For et års tid siden kjøpte jeg meg en rimelig treningsracer i en sykkelbutikk i Provence. Sykkelen var en Ridley EOS til 635 euro, og ble levert i standardutgave, med Pro felger, Vredestein Fortezza dekk og Shimano Tiagra tredelt krank. Kjøpet var etter egen oppfatning meget vellykket: etter tre uker i Provence hadde jeg utforsket Provencalske fjell og Middelhavets kyst på sykkelsetet, og jeg hadde klokket inn flere titalls mil på sykkelcomputeren. Og ifølge min kone gikk jeg deretter bananas: En anselig mengde sykkelblader ble innkjøpt, bokmerkelinja på web-leseren besto for det meste av linker til sykkelsider, nye leveranser av klær, sko, hjelmer, sykkelseter (fikk jo så vondt i hekken av å sykle på så tynne dekk!), briller osv. ble hverdagskost. Og så begynte oppgraderingen! Jeg hadde jo blitt en seriøs syklist, så jeg kunne ikke lengre bli sett med tredelt krank! Nei, her måtte det sterkere lut til! Ultegra med kompaktkrank og 12-25 kassett ble innkjøpt. Sykkelen ble en nesten et halvkilo lettere, og jeg rakk hele to turer med min "nye" ræser før vinteren satte inn. Men hvor lenge varte effekten da våren kom? Samme dag som jeg hadde fullført vårens første tur trålet jeg på ny tråder på webben for å finne neste saliggjørende oppgradering, jeg ble abonnent på "Landevei", begynte å følge forumet, og plutselig åpenbarte den perfekte kombinasjon seg: Shimano RS80 m/Conti 4000S-25c og 11-28 kassett! Og nå til poenget! To uker etter at ovennevnte ble levert fra ChainReaction Cycles og toll og annet mikkmakk var betalt, har jeg logget nærmere 35 mil på min gamle Ridley med ovennevnte kombinasjon - og jeg er storfornøyd! Nå har jeg alltid et gir som passer, og er ikke halvparten så sår i toer'n når jeg kommer hjem! Og det beste av alt, lykken varer enda ... selv om jeg har innmari lyst på en Look 695 ...
http://www.lookcycle.com/695/en/