoritt på tur har vært inntil videre Nordlandspils. A
Redigert av AOÅ; 25/07/2012 18:13. Rediger grunn: .
Don't leave me here to crawl through the mire...
|
|
|
[Re: AOÅ]
26/07/2012 07:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
I går delte jeg og fruen en halvlitersflaske med Colossus Maximus Barleywine Ale. De 14% alkohol som lurer under et tykt teppe av malt og humle kjennes, men er ikke for fremtredende. 15kr/halvliter pluss en del arbeid er mye øl for penga. Det finnes 30 flasker i hele verden.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/07/2012 10:45
|
thotor
Medlem
|
Medlem
Etter å ha deltatt på to ølkurs i regi av Ølakademiet har jeg fått økt interesse og handler stadig mindre skvip i butikken.
Har en klar favoritt i belgiske Duvel, er en type blonde og holder vel rundt åtte prosent. Lys og fin og brusende i munnen som kan ved å legge litt godvilje til minne om champagne. Koster drøye femtilappen for en 0,33.
Når tror folk vi kan få endret på ølkulturen (eller mangelen på en slik) og den diskriminerende lovgivningen her i landet slik at vi i fremtiden kan få handlet litt mer godsaker på Rema fremfor polet?
|
|
|
[Re: thotor]
26/07/2012 12:50
|
Kimmy
Avhengig
|
Avhengig
Min erfaring(fra ølbaren) er at folk generelt i år,i forhold til i fjor, har mye mer peiling på hva de vil ha. Med andre ord så er kulturen på god vei oppover. Uansett,som nevnt lenger opp i tråden, har Meny et temmelig bra utvalg av bla. Norsk Mikrobrygg(Haandbryggeriet,Nøgne Ø,Kinn,Lervig, og Atna). Det også temmelig enkelt å få tak i Brewdog,både i butikk og barer generelt i Oslo.
|
|
|
[Re: thotor]
27/07/2012 10:13
|
Kimmy
Avhengig
|
Avhengig
Når tror folk vi kan få endret på ølkulturen (eller mangelen på en slik) og den diskriminerende lovgivningen her i landet slik at vi i fremtiden kan få handlet litt mer godsaker på Rema fremfor polet? [url=http://www.osloby.no/nyheter/Oslofolks-olinteresse-har-eksplodert-6951198.html][/url]
Redigert av Kimmy; 27/07/2012 10:13.
|
|
|
[Re: GeirK]
28/07/2012 08:37
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
I går delte jeg og fruen en halvlitersflaske med Colossus Maximus Barleywine Ale. De 14% alkohol som lurer under et tykt teppe av malt og humle kjennes, men er ikke for fremtredende. 15kr/halvliter pluss en del arbeid er mye øl for penga. Det finnes 30 flasker i hele verden. Geir,nå må du slutte å skryte sånn om ditt eget lille mikrobryggeri,du gjør jo folk sjalu. Ølet smaker sikkert høgg og rekeskall uansett... Uansett så var det morsomt å ta en tur innom den ganske så nyåpnede lokale Eurosparsjappa,for der har de fått inn minst 20 nye sorter øl i sortimentet. Alt fra Nøgne ø ,Rallar samt en masse import. Interessen for godt øl er heldigvis på vei opp,bare sunt med litt ølbriller og snobberier. Blir en fin helg dette,for hjemme i kjøleskapet er det ØL.
|
|
|
28/07/2012 09:37
|
marius_kj
Entusiast
|
Entusiast
Og jeg gleder meg, for etter en tur over grensa fikk jeg med meg: Nils Oscar - Hop Yard, IPA Brooklyn Brand - East India, Pale Ale St. Eriks, IPA Sierra Nevada - Torpedo, Extra IPA Belhaven - Twisted, Thistle IPA
Og et par flasker amarone.
Forøvrig noen som har smakt Mikkeler Spontanale? Sikkert ikke en øl for kjennere, men smakte utmerket iskald etter å ha klipt plenen i solsteika.
"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
|
|
|
[Re: marius_kj]
28/07/2012 10:57
|
Kimmy
Avhengig
|
Avhengig
Forøvrig noen som har smakt Mikkeler Spontanale? Sikkert ikke en øl for kjennere, men smakte utmerket iskald etter å ha klipt plenen i solsteika. Jeg smate den i fjor sommer. Syntes den var skikkelig digg. Har også småkt en variasjon av den hvor den er lagret på hvitvins fat. Har også en Nelson Sauvignon - laget med Champagne gjær og lagret 5mnd på Weingut Kollwentz hvitvins fat. Har aldri fått tid til å smake den for den er så in i granskauen svær!
|
|
|
28/07/2012 19:07
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
ÆGIR SKUMRING DUBBEL Type: "kloster-brygg", opprinnelig brygget av munkene. Farge, skum og luft: ganske mørk brun, voldsom skumdannelse, lukter krydder og frukt. Smak: syrlig, med smak av krydder og frukter. Alkohol: 7,0 % Produsent: Ægir Bryggeri, Flåm Har smakt noen få tilsvarende øl, fortrinnsvis Belgiske, men kan nok en gang fastslå at dette langt ifra er favoritt-ølet mitt. Det er nok den litt udefinerbare smaken av krydder/frukter jeg ikke helt klarer å forholde meg til. Synes også alkoholen blir litt mer framtredende på klosterøl enn på andre typer sterkøl. Gleder meg allerede til neste test av annen type! 
|
|
|
[Re: Kjesk]
28/07/2012 20:35
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Smakte på en Nøgne ø Wit og en Maredsous Blond nettopp,så her går det i belgisk Ale.
Yummy på begge to. Men ikke noe mer en 7 av 10 på noen av dem,muligens 6.5 av 10.
Men nå er det håndballkamp,ost,vin og kjeks. Blir vel en tur ut på byen også,må bare huske å ta på stilongs for her oppe i nord er det kaldt som vanlig....
|
|
|
28/07/2012 20:48
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
...tar en til da jeg først er igang, skal bare på langtur imorgen.  SPRING IPA, NO.4 Type: Amerikansk IPA Farge, skum, duft: Mørk kobberbrun, passe med skum, utpreget smak av Chinook og Cascade humle. Smak: som seg hør og bør på en IPA - ganske bittert, synes også krystall-malten som er brukt setter sitt preg. Alkohol: 7,1% Produsent: Kaalsroens Mikro - og da snakker vi mikro - bryggeri. Man tager diverse remedier kjøpt inn på Europris, Biltema, bryggselv.no osv., hiver oppi noen liter vann, noe maltekstrakt, noen gram humle og litt gjær. Lar dette stå å pludre noen uker og får tilslutt ut et brygg som kjøpt på polet koster 70-80 kr / 0,5 l. Synes mitt 4. hjemmebrygg absolutt ble bra, og gleder meg til høsten da nye brygg skal iverksettes!
|
|
|
28/07/2012 20:53
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hjemmebrygg blir det til høsten,har kjøpt litt utstyr på Europris,og nettsider med oppskrifter finnes det jo nok av.
Hva ble litersprisen på ditt brygg?
|
|
|
28/07/2012 21:02
|
TeddyTrB
Veteran
|
Veteran
Hjemmebrygg blir det til høsten,har kjøpt litt utstyr på Europris,og nettsider med oppskrifter finnes det jo nok av.
Hva ble litersprisen på ditt brygg? Prisen pr liter er vel ikke så viktig når en kan ha glede av å brygge selv? ;-) Jeg tror på enkle øl, som feks noen av de belgiske som nevnes, så kan litersprisen bli ganske lav hvis en bare regner inn råvarer. Ned mot 4 kroner skulle jeg tro. På en barley wine som geriK nevner så er det mye malt for å få så høy alkohol prosent i tillegg til mye humle. Da spretter prisen i været, men ikke til mer enn 15 kroner/halvliter  Edit: Legge til hva jeg drikker i kveld I dag ble det en Nelson Summer Ale fra eget bryggeri. En singel hop pale ale med relativt lav ABV så den kan nytes på sommerhverdager Drakk forøvrig en Sigtuna Souht Pacific her om dagen, den kan man styre unna. Har prøvd to flasker nå og begge er helt uten kullsyre, det skummer absolutt ikke i det hele tatt!
Redigert av TeddyTrB; 28/07/2012 21:08.
/Audun
|
|
|
28/07/2012 21:07
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Har ikke peiling, men tipper ca. 25,-/l. Er egentlig fortsatt i startfasen og bygger stadig ut utstyrsparken med forskjellig. Du kan si det er en viss likhet med innkjøp av sykkelstæsj - det er alltid noe du "trenger"! 
|
|
|
28/07/2012 21:17
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Litersprisen dras hovedsaklig opp av humlemengden og gjær. En monster DIPA koster en god del mer en et humlesvakt øl. Kjøper du 2-3 rør med fersk gjær og pitcher direkte (fjongt for å tilsette i gjæringskaret) er dette 180kr. Sparer du gjæren fra forrige brygg er dette gratis. I mellom ytterpunktene finnes løsninger som enkel og stegvis gjærstarter, tørrgjær og så videre.
Uansett, her er min lørdagskos:
Egenbrygget American Pale ale på humlesortene amarillo og galaxy.
Drukket med 7 graders serveringstemp.
Bouqet: Typisk amerikansk med sitrus, litt granbar, ferskenog en svake estere.
Utseende: Okergul, med litt uklarhet fra mye aromahumle. Godt og fyldig skum.
Smak: For bitter for type, heller mot en IPA. Humlepreg med sitrus, mer fersken/tropisk frukt enn i aroma. Forholdsvis tørt. Tydelig esterprofil (Gjæret på WLP 007, NØ sin husgjær). Litt typisk mild sødme fra lagermalt. Trenger 1-2 uker til med modning da det fortsatt smaker litt "grønt".
Munnfølelse: Litt overkarbonert (kan justeres da ølet er på fat), litt tynt.
5,1 % ABV
Pris ca 15 kr/ liter. 36 liters batch.
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
|
|