|
|
Grenserittet 2012
|
Re: Grenserittet 2012
[Re: stosu]
07/08/2012 09:08
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
sjekka litt mellomtider nå, og pokker til dårlig sykling på meg med manglende drikke etter 2 mil... Går knapt fremover. Ja ja, neste år skal flaskene sitte på, skal og teste demper forran:). Ellers gjør jeg nok mye likt i forkant, da formen egentlig var knall, selv om tida ikke tilsier det;/. Ja, når lager vi en Grenserittet 2013 tråd?  . Gleder meg alt.. Spår iallfall sol:) Tråkker dårlig, og skylder på flaskene. Sykkelen ble lettere, jo!! Jeg skylder på magen, men jeg ble lettere jeg også!! Vi får nok heller trene mer til neste år, Øistein Formen er der, så skylder fortsatt på mangelen på drikke. Beina er helt ødelagte fortsatt, klarer knapt å gå normalt etter å ha sittet litt... Ikke bra med 28 timers reising i bil/båt over to dager med barnedåp i mellom som restuitusjon:/. Første sykkeløkta blir i dag:/.
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: G. Freeman]
07/08/2012 09:11
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Forholdene har mye å si, men den største endringen for meg er i hodet. Jeg tåler farten i feltet mye bedre mentalt, tør å presse MYE hardere opplevd intensitet enn de første årene. ..... Før fjoråret lagde jeg en regel for meg selv. Hvis det kjennes ok ut å ligge i ei gruppe, så går den for sakte og jeg MÅ rykke til neste. Da kom jeg under 3 timer første gang. Tommel opp fra meg på denne. Det å tørre å kjøre hardt har også for meg vært viktig. Spesielt i starten hvor det som oftest går fort i feltet, det roer seg alltids ned igjen. Når man kommer i mål uten å være totalt nedkjørt etter 8-9 mil, så har man hatt mer å gå på. Også regelen din med grupper er jeg helt enig i. På Grenserittet hadde jeg perioder hvor jeg var helt kjørt og klorte meg fast på halen av en gruppe, men så fort jeg haddde fått hvilt meg litt og synes at farten var behagelig, var det frem i gruppa for å kjøre opp farten og støte seg opp til neste gruppe.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
07/08/2012 09:13
|
JMGJMG
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syklet så vidt under tre timer, og hadde ingen tekniske problemer/ smakte så vidt på krampene.
Fra januar til snøen gikk bort har jeg vært på spinning 1 gang hver uke. Fra snøen var borte til i dag har jeg syklet 3 ganger hver uke i snitt inkl. ritt(8). Lengste opphold uten sykling i sommer er 14 dager.
Lengste turen jeg syklet før Grenserittet var Sandefjord Classic. Alt annet har vært turer på 1-1 1/2 timer. 70% sti/ lysløype og 30% asfalt/ grus. Jeg har ikke samvittighet til å være så lenge borte av gangen grunnet barn som kom i mars.
Jeg føler jeg får mye igjen for å sykle mange ritt. Selv om 8 ritt ikke er mye, så er det noe.
Jeg kjører naturlig intervall, og ser jeg en bakke eller lang flate kjører jeg maks på disse.
Jeg trur en av grunnene til at jeg har fått større framgang fra i fjor(da jeg trente mer) til i år er at jeg har fått litt ritterfaring. Og det er vel ikke til å stikke under en stol at ritt er den beste treningen.
|
|
|
07/08/2012 09:22
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke noe tro på å roe ned i startet for ikke blir for sliten slik at du orker å holde helt inn. På sykkelritt handler det stort sett om å kjøre så hardt du bare makter i starten for å få best mulig folk å kjøre med videre. Tempoet roer seg alltid etter en stund. Etter at det har roet seg litt og man får spist og drukket litt så er min erfaring at beina kommer seg igjen. Jeg tror det koster mere krefter med en rolig start der du hele tiden må bruke krefter på å sykle deg opp i puljene.
Har man problemer med høy startfart må man trene på nettopp det. Den aller beste treningen er i ritt der du kjører så hardt du bare klarer. Gradvis vil man takle harde starter bedre.
|
|
|
[Re: hundenjanson]
07/08/2012 09:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja, de gutta er så sterke at de klarer å kjøre inn grupper, og så starter de såpass langt frem i utgangspunktet at gruppene som tar dem igjen ved teknisk krøll fortsatt går fort nok til en god tid. Også smører vel noen kanskje på litt når det gjelder teknisk trøbbel, hva vet jeg.
Enig, starter du tidlig har du mange "sikkerhetsnett" på veien. En sykkelkompis startet med meg i pulje 2, og fikk det litt tungt de første 30km. Han ble tatt igjen av de raskeste i pulje 3 å fikk en brukbar tid til slutt. Det merket jeg i helgen også. Selv starter jeg helt foran og raste bakover. Men det kommer hele tiden nye store puljer. Så forskjellen på å få det i en bakke når man starter i puljene bakover og i de første er enorm forskjell. Får man hammern i en kneik i de første puljene er det bare å ta det helt rolig etterpå, drikke og komme seg. Da tar det ikke lang tid før det kommer en ny pulje og man har ikke tapt mer enn noen få minutter på det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
07/08/2012 09:43
|
physio`n
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Veldig enig i det du skriver olechr! Det var vel slik jeg opplevde selv også! Lett skeptisk før start, som gikk over til "dette funker greit" på traktorveien før og etter Skee. Underveis så opplevde jeg at jeg stadig fikk det lettere med å forsere i gruppa jeg satt i i terreng, mens jeg måtte se et par stk passere på asfalten opp mot Prestebakke! Godt fornøyd med valg av sykkel når jeg passerte mållinjen på 2:59:58!
Vi syklister får være førnøyd med at mange ser gleden i å utvikle ny type sykler og at vi dermed får gode muligheter til å velge det vi mener passer oss selv best!
|
|
|
07/08/2012 09:45
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
For å tåle startfarten er det vel også lurt å varme godt opp. Men hvor mye oppvarming kan man tørre før et langt ritt som grenserittet eller birken? Fikk selv en aha-opplevelse på terrengsykkelrittet hvor jeg hadde hatt noen harde drag på oppvarmingen og for første gang tålte startfarten.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
07/08/2012 10:34
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
For å tåle startfarten er det vel også lurt å varme godt opp. Men hvor mye oppvarming kan man tørre før et langt ritt som grenserittet eller birken? Fikk selv en aha-opplevelse på terrengsykkelrittet hvor jeg hadde hatt noen harde drag på oppvarmingen og for første gang tålte startfarten. Og hvor mye nytte er det i oppvarmingen når den må være ferdig tre kvarter til en time før start.
- Stefan
|
|
|
[Re: Otoen]
07/08/2012 10:47
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
sjekka litt mellomtider nå, og pokker til dårlig sykling på meg med manglende drikke etter 2 mil... Går knapt fremover. Ja ja, neste år skal flaskene sitte på, skal og teste demper forran:). Ellers gjør jeg nok mye likt i forkant, da formen egentlig var knall, selv om tida ikke tilsier det;/. Ja, når lager vi en Grenserittet 2013 tråd?  . Gleder meg alt.. Spår iallfall sol:) Tråkker dårlig, og skylder på flaskene. Sykkelen ble lettere, jo!! Jeg skylder på magen, men jeg ble lettere jeg også!! Vi får nok heller trene mer til neste år, Øistein Formen er der, så skylder fortsatt på mangelen på drikke. Beina er helt ødelagte fortsatt, klarer knapt å gå normalt etter å ha sittet litt... Ikke bra med 28 timers reising i bil/båt over to dager med barnedåp i mellom som restuitusjon:/. Første sykkeløkta blir i dag:/. Drakk du nok før start da ? Jeg drakk mye og var på do 3 eller 4 ganger før start etter ankomst Strømstad. Underveis drakk jeg knapt 1 liter. Var veldig mye igjen i Cambacken når jeg kom tilbake til Strømstad (syklet tilbake så drakk jo en del da også) og litt i flaska. Når det gjelder Grenerittet med alle sine svinger og kjappe terrengendringer osv så er dette er ritt som er vanskelig å drikke regelmessig, derfor er det lurt med drikkeslange her. Start! Skjønner hva dere mener, men mange av dere starter for hardt, hardere en det dere er trent for. Dette har jeg gjort en gang på Grenserittet. Og lært av, få ritt hvor det er så lett å overkille pga lett terreng, store grupper osv. Sånn i ettertid burde jeg muligens ha vært mer på hugget i starten, men når jeg ser på tidene så hadde jeg antaglig ikke syklet raskere om jeg hadde vært med teten ut av start sammen med mange av dere. Ligger 2-3 minutt bak teten i pulje 2 på første mellomtid, men i mål var jeg 25 sekund bak. Ja var en periode rundt 4-5 mil jeg kjørte alene, men pga kontrollert start hadde jeg overskudd og gode bein (hadde bedre bein etter 5 mil en 5 km). Derifra og inn var det bare å plukke folk, noe som er godt mentalt også, i stedet for å hate i 3 mil. Det jeg sier folkens er at dere starter over evne og betaler for det. Big time! Evt trene hardere og ikke bare sykle økter på 30 minutt:) Fikk faktisk krampe selv, eller kramptendens var det. Tok ikke sjansen på å stå i colabakken men klarte å presse meg meg opp i brukbart tempo! Målbakken derimot sto beina ut, tunge gir, men slapp skikkelig krampe, mest en klar tendens på at jeg selv syklet over evne siste mila. Hadde et par unødvendige støtinger underveis som jeg ikke vant tid på (gruppen kom opp igjen å flaten), men fikk melkesyre. Men Bottomline: for meg passer det bra med litt roligere start, og tror mange kan tjene mer på en god siste halvdel en knallgod første halvdel og sprekk siste 4 mila. Stiv gaffel vs Demper: her strides de lærde, men så mye som det humper og slår i dette rittet så hadde jeg ikke vurdert stiv gaffel, heller ikke på 29. Tror jeg da. Vurderte heldempa, men har bakjulet på fiksing så da ble valget om hardtail enkel. Føles riktig det, er jo litt komfor i den Flash rammen også.
|
|
|
[Re: knuthaug]
07/08/2012 11:10
|
RuneWin
Fersking
|
Fersking
Jeg lurer på en ting.
Dere som fikk kramper allerede i startbåsen, røyk kjede før første terrengparti, var en tur i ambulansen ved grensa, knakk sykkelen i to på Prestebakke, måtte amputere høyrebeinet ved Kula, og fikk hammeren ved cola-toppen og bare måtte trille rolig inn med en pulje tjukkaser på 2.48 blank og var sånn passelig misfornøyd med det. Ja, dere vet hvem dere er! Haha - fantastisk beskrevet! Man blir litt lei av å lese disse jeg-hadde-sikkert-klart-1:59-om-ikke-jeg-hadde-hatt-alle-verdens-uhell-innleggene. For det er jo det som står mellom linjene. Min opplevelse av GR2012 fra pulje 29Selv hadde jeg NULL uhell, klarte 3:36 (og merket) og er superfornøyd  Jeg startet i pulje 29 og hadde ingen ambisjoner. Ble lurt av en kompis til å kjøpe plass i rittet 3 uker før det startet, men er ikke helt utrent. Jeg synes jeg har fått trent omtrent så mye som jeg har hatt tid til i år (dvs ca 40 mil). Jeg mistenker at jeg fikk helt maksimalt ut av løpet mitt med det grunnlaget jeg har (og med tanke på at det er det første sykkelrittet jeg er med på overhodet). Satt egentlig og hadde det bra omtrent hele tiden. Det brant selvsagt i beina store deler, men det venner man seg jo til. Møtte aldri noen vegg og var i grunn litt overrasket over det... Spiste 3 skiver med leverpostei på 1.5t før start og hadde med 3 gel-poser som ble konsumert ved 20, 40 & 60 km uten noe stress. I tillegg spiste deg de bananene jeg fikk tak i (og det var ikke alle). Hadde med 2 flasker som holdt seg akkurat der de skulle (var til og med lur og benyttet et gå-parti til å bytte plass på dem). På en eller annen måte må jeg ha disponert de begrensede kreftene jeg har helt perfekt, for jeg fikk ikke noen kramper i det hele tatt (før etter målgang). Kjente det lugget litt i leggene noen ganger, men da var det bare å roe ned. Siden jeg startet i pulje 29 var det selvsagt ikke noen gruppekjøring å snakke om, men det var alltids en rygg å ligge bak om man ville hvile en stund. Eneste stedet jeg hadde det virkelig ille var vel før Cola-toppen. De andre bakkene var det bare å gire ned og ta det med ro. Jeg tok det veldig med to siste 2 km for jeg hadde hørt rykter om at det tok seg bedre ut å klare å sykle opp siste grusbakken før mål. Jeg klarte dette, men hadde ikke gjort det om jeg hadde grisetråkket de siste 2km det er sikkert! Ellers synes jeg det var helt ok å starte såpass langt bak. Det er veldig psykologisk motiverende å stadig kjøre forbi folk og dette gav meg en fin "boost". Jeg er slett ikke så sikker på at jeg hadde fått en bedre tid ved å starte i pulje 15. Eneste som virkelig kostet meg noen få minutter var nok at det ble veldig mye unødvendig gåing i bakker som burde være mulig å komme opp på sykkel.
|
|
|
07/08/2012 11:32
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
For å tåle startfarten er det vel også litt lurt å være uthvilt og godt forberedt på ritt. Og for de som må ha MYE drikke så hjelper faktisk Ringer.
|
|
|
07/08/2012 11:54
|
viffer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg lurer på en ting.
Dere som fikk kramper allerede i startbåsen, røyk kjede før første terrengparti, var en tur i ambulansen ved grensa, knakk sykkelen i to på Prestebakke, måtte amputere høyrebeinet ved Kula, og fikk hammeren ved cola-toppen og bare måtte trille rolig inn med en pulje tjukkaser på 2.48 blank og var sånn passelig misfornøyd med det. Ja, dere vet hvem dere er!
Hva slags trening ligger i bånn her? Sykler dere landevei ved siden av? Bare lang grus og store mengder? Mye sti? Snakker vi 4 økter i uka? 6? 8? 10 eller flere? Snakker vi Mallorca-tur og fullt kjør? Tja, jeg kom inn på 2:48 mot 3:00 i fjor og har vel stort sett trent & kjørt mer landevei i år. Grunntreninga er sykkel til/fra jobb, spinning om vinteren og de siste årene har vi fått til Mallorca-tur i påsken. I år ble det mye fin trening med Lille40-gruppa i Rye, med god rittrening i Enebakk rundt, Nordmarka rundt, landeveisbirken og Lillehammer/Oslo. I år har jeg ikke kjørt UB-cup - det er barnas tur til det i år. Oppdatert Strava-logg fra halvveis i 2011 til nå finner du her: http://app.strava.com/athletes/100035Har ikke kjørt mer enn ca 40 timer i år på terrengsykkel, mot 133 timer landevei. Ultrabirken blir neste ritt, tror ikke jeg kommer til å trene så voldsomt mye mer i terrenget av den grunn - blir fortsatt mest landeveisøkter til piggdekkene skal på igjen.
|
|
|
[Re: RuneWin]
07/08/2012 12:14
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Siden jeg startet i pulje 29 var det selvsagt ikke noen gruppekjøring å snakke om, men det var alltids en rygg å ligge bak om man ville hvile en stund.
Ellers synes jeg det var helt ok å starte såpass langt bak. Det er veldig psykologisk motiverende å stadig kjøre forbi folk og dette gav meg en fin "boost". Jeg er slett ikke så sikker på at jeg hadde fått en bedre tid ved å starte i pulje 15. Eneste som virkelig kostet meg noen få minutter var nok at det ble veldig mye unødvendig gåing i bakker som burde være mulig å komme opp på sykkel.
Samme erfaring, starta i pulje 27, hadde absolutt ingen formening om egen form, greit nok å sykle med folk rundt seg i stedet for å se at der drar de ja..Syntes folka i disse puljene var mye mer disiplinerte og gikk og sykla pent på høyre side(stort sett). Tror at den tiden man får ved å start i så sen pulje er så god man er. Fikk forøvrig hammer'n skikkelig etter ca 40km noe som helt sikkert gjenspeiler treningsgrunnlaget  Bare å komme seg ut på litt lengre turer med full fres perioder.
|
|
|
07/08/2012 14:17
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oppvarming er meget viktig ja, men vanskelig på grenserittet syns jeg da man må stille opp 1 time/ 45 min før for å komme seg langt frem i pulja... slik i pulje 2 og 1 iallfall.
CK ELVERUM
|
|
|
07/08/2012 14:23
|
Raskall
More than words
|
More than words
Oppvarming er meget viktig ja, men vanskelig på grenserittet syns jeg da man må stille opp 1 time/ 45 min før for å komme seg langt frem i pulja... slik i pulje 2 og 1 iallfall. En slik billig Biltemarulle i startbåsen. Så lar du den stå igjen til neste pulje når starten går.
|
|
|
[Re: Oddefa]
07/08/2012 14:28
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
sjekka litt mellomtider nå, og pokker til dårlig sykling på meg med manglende drikke etter 2 mil... Går knapt fremover. Ja ja, neste år skal flaskene sitte på, skal og teste demper forran:). Ellers gjør jeg nok mye likt i forkant, da formen egentlig var knall, selv om tida ikke tilsier det;/. Ja, når lager vi en Grenserittet 2013 tråd?  . Gleder meg alt.. Spår iallfall sol:) Tråkker dårlig, og skylder på flaskene. Sykkelen ble lettere, jo!! Jeg skylder på magen, men jeg ble lettere jeg også!! Vi får nok heller trene mer til neste år, Øistein Formen er der, så skylder fortsatt på mangelen på drikke. Beina er helt ødelagte fortsatt, klarer knapt å gå normalt etter å ha sittet litt... Ikke bra med 28 timers reising i bil/båt over to dager med barnedåp i mellom som restuitusjon:/. Første sykkeløkta blir i dag:/. Drakk du nok før start da ? Jeg drakk mye og var på do 3 eller 4 ganger før start etter ankomst Strømstad. Underveis drakk jeg knapt 1 liter. Var veldig mye igjen i Cambacken når jeg kom tilbake til Strømstad (syklet tilbake så drakk jo en del da også) og litt i flaska. Når det gjelder Grenerittet med alle sine svinger og kjappe terrengendringer osv så er dette er ritt som er vanskelig å drikke regelmessig, derfor er det lurt med drikkeslange her. Start! Skjønner hva dere mener, men mange av dere starter for hardt, hardere en det dere er trent for. Dette har jeg gjort en gang på Grenserittet. Og lært av, få ritt hvor det er så lett å overkille pga lett terreng, store grupper osv. Sånn i ettertid burde jeg muligens ha vært mer på hugget i starten, men når jeg ser på tidene så hadde jeg antaglig ikke syklet raskere om jeg hadde vært med teten ut av start sammen med mange av dere. Ligger 2-3 minutt bak teten i pulje 2 på første mellomtid, men i mål var jeg 25 sekund bak. Ja var en periode rundt 4-5 mil jeg kjørte alene, men pga kontrollert start hadde jeg overskudd og gode bein (hadde bedre bein etter 5 mil en 5 km). Derifra og inn var det bare å plukke folk, noe som er godt mentalt også, i stedet for å hate i 3 mil. Det jeg sier folkens er at dere starter over evne og betaler for det. Big time! Evt trene hardere og ikke bare sykle økter på 30 minutt:) Fikk faktisk krampe selv, eller kramptendens var det. Tok ikke sjansen på å stå i colabakken men klarte å presse meg meg opp i brukbart tempo! Målbakken derimot sto beina ut, tunge gir, men slapp skikkelig krampe, mest en klar tendens på at jeg selv syklet over evne siste mila. Hadde et par unødvendige støtinger underveis som jeg ikke vant tid på (gruppen kom opp igjen å flaten), men fikk melkesyre. Men Bottomline: for meg passer det bra med litt roligere start, og tror mange kan tjene mer på en god siste halvdel en knallgod første halvdel og sprekk siste 4 mila. Stiv gaffel vs Demper: her strides de lærde, men så mye som det humper og slår i dette rittet så hadde jeg ikke vurdert stiv gaffel, heller ikke på 29. Tror jeg da. Vurderte heldempa, men har bakjulet på fiksing så da ble valget om hardtail enkel. Føles riktig det, er jo litt komfor i den Flash rammen også. Drakk nok før start ja, men jeg er avhengig av mye drikke med ringer/crampfix/sportsdrikk-blanding for å unngå kramper, noe du veit Odd.. Jeg får kramper som låser lårene fullstendig, ikke lugging eller småkramper.. Dette kan jeg klare å utsette lenge, evnt unngå ved mye drikke. Må ha 0.75 ltr i timen, minst. Når det gjelder åpningstempo er jeg uenig Odd, og dette har jeg turt å prøve i flere sesonger nå. Kline til å håpe jeg henger med. Syns dette fungerer bra, og tror mange kunne tjent på en hardere start. men, man bør trene på det. Du feks hadde garantert klart hardere starter, hvis du bare hadde trent på det og turt i ritt, og da hadde du i år vært i nærheten av Frode.... Under grenserittet nå syns jeg åpningen jeg hadde var kontrollert og jeg hang lett med Anders D og etterhvert Raymond og Klevgård. Er helt overbevist om at jeg hadde hengt med iallfall til Kulabakken med nok drikke. Når det gjelder demper mot stiv gaffel, så tror jeg at det er lite å tjene på det å ha en stiv gaffel her, lite bakker som gjør at vekten du sparer er avgjørende.. Tror heller at demper kan gjøre at man kan forsere i terrenget, og kanskje ta igjen noen.. Jeg velger demper neste år, men birken er det ingen tvil for meg-stiv!
CK ELVERUM
|
|
|
07/08/2012 14:29
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rulle i startbåsen hadde absolutt vært nyttig ja, men tror folk hadde ledd litt av "den seriøse fyren":)
CK ELVERUM
|
|
|
07/08/2012 14:47
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Rulle i startbåsen hadde absolutt vært nyttig ja, men tror folk hadde ledd litt av "den seriøse fyren":) Var en tulling på rulle i startbåsen for noen år siden, ble heldigvis ikke noe trend.
keo
|
|
|
07/08/2012 14:48
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[/quote]
Drakk nok før start ja, men jeg er avhengig av mye drikke med ringer/crampfix/sportsdrikk-blanding for å unngå kramper, noe du veit Odd.. Jeg får kramper som låser lårene fullstendig, ikke lugging eller småkramper.. Dette kan jeg klare å utsette lenge, evnt unngå ved mye drikke. Må ha 0.75 ltr i timen, minst.
Når det gjelder åpningstempo er jeg uenig Odd, og dette har jeg turt å prøve i flere sesonger nå. Kline til å håpe jeg henger med. Syns dette fungerer bra, og tror mange kunne tjent på en hardere start. men, man bør trene på det. Du feks hadde garantert klart hardere starter, hvis du bare hadde trent på det og turt i ritt, og da hadde du i år vært i nærheten av Frode.... Under grenserittet nå syns jeg åpningen jeg hadde var kontrollert og jeg hang lett med Anders D og etterhvert Raymond og Klevgård. Er helt overbevist om at jeg hadde hengt med iallfall til Kulabakken med nok drikke.
Når det gjelder demper mot stiv gaffel, så tror jeg at det er lite å tjene på det å ha en stiv gaffel her, lite bakker som gjør at vekten du sparer er avgjørende.. Tror heller at demper kan gjøre at man kan forsere i terrenget, og kanskje ta igjen noen.. Jeg velger demper neste år, men birken er det ingen tvil for meg-stiv!
[/quote]
Nå tåler du bedre en hard start en meg, jeg hadde aldri turt å henge med Frode, men sånn i ettertid ser jeg at jeg disponerte løpet veldig bra, de gangene jeg har startet for hardt i ritt (f.eks grenserittet 2009, prøvde å henge på deg og Anders, da klarte jeg ikke å ta meg inn igjen før etter ca 4-5 mil, sprakk jeg etter 15-20 km og slet skikkelig i mange mil). Men individuellt dette da. Jeg vet at jeg har det mest moro der jeg føler jeg avslutter bra, evt har mest krefter der jeg syntes trasen er morsomst. Men klart hvis du syntes åpningen var kontrollert så hadde du nok kontroll. Første gang jeg syklet Grenserittet hvor jeg aldri tenkte at nå går det for fort. Skal jo sies at jeg trodde før start at dagsformen var ræv og når jeg etter ei mil fikk gode svar så gjorde jo det at morofaktoren steg selv på partier jeg vanligvis sliter i.
Sprakk derimot gjorde jeg på veien tilbake til Strømstad. Kraftig motvind, tom kropp, slitent hode, trøtt. Det gikk kjempesakte he he.
Ble noe tull med limingen her, men er deg svarer Øistein:)
Redigert av oddefa; 07/08/2012 14:51.
|
|
|
[Re: keo]
07/08/2012 14:53
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rulle i startbåsen hadde absolutt vært nyttig ja, men tror folk hadde ledd litt av "den seriøse fyren":) Var en tulling på rulle i startbåsen for noen år siden, ble heldigvis ikke noe trend. He he, tror jeg husker det faktisk! Var det ikke i år en som kjørte på en plate noen hadde satt til å beskytte bilen sin mot at sykkelister skulle sykle på bilen hans ? Rett etter start, dvs masterstarten, ikke matte!
Redigert av oddefa; 07/08/2012 14:54.
|
|
|
07/08/2012 15:26
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ble noe tull med limingen her, men er deg svarer Øistein:) [/quote] Skjønte det Odd:).. Ja, harde starter har jeg gjort i flere år, så dette er noe jeg er trygg på, og trent for. Blir drithard start på Birken nå også, så får vi se hvor lenge det går:). Men, her kan jeg da umulig miste flasker:). Birken er jo egentlig bare 6 mil, resten er stort sett nedover:). Holder jeg 6 mil i hardt tempo snakker vi en klar ny personlig pers. LETT!
CK ELVERUM
|
|
|
07/08/2012 16:15
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Jeg lurer på en ting.
Dere som fikk kramper allerede i startbåsen, røyk kjede før første terrengparti, var en tur i ambulansen ved grensa, knakk sykkelen i to på Prestebakke, måtte amputere høyrebeinet ved Kula, og fikk hammeren ved cola-toppen og bare måtte trille rolig inn med en pulje tjukkaser på 2.48 blank og var sånn passelig misfornøyd med det. Ja, dere vet hvem dere er!
Fantastisk! Akkurat samme tanker jeg også sitter med. Startet i pulje 13, ifjor syklet jeg på 3:42 og var storfornøyd med det, men iår krøp jeg akkurat under 4 timer. Synes jeg har syklet en del i våres/sommer også, men når jeg sjekket på Endomondo var det vesentlig mindre en jeg innbilte meg gitt, og VESENTLIG mindre enn ifjor. Slet i tillegg med kjempekramper fra lenge før grensen. Tenkte "aldri mer" når jeg syklet på ren skjær viljestyrke og stahet omtrent fra starten. Rart det der, de to andre gangene jeg har vært med har jeg ligget og stanget bak mastermotorsykklene fra start og ventet på at de skal komme seg vekk, men nå tenkte jeg "pokker så fort de kjørte i år da", og hadde mer enn nok med å holde plassen min mot starten. Kanskje bare dagsformen var SKIKKELIG på bunn..?
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
07/08/2012 17:01
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ble noe tull med limingen her, men er deg svarer Øistein:) Skjønte det Odd:).. Ja, harde starter har jeg gjort i flere år, så dette er noe jeg er trygg på, og trent for. Blir drithard start på Birken nå også, så får vi se hvor lenge det går:). Men, her kan jeg da umulig miste flasker:). Birken er jo egentlig bare 6 mil, resten er stort sett nedover:). Holder jeg 6 mil i hardt tempo snakker vi en klar ny personlig pers. LETT! [/quote] Ingen som mister flasker ned Djuposet nei he he. Kan det være lurt å ha en tom flaske på ryggen (veier ikke mye) og stoppe i 20 sekund og fylle flaska hvis en mister de på ramma ? Kommer jo tog hvert halvminutt på birken!
Redigert av oddefa; 07/08/2012 17:02.
|
|
|
07/08/2012 19:26
|
Lars K
Avhengig
|
Avhengig
Noen som har noe peiling på lengden på løypa i 2010 vs 2012. Mener jeg hørt speaker si den var lenger i år.
|
|
|
07/08/2012 19:39
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har logga 76.6 km i 2010, 80.3 km i 2011 og 79.6 km i år på GPS. De flytta vel starten litt i år som forklarer noe av forskjellen fra i fjor til i år. Spranget i 2011 er løypeomlegginga det snakkes om.
Shut up legs!
|
|
|
07/08/2012 20:46
|
MoHo
Entusiast
|
Entusiast
Vedr. oppvarming - hva er vitenskapelig sett riktig/anbefalt?
Hvor lenge? Hvor intenst? Når i forhold til start (anta at en ikke trenger å møte opp en time før start)? Etc.
Klart det er individuelle forskjeller og preferanser, men det finnes vel vitenskapelige teorier og tommelfingerregler bekreftet med praksis vedr. dette?
"A singletrack require a multimind"
|
|
|
07/08/2012 20:56
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen som mister flasker ned Djuposet nei he he. Kan det være lurt å ha en tom flaske på ryggen (veier ikke mye) og stoppe i 20 sekund og fylle flaska hvis en mister de på ramma ? Kommer jo tog hvert halvminutt på birken!
På birken må man jo ha sekk, så får vurdere camelback der.. Men, håper å få til en drikkestasjon for jh, så det beste vil uansett være to flasker på ramma, så få en ny evnt to på drikkestasjonen...
CK ELVERUM
|
|
|
08/08/2012 19:51
|
ÅSN
Fersking
|
Fersking
Hei Fikk låne en BBB CO2 gasspumpe 7-8 km før mål. Sannsyneligvis en fra pulje 2, ta kontakt. sto Åsmund på startnummeret mitt. Tlf 9829767tre
|
|
|
[Re: ileirtro]
15/08/2012 17:28
|
ileirtro
Entusiast
|
Entusiast
Grenserittets trausteste sykkel ? Eieren brukte 3.33 på rittet. 
|
|
|
[Re: ileirtro]
15/08/2012 19:22
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Det er sykt imponerende! Tar av hatt og stokk samt briller