Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kosttilskudd positiv på doping

Kosttilskudd positiv på doping #1441812 10/07/2012 22:47
Jonas Tilseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har en kompis som har kjøpt følgende:

http://www.xxlnutrition.se/index.php?page=productdetails&product_id=376

Om produktet står det blant annet følgende:

Dosering:
Börja med 1 dosering Jack3d = 1 skopa (5,55g) blandas med 1,2 dl kallt vatten
Öka dosen vid beh [email][/email] ov till 1,5-2 skopor blandat i 2-3 dl vatten.
Drick 30 minuter före träningen.

Skall ej tas i samband med tävling av testade atleter.

Denna produkt kan medföra positivt dopingsvar och skall därför Ej tas av testade atleter i samband med tävling.

Produkter innehållande geranium (kan även gå under benämningarna: geranamin, 1,3-dimethylamylamine (DMAA) samt metylhexanamin) skall ej tas av testade atleter. Ämnet klassificeras enligt WADA som stimulantia och är förbjudet i samband med tävlning.

Ämnet är godkänt som kosttillskott.

Kompis skryter av produktet, men jeg blir skeptisk da jeg leste dette med tanke på konkurranser. Hvor lang tid må det være mellom en dose til et ritt for å ikke bli tatt positivt? Og nei, dette har ingenting med konkurranser å gjøre, kun i forbindelse med styrketrening.

mer info se http://www.jack3d.org/

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: Jonas Tilseth] #1441839 11/07/2012 06:20
S
Simenhbe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvor lang tid mellom dose og ritt? Hva med å bare drite i å kjøpe i utgangspunktet?

Glad for at jeg aldri har vurdert å gå lenger enn kreatin.. Fint å bare trene og ha det kjekt, og samtidig være sikker på at man er ren ICON_SMILE

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: Jonas Tilseth] #1441843 11/07/2012 06:27
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Deltar du i aktiviteter der det er ulovlig å dope seg? I såfall er jo svaret er jo ganske enkelt; "...skall ej tas av testade atleter...".

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: thamg] #1441846 11/07/2012 06:35
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Dette, og andre stoffer som inneholder DMAA, skal ikke tas av noen. Det har dukket opp plenty med bivirkningsrapporter i flere land.

Sjekk hva mattilsynet skriver her; Advarer mot kosttilskudd som inneholder DMAA .

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: Jonas Tilseth] #1441957 11/07/2012 09:05
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Jonas Tilseth

Kompis skryter av produktet, men jeg blir skeptisk da jeg leste dette med tanke på konkurranser. Hvor lang tid må det være mellom en dose til et ritt for å ikke bli tatt positivt? Og nei, dette har ingenting med konkurranser å gjøre, kun i forbindelse med styrketrening.

Hei Jonas
Jeg tror du bør lese deg opp litt på dopingreglene. Det er ikke lov selv om du ikke blir testet. Doping er doping selv om du bruker det til trening om vinteren. Hvis du føler behov for å dope deg for å se bedre ut på stranda bør du i såfall skrinlegge det å drive med konkurranseidrett.
Det er jo egentlig likegyldig om du blir testet eller ikke. Juks er juks. Det er ulovlig å sykle snarveier også, selv om det ikke nødvendigvis blir oppdaget. Eller hva med å sabotere konkurrentens sykkel?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: Jonas Tilseth] #1441988 11/07/2012 10:12
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis man driver på med konkurranseidrett,ja da mener jeg at man er rimelig tett i pappen hvis man putter i seg kosttilskudd av denne typen.

Ikke vet man hva langtidsvirkningen er,ei heller hvordan den virker på din kropp,samt at det kan være stoffer som står på dopinglista(vet om noen lokale idrettsfolk som fikk panikk da jeg fortalte de at Thermo X og purple burn inneholdt efedrin samt andre dopingliste stoffer for 8-9 år siden,smart å bare kjøpe og putte inn i kjeften bare for at noen sier det er bra sier nå jeg).

Det å holde seg til enkle tilskudd som vitaminer,omega 3 og lignende er den eneste typen tilskudd jeg kan skjønne at noen utøvere trenger,da de må få inn mye riktig næring.

Bare tull å bruke alt mulig quickfix til styrketrening,mitt inntrykk er nok heller at man burde fokusere på riktig teknikk,rett treningsmengde, riktig belastning og skadeforebygging isteden.

Har nå trent siden jeg var 14 år på treningstudio,og har hørt om mange vidunderkurer,alltid noe nytt neste år(aldri prøvd noe annet enn proteintilskudd og shakes jeg).

Men vet om mange som har brukt det ene og det andre,med fine bivirkninger og blåste muskler.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: Jonas Tilseth] #1442123 11/07/2012 14:27
stosu Offline
Besatt
Besatt
du finner masse bra info her; http://www.renutover.no/Default.aspx

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: Jonas Tilseth] #1442132 11/07/2012 14:34
W
widar Offline
Medlem
Medlem
W

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: SimonS] #1442185 11/07/2012 16:52
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: SimonS

Det å holde seg til enkle tilskudd som vitaminer,omega 3 og lignende er den eneste typen tilskudd jeg kan skjønne at noen utøvere trenger,da de må få inn mye riktig næring.

Det er aldri vist at toppidrettsutøvere eller andre friske trenger noe som helst form for kosttilskudd for å yte bedre. Dette er markedsførings!#$"%$!#& som er blitt endel av idrettskulturen.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: Ynot] #1442192 11/07/2012 17:15
B
blj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Jeg har sagt det før og sier det igjen: FORUMET TIL TERRENGSYKKEL.NO BØR IKKE VÆRE ET STED HVOR MAN GIR/SØKER TIPS OG RÅD ANGÅENDE BRUK AV DOPINGMIDLER!!!!

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: Jonas Tilseth] #1442781 12/07/2012 16:02
Jonas Tilseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for respons!

Uaktuelt å kjøpe produktet, end of story.

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: blj] #1443422 13/07/2012 18:33
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: blj
Jeg har sagt det før og sier det igjen: FORUMET TIL TERRENGSYKKEL.NO BØR IKKE VÆRE ET STED HVOR MAN GIR/SØKER TIPS OG RÅD ANGÅENDE BRUK AV DOPINGMIDLER!!!!

Tja, i dette tilfellet var det helt i orden, om du spør meg. Om man har fått anbefalt noe man synes er tvilsomt er det bra om man kan diskutere det og finne ut at det er doping man bør holde seg unna. Om alle skal rope uuuæææh og holde seg for nesen hver gang noen spør om tvilsomme produkter går folka sikkert til andre og tvilsomme fora hvor de får helt andre råd...

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: jens fredrik] #1443432 13/07/2012 19:03
B
blj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Sitat: jens fredrik

Tja, i dette tilfellet var det helt i orden, om du spør meg. Om man har fått anbefalt noe man synes er tvilsomt er det bra om man kan diskutere det og finne ut at det er doping man bør holde seg unna. Om alle skal rope uuuæææh og holde seg for nesen hver gang noen spør om tvilsomme produkter går folka sikkert til andre og tvilsomme fora hvor de får helt andre råd...

For all del; lurer man på hvorvidt et produkt inneholder forbudte stoffer eller ikke er det klart man kan spørre om dette - både i dette forumet og eller andre forum.

I dette tilfellet er det imidlertid tydelig at trådstarter er klar over at produktet inneholder et forbudt stoff (det står jo i klartekst i produktbeskrivelsen han viser til) og han stiller direkte spørsmål om hvor lang tid i forveien det må tas for ikke å teste positivt. Slik jeg ser det ber han altså om råd angående bruk av et forbudt stoff. Det synes jeg ikke er greit. Og det viser seg vel at trådstarter heller ikke synes det var særlig greit etter hvert...

Det er mulig jeg er fintfølende når det kommer til temaet doping, men det kan ha noe å gjøre med at jeg tidligere har hatt antidopingarbeid som en del av stillingsbeskrivelsen min. Og jeg kommer også i fortsettelsen til å henge meg på hver eneste tråd med tvilsomt innhold i forhold til temaet med det samme budskapet;)

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: blj] #1443435 13/07/2012 19:09
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Dersom det slik at man lurer på hvorvidt et produkt inneholder forbudte stoffer eller ikke er det klart man kan spørre om dette - det er jeg helt enig i. I dette tilfellet er det imidlertid tydelig at trådstarter er klar over at dette er et produkt som inneholder et forbudt stoff (det står jo i klartekst i produktbeskrivelsen han viser til) og han stiller direkte spørsmål om hvor lang tid i forveien dette produktet må tas for ikke å teste positivt. Det er ikke greit - synes jeg.

Jeg er ikke enig. Han ble møtt av erfarne utøvere og ble frarådet, noe han fulgte. Resultatet er at vi alle vet litt mer og at en utøver holder seg unna. Helt uproblematisk, synes jeg. Jada, doping er dritt, men at man ikke skal diskutere det mener jeg virker mot sin hensikt. At eldre utøvere viser sin avsky og advarer mot visse kosttilskudd må da være helt greit?

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: Jonas Tilseth] #1443444 13/07/2012 19:22
B
blj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Jeg tror vi både poster og snakker litt forbi hverandre her. Jeg har ingen problemer med de svarene trådstarter får - tvert i mot er jo dette gode og "riktige" svar. Mitt budskap var direkte rettet mot trådstarter sitt spørsmål. Jeg synes det er unødvendig å spørre om dette så lenge han tydeligvis vet hva det dreier seg om.

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: blj] #1443723 14/07/2012 16:57
Jonas Tilseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg tror vi både poster og snakker litt forbi hverandre her. Jeg har ingen problemer med de svarene trådstarter får - tvert i mot er jo dette gode og "riktige" svar. Mitt budskap var direkte rettet mot trådstarter sitt spørsmål. Jeg synes det er unødvendig å spørre om dette så lenge han tydeligvis vet hva det dreier seg om.

Kis. Slapp av.

Jeg har ikke kjennskap til doping og vet ikke hva slikt innebærer. Jeg trodde doping var noe man tok rett før konkurranser som gir kroppen fordeler. Jack3d tenkte jeg kunne gi meg mer futt under styrketrening, og da slo ingen tanker meg om at dette er alvorlig i forbindelse med konkurranser. Det er nettopp derfor jeg laget denne tråden. Du skjønner jo sikkert selv at jeg ikke vet noe om doping når jeg stilte et slikt spørsmål. Setter pris på folk som kommer med skikkelig svar når folk spør om slike ting. Du burde derimot slutte å "vite" at andre tydeligvis vet hva de snakker om. HAR DU BRUKT DOPING SELV KANSKJE? (PS: slutt å bruk caps lock!!)

Re: Kosttilskudd positiv på doping [Re: jens fredrik] #1443735 14/07/2012 17:38
RoyK Offline
Besatt
Besatt

Tiltredes - her har jo også trådstarter sagt han ikke vil kjøpe det, så håper han holder på det og bare spiser godt…

roy

Moderator  support