Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

fra syk til sykkel.

fra syk til sykkel. #1443861 14/07/2012 23:22
H
hotflash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Jeg har ligget nede en halv ukes tid med vondt i halsen(!), og latt meg påvirke av tv`n og tdf.
Kort fortalt har jeg gått fra å vurdere å kjøpe en billig nakamura (har forstått at det ikke er kult), til å kanskje bygge en selv med utgangspunkt i en kinaramme.

Jeg har aldri eiet en racer, og knapt testet. Men jeg liker å sykle, særlig å sykle fort..

Jeg har lest forums til jeg er blitt kvalm de siste dagene. På kina-tråder her, og diverse andre forum det er blitt linket til (bl.a denne som nå er i 5 versjoner ++). Dette er ganske heavy lesning, ihvertfall for en n00b som ikke visste hva krank var for 2 døgn siden. Føler derfor jeg er berettiget til å stille noen kanskje dumme, men nødvendige sprsml.

Min erfaring med sykkelmekanikk er vårrengjøring, lapping, skifte kjede, stille gir/bremser...
Har over gjennomsnittet praktiske ferdigheter.

Blir det for voldsomt??
Joda, det er helt individuellt, men er det MYE stress tror dere, for en med min minimale erfaring?
Og er det verdt det? har jeg det like gøy på denne varianten?: http://www.intersport.no/product/413504(BC_4)/nakamura-pursuit-40--landeveissykkel/
(jeg kan få denne til ca 6-6,5K) (også er den dritstygg).
Jeg vet at om jeg bestemmer meg for å bygge, får jeg det til. Men jeg har som sagt ikke startet å sykle ennå, og ønsker ikke bli lei før jeg har satt meg på setet.

Og om man kjøper en pakke som dette feks: RB002
er det da styrelager montert, eller må jeg kjøpe typ sånn her:
Headsettool
Blir bekymra for økonomien..

takk for oppmerksomheten.

Re: fra syk til sykkel. [Re: hotflash] #1443902 15/07/2012 08:40
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Strengt talt (med mindre du planlegger å sveise/lime selv), er det snakk om MONTERING av sykkel (snarere enn bygging).
Har du over gjennomsnittlige ferdigheter klarer du dette fint - og som en ekstra bonus lærer du hvordan alle delene er skrudd sammen, så nå det er tid for vedlikehold/reparasjon/utskifting, er du meget kompetent på å utføre dette selv.

Utfordringen med bygging/montering av sykkel er sort sett bare å få tak i alle de riktige delene (som er kompatible med hverandre).
Har du først alle delene klare (og riktig/egnet verktøy), tar det ikke mer en noen timer å sette den sammen.

Fordeler med å kjøpe framfor å bygge er blant annet;
1) Kjøper du sykkel kan du begynne å sykle i morgen (det tar helt sikkert mye lenger tid å skaffe alle delene - ikke minst om de skal sendes fra Kina).
2) Kjøper du sykkel (unntatt netthandel) har du mulighet til å prøve sykkelen før du kjøper, for å forvisse deg om at du får riktig størrelse, og at geometrien passer kroppen din og ditt bruksområde.

Nakamuraen du linker til er da ikke stygg - jeg har sett stiligere sykler, men stygg synes jeg ikke den er. Men dette handler om smak og behag, så om DU synes den er stygg, skal du selvsagt ikke kjøpe den - men ikke la dette være basert på at andre synsere (på forum) mener den ikke er kul.

Re: fra syk til sykkel. [Re: hotflash] #1443906 15/07/2012 08:49
per-e Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
kjøper du ramme på ebay tar det fort 2 uker før ramma ligger klar til henting på postkontoret. Også skal sykkelen bygges.
Stikk til din lokale sykkelpusher i morgen, så kan du ta en sykkeltur på din nye racer etterpå.

Re: fra syk til sykkel. [Re: thamg] #1443955 15/07/2012 11:42
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: thamg
Strengt talt (med mindre du planlegger å sveise/lime selv), er det snakk om MONTERING av sykkel (snarere enn bygging).

Pass på så du ikke får noen av de flisene i fingeren! ICON_WINK Den vanlige nomenklaturen er da "bygge sykkel", selv om du egentlig har rett.

Re: fra syk til sykkel. [Re: Stein] #1443974 15/07/2012 13:22
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Stein
Pass på så du ikke får noen av de flisene i fingeren! ICON_WINK

Ingen fare - jeg bruker alltid monteringshansker når jeg spikker.. ICON_WINK

Re: fra syk til sykkel. [Re: hotflash] #1444218 15/07/2012 22:18
H
hotflash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Tror innlegget i utgangspunktet var for å få blåst ut litt. Umulig å konferere slike ting med min samboer har jeg erfart.
Har lagt denne: RB003 I handlekurven, men lar den ligge til i morgen for sikkerhetsskyld.

Re: fra syk til sykkel. [Re: hotflash] #1444578 16/07/2012 19:07
robst Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg støtter fullt ut ideen om å kjøpe sykkel og montere den selv, det er VELDIG ok å kunne justeringer og eventuelle reparasjoner som måtte være nødvendig selv.

Allikevel gikk jeg for en rimelig Nakamura på 50% salg og er fornøyd med det valget også. Jeg var ikke sikker på om denne syklinga var noe jeg kom til å fortsette med og syns derfor det var litt skummelt å svi av 20k+ på sykkel med det samme.
Nå vet jeg hva jeg vil ha i en sykkel når neste sesong kommer og jeg har en super utlåns/reserve/regnværsracer som jeg heller ikke betalte allverdens for.

Hvordan sykkelen fungerer har jeg funnet ut ved hjelp av youtube, mekkekurs og den gode gamle prøv/feil-metoden..:) Mye handler om å ikke være redd for å prøve, så får du heller ta turen til din LSB når ting allikevel ikke fungerer etter du har prøvd ditt beste.

Moderator  support, Valentino