|
|
Foreldre som introduserer barna sin til rusmidler.
|
Foreldre som introduserer barna sin til rusmidler.
09/07/2012 18:51
|
ScottRacing
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
i og med at jeg er blitt urgammel så har jeg fullstendig mistet grepet på hva som er vanlig praksis...men
hvor vanlig er det at foreldre kjøper alkohol, hasj og brukerutstyr til ungdom på 17år og yngre ?
vet at mange er betydelig mer liberale enn meg på mange områder men er ikke dette vel drøyt ?
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
Re: Foreldre som introduserer barna sin til rusmidler.
[Re: ScottRacing]
09/07/2012 18:58
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Tror ikke dette er veldig vanlig? Har hørt om foreldre som har sendt med alkohol hjemmefra, men dop og brukerutstyr er vel ikke vanlig? Når ungene mine blir gamle nok får de i hvertfall ikke med noe hjemmefra, selv om jeg vet at det er lett å få tak i hvis de ønsker. De har litt med prinsipper og holdinger å gjøre.
|
|
|
09/07/2012 22:03
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er ikke vanlig praksis. Punktum.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
09/07/2012 22:16
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Foreldre som kjøper rusmidler til ungene sine bør få besøk av barnevernet for en alvorsprat.
|
|
|
09/07/2012 22:21
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Ja bevares, det er bedre at barnevernet tar unga i halvvoksen alder, slik at de kan bli introdusert til rusmidler på de fucka stedene de da blir innlosjert, enn at folka hjemme gir dem sprit og en bong. Legg ned barnevernet. Frihet fra flertallet gjør at man må akseptere litt sånn.
|
|
|
09/07/2012 22:42
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg deler ut heroin til unga i nabolaget,veldig populært blant foreldrene,så veit de lissom hvor det kommer fra.  Hadde jeg selv vært foreldre til en tenåring så hadde ikke jeg gitt en dritt til unga,de får værsågod lære seg å stjele sprit fra far som jeg selv gjorde(med kjeft som tilbehør  ). Tanken om at det er bedre å gi dem slikt under kontrollerte former,enn at de skaffer det selv er jo god den,men faktum er at hvis de vil ha det så skaffer de det jo,er jo ingen vits å gi dem noe tillatelse til sånt ved at man får det hjemme. Og hva med de andre barna,skal de stå å klage til foreldrene å si ting som : Jammen Ole får jo kokain og aksjeportefølje hos sin pappa,hvorfor skal ikke jeg få? La unga evt. rote seg bort i spit og knark selv,så får man heller ta tak hvis det går for langt. Noe stort mer kan man vel egentlig ikke gjøre,for rusmidler og selger/pushere finnes det nok av.
|
|
|
09/07/2012 22:44
|
Tex
Besatt
|
Besatt
hvor vanlig er det at foreldre kjøper alkohol, hasj og brukerutstyr til ungdom på 17år og yngre ?
At foreldre kjøper alkohol til sine barn er ikke et helt ukjent fenomen. En grunn kan være at de vet at ungdommen kommer til å drikke uansett, og da er det bedre å drikke kjøpt vare enn tvilsom hjemmebrent ...
|
|
|
09/07/2012 23:25
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Folk skremmer med at unge blir pumpa og sånn, men er det ikke bedre å sende med litt øl enn at de skaffer sprit til en billig penge? Drikker du deg til bevisstløshet på øl, da er du god, eller veldig rutinert.
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
[Re: Freakout]
10/07/2012 05:17
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Folk skremmer med at unge blir pumpa og sånn, men er det ikke bedre å sende med litt øl enn at de skaffer sprit til en billig penge? Drikker du deg til bevisstløshet på øl, da er du god, eller veldig rutinert. Tja … Et kjent fenomen er jo at unger som blir sendt med øl hjemmefra ender opp med å drikke dette i tillegg til spriten de skaffer for en billig penge. Foreldre har sjelden noe særlig igjen for å være tilretteleggere.
|
|
|
[Re: Freakout]
10/07/2012 05:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Folk skremmer med at unge blir pumpa og sånn, men er det ikke bedre å sende med litt øl enn at de skaffer sprit til en billig penge? Drikker du deg til bevisstløshet på øl, da er du god, eller veldig rutinert. Forskning viser at dette ikke stemmer av de årsaker Vanilla Ninja nevner. Hvilke observasjoner er det du har gjort som går i mot dette?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tex]
10/07/2012 10:39
|
StigB
Señor
|
Señor
At foreldre kjøper alkohol til sine barn er ikke et helt ukjent fenomen. En grunn kan være at de vet at ungdommen kommer til å drikke uansett, og da er det bedre å drikke kjøpt vare enn tvilsom hjemmebrent ... Jeg begynte å sende med et par S Ice når våres unge håpefulle skulle ut på fest. Etter å ha henta ei som var litt bedugget etter å ha fått sprit av en kis tok jeg den avgjørelsen. Som far min sa til meg en gang i tiden, det du ikke får i deg skal stå på kjøkkenbordet søndag. Jeg fikk fra jeg var 15 med ei halv flaske hjemmelagd brunt brennevin. Den ble fylt opp på lørdag ettermiddag og var en fast seanse helt til flaska en dag ble borte, da var det stopp. Poenget var at flaska med eller uten innhold skulle bringes hjem igjen. Sånn ble det med frøkna også, hun fikk med og tok med hjem igjen det hun ikke drakk. Vi brakte og hentet hver gang hun var ute og stemningen var bra uten å være spesielt påvirka når hun ble hentet igjen. Etterhvert så ordnet de dette selv, vedr. sprit så sa jeg nei. Men jeg åpnet huset og kjellerstua til venneflokken. Der fikk de gjøre hva de ville så lenge der var i flytende form bortsett fra nåler og stoff en lager på kjøkkenbenken. Vi voksne blanda oss aldri med dem bortsett fra å se at de hadde det greit, og vi var edru i tilfelle noe skulle skje. Etterhvert ordnet de med kaffe til seg selv, fruen og meg, stakk opp til oss når de ønsket å snakke med de gamle enten for hyggen eller mer dyptliggende ting. I ettertid har vi ei frøken som sjelden drikker, resten av gjengen er også svært måteholdne. Mulig vi gjorde det rette, hvordan resultatet hadde vært om vi hadde styrt med jernhånd vil vi aldri få. Ikke sikkert alle unge har den gjensidige tilliten og åpenheten vi har hatt hos oss. Man må gjerne fordømme å kalle oss hva som helst, men det er jo litt morsomt da når denne gjengen minner oss på hvordan de følte tryggheten og friheten vi ga dem. Likeså det at vi aldri kjøpte polvarer, men de selv kunne bringe med det de hadde inn i huset vårt En lang historie, men det er mulig om man gir og krever tillit og respekt i oppdrager rollen, hvem vet.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: Red Devils]
10/07/2012 11:02
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Ikke sikkert alle unge har den gjensidige tilliten og åpenheten vi har hatt hos oss. Man må gjerne fordømme å kalle oss hva som helst, men det er jo litt morsomt da når denne gjengen minner oss på hvordan de følte tryggheten og friheten vi ga dem. Likeså det at vi aldri kjøpte polvarer, men de selv kunne bringe med det de hadde inn i huset vårt
En lang historie, men det er mulig om man gir og krever tillit og respekt i oppdrager rollen, hvem vet. Slik hadde jeg det i ungdommen også, og er veldig glad for det. Rusmidler ble avmystifisert, og man fikk et naturlig forhold til det og ufarlige forbruksvaner. Når det var fest på RK-huset i byen måtte byungdommene hjem kl24, men vi bygdeungdom som ble henta av foreldre kl 2 satt igjen aleine på lokalet til en forelder kom. Tillitt vs ikke-tillitt. Dette nedenfor lukter dobbeltmoral lang vei.. år ungene mine blir gamle nok får de i hvertfall ikke med noe hjemmefra, selv om jeg vet at det er lett å få tak i hvis de ønsker. De har litt med prinsipper og holdinger å gjøre.
|
|
|
[Re: Ynot]
10/07/2012 11:17
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Dette nedenfor lukter dobbeltmoral lang vei.. år ungene mine blir gamle nok får de i hvertfall ikke med noe hjemmefra, selv om jeg vet at det er lett å få tak i hvis de ønsker. De har litt med prinsipper og holdinger å gjøre. Jeg forsøker å se dobbeltmoralen i dette, men jeg klarer ikke å finne den.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
10/07/2012 11:25
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Dette nedenfor lukter dobbeltmoral lang vei.. år ungene mine blir gamle nok får de i hvertfall ikke med noe hjemmefra, selv om jeg vet at det er lett å få tak i hvis de ønsker. De har litt med prinsipper og holdinger å gjøre. Jeg forsøker å se dobbeltmoralen i dette, men jeg klarer ikke å finne den. Du ser ikke det dobbeltmoralske i at en benytter et rusmiddel selv, og velger å ikke oppdra barna sine i sunne rusmiddelvaner, samtidig som en veit de uansett kommer til å få tak på rusmidler?
|
|
|
10/07/2012 11:34
|
thotor
Medlem
|
Medlem
Gi ungene brennevin før idretten tar dei.. - Per Inge Torkelsen
|
|
|
10/07/2012 11:36
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Du ser ikke det dobbeltmoralske i at en benytter et rusmiddel selv, og velger å ikke oppdra barna sine i sunne rusmiddelvaner, samtidig som en veit de uansett kommer til å få tak på rusmidler?
Hva er det som ikke er sunt ved å oppdra barna sine til å ikke bruke rusmidler før de er gamle nok til å drikke alkohol/bestemme selv i henhold til myndighetsalder? Og bare sånn på siden, hvordan vet du at ham du siterer lengre opp her benytter seg av rusmidler selv?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: GeirK]
10/07/2012 11:49
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Folk skremmer med at unge blir pumpa og sånn, men er det ikke bedre å sende med litt øl enn at de skaffer sprit til en billig penge? Drikker du deg til bevisstløshet på øl, da er du god, eller veldig rutinert. Forskning viser at dette ikke stemmer av de årsaker Vanilla Ninja nevner. Hvilke observasjoner er det du har gjort som går i mot dette? Jeg har nylig vært igjennom den prosessen (veien mot voksen) og sett og hørt mye. For en ungdom med lite penger, er sprit kjøpt av andres søsken eller "spritmannen" i oslo, billig. Er jo en grunn til at sprit er egen aldersgrense på. Det er direkte farlig for folk med lite erfaring. Personlig gidder jeg ikke skaffe mer om jeg har fra før av, men for noen er kanskje målet å bli fullest mulig? Og som sagt av StigB, ikke sende med polvarer.
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
10/07/2012 11:52
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Dette nedenfor lukter dobbeltmoral lang vei.. år ungene mine blir gamle nok får de i hvertfall ikke med noe hjemmefra, selv om jeg vet at det er lett å få tak i hvis de ønsker. De har litt med prinsipper og holdinger å gjøre. Jeg forsøker å se dobbeltmoralen i dette, men jeg klarer ikke å finne den. Du ser ikke det dobbeltmoralske i at en benytter et rusmiddel selv, og velger å ikke oppdra barna sine i sunne rusmiddelvaner, samtidig som en veit de uansett kommer til å få tak på rusmidler? Jeg tok ikke for gitt at Red Devils selv benyttet noe rusmiddel, for det sto det ikke noe om. Kan heller ikke se at det skulle være noen motsetning mellom "sunne rusmiddelvaner" og det å la være å fore sine egne barn med rusmidler.
Redigert av P_Dalen; 10/07/2012 11:54.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
10/07/2012 12:03
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hvis du vil være pirkete så skreiv jeg heller ikke at RD ER dobbeltmoralsk, men at det LUKTER dobbeltmoral av holdningene som fremstilles.
Jeg synes denne debatten i bunn og grunn bunner i en motsetning mellom de som stoler på sine barn og gir de trygge(re) rammer for å prøve ut frihet under ansvar, vs fornekting av et åpenbart potensielt alvorlig problem uten noen som helst form for voksenveiledning enn "fy, fy!"
|
|
|
10/07/2012 12:11
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jeg synes denne debatten i bunn og grunn bunner i en motsetning mellom de som stoler på sine barn og gir de trygge(re) rammer for å prøve ut frihet under ansvar, vs fornekting av et åpenbart potensielt alvorlig problem uten noen som helst form for voksenveiledning enn "fy, fy!"
Jeg synes du maler fryktelig veldig hvit/svart nå. Det er ikke enten å lange til sine barn eller si "fy,fy!". Det gjøres tonnevis av holdningsskapende arbeide på dette i skoler og på andre arenaer ungdom oppholder seg. Og hvilken form for voksenveiledning er det å gi barnet sitt en sixpack før det stikker ut for kvelden? Et av det største problemene knyttet til ungdom og alkohol i dag er fravær av foreldre på kveld/nattetid (denne infoen har jeg fra forebyggendegruppen til Trondheim politikammer som jeg dessverre jobber alt for tett sammen med for tiden) og deres barns tilbøyeligheter til å ruse seg sanseløse og langt ut over evnen til å ta vare på seg selv. Noe de heller ikke skal ene og alene når de er 12-14 år gamle. Voldtekter og alvorlige voldsepisoder hadde glatt vært unngått hvis ikke foreldre hadde langet til sine barn. Hvorfor er det så vanskelig å ta ansvar for barna sine på annen måte enn å gi dem "frihet under ansvar" i slike enormt alvorlige og potensielt livsødleggende situasjoner?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
10/07/2012 12:28
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Jeg synes denne debatten i bunn og grunn bunner i en motsetning mellom de som stoler på sine barn og gir de trygge(re) rammer for å prøve ut frihet under ansvar, vs fornekting av et åpenbart potensielt alvorlig problem uten noen som helst form for voksenveiledning enn "fy, fy!" Du snakker om polarisering. Heldigvis finnes det alternativer til disse to motsetningene.
|
|
|
10/07/2012 12:28
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Ikke sikkert alle unge har den gjensidige tilliten og åpenheten vi har hatt hos oss. Man må gjerne fordømme å kalle oss hva som helst, men det er jo litt morsomt da når denne gjengen minner oss på hvordan de følte tryggheten og friheten vi ga dem. Likeså det at vi aldri kjøpte polvarer, men de selv kunne bringe med det de hadde inn i huset vårt
En lang historie, men det er mulig om man gir og krever tillit og respekt i oppdrager rollen, hvem vet. Slik hadde jeg det i ungdommen også, og er veldig glad for det. Rusmidler ble avmystifisert, og man fikk et naturlig forhold til det og ufarlige forbruksvaner. Når det var fest på RK-huset i byen måtte byungdommene hjem kl24, men vi bygdeungdom som ble henta av foreldre kl 2 satt igjen aleine på lokalet til en forelder kom. Tillitt vs ikke-tillitt. Dette nedenfor lukter dobbeltmoral lang vei.. år ungene mine blir gamle nok får de i hvertfall ikke med noe hjemmefra, selv om jeg vet at det er lett å få tak i hvis de ønsker. De har litt med prinsipper og holdinger å gjøre. Skjønner ikke at dette er dobbelt moral. Så du mener at så lenge jeg ikke gir de alkohol så skal jeg hindre de å gå på fest når de blir eldre? Jeg kan ikke få gjort mye fra eller eller til annet enn å vise min holding til alkohol og hva jeg mener er riktig og galt.
|
|
|
10/07/2012 12:47
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Hvis du vil være pirkete så skreiv jeg heller ikke at RD ER dobbeltmoralsk, men at det LUKTER dobbeltmoral av holdningene som fremstilles. Jeg skrev at jeg ikke kunne se noen dobbeltmoral i det Red Devils skrev. Jeg kunne like gjerne sagt at jeg ikke kan lukte noen dobbeltmoral i holdningene som ble fremstilt. Derimot kjenner jeg en ubehagelig lukt av at noen har behov for å finne en plausibel unnskyldning for å skjenke sine egne barn, og derfor tar i bruk positive floskler som "stole på", "trygge rammer" og "frihet under ansvar".
|
|
|
[Re: Red Devils]
10/07/2012 12:54
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Skjønner ikke at dette er dobbelt moral. Så du mener at så lenge jeg ikke gir de alkohol så skal jeg hindre de å gå på fest når de blir eldre? Jeg kan ikke få gjort mye fra eller eller til annet enn å vise min holding til alkohol og hva jeg mener er riktig og galt.
Dobbelmoralen ligger i at du vet at de får tak i alkohol hvis de vil, men velger å se bort fra det med henvisning til holdninger og etikk. M.a.o. du lar de gjøre noe farlig / "umoralsk" for at du selv skal opprettholde din egen moralfølelse. Gjør som Stig B (sikkert i samråd med foreldrene til de andre i gjengen), la de ha fest i kjellerstua/hagen med en viss grad av tilsyn. Alternativet er at de går på fest et annet sted og får tak i alkohol fra obskure kilder.
|
|
|
10/07/2012 12:58
|
Tommas
Avhengig
|
Avhengig
Fra min ungdom mener jeg å huske at de som fikk med noe som helst hjemmefra brukte dette som ren bonus på toppen av det de ellers skaffet selv :-)
"Hei, du er for ung til å drikke, men du får med litt hjemmefra..." Jeg er ikke helt sikker på at det er optimalt?
Lån gjerne bilen også, de stjeler vel bare en om de ikke får lov ;-)
|
|
|
10/07/2012 13:15
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
[quote=YnotDobbelmoralen ligger i at du vet at de får tak i alkohol hvis de vil, men velger å se bort fra det med henvisning til holdninger og etikk. M.a.o. du lar de gjøre noe farlig / "umoralsk" for at du selv skal opprettholde din egen moralfølelse.
[/quote]
Selv om det er lett å få tak i alkohol eller dop er det ikke dermed sagt at de ruser seg. Man trenger ikke være på fest for å få tak i disse tingene om man ønsker det. Det er nok med en telefon i et friminutt på skolen det. Det er umulig å beskytte seg mot dette. Men som foreldre, lærere og andre som er med på å oppdra barnet er det viktig å vise at dette ikke er akseptabelt. Det har ikke noe med min egen moralfølelse å gjøre.
|
|
|
10/07/2012 14:20
|
StigB
Señor
|
Señor
Jeg holder meg borte fra hva som er dobbeltmoral eller ikke. Ja selvfølgelig viste foreldrene til disse ungdommene at de var hos oss, de viste at de selv måtte bringe i hus det som skulle drikkes. Og de satte stor pris på vår gjestfrihet, holdning og ansvaret vi påtok oss.
Hvorfor skulle jeg slå i bordet til disse å predike en holdning jeg ikke kunne stå for. Jeg har da vokst opp og var i en periode en villstyring som fikk kallenavnet rabbagast, men jeg har et greit forhold til drikk. Nærmest litt sær, og det skal være til hygge og kos.
Om andre mener dette er forkastelig så synes jeg det er helt greit, dette er et svært vanskelig tema og det må sies at fruen var på ingen måte enig i de to først S ICE'ene. men hun kommer fra andre kår der det er andre verdier som gjelder. Etterhvert endret hun også syn på dette.
Åkkesom skulle jeg stått i samme situasjon i dag så ville jeg gjort det samme. Men og det er et stort MEN, det betinger at du som forelder tar ansvar og holder deg edru. At du som forelder kan bistå om noe skulle skje. Der foreldre og ungdom super seg dritings i sammen der stopper veien min for å si det sånn.
Hadde noen og spesielt frøkna brutt tilliten så ville det selvsagt fått konsekvenser. Det var hun klinkende klar over, og resten av gjengen også. Men dette er et vanskelig tema og det er ikke sikkert det går like greit hos andre. Vi har vært heldige som har hatt en sånn super gjeng med ungdom rundt oss i mange år.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
10/07/2012 15:02
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har selv vokst opp med at det ble sett litt mellom fingrene dersom man tok et par øl da man var 15-16, men det var veldig klart at det ikke bare var å forsyne seg når man ønsket. Fire øl før en klassefest i ny og ne gikk dog greit. Dette sparte meg for å ta bussen inn til sentrum og kjøpe øl/sprit av en dodgy bekjent til en kompis (som flere senere endte opp med å kjøpe hasj av).
MEN det viktigste var at jeg ikke var redd for å komme hjem litt beruset. Jeg drakk meg aldri stupfull, men var heller ikke redd for å dra hjem om jeg følte jeg hadde fått for mye. Derimot hadde jeg venner som nesten risikerte livet ute i kulda for at de ikke turde å dra hjem til mor og far beruset.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
10/07/2012 22:06
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Når jeg var 16-17 år fikk jeg smake øl hjemme men ikte det ikke. Jeg var nok rundt 17 år da jeg kjøpte en 10 liter 96% dunke sprit. 3 deler vann og 2 deler sprit på en 0,5 liters flaske aom ble blandet med Zip. Jeg tror nok foreldrene mine viste om det fordi jeg gjorde ingen forsøk på å gjemme den eller skjule at jeg var full når jeg kom hjem i fra fest. Uansett lå de å sov når jeg kom hjem.
Det kommer ikke jeg til å gjøre. Ungene skal hentes og være i hus før jeg går å legger meg. Ser ikke bort i fra at de kan bli utstyrt med litt vin eller øl hjemme i fra når de kommer i den alderen. Men dette kommer helt ann på omgangskrets og hvor mye jeg stoler på de.
Siden dette ligger litt frem i tid kan det jo hende ungene ikke er interessert i fest eller faren har blitt enda eldre å klokere så de blir innelåst kl 2100 i helgene.
|
|
|
[Re: sl500]
11/07/2012 07:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ser ikke bort i fra at de kan bli utstyrt med litt vin eller øl hjemme i fra når de kommer i den alderen.
Og med det oppnår du at ...?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|