Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fysikk rundt bremseskiver

Fysikk rundt bremseskiver #1444713 17/07/2012 01:23
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Hei

Har et lite fysikkspørsmål.
Jeg skal ha nye bremseskiver. Har da valget mellom en bremseskive som har standard størrelse på hullene i bremseflaten, eller en lettvekts skive som har betydelig større hull.

Lurer da hvilke skive som bremser best? Har hørt at lettvektskiver sliter med fading pga lite areal som varmes opp lett men det har ikke noe med spørsmålet å gjøre. KUN bremsekraft

Standardskiven med større bremseareal, eller lettvektskiven som har mindre bremseareal men høyere trykk per mm^2 ?

Redigert av Skorp; 17/07/2012 01:27.
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1444783 17/07/2012 08:28
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Moonlit Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Jeg har ikke noe svar til deg, men jeg skjønner ikke hvorfor du lurer på dette. Har du virkelig et problem med at du ikke klarer å bremse hardt nok, så burde du bytte bremser. Jeg kan lett låse forhjulet med 1 finger om jeg vil..

(jeg ville gått for den tyngste skiva. Jo mer vekt, jo mer varmeenergi kan den lagre, og jo lengre bakker kan du sykle ned før du får fading)


Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Moonlit] #1444824 17/07/2012 09:37
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Moonlit
(jeg ville gått for den tyngste skiva. Jo mer vekt, jo mer varmeenergi kan den lagre, og jo lengre bakker kan du sykle ned før du får fading)

Det hørtes ut som en litt rar sannhet. Man ønsker jo ikke å lagre varmen. Man ønsker å kvitte seg med den fortest mulig. Dermed er det om å gjøre å finne det optimale skjæringspunktet mellom friksjon og ventilasjon.

Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1444827 17/07/2012 09:47
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Varmen evakuerer gjennom overflaten på skiva.

Større areal = mer evne til å lede bort varme.

Mer masse bruker lengre tid på å bli oppvarmet og lagrer mer varme.


I praksis er som oftest tyngre mer stabile skiver bedre enn lette med mye høl.


Dan:
Hvordan gikk det med Hope-skiva forresten?


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Moonlit] #1444844 17/07/2012 10:23
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Sitat: Moonlit
Jeg har ikke noe svar til deg, men jeg skjønner ikke hvorfor du lurer på dette. Har du virkelig et problem med at du ikke klarer å bremse hardt nok, så burde du bytte bremser. Jeg kan lett låse forhjulet med 1 finger om jeg vil..

(jeg ville gått for den tyngste skiva. Jo mer vekt, jo mer varmeenergi kan den lagre, og jo lengre bakker kan du sykle ned før du får fading)


Grunnen til at jeg lurer på dette er jo enkel. Jeg vil ha mest mulig bremsekraft. Jeg har masse slike fysikk spørsmål i hodet uten å ha kunnskap til å regne noe ICON_SMILE Bra jeg starter på skole igjen til høsten.

Det med varmeføring og fading lurer jeg ikke på. Har kjørt med lettvektskiver før. Skal endel bremsing til før jeg merker fading.

Jeg lurer bare på hva som er best av mest bremseareal, eller lite bremseareal som fører til mer trykk per mm^2

Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1444857 17/07/2012 10:37
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Kommer an på hvordan friksjonsfaktoren er på klossene.

Som oftest har klosser med mye friksjon kortere levetid og tåler varme dårligere.

Egentlig burde man bruke organiske klosser på skiver med mye høl, men de forsvinner fort.

Harde klosser og mye areal mellom kloss og skive er klart å foretrekke.

Det gir bedre modulasjon også.


Har testet mye og det som gir best egenskaper alt i alt, er massiv kalliper med stort areal på harde klosser, og skiver nesten uten høl.

Brukte 180-200 før, og er nede på 160-180 nå. Høyere kraft, bedre modulasjon.

Dette veier noe mer pga. kalipperen, men det er det verd for min del.




E


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1444862 17/07/2012 10:51
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
I h.h.t. enkel friksjonsteori så er det kun normalkraft og friksjonskoeffisient som har noe å si. Arealet har ingen betydning for friksjonskraften.



Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1444874 17/07/2012 11:09
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 255
S
sturlabr Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 255
Jeg er ingen fysiker, men et 225 bildekk har bedre veigrep enn et på 185? Man ser heller ingen bremseskiver i motogp eller formel1 som er lettet med store hull overalt.

Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Espen] #1444880 17/07/2012 11:21
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Espen
Dan:
Hvordan gikk det med Hope-skiva forresten?

Jo takk, skiven er helt fin, men før jeg hadde spacet ut kalipperen litt og slitt inn de gamle bremseklossene så hadde jeg så mye resonanse i gaffelen at jeg holdt på å falle av sykkelen. Nå har det blitt bedre enn det var med den gamle Magura bølgeskiven, men fortsatt litt ille i lav fart (5-10 km/h).

Det er faktisk nesten slik at jeg begynner å lure på om jeg burde teste med en annen gaffel for å se om det er den det er noe galt med.

Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Arne_And] #1445181 17/07/2012 22:58
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Sitat: Espen
Kommer an på hvordan friksjonsfaktoren er på klossene.

Som oftest har klosser med mye friksjon kortere levetid og tåler varme dårligere.

Egentlig burde man bruke organiske klosser på skiver med mye høl, men de forsvinner fort.

Harde klosser og mye areal mellom kloss og skive er klart å foretrekke.

Det gir bedre modulasjon også.


Har testet mye og det som gir best egenskaper alt i alt, er massiv kalliper med stort areal på harde klosser, og skiver nesten uten høl.

Brukte 180-200 før, og er nede på 160-180 nå. Høyere kraft, bedre modulasjon.

Dette veier noe mer pga. kalipperen, men det er det verd for min del.




E


Hvilke bremser kjører du nå? Eneste bremsene jeg kan komme på som har betydelig større bremseflate er Avid Code, og Hope Mono med 6stempla kalipper. De har jeg hvertfall enormt god erfaring med, de bremsene jeg har likt best av de jeg har prøvd (som stort sett er alle normale bremser)

Sitat: sturlabr
Jeg er ingen fysiker, men et 225 bildekk har bedre veigrep enn et på 185? Man ser heller ingen bremseskiver i motogp eller formel1 som er lettet med store hull overalt.



Joda, masse hull. Bare ikke på samme måte som sykkel



Sitat: Arne_And
I h.h.t. enkel friksjonsteori så er det kun normalkraft og friksjonskoeffisient som har noe å si. Arealet har ingen betydning for friksjonskraften.


Takker for den ICON_SMILE

Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1445194 17/07/2012 23:32
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Jepp. Jeg kjører CODE R 2012.

Så langt beste hendel fra Avid. Samme som Elixir 7. Satt på karbon blad og titanskruer på kalipperen. Gamle Aztec rotorer.



Tidligere hadde jeg 203/180 Elixir CR og Elixir CR mag.

CODE- r er egentlig en ventebrems, i påvente av den nye 4-stemplede XO Trail.



Bare tilgjengelig med en ny variant av X9 hendelen, men den vil jeg ikke ha. Kulelager i svingpunktet er tøft, men kontaktpunktjustering er ikke nødvendig, og er potensiell problemkilde.

CODE r 2012 er sinnsykt god brems, uten tvil beste jeg har hatt. Kraft, modulasjon, alt i rikt monn. Helt rått.

Det er så digg, spesiellt ned bratte kneiker i lav fart. Nytt nivå av kontroll. Når man begynner å bli sliten. I høy fart stopper jeg ekvipasjen med et lett trykk med pekefingeren.

Ahh!

Bak er det overkill, selv med 160mm. skive og 90 kg mann på pedalene.

Prøver nye X0 Trail-kalipper bak etterhvert, og kanskje opp til 180 igjen.




e

Redigert av Espen; 17/07/2012 23:34.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1445199 18/07/2012 00:24
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Jammen har jeg en slik Aztec skive liggendes også. Steike god ICON_SMILE

Elixir er en møkkabrems. Skjønner ikke at folk liker den i det heletatt! Samme med Juicy.

Den Xo Trail så hvertfall god ut.

Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: sturlabr] #1445239 18/07/2012 07:19
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Sitat: sturlabr
Jeg er ingen fysiker, men et 225 bildekk har bedre veigrep enn et på 185?

Sitat: Wikipedia

Laws of dry friction

The elementary properties of sliding (kinetic) friction were discovered by experiment in the 15th to 18th centuries and were expressed as three empirical laws:

Amontons' First Law: The force of friction is directly proportional to the applied load.
Amontons' Second Law: The force of friction is independent of the apparent area of contact.
Coulomb's Law of Friction: Kinetic friction is independent of the sliding velocity.


Som sagt, dette er enkel friksjonsteori, virkeligheten er mer komplisert. Gummi mot asfalt gir visse komplikasjoner, eks. deformering av gummien. Harde bremseklosser mot metallskiver følger nok derimot det enkle prinsippet rimelig bra.



Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1445242 18/07/2012 07:26
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Kraften er uavhengig at arealet?

Hva menes med dette?


E


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1445244 18/07/2012 07:29
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Quote:
Elixir er en møkkabrems. Skjønner ikke at folk liker den i det heletatt! Samme med Juicy.


Neida, men noen av disse modellene har de ikke vært så heldige med.



E


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Espen] #1445254 18/07/2012 07:48
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Sitat: Espen
Kraften er uavhengig at arealet?

Hva menes med dette?


E

Bremsekraften = kraften kalipperen klemmer klossen mot skiva med ganger friksjonskoeffisienten mellom skiva og klossen. Kontaktarealet mellom skive og kloss har i teorien ingen betydning. Skivestørrelsen har selvsagt betydning fordi bremsemomentet er lik bremsekraften ganger radien av skiva. Men i teorien så kan skivene ha få eller mange hull uten at bremsekraften endres, dette ser selvsagt helt bort fra temperatureffekter. Noen vil da sikkert si at dette ikke kan stemme siden kalippere med fire stempler bremser bedre enn de med to, men da er nok den totale kraften kalipperen klemmer med større.

Jeg er ingen friksjonsekspert, jeg referer kun til den enkle friksjonsteorien, og den er slik.
https://en.wikipedia.org/wiki/Friction



Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Espen] #1445255 18/07/2012 07:51
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
S
Simenhbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Sitat: Espen
Kraften er uavhengig at arealet?

Hva menes med dette?


At friksjonskraften er uavhengig av arealet til bremseklossen. Det argumentet er bare gyldig dersom man antar at friksjonskoeffisienten er konstant. I praksis vil friksjonskoeffisienten påvirkes av arealet til bremseklossen. La oss se bort fra det i dette eksempelet:

Friksjonskoeffisienten er konstant, og bremseklossen skyver mot skiven med en kraft, F. Da vil friksjonskraften være lik normalkraften ganger friksjonskoeffisienten. Normalkraften er den kraften som virker fra overflaten på bremseskiva mot bremseklossen for å hindre at bremseklossen går gjennom skiva. Dermed er normalkraften lik F, bare motsatt rettet. Da blir friksjonskraften lik F ganger friksjonskoeffisienten (altså "uavhengig" av areal).

Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1445258 18/07/2012 07:55
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
S
Simenhbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Vent litt ...
Jeg lurer på om jeg kanskje dreit meg ut litt. Arealet vil jo ikke påvirke friksjonskoeffisienten, da den bare avhenger av hvilke materialer (overflater) som er i kontakt med hverandre.

Beklager forvirringen ICON_SMILE

Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1445259 18/07/2012 08:00
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
S
Simenhbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Grunnen til at ulike areal gir samme friksjon er at selv om kraften er den samme, gir kraften større trykk mellom flatene på mindre areal.

Trykk er jo kraft per arealenhet, så det utlignes ved at økningen i areal akkurat tilsvarer reduksjonen i trykk mellom flatene. Dermed ender vi opp med samme friksjonskraft ICON_SMILE

Edit: Ooooog pust ut. Da tror jeg kanskje vi er der ICON_WINK

Redigert av Simenhbe; 18/07/2012 08:02.
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1445271 18/07/2012 08:14
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Så hvis vi lager et tankeekspriment:

Plate glir mot et underlag.

Plate nr 1 er 1m2
Plate nr 2 er 10m2

Begge har 10 kg på toppen.


Plate veier det samme, og materialer og underlag er like.


Samme kraft trengs for å tra disse to?


Det kan ikke stemme?




E


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Espen] #1445273 18/07/2012 08:18
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
S
Simenhbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Med plant underlag og konstant friksjonskoeffisient så jo - det skal stemme.

Redigert av Simenhbe; 18/07/2012 08:19.
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1445278 18/07/2012 08:22
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Friksjonskoeffisienten må øke med arealet, slik du sa først?


Edit:

Quote:
Grunnen til at ulike areal gir samme friksjon er at selv om kraften er den samme, gir kraften større trykk mellom flatene på mindre areal.

Trykk er jo kraft per arealenhet, så det utlignes ved at økningen i areal akkurat tilsvarer reduksjonen i trykk mellom flatene. Dermed ender vi opp med samme friksjonskraft ICON_SMILE

Edit: Ooooog pust ut. Da tror jeg kanskje vi er der



Ok, da er jeg med.

e

Redigert av Espen; 18/07/2012 08:26.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1445282 18/07/2012 08:27
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
S
Simenhbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Nei, det er det jeg kom på at den ikke gjør. Det er en typisk misforståelse.

Friksjonskoeffisienten er konstant for kontakten mellom to flater, f.eks. stål mot stål (tørt) som er omtrent 0,8.

Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1445381 18/07/2012 11:03
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
Det stemmer at arealet blir elliminert fra ligningen siden kraften foredeler seg på arealet (Så kraft pr. areal blir mindre når arealet øker).

Friksjonskraft = Ff
friksjonskraft pr. enhetsareal = Ff'
Normalkraft = Fn
Normalkraft pr. enhetsareal = Fn'
Areal = A
Friksjonskoeffisient = u

Fn'=Fn/A
Ff'=Fn'u
Ff=A*Ff'=A*Fn'*u=A*Fn/A*u

Vi ser da at arealet forenkles ut av ligningen og vi står igjen med:

Ff=Fn*u

Dette er imidlertid litt forenklet og tar ikke med at friksjonskoeffisienten kan endre seg med temperatur. Lager man arealet for lite blir oppvarmingen i bremseflaten stor og friksjonskoeffisienten synker.

Redigert av sverreb; 18/07/2012 11:18.
Re: Fysikk rundt bremseskiver [Re: Skorp] #1445385 18/07/2012 11:08
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
På bremser med store klosser er som oftest stemplene større også. Hendelen den samme, så da blir utvekslingsforholdet større og mer kraft tilføres, og DA øker friksjonen. (på bekostning av mer hendelbevegelse)




e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå