Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

GPS med laaaang batterilevetid?

GPS med laaaang batterilevetid? #1442706 12/07/2012 13:05
anderfo Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Hei,
en venninne av meg skal sykle Norge på langs og vurderer å skaffe seg en GPS til å logge turen.
Noen muligheter er Edge-modellene til Garmin (eller eventuelt Forerunner-modellene som også kan brukes på joggeturer o.l.).

Ettersom det er dårlig med tilgang på strøm på turen lurer jeg på om noen av dere har erfaring med batterilevetiden på disse?
Ifølge Garmins nettsider ligger de fleste på rundt 15-20 timer, og dette er jo litt lite hvis man skal sykle 10-12 timer per dag og ikke alltid har tilgang på strøm om natta.

Noen tips? Har noen andre produsenter lengre batterilevetid?

Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: anderfo] #1442716 12/07/2012 13:20
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Tror egentlig ikke det finnes GPSer med veldig lang batterilevetid, så trikset er nok å kjøpe en som tar AA el. AAA batterier og så ta med nok av sånne - evnt. etterfylle lageret på bensinstasjoner o.l. Om man kan regne med strøm av-og-til, kan man ha en bunke oppladbare som man lader ved leilighet.

Selv har jeg brukt Garmin sine ForeTrex-modeller i en del år, og liker dem; små og enkle som de er. Men de har ikke støtte for kart.

Har også en Garmin 62-serie med sykkelbrakett så jeg kan feste den på styret; ikke verdens minste/netteste løsning, men har syklet endel sti (og trynt) uten at hverken GPS eller brakett har tatt kvelden; og egentlig aldri syntes at den er i veien eller noe.

ForeTrex'ene tar AAA, 62'ern AA. Bruker vanligvis oppladbare batterier i dem - men har også blitt reddet av å kunne plukke opp alkaliske på første og beste bensinstasjon fra tid til annen.

Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: anderfo] #1442751 12/07/2012 14:33
T
tdi Offline
Entusiast
Entusiast
T
Garmin egde leverer en ekstra batteripakke til og lade computeren, du kan igjen lade opp batteriet som lader computeren med solpanel...
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=86599

Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: anderfo] #1442760 12/07/2012 14:57
anderfo Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Loff 1
Tror egentlig ikke det finnes GPSer med veldig lang batterilevetid, så trikset er nok å kjøpe en som tar AA el. AAA batterier og så ta med nok av sånne - evnt. etterfylle lageret på bensinstasjoner o.l. Om man kan regne med strøm av-og-til, kan man ha en bunke oppladbare som man lader ved leilighet.

Selv har jeg brukt Garmin sine ForeTrex-modeller i en del år, og liker dem; små og enkle som de er. Men de har ikke støtte for kart.

Har også en Garmin 62-serie med sykkelbrakett så jeg kan feste den på styret; ikke verdens minste/netteste løsning, men har syklet endel sti (og trynt) uten at hverken GPS eller brakett har tatt kvelden; og egentlig aldri syntes at den er i veien eller noe.

ForeTrex'ene tar AAA, 62'ern AA. Bruker vanligvis oppladbare batterier i dem - men har også blitt reddet av å kunne plukke opp alkaliske på første og beste bensinstasjon fra tid til annen.

Takk for tipsene!

ForeTrex-modellene ser jo ganske oldfashion ut, særlig sammenliknet med Edge-modellene, men muligheten for å bruke AA eller AAA teller jo mye akkurat denne gangen...

Men nå fikk jeg en annen idé som kan funke sammen med Edge:
http://altitec.no/soshine-4-aaa-usb-lader-og-stromforsyner-med-lommelykt.html
(altså å bruke 4xAAA til å lade via USB).

Redigert av anderfo; 12/07/2012 14:59.
Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: tdi] #1442761 12/07/2012 14:59
anderfo Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: tdi
Garmin egde leverer en ekstra batteripakke til og lade computeren, du kan igjen lade opp batteriet som lader computeren med solpanel...
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=86599

Knall, denne hadde jeg visst oversett.

Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: anderfo] #1442803 12/07/2012 17:05
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: anderfo

ForeTrex-modellene ser jo ganske oldfashion ut

Det gjør de definitivt. De fikk en refresh for et par år siden, så GPS-mottakeren i dem - og forsåvidt resten av innmaten - er ganske oppdatert og fin, de har støtte for trådløs sending av veipunkter/ruter/etc. til andre enheter, etc. Men utseendet på brukergrensesnittet er ca. uforandret fra min første Foretrex kjøpt i 2004... Oldschool så det holder, m.a.o. ICON_SMILE

Når jeg jeg tenker på det lurer også på om de nye (301/401) ikke lengre har noen dedikert festebrakett for sykkel; så mulig de er litt mindre egnede som sykkelcomputere enn de var.

Den batteri-laderen du fant - sikker på at den ikke bare er en standard AA(A)-lader med USB-uttak i tillegg? (syntes ikke teksten gjorde det så veldig klart hvordan den fikk strøm til USB-uttaket sitt, men mulig det var noe jeg overså, altså)

En annen ting å tenke på, forresten - er at sporloggen for en så lang tur fort ikke har plass i internminnet til GPS'en uansett - da må man enten ha med PC og kopiere ut, eller kjøre en mer avansert modell med minnekort-støtte som kan lagre sporlogger til den når internminnet er fullt (GPSMap 62 bl.a. har den muligheten)

Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: anderfo] #1442859 12/07/2012 18:46
R
ReidarS Offline
Avhengig
Avhengig
R
Du finner dessuten mange forskjellige "nødladere" som kan bruke AA-batterier til å lade USB-utstyr. Feks denne: Clas Ohlson

Da er du helt uavhengig av lading på turen, trenger bare et klassesett med AA-batterier...

Redigert av ReidarS; 12/07/2012 18:47.
Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: anderfo] #1443018 12/07/2012 23:38
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Og det finnes vel solcelleladere for dette formålet, f.eks disse;

http://www.fjellsport.no/merker/n-z/powertraveller.html?gclid=CIXL5oWnlbECFY0tmAodZ04mIQ

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: ingeplinge] #1443024 13/07/2012 01:18
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ingeplinge

http://www.fjellsport.no/merker/n-z/powertraveller.html?gclid=CIXL5oWnlbECFY0tmAodZ04mIQ

Jeg skal snart kjøre en lengre tur selv og min løsning var å kjøpe Powertraveller sin Powermonkey Extreme med 9000 mAh. Da bruker jeg både solcellepanelet og kabel der jeg har tilgang til strømnettet. Dette bør holde i bøtter og spann til mine fire elektriske duppetitter. Det følger med overganger(tupper) til alle typer mobiltelefoner og alt som tar usb. Til mitt formål trenger jeg kun mini og mikro USB-overgangene.

Kjøper du fra produsent så sparer du et par hundrelapper, og de har glimrende service.

Det meste finnes med i pakka, men sjekk etter om du trenger noen spesialoverganger til alt annet elektronisk utstyr.

Jeg har forøvrig den lykta som de selger. Den veier så og si ingenting, og går rett på batteriet. Det er også feste til styret(kun til lykta). Jeg har den med for å "bli sett" om natta. Den lyser ikke opp store områder, men jeg regner ikke med å sykle når det er mørkt. Den vil mest bli brukt som leirlykt og bli festet på t-skjorta, med batteriet i lomma. Som baklykt har jeg mekket til noe spesialgreier som i og for seg bruker samme batteri.

Fra før har jeg spesialbatteriet for garmin edge 800 som det blir referert til over. Men det blir for lite på denne turen, kun 2200 mAh, i motsetning til 9000 mAh for Extreme. Spesialbatteriet for garmin edge 800 er forøvrig en oem fra samme selskap (powermonkey explorer), powertraveller (men med fast usb mini-tupp).

Min klare anbefaling er Powermonkey Extreme, sammen med Garmin edge 800.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: anderfo] #1443087 13/07/2012 07:46
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en Magellan eXplorist 100. 2AA batterier, og lang levetid. Vanntett (-ish) er den også.
Skikkelig gammeldags, men logger nøyaktig nok.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: ingeplinge] #1443245 13/07/2012 11:45
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vær også klar over at de roter en del med både bilder og antall mAh på siden du referer til.
(Det ser ut som om det er skrevet i fylla)

- Voltaire
Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: supernalle] #1443283 13/07/2012 13:12
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: supernalle
Og det finnes vel solcelleladere for dette formålet, f.eks disse..

Hehe. hadde faktisk ikke sett på sida egentlig, bare fant den første og beste for å nevne den beste løsningen.. men greit om det var noen av de bedre produktene, kvalitetsmessig også, selvsagt.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: ingeplinge] #1443309 13/07/2012 14:20
O
oyvindro Offline
Fersking
Fersking
O
Hvorfor ikke kjøre på med en dynamo, slik vi gjorde i gamle dager? Da er man ikke avhengig av godvær, heller...
http://www.bike2power.com/smartphone-bicycle-charger-kit.html

Øyvind

Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: ingeplinge] #1443315 13/07/2012 14:30
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle
Og det finnes vel solcelleladere for dette formålet, f.eks disse..

Hehe. hadde faktisk ikke sett på sida egentlig, bare fant den første og beste for å nevne den beste løsningen.. men greit om det var noen av de bedre produktene, kvalitetsmessig også, selvsagt.

Produktene er kvalitetsmessig helt suverene. Det bare at feil brukt av bilder og informasjon som ikke henger på greip.

- Voltaire
Re: GPS med laaaang batterilevetid? [Re: oyvindro] #1443318 13/07/2012 14:36
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oyvindro
Hvorfor ikke kjøre på med en dynamo, slik vi gjorde i gamle dager? Da er man ikke avhengig av godvær, heller...
http://www.bike2power.com/smartphone-bicycle-charger-kit.html

Forstår poenget ditt. For hennes tur kan det faktisk være best, men jeg ville ikke gått for noe annet enn navdynamo selv. De gamle dynamoene du la innpå hjulet er jeg skeptisk til på en slik langtur. Men det tar tid og penger å bygge opp et slikt hjul og å kjøpe et slikt batteri er en rask quickfix, som faktisk fungerer.

Det solcellepanelet sies å lade opp batteriet over 16 timer, men det er nok i optimalt vær. I Norsk skiftende vær tar det nok 3 til 5 dager reelt sett. Man bør satse på å finne et vegguttak hver 3 til 4 dag (ihverfall gjør jeg det). Men solcellepanelet er en slags sikkerhet, fordi man aldri vil være uten strøm.

- Voltaire

Moderator  support