Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lyder fra krank

Lyder fra krank #1446148 19/07/2012 15:42
impetigo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Kjøpte en ny Canyon med campa-gruppe nå i sommer. De siste par turene har det kommet en slags klikkelyd som høres ut som kommer fra kranken. Den kommer kun når jeg står og tråkker og verst er det når jeg tråkker forholdsvis hardt på tyngre gir. Ingen lyd i det hele tatt når jeg sitter. Har egentlig vanskelig for å tro at det kommer fra kranklager, siden den ikke har trillet mer enn ca 70 mil. Den var godt smørt opp da den kom fra fabrikken, og jeg har ikke spylt den med høytrykkspyler. Var dog ute for et vanvittig regnvær for et par uker siden, men lyden har kommet først nå den siste uken, og virker som det blir verre og verre. Gikk nøye over alt av skruer og wirer på sykkelen, samt sjekket for sår/sprekker i karbonet (noe som ville overraske meg stort om det var), men orket ikke å skru ut kranken før jeg fikk sjekket om det kunne være noe annet.

Noen her som har idé om hva det kan skyldes, og hva jeg kan gjøre med det? Blir helt gal av sånne lyder, spesielt når pulsen bikker terskel.. På forhånd takk!

Re: Lyder fra krank [Re: impetigo] #1446150 19/07/2012 15:46
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Først sjekker du at alle drevboltene er godt festet. Så skrur du ut begge pedalene, renser og fetter opp gjengene og remonterer. Hvis det ikke hjelper, sjekker du at hurtigkoblingen, girøret og styrelageret er ok. Sjekk stem og styre-innfesting også for sikkerhets skyld.

Men hvis det er en distingt kneppelyd som kommer regelmessig per pedaltråkk, holder jeg en knapp på rens og fetting av pedalgjenger.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Lyder fra krank [Re: impetigo] #1446177 19/07/2012 16:33
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvilken Campagruppe er det?
Har Super Record selv som trengte oljeskift i kranken etter Styrkeprøven. SR er ikke godt forseglet, mens de lavere gruppene er bedre. Imidlertid kan enkelte krankhus la mye vann og skit komme til lagrene fra innsiden. Enkel jobb å åpne er det om det er Ultra Torque krank du har. Ligger videoer ute på YouTube.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Lyder fra krank [Re: impetigo] #1446185 19/07/2012 16:53
anderz Offline
Besatt
Besatt
Dersom det er en Canyon Ultmate CF som det står i signaturen til OP er det vel Chorus 11s eller Athena 11s som er på sykkelen. Begge disse har jo gode forseglinger på kranklagerne.

Men jeg tipper å følge rådet ti Hæ? om å demontere pedaler og rengjøre samt fette opp gjengene før man monterer med riktig moment løser dette.

Re: Lyder fra krank [Re: anderz] #1446198 19/07/2012 17:55
A
alonne Offline
Fersking
Fersking
A
Har en Canyon Ultimate AL, kjøpt i vinter, som hadde en klikkelyd som høres mistenkelig lik ut som din. Gikk over hele sykkelen, bytta til og med kranklager, men ingenting hjalp. Veldig irriterende lyd så bestemte meg for et nytt forsøk nå mandag - fant da ut hva det var: det kom fra opphenget til framgiret som på min er skrudd inn i ramme med to små skruer. Løsna framgiret, rensa oppheng og skruer for møkk og stramma skruene = klikkelyd borte.

Redigert av alonne; 19/07/2012 17:55.
Re: Lyder fra krank [Re: anderz] #1446203 19/07/2012 18:00
impetigo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Hæ?
Først sjekker du at alle drevboltene er godt festet. Så skrur du ut begge pedalene, renser og fetter opp gjengene og remonterer. Hvis det ikke hjelper, sjekker du at hurtigkoblingen, girøret og styrelageret er ok. Sjekk stem og styre-innfesting også for sikkerhets skyld.

Men hvis det er en distingt kneppelyd som kommer regelmessig per pedaltråkk, holder jeg en knapp på rens og fetting av pedalgjenger.

Ja, har sjekket alt av bolter og skruer, men uten å demontere noe så langt. Prøver pedalene next, siden det knepper for hvert tråkk sånn som du sier.

Sitat: Valentino
Hvilken Campagruppe er det?
Har Super Record selv som trengte oljeskift i kranken etter Styrkeprøven. SR er ikke godt forseglet, mens de lavere gruppene er bedre. Imidlertid kan enkelte krankhus la mye vann og skit komme til lagrene fra innsiden. Enkel jobb å åpne er det om det er Ultra Torque krank du har. Ligger videoer ute på YouTube.

Det blir neste forsøk hvis rensing og fetting av pedalene ikke hjelper.

Sitat: anderz
Dersom det er en Canyon Ultmate CF som det står i signaturen til OP er det vel Chorus 11s eller Athena 11s som er på sykkelen. Begge disse har jo gode forseglinger på kranklagerne.

Men jeg tipper å følge rådet ti Hæ? om å demontere pedaler og rengjøre samt fette opp gjengene før man monterer med riktig moment løser dette.

Stemmer, det er Athena. Må faktisk si jeg er veldig fornøyd med gruppen, selv om det er den billig og ikke like sexy som record og super record. Uansett mye mer fornøyd enn jeg noen gang var med 105, så tror jeg kommer til å fortsette med Campa på fremtidige sykler.

Tenkte å høre om en ting til. Har et ksyrium elite hjulsett, men lurer på å kjøpe et hjulsett til med litt høyere profil. Som student må man passe litt på penga, så prøver å finne noe som ikke er så grisedyrt. Sett at mavic lager cosmic carbone sl med alu-bremseflate, som jeg fant hos Sørensen til 7200,-. Tror dere dette er et allright kjøp? Evt erfaringer med dette?

Re: Lyder fra krank [Re: alonne] #1446211 19/07/2012 18:21
impetigo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: alonne
Har en Canyon Ultimate AL, kjøpt i vinter, som hadde en klikkelyd som høres mistenkelig lik ut som din. Gikk over hele sykkelen, bytta til og med kranklager, men ingenting hjalp. Veldig irriterende lyd så bestemte meg for et nytt forsøk nå mandag - fant da ut hva det var: det kom fra opphenget til framgiret som på min er skrudd inn i ramme med to små skruer. Løsna framgiret, rensa oppheng og skruer for møkk og stramma skruene = klikkelyd borte.

Aha, skal notere det bak øret. Er ganske sikker på at det kommer fra et sted litt lengre nede, men verdt å sjekke.

Re: Lyder fra krank [Re: impetigo] #1446219 19/07/2012 18:41
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitter klossene ordentlig på skoene dine?
Og at de ikke er for slitte om du har en type plastklosser.
mao. sitter skoene ordentlig i pedalene uten en slik slark?

Re: Lyder fra krank [Re: impetigo] #1446329 19/07/2012 20:43
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: impetigo
Har et ksyrium elite hjulsett, men lurer på å kjøpe et hjulsett til med litt høyere profil. Som student må man passe litt på penga, så prøver å finne noe som ikke er så grisedyrt. Sett at mavic lager cosmic carbone sl med alu-bremseflate, som jeg fant hos Sørensen til 7200,-. Tror dere dette er et allright kjøp? Evt erfaringer med dette?

Cosmic Carbone SL er skuddsikre hjul som passer til hverdag og fest. Om du ikke forventer kvantesprang i forhold til Ksyrium Elite vil du bli storfornøyd med de. Du kan vel også spare noen hundrelapper på å sjekke prisene rundtomkring med rundt 7000 ser ut til å være gjengs pris for disse hjula.

Re: Lyder fra krank [Re: impetigo] #1446351 19/07/2012 20:58
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Bikeshop.no har såvidt meg bekjent Cosmic SL til laveste pris ICON_SMILE
http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=15048

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Lyder fra krank [Re: goerbi] #1446386 19/07/2012 21:35
lasselicious Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er ikke de hjulene tunge? Hva er den vesentlige forskjellen mellom de og mine R501 hjul som fulge med sykkelen? Og vil jeg merke forskjelle til å bytte til de Mavic hjulene ? Eller vil Rs80 være bedre å kjøpe?

Re: Lyder fra krank [Re: lasselicious] #1446552 20/07/2012 08:03
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: lasselicious
Er ikke de hjulene tunge?

Det er tyngre enn lette hjul, ja ICON_WINK Er det negativt? Hva gjør at vekt er det eneste kriteriet folk velger hjul? Lette hjul trenger ikke være gode hjul, tunge hjul trenger ikke være dålige hjul.
Hva er den vesentlige forskjellen mellom de og mine R501 hjul som fulge med sykkelen?

De er stivere, noe mer aero, har bedre nav og ser bedre ut ICON_WINK
Og vil jeg merke forskjelle til å bytte til de Mavic hjulene?

Det vil du gjøre. Om det er verdt det kontra RS80 må noen med kjennskap til Shimano uttale seg om.

Re: Lyder fra krank [Re: impetigo] #1446680 20/07/2012 11:06
O
oyvindbj Offline
Fersking
Fersking
O
Hadde tilsvarende problem på min Canyon Aeroad når jeg stod og tråkket. Dette skjedde etter et fryktelig regnvær, men hørte bare lyden når sykkel og vei var tørr. Regnet det var lyden borte.

Trodde også dette var kranklagret, men etter litt googling testet jeg å smøre hurtigkoblingen på forhjulet, og da forsvant lyden.

Re: Lyder fra krank [Re: Valentino] #1446811 20/07/2012 16:07
Lamia Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Valentino
Har Super Record selv som trengte oljeskift i kranken etter Styrkeprøven.

Oljeskift? CULT-lager på SR skal vel ikkje ha gris / olje? Kva nyttar du?

Redigert av Lamia; 20/07/2012 16:11.

ROAD: SWORKS Tarmac SL4 Campagnolo Superrecord
TT: Canyon Speedmax CF 9.0 PRO
@lakatrave
Re: Lyder fra krank [Re: Lamia] #1446828 20/07/2012 16:40
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lamia
CULT-lager på SR skal vel ikkje ha gris / olje?

Jo, de skal ha olje. Se f.eks her:
Sitat: Campagnolo
Friction of the wheel and crankset is extremely reduced thanks to the minimal lubrication system required by CULT™: only a thin film of oil in the place of the grease traditionally used.

Re: Lyder fra krank [Re: anderz] #1446838 20/07/2012 16:57
Lamia Offline
Medlem
Medlem
Sitat: anderz
Sitat: Lamia
CULT-lager på SR skal vel ikkje ha gris / olje?

Jo, de skal ha olje. Se f.eks

hmm..kva slags olje og kor ofte etc?

ROAD: SWORKS Tarmac SL4 Campagnolo Superrecord
TT: Canyon Speedmax CF 9.0 PRO
@lakatrave
Re: Lyder fra krank [Re: impetigo] #1446869 20/07/2012 17:53
anderz Offline
Besatt
Besatt
Oljen er der for å binde støv og partikler som kommer inn i lageret merr enn for å smøre. Campagnolo sier selv at et par dråper med f.eks symaskinsolje eller annen tyntflytende olje holder mer enn godt nok.
Biltema har en som er fin til 50-lappen ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino