Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vedlikehold av tursykkel?

Vedlikehold av tursykkel? #1444284 16/07/2012 07:19
SonjaM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg er ny på forumet her, og forholdsvis ny på sykkelsetet også, så ha meg unnskyldt om jeg poster litt feil sånn i starten og stiller dumme spørsmål. :-)

Har noen spørsmål om vedlikehold av sykkel. Jeg gjennomgikk en slankeoperasjon i fjor og har nå gått ned masse kilo, og har blitt bitt av trimbasillen. Fant frem igjen min gamle femgirs DBS Classic som har hengt i skjulet i ca 25 år. Sykkelen er vel fra slutten av 80-tallet en gang. Hadde den på sykkelverksted i påsken og fikk på nye dekk og overhalt gir og bremser. Har brukt den flittig på mange turer allerede, men har altså ikke peiling på vedlikehold av sykkel! Derfor har jeg noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med å svare på. Jeg har tenkt å kjøpe meg ny sykkel senere, men foreløpig får denne gamle holde, i alle fall for denne sesongen.

Jeg sykler bare på sykkelstier, så det er ikke noe avansert sykling jeg driver med.
Hvor ofte bør man ha olje på kjedet?
Når kjedet er blitt slarkete, er det best å skifte det, eller kan jeg klare å stramme det opp selv?
Hva er viktigst å gjøre for å holde sykkelen i ålreit stand?

Re: Vedlikehold av tursykkel? [Re: SonjaM] #1444299 16/07/2012 08:15
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: SonjaM
Hvor ofte bør man ha olje på kjedet?
Når kjedet er blitt slarkete, er det best å skifte det, eller kan jeg klare å stramme det opp selv?
Hva er viktigst å gjøre for å holde sykkelen i ålreit stand?

Velkommen til forumet ICON_SMILE

Olje funker - men det tiltrekker seg mye møkk. Mange bruker alternativer med voks istedet for olje, men om du vil ha det enkelt så funker jo olje også. Med mindre du sykler i spesielt grisete være eller gjørmete stier (noe du sier du ikke gjør) bør den tynneste oljen (for tørre forhold) være greit.
Et tips er å rengjøre kjedet mest mulig, deretter ha på litt olje, snurre kjedet rundt noen ganger, og deretter tørke av så mye som mulig (så kjedet føles så tørt som mulig).
(Smøringen skal være inne i leddene (de bevegelige delene) i kjedet, ikke utenpå).

Kjedet skal ikke være slarkete, og skal heller ikke bli dette - blir det slarkete er det noe galt..
Vet ikke om du har opplevd dette, eller om du bare spør i forhold til forebygging?
Et kjede bør byttes når det har strukket seg 0,5-0,75%. Det finnes enkle verktøy som måler dette.
Ved normal og beskjeden bruk, vil et 5-girs kjede omtrent aldri oppnå dette.
Dersom kjedet er meget gammelt og slitt, og den samme kassetten (tannhjulene bak) sitter på, bør du isåfall bytt både kjede og kassett/frihjul.
Hvis kjedet ditt er originalt, og har hengt i boden i 25 år, ville jeg spandert et bytte - det er sannsynligvis ikke utslitt, men kanskje rustet fast slik at leddene ikke beveger seg optimalt.

Viktige ting for å holde sykkel i god stand;
- Vask
- Justere gir og bremser
- Jevnlig smøring (eventuelt utskifting) av gir-/bremsevire og -strømper
- Skifte ut slitte dekk, og generelt ha "riktig" trykk i dekkene på hver tur.
- Skifte ut slitte bremseklosser.

Andre ting, som kan vær hensiktsmessig å gå over er styrelager, kranklager og hjullager.
Dette er litt mer avansert, og kanskje noe som du bør få hjelp til (om du ikke er bevandret i sykkelmekking, eller ønsker å bli det).

God tur.

Re: Vedlikehold av tursykkel? [Re: thamg] #1444322 16/07/2012 08:58
SonjaM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for hyggelig og nyttig svar!

Det med slarkete kjede nevnte jeg fordi jeg syntes kjedet var blitt litt mer slapt da jeg syklet forrige dagen. Hører også mer tikkelyder fra det. Faren min forsøkte å hjelpe meg med det, men vi har omtrent like god peiling på sykler begge to, så det hjalp ikke så veldig mye... :-)

Jeg vet ikke om kjedet ble skiftet da den var på verkstedet, det er vel en mulighet for at det ikke ble det.

Det er navbremser på sykkelen. Hvordan vedlikeholder jeg disse best selv?

Re: Vedlikehold av tursykkel? [Re: SonjaM] #1444438 16/07/2012 13:33
T
thotor Offline
Medlem
Medlem
T
Velkommen! Vil anbefale deg å kjøpe en ny sykkel med kombipedaler og invester i et par rimelige sykkelsko. Det vil gi deg en helt ny opplevelse og du vil få bedre utbytte av treningen.

Til vedlikehold kan du bruke feks Zalo og en gammel oppvaskbørste slik at du kommer til lettere i kriker og kroker. Spyl godt med hageslange og smør etter thamg's veiledning ICON_SMILE

Re: Vedlikehold av tursykkel? [Re: SonjaM] #1444643 16/07/2012 20:55
SonjaM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for tips!
Har dessverre ikke råd til å kjøpe ny sykkel nå, så det må vente til neste år. Men jeg tar til meg alle tips med stor takk!

Re: Vedlikehold av tursykkel? [Re: SonjaM] #1444658 16/07/2012 21:31
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Det er alltid gode kupp å gjøre på sykler på høsten, da selger iallefall kjedene (G-sport, Intersport) ut syklene til 50% avslag når vintervarene er på vei inn i butikkene.

Moderator  support